heavy concrete main

5/5 - (4 امتیاز)

بتن سنگین چیست و کاربرد آن

آیا تا به حال در مورد بتن سنگین شنیده‌اید؟ بتن سنگین نوعی بتن است که وزن آن حدود 1.5 تا 2.5 برابر بیشتر از بتن معمولی است. این نوع بتن از تراشه‌های فولادی، چدن یا سولفات باریم به جای ماسه استفاده می‌کند. بتن سـنگین ویژگی‌های متمایزی نظیر مقاومت در برابر ضربه، فشار و شرایط طبیعی نظیر آتش سوزی دارد. با اینکه هزینه تولید بتن سـنگین بیشتر است، از آن در ساختمان‌های آزمایشگاهی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و فیزیوتراپی‌ها استفاده می‌شود. این بتن به دلیل وزن و چگالی بالا، معمولاً به مقادیر کمتری حمل می‌شود.

بتن سنگین

بتن سـنگین با وزن مخصوص بزرگتر نسبت به بتن‌های معمولی، مانند بتن آماده، مشخص می‌شود. در فرآیند ترکیب بتن سـنگین، از دانه‌های فلزی نظیر خرده‌های فولاد، چدن و سولفات باریم به جای شن و ماسه استفاده می‌شود. افزودن فولاد به بتن، مقاومت کششی و خواص دیگر آن را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. با اینکه قیمت بتن سنگین بیشتر است، اما به دلیل مزایای آن نظیر مقاومت بیشتر، معمولاً در پروژه‌های خاص و حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که هزینه بالاتر این نوع بتن ناشی از مصالح خاص و فرآیند تولید پیچیده‌تر آن است.

مقاله تخصصی در حوزه بتن و انواع آن و کاربردهای آن

ترکیبات بتن سنگین

ترکیبات بتن سنگین شامل سنگدانه‌ها، سیمان (سیمان پرتلند)، دانه‌های ریز (ماسه)، آب و مواد افزودنی است. از جمله سنگدانه‌های استفاده شده در بتن سنگین می‌توان به باریت، سنگ‌آهن، فلزات سنگین، سیلیکون، گرانول و یا گلوله فولادی اشاره کرد. این سنگدانه‌ها باید از استانداردهای ذکر شده در ASTM C33 پیروی کنند، به طوری که شکل مکعبی داشته باشند و ذرات پولکی یا دراز زیادی نداشته باشند. وزن سنگدانه‌های مورد استفاده در بتن سـنگین حدود 4200 کیلوگرم در متر مکعب است و باید یکدست و عاری از ذرات پولکی باشند.

بتن سنگین
بتن سنگین به دلیل وزن بالا و مقاومت فوق‌العاده‌اش در ساخت و سازهایی با بارهای زیاد کاربرد دارد.

در بتن سنگین، از انواع سیمان‌ها، مواد افزودنی معدنی و شیمیایی استفاده می‌شود، به طور مشابه با بتن‌های معمولی. برای بهبود ویژگی حفاظت نوترونی بتن، ممکن است از مواد افزوده بوری مانند کولمانیت، بورفریت و بورکلسیلت استفاده شود. تهیه طرح اختلاط‌های آزمایشی در شرایط کارگاهی برای اطمینان از اثربخشی این مواد ضروری است.

روش تهیه بتن سنگین چگونه است؟

فرآیند تولید بتن سنگین مشابه بتن معمولی است، با این تفاوت که از دانه‌های فلزی متفاوتی برای بتن سـنگین استفاده می‌شود. در فرآیند تولید بتن سنگین، ترکیبات این محصول شامل آب، سیمان، سنگدانه‌های درشت، دانه‌های فلزی و مواد افزودنی به نسبت‌های مشخص با هم ترکیب می‌شوند. مخلوط آماده شده در قالب‌های مورد نظر ریخته می‌شود.

اگر به انواع بتن علاقه دارید برای هر کدام از انواع آن مقاله‌ای جدا توسط مجموعه ابنیه سازان آدینه تهیه شده است! 

بتن شاتکریت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بتن آرمه چیست و کاربرد آن

بتن پیش ساخته و کاربردهای آن

همچنین، روش‌های مختلفی برای بتن‌ریزی بتن سنگین وجود دارد:

  1. روش مرسوم

در این روش، باید از پرکردن بیش از حد مخلوط کن با دانه‌های سنگین مانند تکه‌های فولادی پرهیز شود. حداکثر ظرفیت اسمی مخلوط‌کن به حدود ۵۰٪ کاهش یابد تا از شکستن سنگدانه‌ها جلوگیری شود.

  1. روش پیش‌آکنده

این روش برای حداقل کردن جدایی دانه‌های درشت و تولید بتنی با دانسیته و ترکیب یکنواخت استفاده می‌شود. سنگدانه‌های درشت و فلزی در قالب قرار داده شده و دوغاب تهیه شده از سیمان، ماسه و آب اضافه می‌شود.

  1. روش پمپاژ

اگرچه بتن سـنگین به دلیل وزن زیاد با کیفیتی مشابه بتن معمولی پمپاژ نمی‌شود، اما این روش همچنان برای برخی مصارف و فضاهای محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. روش غوطه‌وری (میل کوبی)

در این روش، لایه‌ای از سیمان و مخلوط ریزدانه در قالب ریخته شده و سپس با لایه سنگدانه درشت پوشانده می‌شود. سپس دانه‌ها با میله یا ارتعاش داخلی به داخل ملات هدایت می‌شوند.

این روش‌ها را می‌توان بسته به نیاز و شرایط خاص پروژه مورد استفاده قرار داد.

بتن سنگین
خواص مکانیکی قوی و امکان استفاده در پروژه‌های خاص، از ویژگی‌های بتن سنگین است.

مزایای مهم بتن سنگین

1. تراکم بالا: بتن سـنگین دارای تراکم بالایی است و با مقاومت بالا به عنوان یک سپر محافظ علیه پرتوهای مضر عمل می کند.

2. مقاومت کششی بالا: مقاومت کششی بتن سـنگین به دلیل استفاده از سنگدانه‌های فلزی بسیار بالاست.

3. متخلخل و جاذب: سنگدانه‌های مورد استفاده در بتن سـنگین، بسیار متخلخل و جاذب هستند، که باعث جلب جرم بیشتر به حجم می‌شود.

4. کاربرد گسترده: بتن سنگین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در تاسیسات هسته‌ای، اتمی و رادیواکتیوی کاربرد گسترده‌ای دارد.

معایب بتن سنگین

  • هزینه بالای سنگدانه‌های مصرفی: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بتن سـنگین، هزینه بالای استخراج و حمل و نقل سنگدانه‌های مصرفی است که از معادن خاصی استخراج می‌شوند. این موضوع موجب افزایش هزینه پروژه‌ها می‌شود.
  • وزن بالا: وزن بیشتر بتن سنگین ممکن است باعث مشکلات حمل و نقل و تحمل قالب‌ها شود.
  • افزایش احتمال سایش و پاره‌شدن لوله‌های پمپ و میکسر: وزن بالا و استفاده از سنگدانه‌های فلزی ممکن است احتمال سایش و خراب شدن لوله‌های پمپ‌ها و میکسرها را افزایش دهد.
  • امکان بروز مشکلات در حین نقل و انتقال: وزن بیشتر بتن سنگین ممکن است باعث بروز مشکلات در حین نقل و انتقال شود.
  • افزایش مصرف سیمان: بتن سنگین به دلیل استفاده از سنگدانه‌های خاص نیاز به میزان بیشتری از سیمان دارد که ممکن است منجر به افزایش هزینه و مصرف انرژی شود.
بتن سنگین
هزینه بالاتر ساخت بتن سنگین معمولاً به دلیل استفاده از مواد خاص و فناوری پیشرفته است.

کاربرد بتن سنگین

  1. مناطق مستعد به پرتو X، گاما یا تشعشعات نوترونی
  2. ایجاد آزمایشگاه‌های دانشگاهی، تاسیسات رادیواکتیو و ساختمان‌های مشابه
  3. مراکز پرتودرمانی و فیزیوتراپی برای درمان بیماری‌ها
  4. تقویت بار مرده در ساختمان‌ها
  5. ساخت سپرها و دیوارهای محافظ در مناطق خاص
  6. به کار گرفته برای تقویت سازه‌های مهم و حساس در برابر زلزله
  7. استفاده به عنوان پوشش بتنی در خطوط لوله برای مقاومت در برابر خوردگی
  8. استفاده در لنگر دستگاه‌های موج و جزر و مد برای مقاومت در محیط‌های خاص
  9. به کار رفتن در ساخت تونل‌های زیرزمینی به دلیل ویژگی‌های مختص این بتن
  10. در ساخت پل‌های عظیم با دهانه‌های عریض
  11. استفاده در خطوط و لوله‌های انتقال نفت جهت مقاومت در برابر شرایط محیطی خاص

جمع بندی نهایی

بتن سنگین، از ترکیب موادی مانند سنگدانه‌ها، فولاد، سولفات باریم، چدن، و سایر افزودنی‌ها ساخته می‌شود. این نوع بتن دارای وزن بالایی است و مقاومت آن نسبت به بتن معمولی بیشتر است. کاربرد بتن سنگین به تنهایی به عنوان سپر بیولوژیکی در نیروگاه‌های برق اتمی، واحد‌های پزشکی و تأسیسات تحقیقاتی اتمی محدود نمی‌شود و در موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از انواع بتن سنگین در ساخت وزنه‌های تعادلی (بتن‌های وزنی) و یا در مواردی که نیاز به افزایش بار مرده سازه (بدون افزایش حجم) وجود دارد، استفاده می‌شود. هرچند هزینه‌ی ساخت بتن سنگین بیشتر از بتن‌های معمولی است و افزایش قیمت ممکن است ناشی از مواردی همچون حفاری معدن، شکستن، حمل مصالح، دانه‌بندی مصالح، اختلاط مناسب سنگدانه در خمیر سیمان، بتن‌ریزی و پرداخت سطح بتن ریخته‌شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *