معرفی جامع بهترین مصالح دیوار چینی

معرفی جامع بهترین مصالح دیوار چینی


4.7/5 - (23 امتیاز)

معرفی جامع بهترین مصالح دیوار چینی

پیش تر در مقاله ای با عنوان اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد به رایج ترین مصالح در دیوار چینی و مزایا و معایب هر کدام پرداخته ایم. در این مقاله قصد داریم به صورت دقیق تر به معرفی جامع بهترین مصالح دیوار چینی و مقایسه آن‌‌ها با یکدیگر بپرازیم.

دیوارها از مهم‌ترین المان‌های شکل دهنده به فضاهای بیرونی و درونی سازه‌‌ها هستند. در اجرای آن‌‌ها هدف‌‌های متفاوتی از جمله زیباشناختی و اصول مصرف انرژی در نظر گرفته‌‌ می‌شود. دست یابی به اصول و استانداردهای دیوار در سازه‌‌ها مستلزم استفاده از بهترین مصالح ساختمانی ممکن است.

بهترین مصالح برای دیوار چینی

‌از نظر فنی اگر قرار باشد انواع مصالح ساختمانی را بررسی کنیم و بهترین آن را انتخاب کنیم باید به چند مساله توجه کنیم:

اولین مورد سرعت اجرا در یک پروژه می باشد. به طبع هرچه سرعت اجرا یک پروژه بیشتر باشد. هزینه های نیرو اجرا و هزینه های جانبی که به طبع اجرا به وجود می آید بسیار کم خواهد شد.

دوم اینکه چه مقدار از هر مصالح کاربردی است مثلا ایا این مصالح عایق است یا خیر؟

عایق بودن در زمان اجرا شاید برای شما سودی نداشته باشد اما پس از اجرا و در زمان استفاده از سازه قطعا با کاهش هزینه های انرژی مواجه خواهید شد.

سوم اینکه این مصالح چقدر مقاومت دارد. یکی از مشکلاتی که در زمان استفاده از یک سازه با آن مواجه میشویم این است که نمیتوان کابینت و یا ابزار زینتی را بروی دیوار نصب کرد، پس باید مصالحی انتخاب شود که بتواند این مشکلات را از بین ببرد.

پروژه های شرکت ابنیه سازان آدینه در زمینه بازسازی آپارتمان را مشاهده نمایید.

انواع بلوک های دیوار چینی
انواع بلوک های دیوار چینی

انواع بلوک های دیوار چینی

در این بخش به انواع بلوک های دیوار چینی به ترتیب ظهور خواهیم پرداخت:

1 ) خشت

2 ) سنگ

3 ) چوب

4 ) آجر

5 ) بلوک سفالی

6 ) بلوک سیمانی

7 ) بلوک NAAC

8 ) بلوک هبلکس یا AAC

حال که با انواع بلوک های دیوار چینی آشنا شدید در ادامه به شرح مختصری از هر نوع می پردازیم:

خشت ، سنگ و چوب: این نوع مصالح ساختمانی در گذشته بسیار دور و در روستا ها مورد استفاده قرار میگیرفت.

استفاده از خشت ، سنگ و چوب در دیوار چینی
استفاده از خشت ، سنگ و چوب در دیوار چینی

آجر: آجر یکی از قدیمی ترین مصالح جهت دیوارچینی می باشد. با اینکه این محصول عملاً از چرخه استفاده خارج شده است اما هنوز هم هستند کسانی که از این محصول برای ساخت ساز استفاده میکنند.

استفاده از آجر در دیوار چینی
استفاده از آجر در دیوار چینی

بلوک سفالی: بلوک سفالی در واقع همان آجر سایز بزرگ است، با این تفاوت که بلوک سفالی بسیار ظریف و تردتر از آجر می باشد.

استفاده از بلوک سفالی در دیوار چینی
استفاده از بلوک سفالی در دیوار چینی

بلوک سیمانی: بلوک سیمانی ظاهراً شبیه به بلوک سفالی می باشد، با این تفاوت که مواد اولیه ساخت آن ها تغییر پیدا کرده است. بلوک سیمانی یا لیکا از سیمان – ماسه و سبک دانه تولید می شود.

استفاده از بلوک سیمانی در دیوار چینی
استفاده از بلوک سیمانی در دیوار چینی

بلوک NAAC: این نوع بلوک درواقع شروع کننده تحول بزرگ در بلوک های ساختمانی می باشد، البته بلوک NAAC در حال حاضر منسوخ شده است و تنها مزیتی که این بلوک نسبت به بلوک های قبلی خود دارد این است که بلوک NAAC سرعت بالاتری در زمان اجرا دارد، و دیگر ویژگی های آن مانند بلوک سیمانی می باشد.

بلوک AAC یا هبلکس: این بلوک تحول اصلی را در صنعت ساختمان ایجاد کرد، و هم اکنون نیز مورد توجه بسیاری از مهندسین ساختمان می باشد. در ادامه با این بلوک بیشتر اشنا خواهیم شد.

مقالات تخصصی در حوزه انواع فولاد، روش های تولید و کاربرد آن را مطالعه نمایید.

بلوک NAAC و بلوک AAC (هبلکس) در دیوار چینی
بلوک NAAC و بلوک AAC (هبلکس) در دیوار چینی

مقایسه کلی انواع بلوک ها

در ادامه انواع بلوک هایی که در بالا معرفی کرده ایم را از دو نظر مقایسه خواهیم کرد:

مقایسه بلوک ها از نظر سایز

معمولا خشت ها را در سایز ۱۰ در ۵ میسازند که البته این سایز بسته به قالب ها متفاوت است. شاید کارگاهی در سایز ۲۰ در ۱۰ نیز این خشت ها را بسازد. اما سایز دقیق آجر ۲۲*۱۰*۵ می باشد. و تمام کارگاه ها در همین سایز آجر را تولید میکنند.

بلوک سفالی در سایز ۱۰*۲۰*۲۰ ۱۵*۲۰*۲۰ ۱۳*۲۰*۲۰ تولید میشود، البته شاید کارگاه هایی باشند که بلوک سفالی را در سایز دیگر نیز تولید کنند اما اکثراً همین سایز را تولید میکنند.

بلوک سیمانی در سایز های ۱۰*۲۰*۴۰ ۱۵*۲۰*۴۰ –  ۲۰*۲۰*۴۰ تولید میشود، که اکثر کارخانه ها در سایز های دیگر نیز تولید میکنند.

بلوک NAAC و بلوک AAC (هبلکس) در سایز های بزرگتر و مختلفی نسبت به بلوک های نسل قبل خود تولید میشوند و شما در هر سایزی که لازم داشته باشید میتوانید خرید کنید.

استفاده از آجر در دیوار چینی
استفاده از آجر در دیوار چینی

مقایسه بلوک ها از نظر مدت زمان و هزینه اجرا

درواقع مدت زمان اجرا با هزینه اجرا رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچه مدت زمان اجرا کاهش یابد، هزینه اجرا نیز کاهش می یابد. یکی از عواملی که باعث کاهش مدت زمان اجرا میشود، سایز بلوک ها می باشد. به این معنی که اگر سایز بلوک بزرگتری داشته باشیم مدت زمان اجرا کاهش می یابد و درنتیجه هزینه اجرا نیز کاهش خواهد یافت.

مقالات تخصصی در زمینه مراحل بازسازی ساختمان از صفر تا صد را مطالعه نمایید.

استفاده از بلوک سفالی در دیوار چینی
استفاده از بلوک سفالی در دیوار چینی

به طور کلی استفاده از بلوک به جای آجر می تواند به میزان زیادی سرعت عمل کار شما را بالا ببرد. همچنین بلوک دارای قیمت پایین تری نسبت به آجر می باشد که با خرید و استفاده از آن، شما در هزینه های خود نیز صرفه جویی خواهید کرد.

بلوک سفالی دارای زمان اجرای نسبتاً طولانی می باشد. و بلوک های سیمانی نسبت به نوع سفالی سرعت عمل کار ساختمانی را بالا می برند و شما به مصالح کمتری برای ساخت نیاز خواهید داشت. در نتیجه در میزان مصرف مصالح صرفه جویی نموده و هزینه کمتری خواهید کرد.

بلوک AAC یا هبلکس بخاطر ویژگی هایی که دارد، صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان ساختمان سازی نصیب پیمانکاران می کند. به غیر از این، بلوک هبلکس عایق حرارتی و صوتی می باشد. 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *