The decoration of the building lobby 1

5/5 - (2 امتیاز)

دکوراسیون لابی ساختمان مسکونی چگونه است؟

همه ما می‌دانیم که اهمیت اولین برخورد چقدر حائز اهمیت است. از ملاقات با یک همکار جدید تا رسیدن به یک شهر ناشناخته، تأثیر چند ثانیه اول را نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت. به‌ویژه امروزه، در ساختمان‌ها و برج‌های بزرگ، برخوردهای اولیه دو چندان اهمیت یافته‌اند. لابی آپارتمان در ایجاد تصور اولیه یک ساکن بالقوه بسیار حیاتی است.

اگر نتوانید در اولین نگاه، ارتباط مثبتی با لابی ساختمان خود برقرار کنید، این می‌تواند تا روز آخری که در آنجا ساکن هستید، بر روی رابطه‌ی شما با خانه و دیگر بخش‌ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل، سازندگان ساختمان‌ها تلاش می‌کنند تا طرح‌های قدرتمندی را در لابی‌ها اجرا کرده و جاذبه‌ی ساختمان خود را دو چندان کنند. در این مقاله، همراه شما عزیزان، به بهترین طرح‌های لابی در سرتاسر دنیا نگاهی خواهیم انداخت و ایده‌های موفق دکوراسیون لابی را برایتان به اشتراک می‌گذاریم.

لابی: پس‌زمینه‌ی لحظات و شگفتی‌های واقعی

لابـی تنها یک سرسرا در یک ساختمان آپارتمانی نیست، بلکه پس‌زمینه‌ای برای لحظات و شگفتی‌های خاص، دقایق آرام، و همراهی در غم و شادی واقعی است. طراحی فضای لـابی نه تنها باید این لحظات را در خود جای دهد، بلکه باید کارهای بیشتری انجام دهد.

بهترین لـابی‌ها نه تنها پس‌زمینه‌ای برای لحظات زندگی هستند، بلکه گاهی اوقات یک فضای کاری کاربردی برای ساکنین نیز هستند، منطقه‌ای که ساکنان احتمالی در آن منتظر می‌مانند، جایی که بسته‌ها در آن تحویل داده شده و در بهترین حالت شخصیت بیرونی ساختمان نشان داده می‌شود تا سازنده و معمار بتوانند ساکنین جدید را برای خرید و یا اجاره جذب کنند. در همه حال، این فضایی است که باید باعث شود ساکنان فعلی احساس راحتی، استقبال و آسودگی کنند.

پیشنهاد مقالات در حوزه طراحی و دکوراسیون داخلی

عناصر خوش‌آمدگویی مانند مبل‌ها، شومینه، میزهای پذیرایی و حتی پارچه‌هایی که طراحان برای مبل‌ها انتخاب می‌کنند، به انتقال حس مثبت به مخاطب کمک می‌کنند. باید توجه داشت که مهمترین دلیلی که ما دکوراسیون را با هزینه‌ای بالا طراحی می‌کنیم، تحت تاثیر قرار دادن افراد است. در صورتی که مراجعه‌کنندگان و یا ساکنین نتوانند احساس آرامش کرده و رابطه روحی برقرار کنند، دکوراسیون ما موثر نخواهد بود. یک لابـی موفق، مکانی است که افراد فقط برای بازدید به آنجا نمی‌آیند، بلکه می‌مانند تا از خود لذت ببرند. لابـی فقط یک ورودی نیست، مکانی برای انتظار آسانسور یا دریافت بسته نیز به حساب می‌آید. اگر لابـی نتواند حس خوش‌آمدگویی را به مراجعه‌کننده القا کند، در آن صورت طراح نتوانسته موفق عمل کند!

لابی
دکوراسیون لابـی ساختمان نقش مهمی در ایجاد اولین تاثیر و جذابیت برای ساکنین و بازدیدکنندگان دارد.

استراتژی دکوراسیون لابی

برداشت‌ها با استفاده از تمام حواس شکل می‌گیرند و این باید در استراتژی دکوراسیون لابی به دقت مورد توجه قرار گیرد. طراحان لابـی معمولاً تلاش می‌کنند مخاطبین خود را تنها از طریق دیدن جذب نکنند؛ یک طراح موفق تلاش می‌کند تمامی حس‌های تاثیرگذار را تجربه کرده و از این طریق مخاطبین خود را جذب کند.

حس بویایی ارتباط تنگاتنگی با احساسات و همچنین حافظه دارد و بنابراین بخش مهمی است که باید از آن استفاده کرد. ایجاد رایحه‌ی مطبوع در لابی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رفتار مصرف‌کننده داشته باشد، بنابراین نوع رایحه‌ای که استفاده می‌شود باید با ابزاری که شما برای طراحی استفاده می‌کنید، در یک راستا باشد. به عنوان مثال، در صورتی که از چوب بهره می‌گیرید، استفاده از رایحه‌های چوب بسیار تاثیرگذار هستند. البته این مسئله تنها به حس بویایی ختم نمی‌شود؛ در زمان همه‌گیری ویروس کرونا اثبات شد که بهداشت محیطی نیز تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی نظر مراجعه‌کننده دارد.

لابی
انتخاب مناسب رنگ‌ها، مبلمان، و تزئینات دیواری می‌تواند احساس راحتی و استقبال را در لابی تقویت کند.

به نورپردازی توجه کنید

نور تأثیر بسزایی بر زیبایی یک ساختمان دارد. اگر طراح به خوبی از نورپردازی لایه‌ای بهره بگیرد، المان‌های استفاده شده در دکوراسیون لابی جلوه‌ی بسیار فوق‌العاده‌ای خواهند داشت. یکی از نکات مهم در استفاده از نور، عدم استفاده مناسب از آن است. اگر بیش از حد از نورپردازی استفاده شود یا لامپ‌های دیواری را در نقاط نادرست قرار داده شود، این حس القاء می‌شود که وارد یک فضای اداری شده‌ایم و نه یک واحد مسکونی!

کفپوش لابی باید مقاومت کافی در برابر رفت و آمد داشته باشد، از نظر لغزندگی ایمن باشد و جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این سه ویژگی ممکن است انتخاب فرش را به دلیل گرمایی که به ارمغان می‌آورد به ذهن القا کند. اما در لابی‌هایی که رفت و آمد زیاد دارد، فرش ممکن است دچار ساییدگی و پارگی شود و نیاز به تمیزکردن و تعویض مکرر داشته باشد. بنابراین، استفاده از کفپوش‌های سخت مانند سنگ (که در بسیاری از کشورها پیشنهاد می‌شود)، که تمیزکردن آنها راحت‌تر است و به سرعت فرسوده نمی‌شوند، اغلب بهترین گزینه برای مناطق پرتردد هستند.

انتخاب کفپوش لابی

کفپوش لابی باید مقاومت کافی در برابر رفت و آمد داشته باشد، از نظر لغزندگی ایمن باشد و جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این سه ویژگی ممکن است انتخاب فرش را به دلیل گرمایی که به ارمغان می‌آورد به ذهن القا کند. اما در لابی‌هایی که رفت و آمد زیاد دارد، فرش ممکن است دچار ساییدگی و پارگی شود و نیاز به تمیزکردن و تعویض مکرر داشته باشد. بنابراین، استفاده از کفپوش‌های سخت مانند سنگ (که در بسیاری از کشورها پیشنهاد می‌شود)، که تمیزکردن آنها راحت‌تر است و به سرعت فرسوده نمی‌شوند، اغلب بهترین گزینه برای مناطق پرتردد هستند.

تأثیر گیاهان در دکوراسیون داخل

استفاده از گیاهان داخلی، گیاهان طبیعی و مصنوعی به لابی حس طبیعی را می‌بخشد. گیاهان دارای اثر آرام‌بخشی هستند و می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. درصورتی که می‌خواهید بخشی از طبیعت را به لابی خود اضافه کنید، بهتر است از گیاهان طبیعی که با محیط خانه سازگار هستند استفاده کنید.

لابی
استفاده از نورپردازی مناسب و گیاهان داخلی به لابی زندگی و جلوه‌ی طبیعی می‌بخشد و زیبایی آن را افزایش می‌دهد.

جمع بندی نهایی

دکوراسیون لابی یک ساختمان مسکونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. از استفاده از عناصر طبیعی مانند گیاهان داخلی، تا انتخاب مناسب کفپوش و نورپردازی، همه به منظور ایجاد یک فضای دلپذیر و خوش آمدگویی برای ساکنین اهمیت دارند. استفاده از الگوها و طرح‌های منحصر به فرد در دکوراسیون لابی می‌تواند شخصیت و جلوه‌ای منحصر به فرد به ساختمان ببخشد.

با انتخاب صحیح عناصر دکوراسیون و ایجاد ترکیبی متناسب، می‌توان احساس آرامش و آسایش را برای ساکنین فراهم کرد و لابی را به مرکزی محبوب و دلچسب در زندگی مشترک تبدیل کرد. این فضا نه تنها محیطی برای اجتماعی کردن و ملاقات با همسایگان است، بلکه مکانی است که شخصیت و ذائقه ساکنین را بازتاب می‌دهد و احساس خانه‌پذیری و انس با محیط اطراف را به آنها القا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *