primer construction 2

امتیاز شما به این مطلب؟

پرایمر ساختمانی چیست؟ انواع و مزایای آن

پرایمر ساختمانی گروهی از مواد تولیدی است که بر پایه انواع قیر، رزین، افزودنی‌ها و حلال‌های مختلف ساخته می‌شود. این مواد به صورت مایع به دست می‌آیند و با استفاده از روش‌هایی مانند قلم رنگ، غلتک و یا اسپری بر روی سطح اعمال می‌شوند، که منجر به ایجاد یک لایه پوششی مقاوم در برابر رطوبت و زنگ زدگی می‌شود.

برای عایق‌کاری رطوبتی سطوح بتنی، اسکلت فلزی ساختمان، صفحه ستون‌ها، تیرهای چوبی، تانک‌های ذخیره آب، لوله‌های فلزی آب آشامیدنی و فاضلاب، و لوله‌های گاز و نفت، از انواع مختلف پرایمر ساختمانی (تولید شده توسط شرکت‌های مختلف) استفاده می‌شود.

پرایمرهای ساختمانی همچنین به عنوان پوشش زیرین لایه عایق رطوبتی پیش‌ساخته برای بام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا چسبندگی بهتری فراهم کنند.

پرایمرهای ساختمانی بر اساس دو ویژگی، یعنی نوع حلال و کاربردشان، طبقه‌بندی می‌شوند. در نوع حلال، آن‌ها به سه دسته پرایمر ساختمانی پایه آب، پایه حلال و بدون حلال تقسیم می‌شوند. همچنین، بر اساس کاربردشان، به دسته‌های پرایمر ضد رطوبت، پرایمر ضد الکتریسیته ساکن، پرایمر بتن و پرایمر رنگ تقسیم‌بندی می‌شوند.

انواع مختلف پرایمرهای ساختمانی

primer construction

در ادامه، ما به بررسی انواع مختلف پرایمرهای ساختمانی می‌پردازیم که عبارت اند از:

پرایمر خودتراز سیمانی

پرایمر خودتراز سیمانی از دو جزء مایع و پودر تشکیل شده است که شامل سیمان پرتلند و رزین می‌شود. خودترازی این پرایمر به دلیل سیالیت مناسب آن بوجود می‌آید. علاوه بر همسان‌سازی سطح، پرایمر خودتراز دارای چسبندگی بسیار خوبی است.

ترکیب سیمان و رزین باعث می‌شود که این نوع پرایمر به راحتی بر روی سطوح قرار گیرد و نیاز به ماله کشی را از بین می‌برد، که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. این نوع پرایمر برای پوشش سطوح کف و سقف استفاده می‌شود.

پرایمر کفپوش خودتراز

پرایمر کفپوش خودتراز وظیفه ترمیم، تسطیح و تقویت سطوح افقی قدیمی را بر عهده دارد. این پرایمر از ترکیب مواد معدنی و مصنوعی ریزدانه، دیسپرس کننده، رزین، و مواد افزودنی مناسب، با کمترین انقباض تولید می‌شود. به دلیل مزایای ویژه ترمیمی، این دسته از محصولات دارای کاربرد وسیعی است.

این نوع پرایمر، زیر مجموعه‌ای از پرایمرهای خودتراز سیمانی است که برای زیرسازی کفپوش‌ها و ترمیم سطوح پوسته‌پوسته شده بتن در سالن‌های ورزشی و کارخانه‌ها استفاده می‌شود.

رزین اپوکسی به عنوان پرکاربردترین رزین در این نوع پرایمرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا این نوع رزین، مقاومت بالایی در برابر عوامل خورنده محیطی دارد.

پرایمر در رنگ ساختمانی

primer construction 4

اعمال پرایمر بر روی سطح زیرین، باعث ایجاد یک لایه غیرقابل نفوذ در برابر رطوبت می‌شود و بهبود چسبندگی رنگ به سطح را فراهم می‌کند. عدم استفاده از پرایمر باعث پوسته‌پوسته شدن رنگ در مدت زمان کوتاهی خواهد شد.

البته  این نکته مهم است که روش اجرای پرایمر بر روی سطوح، به خصوص سطوح عمودی، به درستی انجام شود. پرایمرهای اکریلیکی و پلی‌یورتانی از محبوب‌ترین پرایمرها در صنعت رنگ استفاده می‌شوند.

پرایمر چسب کاشی

با توجه به چسبندگی بالای پرایمر به سطح زیرین، برای افزایش چسبندگی، از پرایمر چسب کاشی استفاده می‌شود. این نوع پرایمر ساختمانی معمولاً بر پایه رزین اکریلیک است و به عنوان یک لایه چسبنده برای دیوارهای سیمانی استفاده می‌شود.

استفاده از پرایمر ساختمانی چسب کاشی در سطوحی که به وفور آب جذب می‌کنند، ضروری است.

پرایمر پلی یورتان

پلی‌یورتان یکی از انواع پلیمرها است که دارای پیوند اورتانی می‌باشد و برای تقویت اتصال و چسبندگی اورتان به سطوح استفاده می‌شود. این پلیمر دو جزئی است و هر دو جزء آن (ایزوسیانات و پلی‌الکل) بی‌رنگ هستند.

برای دستیابی به نتایج بهتر، توصیه می‌شود که اختلاط دو جزء در محل بر روی سطح زیرین صورت گیرد. استفاده از این نوع پرایمر می‌تواند با استفاده از غلتک، قلم مو یا اسپری انجام شود.

نکته قابل توجه این است که این محصول حلال بوده و به همین دلیل قدرت نفوذ بالایی دارد، لذا در هنگام استفاده بر روی سطوح بتنی با خلل و فرج زیاد، به مسئله حبس حلال توجه شود.

پرایمر اکریلیکی

پرایمر ساختمانی اکریلیکی به عنوان یک زیرمجموعه از پرایمرهای پایه آب محسوب می‌شود و از جمله پرایمرهای پرکاربرد و مقرون به‌صرفه است. این پرایمر از رزین اکریلیک و سیلیکون ساخته می‌شود.

بعد از استفاده، این پرایمر به داخل سطح زیرین نفوذ می‌کند و باعث کاهش نفوذ رنگ و افزایش چسبندگی رویه به سطح می‌شود. همچنین، پرایمر به عنوان یک لایه میانی، تغییر رنگ سطوحی که قبلاً رنگ شده‌اند را آسان می‌کند.

پرایمر همچنین به عنوان لایه میانی، تغییر رنگ سطوحی که قبلاً رنگ شده‌اند را آسان می‌کند. بعد از اعمال پرایمر، سطح برای کارهای بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی آماده می‌شود.

این پرایمر ساختمانی پس از خشک شدن، شفاف و بدون رنگ است. میزان مصرف این محصول بستگی به میزان جذب سطح زیرین دارد.

پیشنهاد مقاله؛ ساخت سازه سبک روی پشت بام

پرایمر لاتکس

این پرایمر، در زمان مصرف بدون رنگ است، اما پس از خشک شدن، به رنگ سفید می‌پیچد.

از این پرایمر برای آماده‌سازی سطوح سنگی، گچی، بتنی، آجری، سیمان کاری، اسمنت برد، آردواز و ایرانیت‌های پایه سیمانی استفاده می‌شود.

پرایمر بتن

سازه‌های بتنی به‌طور معمول در شرایط محیطی خورنده و در معرض حملات شیمیایی و حرارتی قرار دارند، به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور.

به همین دلیل، استفاده از پوشش‌های محافظ بر روی آنها ضروری است.

پرایمر به عنوان یک پوشش آستری، بهترین انتخاب است، زیرا سطح بتن معمولاً متخلخل است و استفاده از پرایمر بر روی آن مانع نفوذ مواد مخرب به داخل سطح بتن می‌شود و در نتیجه، دوام بتن افزایش می‌یابد.

همواره بخشی از سازه‌های بتنی در عمق خاک قرار دارند که این نواحی بیشتر در معرض عوامل خورنده قرار می‌گیرند و برای حفاظت از آنها، استفاده از پرایمر بتنی مناسب ضروری است.

با توجه به مواد تشکیل‌دهنده پرایمر ساختمانی بتنی، این نوع پرایمر را می‌توان به چهار دسته، یعنی پرایمر قیری، اپوکسی، اپوکسی پلیمری و کلتار، تقسیم کرد.

پیشنهاد مقاله؛ پودر بتن سخت چیست و کاربردهای آن

مزایای پرایمر ساختمانی

primer construction 3

البته، مزایای استفاده از پرایمر ساختمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بهبود چسبندگی

پرایمرها بهبود چسبندگی رویه‌های مختلف را به سطح فراهم می‌کنند، این امر باعث می‌شود که رنگ، کفپوش، و مواد دیگر بهتر به سطح چسبیده و پایدار باقی بمانند.

مقاومت بالا

پرایمرها می‌توانند مقاومت سطوح را در برابر آب، رطوبت، خورندگی، و سایر عوامل خورنده و زنگ‌زدگی افزایش دهند.

محافظت سطح

این محصولات می‌توانند سطوح را در برابر خراشیدگی، زنگ زدگی، و خوردگی حفظ کرده و عمر مفید سطح را افزایش دهند.

بهبود کیفیت و ظاهر

استفاده از پرایمرها می‌تواند بهبود ظاهر و کیفیت سطوح را فراهم کند، این امر می‌تواند به تنوع رنگ و ظاهری بهتر کمک کند.

استحکام اتصال

پرایمرها می‌توانند به استحکام اتصال بین لایه‌های مختلف از جمله بتن، مواد پوششی، و رنگ‌ها کمک کنند.

کاهش مصرف مواد

استفاده از پرایمرها می‌تواند موجب کاهش مصرف مواد نهایی مانند رنگ و کفپوش شود، این می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و نگهداری کمک کند

ازدیاد عمر مفید

با بهبود مقاومت و حفاظت سطوح، پرایمرها می‌توانند عمر مفید سازه‌ها و سطوح را افزایش دهند.

استفاده آسان

بسیاری از پرایمرها اجازه می‌دهند که به آسانی روی سطوح اعمال شوند و فرآیند کار با آنها نیازمند تخصص خاصی نیست.

این موارد تنها برخی از مزایای استفاده از پرایمرهای ساختمانی هستند که می‌توانند بهبود‌های مهمی در ساخت و نگهداری سازه‌ها و سطوح فراهم کنند.

جمع بندی نهایی

پرایمر ساختمانی یکی از مواد مهم در صنعت ساخت و ساز است که باعث بهبود چسبندگی و محافظت از سطوح مختلف می‌شود. این محصولات می‌توانند به عمر مفید سازه‌ها و سطوح کمک کنند، مقاومت آنها را در برابر عوامل خورنده و زنگ‌زدگی افزایش دهند، و بهبود کیفیت و ظاهر سطوح را فراهم کنند. همچنین، استفاده از پرایمرها می‌تواند منجر به کاهش مصرف مواد نهایی و صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و نگهداری شود. به طور کلی، پرایمرهای ساختمانی نقش مهمی در افزایش کارایی و عمر مفید سازه‌ها و سطوح دارند.

پرایمر ساختمانی چیست؟

پرایمر ساختمانی یک نوع ماده پوشش دهنده است که بر روی سطوح قرار می‌گیرد و باعث بهبود چسبندگی سطح به مواد پوششی نظیر رنگ، کفپوش و عایق‌ها می‌شود.

چه زمانی باید از پرایمر ساختمانی استفاده کرد؟

استفاده از پرایمر ساختمانی معمولاً در مواردی که سطوح با فرآیندهای خورندگی، زنگ‌زدگی یا عدم چسبندگی روبرو هستند، توصیه می‌شود. همچنین، زمانی که می‌خواهید سطوح را بهتر آماده کارهای بعدی نظیر رنگ‌آمیزی کنید، می‌توانید از پرایمر استفاده کنید.

آیا استفاده از پرایمر ساختمانی ضروری است؟

استفاده از پرایمر ساختمانی معمولاً برای بهبود چسبندگی و دوام سطوح توصیه می‌شود، اما در برخی موارد می‌توان بدون استفاده از آن نیز کارهایی انجام داد. اما استفاده از پرایمر می‌تواند به کیفیت نهایی کار کمک زیادی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *