light expanded clay aggregate main

5/5 - (1 امتیاز)

بلوک لیکا؛ یکی از رایج‌ترین بلوک‌های ساختمانی

بلوک لیکا در کنار مزایای متعدد، معایبی نیز دارد؛ که در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب بلوک لیکا بپردازیم. بلوک لیکا یکی از انواع بلوک‌های سبک ساختمانی است که مشخصه مهم آن، سبک بودن وزن آن است. اما این سبکی وزن، باعث بروز معایبی نیز شده است. در ادامه، علاوه بر معرفی مختصر بلوک لیکا، به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

در مقاله انواع مصالح در ساختمان سازی از بلوک لیکا نیز نام برده شد

مفهوم بلوک لیکا

بلوک لیکا به عنوان یکی از رایج‌ترین بلوک‌های ساختمانی شناخته می‌شود. این بلوک در دسته بلوک‌های سبک قرار می‌گیرد و در تولید آن، ماسه با پوکه سبک صنعتی لیکا جایگزین شده است. واژه لیکا مخفف عبارت light expanded clay aggregate به معنای دانه رس سبک منبسط شده است. پوکه لیکا خاک رس متراکم شده است که استفاده از آن باعث ایجاد ساختاری متخلخل در بلوک سیمانی می‌شود. همین امر نیز باعث شده که وزن بلوک لیـکا نسبت به بلوک‌های سیمانی معمولی کمتر باشد.

بلوک لیکا
بلوک لیکا با ویژگی وزن سبک خود، انتخاب مناسبی برای کاهش وزن ساختمان است.

سبک وزن بودن بلوک لیکا باعث شده که این بلوک انتخاب مناسبی برای دیوارچینی و تیغه‌چینی داخلی و غیرباربر باشد و استفاده از آن با کاهش بار مرده، وزن ساختمان را بسیار پایین می‌آورد. اما وزن پایین و ساختار متخلخل می‌تواند از معایب بلوک لیکا هم به شمار برود، چرا که باعث افزایش شکنندگی این بلوک می‌شود.

مزایای بلوک لیکا

وزن سبک

مزیت اصلی بلوک لیکـا که در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، وزن سبک آن است. این بلوک با استفاده از پوکه لیکا و سیمان ساخته می‌شود. برای تولید پوکه لیکا، خاک رس با تابش حرارتی قرار می‌گیرد و باعث انبساط و تشکیل پوکه‌های متخلخل می‌شود. این پوکه‌ها به رغم اندازه بزرگتر نسبت به دانه‌های خاک رس، وزن کمتری دارند. به همین دلیل، جایگزینی آنها با دانه‌های طبیعی مانند ماسه در بلوک، باعث کاهش وزن آن می‌شود.

پیشنهاد مقاله؛ سیمان چیست؟ کاربردها و انواع آن

مقاومت صوتی بالا

شنیدن حرف‌های همسایگان و صدای موسیقی آنها، یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد از آن ناراضی هستند. دلیل این مشکل این است که دیوارهای ساختمان به عنوان عایق صوتی کارایی ندارند. دیوارهای ساختمان باید مقاومت صوتی کافی را داشته باشند تا صداهای عبوری از آن‌ها کمتر از آستانه شنوایی انسان باشد. با این روش، ساکنان ساختمان از صداهای مزاحم آزاردهنده خود محافظت می‌شوند. بـلوک لیکا، از میان بلوک‌های سبک، دارای بالاترین مقاومت صوتی است.

عایق حرارتی

یکی دیگر از مزایای بلوک لیکا، خواص عایق حرارتی آن است. پردازش پوکه لیکا و تولید بلوک لـیکا در شرایط دمای بالا، همچنین ساختار متخلخل آن، باعث شده تا این بلوک به خوبی عایق حرارتی عمل کند. به علاوه، این بلوک‌ها علاوه بر خواص عایق حرارتی، دارای مقاومت بالا در برابر آتش نیز هستند.

بلوک لیکا
مقاومت حرارتی بلوک لیکا آن را به یک گزینه مطلوب برای عایق‌بندی ساختمان تبدیل کرده است.

کاهش مصرف مواد

استفاده از پوکه لیکا به جای مواد سنگی مانند ماسه، باعث کاهش مصرف مواد و منابع طبیعی می‌شود.

کاهش هزینه‌ها

به دلیل وزن سبک بلوک لیـکا و کاهش مصرف مواد، هزینه‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد.

نرخ فشردگی پایین

نرخ فشردگی، سطح فشرده شدن مصالح به نسبت حجم اولیه آن‌ها در طول زمان را نشان می‌دهد. مصالح ساختمانی که از بتن تولید می‌شوند، به مرور زمان و به دلیل فشارهای وارده بر روی آن‌ها، فشرده می‌شوند و فضای خالی میان ذراتشان را از دست می‌دهند که این ممکن است منجر به ایجاد ترک‌ها در مصالح شود. اما بلوک لیکا، دارای نرخ فشردگی کمتری است و در مقایسه با سایر مصالح بتنی، کمتر فشرده می‌شود. این مزیت باعث می‌شود که بلوک لـیکا در برابر فشارهای عمودی مقاومت مکانیکی بالایی از خود نشان دهد.

سازگاری با محیط زیست

استفاده از پوکه لیکا که مواد بازیافتی است، منجر به کاهش آلودگی محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی می‌شود.

این مزایا از جمله مواردی هستند که بلوک لیکا را به یک گزینه محبوب در صنعت ساخت و ساز تبدیل کرده است.

معایب بلوک لیکا

ضعف در مقابل فشار

در مورد معایب بلوک لیکا، اهمیت بیشتری را می‌توان به شکنندگی آن اختصاص داد. ساختار بلوک لیکا به گونه‌ای است که در برابر ضربات بسیار حساس است؛ بنابراین، احتمال لبه‌پر شدن یا شکسته شدن آن در زمان بارگیری، حمل و تخلیه وجود دارد. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد ضایعات در بلوک‌ها شود.

حساسیت به رطوبت

بلوک لیکا، به دلیل ساختار متخلخل خود، به طور طبیعی بیشتر به رطوبت حساس است که می‌تواند منجر به تخریب و آسیب‌پذیری آن شود.

نیاز به گچ زیرکار

از جمله معایب بلوک لیکا، می‌توان به نیاز آن به گچ و خاک برای رنگ‌آمیزی اشاره کرد. برای رنگ‌آمیزی دیوار‌های ساخته شده با بلوک لیکا، نمی‌توان به طور مستقیم از گچ سفید استفاده کرد و باید ابتدا یک لایه از گچ و خاک به عنوان زیرکار اجرا شود. این امر باعث افزایش هزینه و زمان مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی می‌شود.

بلوک لیکا
شکنندگی کمتر و مقاومت مکانیکی بالاتر، از جمله مزایایی است که بلوک لیکا را از سایر مصالح ساختمانی متمایز می‌کند.

کندی در ساخت و نصب

به دلیل وزن سبک بلوک لیکا و ساختار متخلخل آن، فرآیند ساخت و نصب آن ممکن است نسبت به بلوک‌های سنگی سنتی کندتر و پیچیده‌تر باشد.

قیمت بالا

استفاده از مواد مخصوصی مانند پوکه لیکا و فرآیند تولید متخصصانه بلوک لیکا می‌تواند به هزینه‌های بیشتری نسبت به بلوک‌های سنگی منجر شود.

نیاز به تهویه مناسب

به دلیل خاصیت متخلخل بلوک لیکا، نیاز به تهویه مناسب در ساختمان برای جلوگیری از تجمع رطوبت و مواد آلوده است.

پیشنهاد مقاله؛ سفیدکاری ساختمان چیست؛ مزایا و معایب آن

انواع بلوک های لیکا

بلوک‌های لیکا در شکل و ویژگی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. این اختلافات شامل وزن، شکل، ابعاد و مقاومت صوتی آنها می‌شود. انواع بلوک‌های لیکا عبارتند از:

بلوک دیواری توخالی ته‌پر

وزن حداکثر این بلوک 12 کیلوگرم است. ابعاد آن 20*175*49 سانتی‌متر بوده و می‌تواند در برابر صداها تا 50 دسی‌بل مقاومت کند.

بلوک دیواری توخالی چهارجداره

وزن حداکثر این بلوک 11.2 کیلوگرم است. ابعاد آن 20*14.5*49 سانتی‌متر بوده و می‌تواند در برابر صداها تا 50 دسی‌بل مقاومت کند.

بلوک دیواری توخالی هشتجداره

وزن حداکثر این بلوک 17 کیلوگرم است. ابعاد آن 20*25*49 سانتی‌متر بوده و مقاومت صوتی آن 54 دسی‌بل است.

بلوک تیغه‌ای توخالی ته‌پر سه‌جداره

وزن حداکثر این بلوک‌ها 7.5 کیلوگرم است. ابعاد آنها 25*10*49 سانتی‌متر بوده و مقاومت صوتی آن 47 دسی‌بلی دارد.

بلوک دیواری توخالی سه‌جداره

وزن حداکثر این بلوک‌ها 9.2 کیلوگرم است. ابعاد آنها 20*12*49سانتی‌متر بوده و صداها تا 49 دسی‌بل را از خود عبور نمی‌دهند.

بلوک دیواری توخالی ته‌پر سه‌جداره

وزن حداکثر این بلوک‌ها 10.7 کیلوگرم است. ابعاد آنها 20*14.5*49 سانتی‌متر بوده و صداها تا 49 دسی‌بل را از خود عبور نمی‌دهند.

بلوک تیغه‌ای ته‌پر با دو سوراخ

اندازه بلوک تیغه‌ای ته‌پر با دو سوراخ 20*10*40 سانتی‌متر است. حداکثر وزن این بلوک 5.5 کیلوگرم است و مقاومت صوتی آن 45 دسی‌بل است.

بلوک دیواری توخالی ته‌پر با سه سوراخ

این نوع بلوک دو شکل مختلف دارد. ابعاد یکی از مدل‌های بلوک لیکا 20*14.5*49 است و وزن آن به ۹.۵ کیلوگرم می‌رسد. مدل دیگر این بلوک در ابعاد 20*19*49 موجود است و حداکثر وزن آن 12 کیلوگرم است. مقاومت صوتی این بلوک‌ها حدود 47 دسی‌بل است.

علاوه بر اینها، بلوک‌های لیکای دیگری نیز وجود دارند، از جمله: بلوک تیغه‌ای توپر فارسی بر، بلوک تیغه‌ای توپر، بلوک لیکا با ابعاد آجر، نیمه‌بلوک تیغه‌ای توپر و نیمه‌بلوک دیواری توخالی ته‌پر که از نظر وزن کمتری برخوردارند و از نظر ابعاد نیز کوچکتر هستند.

پیشنهاد مقاله؛ روش های حمل بلوک سیمانی

جمع بندی نهایی

بلوک لیکا به عنوان یکی از مصالح ساختمانی رایج، مزایا و معایب خود را داراست. از جمله مزایا، وزن سبک بلوک لیکا می‌تواند در کاهش بار مرده ساختمان و کاهش وزن کلی ساختمان موثر باشد، همچنین این بلوک دارای مقاومت مکانیکی و مقاومت حرارتی مناسبی است. از طرف دیگر، بلوک لیکا دارای معایبی مانند شکنندگی بالا و نیاز به مواد برای سفیدکاری است. با این حال، با توجه به مزایا و معایب آن، بلوک لیکا به عنوان یک گزینه مناسب برای ساخت و ساز، به خصوص در پروژه‌هایی که نیاز به کاهش وزن و استفاده از عایق حرارتی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلوک لیکا چیست؟

بلوک لیکا یک نوع بلوک ساختمانی است که با استفاده از پوکه لیکا و سیمان ساخته می‌شود. این بلوک‌ها دارای ساختاری سبک و متخلخل هستند که باعث کاهش وزن آنها می‌شود.

چگونه بلوک لیکا تولید می‌شود؟

پوکه لیکا با متراکم کردن خاک رس در معرض حرارت بالا تولید می‌شود. سپس این پوکه در ترکیب با سیمان به صورت بلوک‌های ساختمانی شکل می‌گیرد.

بلوک لیکا چه کاربردهایی دارد؟

بلوک لیکا در ساختمان‌سازی برای دیوارهای داخلی و خارجی، عایق‌بندی حرارتی و صوتی، و استفاده در سازه‌های باربر و عایق‌بندی استفاده می‌شود.

آیا بلوک لیکا مقاومت مکانیکی مناسبی دارد؟

بلوک لیکا دارای مقاومت مکانیکی مناسبی است که باعث مقاومت آن در برابر فشارهای عمودی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *