انواع مصالح در ساختمان سازی

انواع مصالح در ساختمان سازی


5/5 - (3 امتیاز)

انواع مصالح در ساختمان سازی

آجر

آجر‌ واژه ای است یونانی و به خشت هایی می گفتند كه احكام و فرامین دولتی روی آن نوشته می شد و بوسیله پختن این خشت ها نوشته ها را روی آن پایدار می كردند. به درستی معلوم نیست كه آجر از چه زمانی پیدا شده است ولی می توان آنرا همزمان با پیدایش آتش دانست. بدین طریق كه گل موجود در كنار اجاق های انسان های اولیه پخته شده و سخت تر از كلوخ های همجوار خود میگردیده و با مشاهده آن بشر اولیه قطعه ای از آجر را كشف نمود.

ساده ترین تعریفی راكه بخواهیم برای آجر بگوییم این است که آجر سنگی است مصنوعی كه از پختن خاك رس با استخوان بندی اصلی سنگ بدست می آید و ابعاد و تعداد آن مطابق احتیاچ ما قابل تغییر می باشد.

پروژه های شرکت ابنیه سازان آدینه در زمینه بازسازی و نوسازی ویلا را مشاهده نمایید.

‌انواع آجر

‌1ـ آجر رسی: الف) آجر معمولی ب) آجر نما ج) آجر مهندسی

2ـ آجر نسوز

3ـ آجر ماسه ـ آهك

4ـ آجر بتنی

5ـ آجر مخصوص

‌آجر رسی

آجر رسی
آجر رسی

‌‌ساخت این فرآورده رسی هنوز هم به مقدار زیاد مطابق روش های سنتی انجام می شود. البته در نتیجه پیشرفت های تکنولوژی درصد سال اخیردستگاه های مدرنی با کارآیی بسیار بالا ساخته شده است که علاوه بر افزایش تولید، محصول از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد جریان تهیه آجر پنج مرحله عمده را به شرح زیر طی می کند:

  • تهیه و آماده نمودن ماده اولیه
  • تهیه گل
  • تهیه خشت
  • خشک کردن خشت
  • پخش آجر تهیه آجر

در تمام مراحل یادشده بالا به دو طریق صنعتی و سنتی (ماشینی و دستی) انجام می شود. واضح است در صورت دقت در روند تهیه مواد اولیه و تولید، محصول به دست آمده به روش صنعتی یا ماشین از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. تهیه و آماده نمودن ماده اولیه ماده اولیه آجر را عمدتاً خاک رس تشکیل می دهد. انواع مختلفی از خاک رس وجود دارد ولی بیشتر از خاک رس آبرفتی برای تهیه آجر استفاده می شود.

میزان خاک رس در گل آجر بسیار اهمیت دارد. خاک رس زیاد گل آجر را توپر می کند ولی موجب ترک خوردن خشت در هنگام خشک شدن می شود. ماسه: که از تأثیر عمل فرسایش هوازدگی بر سنگ های استخوان بندی حاصل می شود در حقیقت استخوان بندی آجر می باشد. در صورت افزایش مقدار آن آجر ترد و پوک می شود و ضمناً دانه های درشت ماسه در گل آجر در هنگام پختن منبسط و موجب ایجاد ترک های ریز در آجر می شوند. آهک در خاک رس و گل آهک وجود دارد. در صورتیکه به صورت دانه ریز، یکنواخت و همگن باشد موجب روشن شدن رنگ آجر می شود.

‌‌آجر نسوز

استفاده از ‌‌آجر نسوز در نما ساختمان
استفاده از ‌‌آجر نسوز در نما ساختمان

‌یک گروه از تولیدات رسی فرآورده های نسوز می باشند. خطوط تولید در صنایع سنگین و سبک بی نیاز از بخش کوره و حرارت دهی نیستند. آجرهای نسوز به عنوان بخش غیرقابل حذف کوره ها به عنوان آستری مقاوم، ساختار کوره را در مقابل حرارت زیاد حفظ می کنند. مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار و سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گدازآور انتخاب می شوند. بنابراین خواص نسوزها عبارت است از:

مقاومت حرارتی: نسوزها باید بتوانند حداقل 1580 درجه سانتیگراد را در محیط شیمیایی و مکانیکی کوره تحمل کنند و شکل و ظاهر خود را از دست ندهند و ضریب انبساط و انقباض اندکی داشته باشند.

مقاومت شیمیایی: ترکیبات موجود در کوره و نوع سوخت محیط شیمیایی خاصی را در حرارت بالا ایجاد می کند که نسوزها باید پایداری لازم را در برابر آنها داشته باشد.

مقاومت مکانیکی: حجم کوره، نوع بارگیری، ضربات و سایش ناشی از خردشدن و ذوب اجسام در داخل کوره باید توسط پوشش نسوز تحمل شود. ترد نباشد، ترک نداشته باشد و همچننین ظاهر آن دقیقا برابر مشخصات موردنظر باشد. ملاتی که برای چیدن جداره های نسوز انتخاب می شود براساس حرارت کوره با ضریب  انقباض وانبساط مشابه آجر نسوز و از موادنسوز انتخاب می شود.

در بخش نظام مهندسی ساختمان می توانید مقالات مربوط به نحوه اخذ و فعال نمودن پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی را مطالعه نمایید.

‌‌آجر ماسه – آهکی

‌‌آجر ماسه – آهکی
‌‌آجر ماسه – آهکی

‌آجر ماسه- آهکی که از دیدگاه علمی براساس مواد تشکیل دهنده به آن « آجر سیلیکات کلسیمی» نیز می گویند، در سال 1866 م اختراع شده اند و مصالح بکاررفته برای ساخت آنها شامل آهک و ماسه سلیسیی می باشد و در شرایط فشار و بخار شکل می گیرند.

و به صورت قابل توجهی در شکل، مقاومت، اندازه، رنگ و بافت یکسان می باشند. در شرایط عادی، مقاومت، سختی و دوام آجرهای ماسه آهکی برای تقریباً کلیه مصارف مناسب می باشند؛ ولی آنها نباید در محیط های اسیدی و یا نمک های محلول قوی قرار گیرند. مقاومت در برابر آتش در این نوع آجرها را می توان با مقاومت آجرهای رسی برابر دانست.

هر آنچه در زمینه بازسازی خانه های کلنگی و فرسوده باید بدانید.

ضریب هدایت صوت و حرارت از ضخامت دیوار نیز تقریباً با آجرهای رسی با چگالی مساوی برابر است. آجرهای ماسه آهکی نمک های محلول همراه خود ندارند، لذا عکس العملی که آجرهای رسی به همین علیت به شکل شوره و عدم چسبندگی ملات و اندود و حمله سولفات های درون سیمان پرتلند از خود نشان می دهند، در آجرهای ماسه آهکی بروز نمی کند.

برخلاف آجرهای رسی تازه که میل به انبساط دارند، آجرهای ماسه آهکی در هنگام خشک شدن منقبض می شوند و این نکته در هنگام طراحی بمنظور جلوگیری از ترک خوردگی باید مدنظر قرار گیرد. در مجموع آجرهای ماسه آهکی و مشخصات مشابهی با آنچه در مورد آجرهای سفالی گفته شد پیدا می کنند.

ولی محدودیتهایی را نیز به همراه دارند.  به علت تأثیر بیشتر آب بر این نوع آجرها نسبت به نوع رسی استفاده از آنها در پی سازی و کرسی چینی توصیه نمی شود. بدلیل آنکه تداوم تماس با حرارت مستقیم و زیاد موجب دی هیدراته شدن هیدروسیلیکات کلسیم می شود، برای پوشش داخلی کوره ها مناسب نیستند؛ ولی از نظر اجرایی این نوع آجرها بسیار ریزتر از آجرهای سفالی می باشند.

آجر سیمانی

‌‌آجر سیمانی
‌‌آجر سیمانی

آجر سیمانی به کمک سیمان، شن و ماسه ساخته می شود و از نقطه نظر خواص و مشخصات فنی برابر بلوک های بتنی هستند. آجرهای سیمانی در اشکال و اندازه های مختلف ساخته می شوند و روند تولید آنها نیز مشابه بلوک های بتنی است.

پیش تر در مقالات حوزه اجرائیات ساختمان به تفاوت بازسازی، نوسازی و بهسازی ساختمان پرداخته ایم.

‌انواع بلوک

بلوک های سیمانی  به انواع متراکم و غیر متراکم تقسیم می شوند. شما در بین این بلوک ها نوع اسفنجی را نیز می توانید مشاهده نمایید.  بلوک متراکم دارای سختی و مقاومت زیادی است و می تواند برای ساختمان هایی که در مکان های خطرناکی مثل نزدیک گسل ها یا مکان های زلزله خیز مناسب تر باشد.

بلوک متراکم سبک نسبت به بلوک هایی که متراکم هستند مقاومت کم تری را دارا می باشد اما به دلیل سبک تر بودن می تواند از وزن ساختمان شما به میزان زیادی بکاهد.  همچنین وزن کم این  بلوک های سیمانی  متراکم می توانند میزان مصرف انرژی  لازم برای حمل و نقل مصالح را کاهش دهند.

‌‌بلوک لیکا

‌‌بلوک لیکا
‌‌بلوک لیکا

این نوع بلوک در برابر رطوبت نمی تواند مقاوم باشد و احتمال انتقال قارچ و خزه توسط این بلوک وجود دارد. به طور کلی این بلوک می تواند محیط خوبی برای رشد خزه و قارچ باشد.

برای ساخت دیوار از این بلوک ها استفاده می کنند و این بلوک می تواند مانند  بلوک های سفالی  و سیمانی در برابر آتش سوزی مقاوم باشد. سنگ های سنگین اگر روی این بلوک نصب شوند، امکان دارد که این نوع بلوک وزن آن را تحمل نکند و این مساله خطر آفرین باشد.

امروزه بلوک لیکا بیشتر برای ساخت آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. پس برای حفظ امنیت بیشتر باید از سنگ های سبکی بر روی این بلوک ها استفاده نمایید. بلوک لیکا سبک می باشد و باعث سنگین شدن ساختمان نمی باشد و از این نظر نسبت به بلوک های سیمانی سنگین ارجحیت دارد. بلوک های لیکا در برابر سرمای شدید و گرمای شدید مقاوم است و می تواند به عنوان عایق صوتی هم کاربرد داشته باشد.

بلوک سیپرکس

‌‌استفاده از بلوک سیپرکس در دیوار چینی
‌‌استفاده از بلوک سیپرکس در دیوار چینی

این نوع بلوک از ترکیب بتن و گاز ساخته می شود. سبک بودن این نوع بلوک از مزیت های آن است و می توان با آن ساختمانی سبک را ساخت. برای ساخت دیوارها در صنعت ساختمان سازی از این نوع بلوک هم استفاده می شود.

‌‌بلوک های ترکیبی

‌بلوک های دیگری هم در بازار موجود می باشند که ترکیبی از مواد مختلف هستند و از آنها برای ساخت دیوار هم استفاده می شود. این بلوک ها عبارتند از: بلوکی ترکیبی از بتن و پلی استایرن، و نوع دیگری هم مربوط به ترکیب سفال و پلی استایرن می شود.

هبلکس یا بلوک سبک

‌‌استفاده از بلوک هبلکس در دیوار چینی
‌‌استفاده از بلوک هبلکس در دیوار چینی

هبلکس نیز یکی از انواع بتن های سبک متخلخل است که در ساختمان سازی به کار می‌رود. هبلکس به علت داشتن مقاومت فشاری بالا و وزن کم شناخته می‌شود.

استفاده از هبلکس برای لوله کشی و سیم کشی ساختمان، بسیار مناسب است. زیرا اره کردن و کوبیدن میخ در هبلکس‌ بسیار ساده تر از بتن معمولی است. بنابراین سیم کشی در ساختمان هایی که با هبلکس ساخته شده اند، بسیار تمیز و سالم در می‌آید.

مقاومت هبلکس در مقابل اتش سوزی و حرارت و صدا نیز مقاومت خوبی دارد و این به دلیل این است که ماده پایه هبلکس را سیلیس تشکیل می‌دهد.

‌‌ویژگی های هبلکس

‌ویژگی های هبلکس به اندازه ای هستند که صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان ساختمان سازی نصیب پیمانکاران بکند. به غیر از این، هبلکس عایق حرارتی و صوتی است. طبق قوانین جدید ساختمان سازی، استفاده از بتن های سبک متخلخل از جمله هبلکس ، باعث می‌شود که استفاده از دیگر عایق ها برای دریافت مجوز ساخت و ساز نیاز نباشد.

‌وزن پایین هبلکس

‌یکی از ویژگی های اصلی بتن های سبک از جمله هبلکس ، وزن مخصوص پایین انها است. وزن مخصوص هبلکس نسبت به دیگر مصالح ساختمانی  مشابه از جمله آجر و سیمان و بتن، بسیار پایین تر است. پایین رفتن وزن مخصوص هبلکس باعث افزایش مقاومت ساختمان در مقابل بلایای طبیعی از جمله زلزله می‌شود.

با اصول و مراحل لوله کشی در بازسازی ساختمان آشنا شوید.

‌هبلکس مقاومت در برابر زلزله

‌ساختمان سازی با هبلکس باعث کاهش وزن ساختمان می‌شود. نتیجه کاهش وزن ساختمان، مقاومت در برابر فشارهای بیرونی از جمله زلزله است. بنابرا طبق تحقیقات، وزن ساختمان در هنگام زلزله، فشار زیادی به ساختمان وارد می‌کند و با کاهش این فشار، مقاومت ساختمان در برابر زلزله بسیار بالا می‌رود.

‌هبلکس عایق حرارتی

‌به علت این که هبلکس بر پایه سیلیس تولید می‌شود، ویژگی عایق حرارتی دارد. هبلکس باعث می‌شود که دمای ساختمان در فصل های مختلف، بیشتر در یک دمای مشخص باقی بماند. به عنوان مثال، در تابستان، هوای خنک داخل ساختمان نقل وانتقال گرمایی کمتری با محیط بیرون دارد. در نتیجه ساختمان دیرتر گرم می‌شود و نیاز کمتری به استفاده از خنک کننده های معمول به وجود می‌اید.

‌‌هبلکس عایق آتش سوزی

‌انتقال حرارتی پایین، تنها دلیلی نیست که هبلکس در مقابل اتش سوزی مقاوم است. هبلکس در برابر گرمای زیاد نیز بسیار مقاوم است و دیرتر می‌سوزد. در نتیجه، با انتقال کمتر گرما و مقاومت در مقابل گرمای بالا، آتش سوزی به دیگر اتاق ها سرایت نمی کند و به سرعت می‌توان آتش سوزی را مهار کرد.کارخانه های نساجی، کتابخانه ها و محیط های بیمارستانی، نیاز بیشتری به دیوارهای نسوز که با بتن های سبک از جمله هبلکس ساخته شده اند دارند. بستگی به نیاز ساختمان های مختلف، می‌توان از هبلکس استفاده کرد.

هبلکس و سیم کشی ساختمان

‌به راحتی اره می‌شود، میخ در آن کوبیده می‌شود و به راحتی می‌توان از دریل برای سوراخ کردن استفاده کرد. بنابراین اگر در یک ساختمان که با هبلکس ساخته شده است، نیاز به سیم کشی توکار باشد، هبلکس امکانات زیادی در اختیار مهندسان قرار می‌دهد. سیم کشی در ساختمان ساخته شده با هبلکس بسیار سریع تر و تمیزتر انجام می‌شود. نخاله ساختمانی کمتری تولید می‌کند و زحمت کمتری دارد.

‌صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز

‌هبلکس دارای بلوک های بزرگی دارد. برای چیدن بلوک های هبلکس نیاز به دانش فنی خاص یا مهارت ویژه ای نیست. کارگران، ساده تر می‌توانند بلوک های هبلکس را روی هم بچیننند و به خاطر وزن پایین، حمل و نقل و چیدمان آن بسیار ساده تر است. همین راحتی کار، باعث کاهش دستمزد دیوارچینی هبلکس خواهد شد. ملاتی که برای دیوارچینی با هبلکس استفاده می‌شود، سیمان است. اما میزان سیمانی که برای ساخت یک دیوار با هبلکس استفاده می‌شود، ۲۵% کمتر از دیواری است که با اجر ساخته شده است.

در زمینه انواع تیرآهن، تعریف و جدول وزنی آن بیشتر بدانید.

‌معایب هبلکس

هبلکس را نمی توان در دیوارهای باربر و حمال استفاده کرد. استحکام هبلکس ‌نسبت به دیگر انواع بتن‌ها کمتر است. مهم ترین استفاده از هبلکس در مکان‌هایی است که قبلاً در آنها از آجر بلوک‌های سفالی، بلوک‌های بتنی و… استفاده می‌شده است و وزن زیادی را نیز تحمل نمی کنند. دیوارهای داخلی ساختمان بهترین مکان برای استفاده از هبلکس هستند.

طریقه استفاده از هبلکس‌  

با توجه به مزیت‌هایی که گفته شد، هبلکس را به راحتی می‌توان در ساختمان سازی استفاده کرد. اما طرز استفاده آن با آجر تفاوت دارد.
گر آجر را به صورت خام می‌توان استفاده نمود، اما هبلکس‌ را باید قبل از مصرف، کاملاً خیس کرد. این خیس شدن باعث افزایش وزن هبلکس نخواهد شد. بلکه باعث خواهد شد بعد از خشک شدن، دیوار ساخته شده از هبلکس، خاصیت عایق اب بودن هبلکس‌ افزایش نیز پیدا کند. رطوبت به راحتی به داخل هبلکس نفوذ نخواهد کرد و این موضوع را هنگام خیس کردن هبلکس‌ متوجه خواهید شد.

بهتر است که هنگام خیس کردن هبلکس، در حدی که فقط به آب تمام بخش‌های هبلکس برسد کافی است. این رطوبت باعث چسبندگی هبلکس به ملات خواهد شد و وقتی که دیوارها خشک شدند، ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید.

‌مزایای اقتصادی استفاده از هبلکس

هبلکس را به عنوان مصالح ساختمانی به جای آجر استفاده می‌کنند. هبلکس‌ در حقیقت یک نوع بتن سبک متخلخل است که خواصی شبیه به سنگ دارد، اما وزن سنگ را ندارد. در حقیقت معایبی که باعث شده است از سنگ برای ساختن خانه‌های مستحکم استفاده نشود، در هبلکس کاهش پیدا کرده است. مهم ترین مزیت آن، مزیت اقتصادی استفاده از هبلکس‌ است. هبلکس به راحتی حمل می‌شود، توسط کارگران بسیار ساده نیز می‌توان دیوارچینی انجام داد، سرعت کار بالاتر است و محصول نهایی نیز محکم تر و بادوام تر است. به تفصیل تمام این مزیت‌ها را توضیح خواهیم داد.

نکته دوم در مورد ملات مصرفی برای هبلکس است. ملاتی که برای هبلکس تهیه می‌شود، بهتر است رقیق تر از ملات آجر باشد. زیرا در ساختار هبلکس به اندازه کافی سیمان وجود دارد و به تنهایی کار سیمان را نیز انجام می‌دهد. ملات مورد استفاده برای هبلکس‌ صرفاً برای چسباندن هبلکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین لازم نیست مانند دیوار آجری، به عنوان خمیرمایه اصلی دیوار به آن نگاه کرد.

در انتها نیز بعد از این که دیوار چینی کامل شد، برای اطمینان از این که ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید، کل دیوار را خیس نمایید. خیس کردن دیوار باید به صورتی باشد که به تمام بخش‌های دیوار اب برسد. هر قسمتی از دیوار که خیس نشده باشد، بخش ضعیف دیوار خواهد بود و احتمال این که هبلکس‌ها به همدیگر نچسبند و با کمترین تکانی بریزند وجود دارد.

خشک شدن کامل دیوار برای گچ کاری نیاز است. در هنگام گچ کاری نیز دقت شود که لایه گچ مورد استفاده بیشتر از یک سانتی متر در هر طرف دیوار نشود. زیرا گچ کاری برای جلوگیری از نم دادن دیوار است که در دیوار هبلکس نیاز کمتری وجود دارد و گچ صرفاً برای زیبایی استفاده می‌شود.

با این که هبلکس  و انواع دیگر بتن‌های سبک، حدود هفتاد سال پیش در سوئد و سپس اروپا ساخته شده است، سال‌های زیادی نیست که از این ماده مهم در ساختمان سازی در ایران استفاده می‌شود. با این حال هنوز کسی از مزیت‌های اصلی هبلکس و ساختمان‌های ساخته شده از آن آگاه نیست.

‌بلوک سفالی

استفاده از ‌بلوک سفالی در دیوار چینی
استفاده از ‌بلوک سفالی در دیوار چینی

‌بلوک سفالی، نوعي بلوك است كه براي ساخت آن از خاك رس و افزودني‌هاي ديگر مانند آهك و … استفاده مي‌شود. پس از تهيه گل و قالب‌زدن و برش‌زدن، بلوک‌ها را خشك مي‌كنند و سپس در كوره در دماي 900 درجه سانتي‌گراد مي‌پزند. این عملیات به صورت صنعتی است و با ماشین‌آلات انجام می‌شود.

بلوک سفالی به عنوان پر مصرف ترین نوع مصالح در دیوارهای ساختمانی متشکل از خاک رس و آب که به صورت قالب‌های سوراخدار در ابعاد مختلف تولید می‌شود. بلوک‌های سفالی در بخش‌های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک‌های سفالی در انواع دیواری و سقفی (سقف تیرچه بلوک) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات بلوک سفالی

‌بلوک‌های سفال با ضخامت 5 تا 20 سانتیمتر به منظور کاربرد های مختلف تولید می گردند. سفال های متراکم و مقاوم در برخورد با یکدیگر صدای زنگ می دهند و با کشیدن ناخن روی آنها خط نمی افتد .سفال های مرغوب رنگ یکنواخت داشته و سطح آنها بدون ترک و آلوئک می باشد. همچنین میزان جذب آن باید بین 8 تا 16 درصد باشد.

مزایای استفاده از بلوک سفالی‌

  • ‌‌مقاومت بالا در برابر آتش سوزی.
  • ‌در صورتی که ساکنین ساختمان بخواهند وسیله‌ای (لوستر یا آویز) را به سقف متصل کنند براحتی می‌توانند با استفاده از دریل سقف را سوراخ کرده و از پیچ و رول پلاک استفاده نمایند.

‌معایب استفاده از بلوک سفالی‌

  • ‌احتمال آلودگی خاک رس به آهک در معدن کارخانه تولید کننده که موجب بروز ترک در سطح گچ خواهد شد.
  • سنگینی بلوک سفالی که موجب سنگینی سازه می‌شود. وزن هر متر مربع دیوار سفالی بالغ بر ۲۰۰ کیلوگرم است.
  • زمان اجرای نسبتاً طولانی.
  • نیاز به لایه ضخیم تر گچ و خاک جهت هموار سازی سطح دیوار.

‌‌بلوک سفالی فوم دار

‌‌بلوک سفالی فوم دار
‌‌بلوک سفالی فوم دار

‌در بلوک سفالی فوم دار از یک لایه فوم به عنوان عایق استفاده می‌شود. عایقکاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایقکاری می‌توان یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرمتر و در تابستان ۱۰ درجه خنکتر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست نیز کاسته می‌شود و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ می‌شود.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی
بلوک سیمانی

‌  به صورت باربر و غیر باربر در دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. شما برای ساخت سقف هم می توانید از این بلوک استفاده کنید و اگر قصد داشته باشید دیوارهایی بسازید که فقط محیط را جدا کند،  بلوک سیمانی  هم می تواند برای شما کارآمد باشد.

تیغه ها هم می توانند توسط  بلوک سیمانی ساخته شوند. دیوارهای اصلی ساختمان هم می توانند از موارد مصرف این نوع بلوک باشند.  شما برای در امان بودن در برابر صداهای بسیار زیاد محیط افراد و آتش سوزی و سرما و گرمای شدید هم می توانید از بلوک سیمانی استفاده نمایید.

برای پر کردن فضاهای خالی که در بین تیرچه ها وجود دارد از بلوک ها استفاده می کنند سطح زیرین آن ها باید نازک باشد. تا بتوان آن ها را پر نموده و برای ساخته تیرچه بلوک مورد استفاده قرار داد.  بلوک ها برای مقاومت سازی سقف به کار برده نمی شوند و بیشتر برای پر کردن سطوح خالی مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب تخصصی در زمینه انواع استخر و روش های ساخت آن را مطالعه نمایید.

‌‌تفاوت بلوک سفالی با سیمانی

به طور کلی بلوک سیمانی نسبت به  بلوک سفالی  سنگین تر است و عایق صوتی بهتری نسبت به آجر هستند. همچنین مقاومت بلوک سیمانی بیشتر است و  سطح صافی را دارا می باشد.

پس شما برای استفاده کردن از آن نیازی به مصالح پوششی نخواهید داشت. هر دو نوع بلوک در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و شما می توانید از هر دو نوع آن برای ایمن بودن در برابر آتش سوزی بهره ببرید.

بلوک های سیمانی نسبت به نوع سفالی سرعت عمل کار ساختمانی را بالا می برند و شما به مصالح کمتری برای ساخت نیاز خواهید داشت. در نتیجه در میزان مصرف مصالح صرفه جویی نموده و هزینه کمتری خواهید کرد.

سنگین تر بودن بلوک سفالی می تواند منجر به سنگین شدن ساختمان بشود و این می تواند برای پایه های ساختمان کمی مشکل ایجاد کند. اما شما با استفاده کردن از بلوک سیمانی سبکی که امروزه در بازار موجود می باشد می توانید این مشکل را تا حد زیادی حل نمایید.

‌مزایای استفاده از بلوک

به طور کلی استفاده از بلوک به جای آجر می تواند به میزان زیادی سرعت عمل کار شما را بالا ببرد همچنین بلوک دارای قیمت پایین تری نسبت به آجر می باشد که با خرید و استفاده از آن شما در هزینه های خود نیز صرفه جویی خواهید نمود.

دیوار چینی با استفاده از بلوک سیمانی
دیوار چینی با استفاده از بلوک سیمانی

‌نکات مهم در هنگام خرید بلوک

  • ‌جنس بلوک های سیمانی انتخابی شما نباید روی بتن تاثیر مخربی داشته باشد و نباید روی آن اثر شیمیایی بگذارد.
  • هنگام خرید بلوک سیمانی باید توجه داشته باشید که،حتما ارتفاع بلوک انتخابی شما با ارتفاع سقف هماهنگی داشته باشد. عرض بلوک هم باید در محدوده 20 تا 25 سانتی متر قرار گرفته باشد تا بتوان از آن به درستی استفاده نمود.
  • توجه داشته باشید که محل قرارگیری  بلوک سیمانی  باید حتما از 17.5 میلیمتر کمتر نباشد.
  • دیواره های عمودی و افقی بلوک های بتنی نباید ضخامتی کمتر از 15 میلیمتر را دارا باشند.
  • حتما هنگام خریدبلوک سیمانی به وزن آن توجه کافی را نمایید وزن بلوک ها از 7 تا 11 کیلو متغیر است و وزن بلوک سفالی 7 کیلو.
    می باشد. وزن بلوک های بتنی از 7 کیلو هم بیشتر بوده و تا 11 کیلو هم در بازار موجود می باشند.
  • میزان جذب آب بلوک سفالی نباید از 20 درصد بیشتر باشد.
  • همچنین رنگ بلوک سفالی باید به صورت یک دست باشد و هیچگونه ترک و رنگ پریدگی در آن مشاهده نگردد. خمیدگی هم نباید در این نوع بلوک موجود باشد، بلوکی که شما خرید می نمایید باید کاملا سطح صافی داشته باشد.
  • سطح خارجی بلوک ها حتما باید شیار دار باشد تا بتوانید از آن برای نازک کاری استفاده کنید. در صورتی که بلوک انتخابی شما سطح شیبداری ندارد نباید آن را خریداری نمایید.
  • دانه های آهکی نباید رو ی سطح بلوک انتخابی شما موجود باشند.
  • شما باید به نکات دیگری مثل کیفیت بلوک انتخابی، قیمت بلوک و مواردی که می خواهید از بلوک برای آن استفاده بنمایید نیز توجه کافی داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *