رابیتس کاری و کاربرد آن در ساختمان

رابیتس کاری و کاربرد آن در ساختمان


4.7/5 - (9 امتیاز)

رابیتس کاری و کاربرد آن در ساختمان

رابیتس چیست؟

رابیتس یک ورق شبکه ای فلزی است که دارای ظاهری متفاوت با ورق ساده فلزی است و دارای چشمه‌هایی در اندازه‌های متفاوت می‌باشد تولید این ورق در انواع متنوعی صورت می‌گیرد. تعداد ستون‌های رابیتس و اندازه ی چشمه‌های آن در قیمت آن موثر است. رابیتس با نام انگلیسی expanded metal، به واسطه مزایای فراوانی که دارد، دارای کاربردهای گوناگونی است. به همین دلیل در دنیا با چشمه‌ها و ستون‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌گردند. از اشکال چشمه‌های آن می‌توان به اشکال دایره ای، مربعی و لوزی اشاره کرد که بیشتر مورد استفاده هستند.

پیش تر در مقالات حوزه مواد و مصالح ساختمانی به عایق صوتی کف آپارتمان و انواع آن پرداخته ایم.

در ایران رابیتس بیشتر در ظاهری شبیه به متوازی الاضلاع با دو زاویه تند و دو زاویه باز تولید می‌شود. در واقع محصولی ساخته شده از ورق‌های گالوانیزه است. برای ساخت آن، ورق‌های گالوانیزه را در دستگاه‌هایی خاص برش و کش‌ می‌دهند و شبکه‌‌ای از رشته‌هایی از جنس گالوانیزه تولید‌ می‌کنند. رابیتس کاربردهای زیادی در ساختمان سازی دارد و به دلیل قرار گرفتن به عنوان پایه کار هیچ وقت به چشم نمی‌آید. این ورق در صنعت ساختمانی به منظور بهبود پیوستگی سطوح مختلفی مانند دیوار و سقف و همچنین فراهم کردن بستری مناسب برای تأسیسات الکتریکی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

کاربرد های رابیتس

کاربرد های رابیتس
کاربرد های رابیتس

هر آنچه در زمینه اصول بازسازی حفاظتی ساختمان باید بدانید.

از جمله استفاده‌های معمول رابیتس تهیه یک نمای یک دست از دیوار است. به طور کلی به دلیل ویژگی هموارسازی سطح، رابیتس گزینه مناسبی جهت اجرای سقف‌ کاذب، گچ کاری، ترمیم ترک‌های ساختمان، پوشاندن بتن سیمانی، زیرسازی اجرای نمای رومی با سنگ، سیمان و … و دیگر نماها از جمله نمای چوبی، کامپوزیت است و در کل مناسب برای اجرای هرگونه تغییرات در دکوراسیون داخلی ساختمان می‌باشد. بنابراین این ورق و اجرای آن تحت عنوان سقف‌‌های کاذب در ایجاد ارزش افزوده ساختمان می‌تواند بسیار موثر باشد.

مزایای استفاده از رابیتس

مزایای استفاده از رابیتس
مزایای استفاده از رابیتس

پیش تر در زمینه اجرائیات ساختمان به نکات مهم در کاشی کاری و سرامیک کاری پرداخته ایم.

برخی از مزایای رابیتس به شرح زیر است:

  1. رابیتس کاری را می‌توان در قسمت‌های مختلف فضای داخلی اجرا کرد.
  2. به وسیله رابیتس کاری، می‌توان دیوار یا حتی سقف را یکدست ساخت. زیرا مانع از ایجاد ترک‌های کوچک و بزرگ می‌شود.
  3. یکی از مزایای این روش، سرعت بالای آن در اجرا است. خیلی از روش‌های دیگر برای زیبایی دکوراسیون ساختمان وجود دارند. ولی این روش، نسبتا سریع‌تر از سایر روش‌ها اجرا می‌شود و به پایان می‌رسد.
  4. مصالح رابیتس کاری اغلب گزینه‌های پرکاربردی هستند. به همین دلیل سازندگان مصالح ساختمانی اغلب گزینه‌های مورد نیاز آن را شارژ می‌کنند.
  5. این روش شکل پذیری بالایی دارد. به همین دلیل سلایق مختلف را پوشش می‌دهد. همچنین طرح‌های مختلف هندسی، منحنی و زاویه دار و… را با این روش می‌توان ایجاد کرد.

تفاوت رابیتس کاری با کناف سقف

تفاوت رابیتس کاری با کناف سقف
تفاوت رابیتس کاری با کناف سقف

پیش تر در حوزه طراحی و دکوراسیون داخلی به ۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه پرداخته ایم.

برای اجرای رابیتس‌کاری، از ورقه‌های فولادی مشبک استفاده می‌شود که برای سقف کاذب، پوشش بتن و گچ‌کاری گزینه خوبی است. اما کناف صفحه‌های روکشدار گچی هستند که به آن‌ها گچ برگ هم گفته می‌شود. عمده تفاوت‌هایی که این رو روش دارند، اولین تفاوت  از نظر دوام می‌باشد کناف سقف پس از مدتی ممکن است ترک بردارد ولی امکان ایجاد ترک در آن‌ها کمتر است. از لحاظ وزن نیز وزن بیشتری نسبت به کناف دارد به همین دلیل باید از استحکام آن اطمینان حاصل کرد. رابیتس‌کاری ایمنی بالاتری نسبت به کناف دارد (به ویژه زمان آتش سوزی). اجرای رابیتس‌کاری سرعت بالایی دارد ولی کناف سرعت اجرای بالاتری دارد.

نکات مهم در رابیتس کاری

نکات مهم در رابیتس کاری
نکات مهم در رابیتس کاری

با تغییر کاربری خانه به تجاری و اصول آن آشنا شوید.

در استفاده و اجرای رابیتس به منظور کاربردهای مختلف رعایت و توجه به یک سری نکات بسیار ضروری است. از مهم‌ترین نکات‌ می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از رابیتس‌های استاندارد با کیفیت نیز تأثیر زیادی در کیفیت نهایی کار و طول عمر آن خواهد داشت.
  • توجه به تناسب وزن رابیتس با مورد مصرف، به طوری که توجه به این نکته از تحمیل هزینه اضافی جلوگیری می‌کند.
  • مقاومت این ورق‌ها و طول عمر مفید آن در مقابل زنگ‌زدگی نکته دیگری است که باید مدنظر قرار داد.
  • به تناسب تعداد رابیتس خریداری شده با متراژ کاری دقت داشته باشید. از آنجا که اندازه استاندارد آن‌ها در ایران با ۲/۴۰ در ۰/۶ سانتی‌متر است، پس مساحتی در حدود ۱/۴۴ متر را پوشش می‌دهد که با در نظر گرفتن تلرانس این مقدار معمولاً یک چهارم متر محاسبه‌ می‌شود. با تقسیم متراژ کاری بر این عدد تعداد رابیتس مورد نیاز به دست می‌آید و از تحمیل هزینه اضافی به سازندگان جلوگیری می‌نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *