نقاشی ساختمان و نکات مهم و کاربردی

نقاشی ساختمان و نکات مهم و کاربردی


امتیاز شما به این مطلب؟

نقاشی ساختمان و نکات مهم و کاربردی

نقاشی ساختمان چیست؟

نقاشی ساختمان یکی از چندین راهکاری است که ‌می‌توان توسط آن، فضا و محیطی را که در آن قرار دارید زیباتر و دلنشین‌‌‌تر‌ کنید. نقاشی ساختمان اولین چیزی است که برای ایجاد یک حال و هوای تازه در خانه، اداره و محل کار به فکرمان می‌رسد. در واقع این کار که آن‌ را می‌توان در زمره هنر دانست مرحله‌ای از ساخت و تکمیل ساختمان است که پس از انجام مراحل اصلی ساخت سازه و گچ‌کاری صورت می‌گیرد. به این صورت که با ایجاد یک پوشش مستحکم بر روی ساختار زیرین خود، دیوار را از انواع خط و خش حفظ می‌کند.

در زمینه مراحل بازسازی نمای ساختمان و انواع آن بیشتر بدانید.

با کمک نقاشی ساختمان قادر هستید فضایی متفاوت و متناسب با سلیقه خودتان را خلق کنید بدون آنکه نیازمند پرداخت هزینه‌‌ها‌ی گزاف باشید.‌ می‌توانید محیطی مشابه آنچه که در ذهن دارید را برای خود به وجود آورده، رنگ مورد علاقه تان را انتخاب کنید و نهایتا از واقعیت گرفتن رویایتان و زیبایی به وجود آمده لذت ببرید. نکته قابل توجه اینجاست که نقاشی ساختمان نسبت به دیگر روش‌‌ها‌ی موجود، کم هزینه‌‌‌تر‌ بوده و هر زمان که اراده کنید ‌می‌توانید آن را با سایر روش‌‌ها‌ و یا رنگ‌‌ها‌ی دیگر جایگزین نمایید.

نقاشی ساختمان چیست؟
نقاشی ساختمان چیست؟

تاریخچه نقاشی ساختمان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، تاریخچه نقاشی ساختمان به زمان انسان‌های اولیه برمی‌گردد و شواهد نشان می‌دهد که غارهای خود را رنگ آمیزی می‌کردند. آن‌ها با خون حیوانات، شاخه، برگ و تنه و ریشه درختان دیوارهای غارهای خود را رنگ می‌کردند و نقش و نگارهایی روی آن‌ها می‌کشیدند. نقاشی ساختمان در ایران هم به عمارت‌ها و کاخ‌های پادشاهان برمی‌گردد. در آن زمان نقاشان از گیاهان رنگ هایی را به دست می‌آوردند که به اصطلاح، رنگ‌های گیاهی می‌گفتند.

با اشتباهات رایج در بازسازی ساختمان آشنا شوید.

نقاشان از گیاهانی چون: حنا، روناس، لاجورد، گل سفید و امثال آن، رنگ تولید می‌کردند. رنگ‌های مصنوعی کم کم در اروپا رواج پیدا کرد و مردم عادی هم به فکر این افتادند که خانه های خود را با استفاده از رنگ، شیک و زیبا کنند. با گذشت زمان، اولین کارخانه تولید رنگ روغنی در ایران در سال ۱۳۱۸ تاسیس شد و با استقبال بی نظیر مردم هم همراه بود و در سال ۱۳۴۱ اولین رنگ روغنی با استفاده از مواد مصنوعی تولید شد.

تاریخچه نقاشی ساختمان
تاریخچه نقاشی ساختمان

 نکات مهم در نقاشی ساختمان

نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان یکی از کارهای هنری است که توسط استاد نقاش انجام می‌‌شود. بسیاری از افرادی که اقدام به رنگ آمیزی و نوسازی ساختمان می‌‌کنند، دوست دارند بهترین نتیجه را به‌‎دست آورند. از این رو، بهتر است برای رسیدن به نتیجه دلخواه، نکاتی را مدنظر داشته باشید. از جمله نکات مهم درباره رنگ آمیزی ساختمان عبارتند از:

تعیین زمان مناسب رنگ آمیزی

اولین و مهم‌‌ترین نکته‌‌ای که برای نقاشی ساختمان باید در نظر داشته باشید، تعیین زمان مناسب است. بسیاری از مردم فکر می‌‌کنند، که می‌‌توانند هر زمان که دوست داشته باشند، اقدام به این کار کنند. در حالی که چنین طرز فکری درست نیست و در نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان باید زمان مناسب آن را مشخص کرد. تعیین زمان مناسب برای انجام رنگ آمیزی ساختمان می‌‌تواند نتیجه‌‌ای به مراتب بهتر و قابل قبول‌‌تری به شما دهد.

آیا می دانید سبک دکوراسیون فارم هاوس یا مزرعه چیست؟

اگر قصد نقاشی یک ساختمان نوساز را دارید، بهترین زمان نقاشی ساختمان حدود یکسال پس از پایان ساخت آن است. چرا که در این مدت ساختمان نشست می‌کند و تمام ترک‌های دیوار ساختمان مشخص خواهند شد. پس از گذشت این زمان به راحتی می‌توان ساختمان را رنگ کرد. همچنین برای شروع نقاشی و رنگ کاری ساختمان منتظر باشید تا شرایط جوی آب و هوا مناسب شده و به ثبات برسد و کارهای آماده سازی ساختمان به پایان رسیده باشد تا دیگر بر اثر برخی اشتباهات رنگ آمیزی ساختمان دچار ایراد و تاخیر نشود.

تعیین زمان مناسب رنگ آمیزی
تعیین زمان مناسب رنگ آمیزی

انتخاب رنگ مناسب

نکته دیگر در رنگ کاری ساختمان، توجه به نوع رنگ و انتخاب رنگ مناسب برای این کار است. با وجود این که برای رنگ آمیزی ساختمان می‌‌توان از انواع رنگ‌‌های مختلف استفاده کرد و هر کسی می‌‌توان براساس سیلقه و علاقه خود رنگ مورد نظر را انتخاب کند. ولی با این وجود باید در رنگ آمیزی ساختمان رنگ مناسب را انتخاب کرد. برای انتخاب رنگ مناسب می‌‌توان به نوع و جنس رنگ توجه کرد. رنگ‌ها در دو نوع اصلی روغنی و پلاستیک موجود هستند. رنگ روغنی رایج ترین و مناسب ترین نوع رنگ برای نقاشی ساختمان است، چرا که هم قابل شستشو است و هم طول عمر بالایی دارد.

با انواع آسانسور و نحوه کارکرد آنها بیشتر آشنا شوید.

رنگ روغنی برای نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی دیوارها ایده آل است در حالی که رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی چوب مناسب است. می‌توانید برای رنگ کردن چارچوب ها، درها و قرنیزهای چوبی نیز رنگ روغنی بکار ببرید و سقف را با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که رنگ روغنی دیرتر از رنگ پلاستیک خشک می‌شود.

انتخاب رنگ مناسب در نقاشی ساختمان
انتخاب رنگ مناسب در نقاشی ساختمان

آماده سازی زیرکار قبل ازنقاشی ساختمان

زیرسازی نقاشی ساختمان، نخستین اقدام صورت گرفته در رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان است. زیر سازی نقاشی ساختمان وابسته به رنگ پس زمینه دیوار و جنس دیوار در مراحل و اقدامات مختلف صورت می‌گیرد. درست انجام گرفتن این کار که در عامیانه ترین حالت لکه گیری انواع دیوار به آن گفته می‌شود، در نحوه صحیح و کیفیت رنگ آمیزی اصلی تاثیر مستقیم دارد.

برای این که رنگ آمیزی ساختمان را بدون نقص انجام دهید، لازم است که زیرکار را برای رنگ آمیزی آماده کنید. سطح کثیف، ناهموار و آسیب دیده نه تنها موجب می‌‌شود که خروجی و نتیجه کار جالب و دوست داشتنی نباشد، سبب کاهش طول عمر مفید رنگ نیز می‌‌شود. پس پیش از این که شروع به رنگ آمیزی ساختمان کنید بهتر است سطوح مورد نظر را از هرگونه کثیفی پاک کنید و سپس اقدام به رنگ آمیزی کنید.

پیش تر در مقالات حوزه اجرائیات ساختمان به انواع استخر و روش های ساخت آن پرداخته ایم.

 استفاده از ابزار مناسب در نقاشی ساختمان

در نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان اغلب از غلطک و یا قلم مو استفاده می‌‌شود. با این وجود برای برخی از افراد انتخاب این که از غلطک استفاده کنند یا قلم مو، کار دشواری است. برخی از نقاشان از قلم مو استفاده می‌‌کنند و برخی دیگر به استفاده از غلطک روی می‌‌آورند. در حالی که باید عنوان کرد که استفاده از غلطک و قلم مو به صورت مشترک، می‌‌تواند در نقاشی و رنگ کاری ساختمان تاثیرات زیادی بگذارد.

برای رنگ کاری ساختمان باید هم غلطک و هم قلم موی خوب و باکیفیتی را انتخاب و خریداری کرد. استفاده از قلم مو و غلطک باکیفیت و مناسب، نه تنها سبب رنگ آمیزی عالی ساختمان می‌شود، بلکه در وقت و انرژی افراد نیز صرفه‌جویی می‌‌شود.

 ترکیب درست رنگ‌‌

ترکیب درست رنگ‌‌ در نقاشی ساختمان
ترکیب درست رنگ‌‌ در نقاشی ساختمان

یکی از اصول و نکات مهم و کاربردی در رنگ آمیزی ساختمان استفاده از انواع رنگ‌‌های مناسب و ترکیب درست آن‌ها است. برای نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان باید این نکته را مدنظر قرار داد، که رنگ را با توجه به اصول و شرایط درست ترکیب کرد. برخی از افراد رنگ را به مقدار کم ترکیب می‌کنند و هر چند ساعت یکبار اقدام به درست کردن مجدد رنگ می‌کنند. اما این کار موجب می‌‌شود، علاوه بر این که وقت زیادی از فرد گرفته شود، نتیجه کار نیز مطلوب نباشد.

زیرا در بسیاری از مواقع اتفاق افتاده است که رنگ درست شده با رنگ قبلی یکی نیست و نسبت به آن تیره‌تر و یا روشن‌‌تر است. بنابراین توصیه می‌‌شود، رنگ موردنظر را ابتدای کار به‌صورت یکجا و کامل آماده کرده و آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

با انواع اسکلت بندی ساختمان، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید.

تفکیک سطوح در نقاشی ساختمان

در رنگ کاری ساختمان سطوحی وجود دارند، که یا نباید رنگ شوند و یا رنگ آن‌ها متفاوت با سطوح دیگر انتخاب شود. از این رو، یکی از نکات مهم در رنگ آمیزی ساختمان جدا کردن سطوحی است که نباید رنگ شوند. اگر سطوحی که نباید رنگ شود را ابتدا مشخص کنید، در این صورت می‌توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و همچنین کار بسیار مطلوبی ارائه دهید.

پیش تر در مقالات حوزه مواد و مصالح ساختمانی به بررسی تخصصی انواع بتن و کاربردهای آن پرداخته ایم.

با این حال متاسفانه برخی از نقاشان بدون توجه به این نکته، شروع به رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان می‌‌کنند. با این وجود بعد از اتمام کار، ناچار می‌‌شوند که وقت و انرژی زیادی را برای تمیز کردن سطوحی مانند دستگیره درها، لولاها، و یا غیره صرف کنند. در حالی که می‌‌توان با مشخص کردن این سطوح و انجام برخی از کارهای مقدماتی مانند باز کردن کلید و پریزهای برق و … از رنگ شدن آن‌‌ها جلوگیری کرد.

اهمیت پوشاندن رد قلم مو

اهمیت پوشاندن رد قلم مو
اهمیت پوشاندن رد قلم مو

همه چیز در زمینه بازسازی ساختمان اداری و دفتر کار که باید بدانید.

پوشاندن رد قلم در رنگ کاری ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در بسیاری از مواقع ما شاهد هستیم که رد قلم روی دیوار به صورت موج‌‌دار باقی می‌‌ماند که سبب زشتی کار می‌‌شودد. از این رو، باید تا حد امکان رد قلم را روی دیوار پوشاند که برای این کار می‌‌توان از مایع فلوترول که مایع پوشاننده رنگ است استفاده کرد.

با ترکیب این مایع و رنگ، نه تنها رد قلم مو روی دیوار باقی نمی‌‌ماند، بلکه روند خشک شدن رنگ آهسته‌‌تر می‌‌شود و در نتیجه برای رنگ آمیزی سایر سطوح مشکلی ایجاد نمی‌‌شود. نقاشان و افرادی که به صورت حرفه‌ای به رنگ کاری ساختمان می‌‌پردازند، از مایع پوشاننده رنگ برای سطوح چوبی، دیوار و درب‌‌ها استفاده می‌‌کنند. البته در استفاده از این مایع باید براساس دستورالعمل کارخانه سازنده آن عمل کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *