عایق صوتی کف آپارتمان و انواع آن

عایق صوتی کف آپارتمان و انواع آن


5/5 - (2 امتیاز)

عایق صوتی کف آپارتمان و انواع آن

عایق صوتی کف آپارتمان

عایق صوتی کف آپارتمان انواع مختلفی از مواد و متریال می‌باشد که به صورت لایه ای یا ریزش باعث عدم انتقال صدا می‌شود. عایق‌کاری صوتی برای کف آپارتمان‌ها، باشگاه‎ها، سطوح بیرونی یا داخلی ساختمان‌ها که انعکاس و تولید صدا دارند و … استفاده می‌شود.

دلیل استفاده از عایق صوتی کف آپارتمان

اکثر اوقات افراد با دیدن ظاهر یک آپارتمان و زیبایی‌های آن، به مسئله‌ی نویز و سروصدا فکر نمی‌کنند و تنها با دیدن ظاهر زیبای آن، آن محل را برای زندگی انتخاب می‌کنند. اما باید بگوییم که صدایی که از بین طبقات به داخل ساختمان منتقل می‌شود در دراز مدت می‌تواند مشکل ساز شود و آرامش فرد ساکنان را از بین ببرد.

با اصول بازسازی تجاری و برآورد هزینه های آن بیشتر آشنا شوید.

به طور مثال صدای راه رفتن افراد از طبقه‌ی بالاتر به طبقات پایین، برای ساکن طبقه‌ی پایین مشکل ایجاد خواهد کرد که این نوع نویز از نوع Impact Noise می‌باشد و شاید تا کنون پیش آمده باشد که شاهد اعتراض ساکنان طبقات پایین به ساکنان طبقات بالاتر برای این مشکل، بوده باشید.

راه های انتقال صدا در ساختمان

راه های انتقال صدا در ساختمان
راه های انتقال صدا در ساختمان

به ‌طور کلی صدا از دو طریق هوا و اجسام منتقل می‌شود. به صداهایی که از طریق هوا منتقل می‌شود صداهای هوا برد و صداهایی که از طریق اجسام منتقل می‌شود، صداهای پیکره‌ای گفته می‌شود. در ادامه به توضیح بیشتری درباره دو روش انتقال صدا می‌پردازیم.

پیش تر در مقالات حوزه نکات بازسازی و نوسازی ساختمان به اصول بازسازی آپارتمان کوچک پرداخته ایم.

صدای هوابرد

این نوع صدا اغلب با عنوان صدای محیط نیز شناخته می‌شود. صداهایی که با زنگ تلفن، یا هنگام صحبت کردن افراد با تلفن، یا هنگام استفاده از رادیو و تلویزیون به وجود می‌آید. این صداها از طریق هوا منتقل می‌شوند به همین دلیل به آن‌ها صداهای هوابرد گفته می‌شود.

صدای پیکره‌ای

صدای کوبه‌ای، ضربه‌ای یا پیکره‌ای همان‌گونه که از نام آن‌ها بر می‌آید، صداهایی هستند که از طریق به‌هم خوردن اجسام تولید می‌شوند و در نهایت از طریق هوابرد به گوش ما می‌رسند.

با روش های حمل بلوک سیمانی آشنا شوید.

صدای راه رفتن یا دویدن کودک همسایه طبقه‌ی بالا یا کشیده شدن صندلی‌ها بر روی زمین، صدای شکستن گردو، بادام و … در طبقه بالا همگی از جمله صداهای پیکره‌ای هستند که ساکنان آپارتمان روزانه با آن‌ها سروکار دارند و باعث از میان رفتن آسایش خانواده‌ها می‌شود.

انواع عایق صوتی کف آپارتمان

انواع عایق صوتی کف آپارتمان
انواع عایق صوتی کف آپارتمان

بسته به مرحله‌ای از ساخت و ساز که در آن قرار داریم و بودجه‌ای که برای عایق کاری اختصاص پیدا کرده است. عایق‌های مختلفی وجود دارد. عایق‌های صوتی، عایق های حرارتی و رطوبتی مانند پشم سنگ و پشم شیشه از اولین موادی هستند که در صنعت ساخت و ساز برای عایق کاری ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود که البته امروزه در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از آن‌ها به دلیل زیان‌های محیط زیستی و سلامتی برای انسان منتفی شده است.

عایق‌هایی مانند پلی اتیلن و پولی اورتان نیز به دلیل اجرای راحت‌تر، نداشتن زیان‌های محیط زیستی، استفاده به صورت رلی و پاششی جای عایق‌های پشم سنگ و پشم شیشه را گرفته‌اند. این گونه عایق‌ها بیشتر در ساختمان‌های در حال اجرا، مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای ساختمان‌هایی که اجرا شده‌اند، مورد استفاده نیستند.

به تازگی نیز با پیشرفت فناوری نانو، عایق‌های صوتی نانو به بازار آمده‌اند که با وجود ضخامت کم و وزن بسیار پایین کارایی بالایی دارند. این گونه عایق‌ها برای استفاده در ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند و همچنین در ساختمان‌هایی که مرحله اجرای کف در آن‌ها تکمیل شده است و یا در حال بهره برداری است، کاربرد دارد.

پیشنهاد مقاله؛ عایق رطوبتی نانو و انواع آن چیست؟

به طور کلی برای استفاده در منازل مسکونی و آپارتمان‌ها، دفاتر کار و استودیوها می‌توان از دو نوع فوم عایق صدا استفاده نمود.

۱عایق دوطرف صاف

عایق صوتی دوطرف صاف
عایق صوتی دوطرف صاف

قابل استفاده به عنوان عایق صوتی خودرو، دیوار مشترک، عایق صوتی سقف آپارتمان، مکان‌های عمومی، جلوگیری از لرزش و صدا در سقف، حذف صداهای عمومی داخل آپارتمان، قطار، مترو، هواپیما، کانال انتقال هوا، کانال‌های فاضلاب، عایق صوتی برای ماینر و عایق صوتی درب است.

هر آنچه در زمینه لوله کشی در بازسازی ساختمان باید بدانید.

همچنین از عایق صوتی دو طرف صاف به عنوان عایق صوتی حرارتی در سالن‌ها به منظور جلوگیری از ورود گرمای خورشید در فصل تابستان و خروج هوای گرم در فصل زمستان به منظور بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌شود.

۲عایق شانه تخم مرغی

عایق صدا شانه تخم مرغی
عایق صدا شانه تخم مرغی

قابل استفاده برای صداگیری وسایل صنعتی، محفظه توربین‌ها، پمپ‌ها، ژنراتورها، کمپرسورها، مکان‌های عمومی مانند سالن‌های آمفی تئاتر، کنسرت‌ها و سینماها، استودیوها و اتاق‌های ضبط صدا، سالن جلسات و کنفرانس، چاله و کابین آسانسور، عایق صوتی دیوار مشترک در آپارتمان و عایق صوتی روکار کف است.

این نوع از عایق‌های صوت با توجه به شکل ظاهری شبیه به شانه تخم مرغ در یک سمت خود، به فوم آکوستیک یا عایق صوتی شانه تخم مرغی معروف هستند. این فوم‌ها می‌توانند طیف وسیعی از صداها با فرکانس‌های بالا را جذب کرده و از پژواک آن جلوگیری کنند.

جهت آشنایی با روش های پیدا کردن پیمانکار خوب برای نوسازی و بهسازی ساختمان مطالعه نمایید.

به دلیل حالت شش وجهی که دارند و در نتیجه سطح مقطع بیشتری که نسبت به حالت دو طرف صاف دارند، جذب فوق العاده‌ای داشته و اکثر اوقات به صورت نمایان در پروژه‌ها و در حالتی که سمت تخم مرغی رو به منبع صوت باشد نصب می‌گردند.

راهکارهای ساده برای عایق صوتی کف آپارتمان

یکی از راهکارهای ساده برای ضد صدا کردن کف ساختمان استفاده از فرش یا موکت است. تمام کفپوش‌ها می‌توانند تا حدی، هر چند اندک، وضعیت عایق صوتی کف ساختمان شما را بهبود دهند. اما ممکن است استفاده از فرش و الیاف نرم و فشرده مثل موکت، باب سلیقه‌ی شما نباشد و هارمونی دیزاین خانه‌ی شما را به هم بریزد.

با اصول و مراحل تغییر کاربری خانه به تجاری آشنا شوید.

یکی دیگر از راه‌های آسان و ساده برای عایق صوتی کف اجرای پارکت لمینیت می‌باشد. این مورد از این جهت آسان است که بدون تخریب کف انجام می‌شود. اما باید دید موارد بالا تا چه حد در بهبود عایق صوتی کف ساختمان شما تاثیرگذار خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *