قانون مشارکت در ساخت چیست؟

قانون مشارکت در ساخت چیست؟


امتیاز شما به این مطلب؟

قانون مشارکت در ساخت قانون بسیار مهمی است که حتما باید در فرایند عقد این قرارداد مهم اجرا شود، چراکه در جریان این مشارکت پای اموال دو طرف قرارداد در میان است. اگر برای ساختن خانه‌هایی زیبا و رویایی بودجه کافی ندارید می‌توانید از طریق قراردادهای مشارکت در ساخت یک طرف زمین و طرف دیگر مصالح مورد نیاز برای ساخت را فراهم کرده و همان‌طور که از نام این قرارداد مشخص است، ساختمانی شریکی بسازید. برای این شراکت، سازنده به زمین و مالک زمین به یک سازنده مطمئن نیاز دارد تا با عقد قرارداد مشارکت در ساخت فرد سازنده آپارتمان و ساختمان مد نظر را در زمین فرد مالک ساخته و بعد از اتمام ساخت‌وساز سهم خود از واحدها برداشته و سهم مالک زمین را نیز مشخص ‌کند.

تا انتهای این متن همراه ما باشید تا درباره این قرارداد مهم و قوانین آن نکات بسیار مهمی را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

قوانین مشارکت در ساخت شامل چه مواردی می شود؟

قانون مشارکت در ساخت با توجه به قوانین ساخت‌وساز هر کشوری متفاوت است؛ این قانون در کشور ایران بیشتر در ارتباط با مشخص کردن مسئولیت طرفین قرارداد، تعیین تعداد شرکای معامله، میزان سود و سهم شرکا، نحوه انجام دادن پروژه، شیوه به پایان رساندن پروژه، زمان شروع و اتمام، الزام پرداخت تعهدات و بدهی‌ها و… است.

پیشنهاد مقاله : مشارکت در ساخت و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

اما به‌طور کلی قوانین مشارکت در ساخت شامل لیست زیر می‌شود:

قوانین کلی مشارکت در ساخت

ثبت نام کردن در شرکت‌های پیمانکاری برای دریافت پروژه‌هایی که به مزایده گذاشته می‌شوند.

مشخص کردن افراد مسئول و همچنین وظایف مالی و حقوقی آن‌ها تا به پایان رسیدن پروژه.

مشخص کردن تعداد افرادی که می‌خواهند به نوعی در این شراکت سهیم باشند.

بیشتر بخوانیم : خطرات مشارکت در ساخت (بخش اول)

نکات مهم مشارکت در ساخت

همان‌طور که می‌دانید این قرارداد دو طرفه بوده و میزان سود و زیان طرفین می‌تواند نقش بسیار مهمی در روند اجرای درست آن ایفا کند؛ با رعایت یک سری نکات و قوانین مشارکت در ساخت می‌توان عدالت را برای دو طرف قرارداد برقرار کرد:

  1. اگر تعداد مالکین یا سازندگان بنا بیشتر از یک نفر باشد باید هر یک از آن‌ها تعهدات خود را به‌شکل دقیق ذکر کرده و یک نفر را از بین خودشان به‌عنوان یک نماینده اصلی انتخاب کنند.
  2. قراردادهای مشارکت در ساخت حتما باید در حضور تمامی مالکان و سازندگان تنظیم شده و باید قدرالسهم افراد و دیگر موارد مهم نیز حتما ذکر شود. برای مثال اگر قرار است ساختمانی 5 طبقه ساخته شود باید مشخص کرد که چند طبقه به مالک و چند طبقه به سازنده تعلق می‌گیرد.
  3. تعداد طبقات قابل ساخت و سود درصدی از پروژه برای هر طرف باید ابتدای کار مشخص شده و اگر واحدی مشترک بین طرفین وجود دارد باید تقسیم شده و سهم آن‌ها از آن واحد باید معلوم باشد.
  4. مالکیت قسمت‌های مختلف ساختمان مانند پارکینگ، انباری و دیگر مشاعات باید مشخص شده و در صورتی که تغییری در تعداد طبقات احداثی به‌وجود بیاید باید سود و سهم هر طرف از قبل مشخص شود.
  5. مقدار سرمایه طرفین باید در متن قرارداد ذکر شده و مالک باید از ارزش واقعی ملک خود آگاه بوده و اگر امکاناتی دارد که می‌تواند آن‌ها را به ساختمان جدید منتقل کند حتما در قرارداد آن‌ها را مطرح کند.

بیشتر بدانیم : کلاهبرداری مشارکت در ساخت

دیگر نکات مهم مشارکت در ساخت

  1. تمامی هزینه‌های فرد سازنده نیز باید در متن قرارداد درج شود. این هزینه‌ها شامل انتقال سند مالکیت، صدور پروانه ساختمان، عوارض، هزینه‌های احتمالی مربوط به شهرداری و… می‌شود.
  2. از دیگر موارد مهمی که حتما باید آن‌ها را در متن قرارداد به‌صورت دقیق ذکر کنید می‌توان به تاریخ تخلیه ملک توسط مالک، زمان اتمام پروژه، دریافت و انتقال سند همراه با زمان دقیق روز و ماه و سال ذکر شود تا فرد سازنده طبق زمان مقرر شده به وظیفه خود عمل کرده و در امر ساخت تاخیر نداشته باشد.
  3. حتما جهت اطمینان بیشتر در تمامی صفحات ذکر کنید که این قرارداد مشارکت در ساخت است.
  4. حتما این قراردادها را با حضور در دفاتر رسمی یا مشاور املاک دارای پروانه کسب ببندید تا در آینده با مشکلات کمتری مواجه باشید.
  5. اگر ملک مورد نظر ورثه‌ای است باید حتما آن را در قرارداد همراه با گواهی انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث اضافه کنید.

اگر قصد عقد این قرارداد و اجرای اصولی قانون مشارکت در ساخت را دارید می‌توانید از خدمات سایت پیمان سازه استفاده کنید. این شرکت ساختمانی دارای مجوزهای رسمی از مراجع حقوقی بوده و بهترین پیشنهادها را برای مشارکت در ساخت به شما ارائه می‌کند.

پیشنهاد مقاله : تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

تعهدات مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

بر اساس قانون مشارکت در ساخت فرد سازنده و مالک هرکدام یک سری وظایف و تعهداتی را بر عهده دارند که باید اجرا کردن آن‌ها را جدی بگیرند. در ادامه تعهدات هریک از آن‌ها را برای شما ذکر خواهیم کرد:

o      تعهدات فرد مالک زمین در مشارکت در ساخت

  1. کسی که مالکیت زمین را برعهده دارد باید قسمتی از آن را بعد از تایید قرارداد به نام سازنده بزند تا او بتواند کارهای اداری لازم را جهت تخریب ساختمان و ساخت بنای جدید انجام دهد.
  2. فرد مالک باید زمین را به‌موقع به سازنده تحویل دهد.
  3. باید درباره‌ی اینکه ملک در رهن یا بازداشت نیست، مطمئن شود.
  4. باید در برابر قوانین مشارکت در ساخت و قوانین کیفری پاسخگو باشد.
  5. بعد از اینکه آپارتمان ساخته شده را از سازنده دریافت کرد باید مبلغ قرض‌الحسنه را به او برگرداند.
  6. نصف هزینه سند را باید پرداخت کند.
  7. تمامی هزینه‌های ملک را باید قبل از اینکه آن را به سازنده تحویل دهد، پرداخت کند.

بیشتر بخوانیم : عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

o      تعهدات فرد سازنده در مشارکت در ساخت

  1. او باید طبق قانون مشارکت در ساخت امکانات و تجهیزات لازم را برای ساخت‌وساز فراهم کند.
  2. ساخت‌وساز پروژه را به‌موقع تمام کرده و طبق تاریخ مقرر شده در قرارداد ساختمان را تکمیل کند.
  3. به مواردی مانند طراحی و ساخت‌وساز، کیفیت مطلوب ساختمان، بیمه مسئولیت مدنی و همچنین بیمه تضمین کیفیت ساختمان توجه داشته باشد.
  4. سازنده باید حدود اجرایی ملک را مشخص کرده و تایید نهایی نقشه ساختمان را از مالک بگیرد.
  5. سازنده باید مجوزهای لازم برای ساخت‌وساز پروژه مانند گواهی عدم تخلف در ساخت‌وساز، تاییدیه آسانسور، تاییدیه آتش‌نشانی و جواز حداکر تراکم را بگیرد.
  6. در زمان ساخت بنا باید تمامی هزینه‌های آب، برق، گاز و… را پرداخت کند.

برای برخوردار شدن از بهترین خدمات مشارکت در ساخت می‌توانید روی شرکت پیمان سازه که گواهی صلاحیت پیمانکاری را دارد حساب باز کرده و از کارکنان آن مشاوره‌ی رایگان برای عقد قرارداد دریافت کنید.

بیشتر بدانیم : نحوه تقسیم واحد‌ها در مشارکت در ساخت

قدر السهم و سود طرفین مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

قانون مشارکت در ساخت در تقسیم سود و سهم هریک از طرفین قرارداد نیز خلاصه می‌شود؛ اگر شما هم قصد انجام این مشارکت را دارید باید بدانید که سهم شما و طرف مقابل‌تان از این قرارداد چقدر می‌شود.

فرمول کلی محاسبه‌ی این شراکت در هر منطقه‌ای بر اساس قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در آن منطقه محاسبه می‌شود. برای مثال اگر قیمت هر مترمبع آپارتمان نوساز در یک منطقه‌ای 4 میلیون و پانصد هزار تومان باشد سود طرفین معمولا نصف شده و 50-50 از قرارداد سود برمی‌دارند. اما اگر این قیمت بین 4.5 میلیون تا 5.5 میلیون تومان باشد مالک زمین 55 درصد و سازنده 45 درصد سهم خواهد داشت.

یک قانون مشارکت در ساخت دیگر هم وجود دارد که طبق آن با تعیین کردن سهم 60-40 درصدی مبلغی هم به‌عنوان بلاعوض در نظر گرفته می‌شود و در ابتدای مشارکت این مبلغ از سمت سازنده به فرد مالک زمین داده می‌شود تا او بتواند در جریان ساخت بنای جدید در ملک دیگری سکونت داشته باشد.

پیشنهاد مقاله : مزایا و معایب مشارکت در ساخت

آشنایی با انواع مشارکت در ساخت

در این قسمت این نکته قابل ذکر است که بدانید با انتخاب یک شرکت پیمانکاری معتبر مانند پیمان سازه جهت عقد قرارداد می‌توانید مطابق با قانون مشارکت در ساخت تمامی تعهدات و وظایف خود را در معامله به‌درستی اجرا کرده و از هرگونه اختلاف وکلاهبرداری جلوگیری کنید.

حال جهت کسب اطلاعات بیشتر بد نیست بدانید که این قرارداد و مشارکت در ساخت‌وساز انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • یک نوع قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد که طی آن یک طرف به‌عنوان مالک زمینی را در اختیار فرد دیگری به‌عنوان پیمانکار ساختمان قرار می‌دهد تا ساختمان جدید را بسازد. در این نوع مشارکت نیازی نیست که قیمت زمین در متن قرارداد درج شود و تنها همین که سازنده متعهد شود که ساختمان را با کیفیت مطلوب و در زمان مشخص تحویل می‌دهد کافی است و در آخر هم مالک و سازنده بنای ساخته شده را با یکدیگر شریک می‌شوند.
  • نوع دیگری از مشارکت در ساخت وجود دارد که طی آن بعد از به پایان رسیدن هر مرحله از ساخت‌وساز سهمی از ملک به فرد سازنده تعلق می‌گیرد که به آن روش مرحله‌ای گفته می‌شود.

برای مثال در صورت توافق طرفین بعد از ساخت زیرسازی نما یا اسکلت‌بندی ساختمان سهمی به‌صورت یک دانگ به سازنده داده می‌شود.

  • در تقسیم‌بندی دیگر قراردادهای مشارکت در ساخت به این شکل برخورد می‌شود. که اگر ساخت بنا به مرحله‌ی مشخصی رسید با توجه به تواق طرفین قرارداد صاحب زمین وکالتی را به فرد سازنده بدهد تا سازنده بتواند سهم خود را ببخشد و برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.
  • یکی دیگر از انواع مشارکت در ساخت و ساز وجود دارد. که با توجه به آن همان اول کار سه دنگ از ملک به فرد سازنده داده می‌شود و او هم بلافاصله فرایند ساخت بنا را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانیم : شرایط مشارکت در ساخت چیست؟ (بخش دوم)

جمع بندی

پیروی از قانون مشارکت در ساخت به شما کمک می‌کند تا در صورت نداشتن بودجه‌ی کافی هرچه راحت‌تر و سریع‌تر ملک خود را با یک بنای جدید و نوساز جایگزین کنید. شرایط مشارکت در ساخت به نوعی است که حق و حقوق مالک و سازنده را به‌درستی مشخص می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم قوانین مشارکت در ساخت و نکات مهم آن در این مسیر را برای شما شرح دهیم تا احتمال ریسک را به حداقل رسانده و تجربه‌ی خوبی از مشارکت و سرمایه‌گذاری در ملک داشته باشید.

بنابراین برای پیشبرد بهتر کارها و پیشگیری از به‌وجود آمدن مشکلات احتمالی با کمک یک شرکت معتبر و قابل اطمینان مانند پیمان سازه قراردادی کامل و بی‌نقص را برای تقسیم‌بندی سود و سهام وضع کنید. این دقیقا همان کاری است که به نفع طرفین قرارداد خواهد بود.

 

سوالات متداول

قانون مشارکت در ساخت چیست؟

قانون مشارکت در ساخت، به عنوان یکی از راهکارهای تامین مسکن، به توافق بین مالک زمین و سازنده برای ساخت و ساز بر اساس قراردادی مشخص اشاره دارد. در این قرارداد، مالک زمین را در اختیار سازنده قرار می‌دهد و سازنده با استفاده از منابع مالی خود، اقدام به ساخت و ساز می‌کند. در نهایت، سود حاصل از فروش واحدهای ساخته شده، بین مالک و سازنده به نسبت سهم الشرکه آن‌ها تقسیم می‌شود.

مزایای قانون مشارکت در ساخت چیست؟

رونق ساخت و ساز: این قانون با تشویق سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز، به رونق این بخش کمک می‌کند. تامین مسکن: با افزایش ساخت و ساز، مسکن به قیمت مناسب‌تر برای اقشار مختلف جامعه فراهم می‌شود. استفاده از تخصص و تجربه سازنده: مالک از تخصص و تجربه سازنده در ساخت و ساز بهره‌مند می‌شود. کاهش ریسک برای مالک: با مشارکت سازنده، ریسک ساخت و ساز برای مالک کاهش می‌یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *