Monitoring 1

امتیاز شما به این مطلب؟

مفهوم پایش گود و روش‌های پایش گود

وقتی که گودبرداری برای انجام یک پروژه عمرانی انجام می‌شود، ممکن است تغییراتی در دیواره‌های گود یا زمین‌های اطراف رخ دهد. در برخی موارد، این تغییرات می‌تواند منجر به ریزش و بروز مشکلات برای نیروی انسانی، سازه و تجهیزات پروژه شود. با توجه به احتمال وقوع چنین اتفاقاتی، قبل از شروع گودبرداری، نیاز است که رفتارسنجی گود و محاسبات مهندسی انجام شود. این اقدامات به این کمک می‌کنند که با استفاده از اطلاعات به دست آمده، گود را پایدار کنیم و از وقوع خسارات جلوگیری کنیم.

در واقع، فرایند کسب اطلاعات و انجام محاسبات درباره تغییر مکانی دیوارهای گود را پایش گود یا مانیتورینگ نامیده می‌شود. برای اینکه پایش گود یا مانیتورینگ به شکل دقیق انجام شود، از علم ژئوماتیک استفاده می‌شود.

در این ادامه، ما از وب سایت ابنیه سازان آدینه قصد داریم به موضوع پایش گود یا مانیتورینگ بپردازیم و به مسائل مرتبطی از جمله علم ژئوماتیک و انواع روش‌های پایش گود اشاره کنیم. بنابراین، اگر تمایل دارید که اطلاعاتی بیشتر درباره این موضوعات را به دست آورید، ما را تا پایان همراهی کنید.

پیشنهاد مقاله؛ رمپ چیست و جمع آوری آن در گودبرداری چگونه است؟

مفهوم علم ژئوماتیک

پایش گود
پایش گود اهمیت زیادی در پروژه‌های عمرانی دارد.

علم ژئوماتیک از جمله علومی است که برای محاسبه و اندازه‌گیری دقیق در پروژه‌های عمرانی به کار می‌رود. یکی از روش‌هایی که در این علم برای اندازه‌گیری دقیق استفاده می‌شود، میکروئودزی است. این روش مجموعه‌ای از اقداماتی است که با دقت بالا، رفتار و حرکات سازه‌هایی مانند پل‌ها، سدها، مخازن نفتی، دیواره‌های گود و… را با استفاده از محاسبات و مشاهدات بررسی می‌کند.

پایدارسازی گود با استفاده از نرم افزار

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین عواملی که در پایدارسازی گود باید به آن توجه کنیم، تغییر مکان دیواره‌های گود است. با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Plaxis 3D در فرآیند گودبرداری، می‌توانیم با در نظر گرفتن مشخصات پروژه، میزان تغییر مکان دیواره‌های گود را محاسبه کنیم. اما برای اثبات صحت این محاسبات، اطلاعات طراحی و داده‌هایی که از پایش گود یا مانیتورینگ به دست می‌آید باید مطابقت داشته باشند.

اگر این اطلاعات همخوانی داشته باشند، نیازی به پایدارسازی گود وجود نخواهد داشت و در پروژه مذکور هیچ ریزشی رخ نخواهد داد. اما اگر مشاهدات پایش گود از اطلاعاتی که از طریق نرم‌افزار به دست آمده‌اند، بیشتر یا کمتر باشند، در آن صورت نیاز به پایدارسازی گود وجود دارد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که هر دو نوع اطلاعات، یعنی اطلاعات نرم‌افزاری و اطلاعاتی که از پایش گود به دست می‌آید، برای ما حیاتی می‌باشند.

پیشنهاد مقاله؛ زهکشی و آب بندی در گودبرداری چه نقشی دارد؟

روش‌های پایش گود یا مانیتورینگ

پایش گود
روش‌های مختلفی برای پایش گود وجود دارد.

در بخش قبلی بیان شد که برای اعتبارسنجی محاسبات، لازم است اطلاعاتی که از نرم‌افزار به دست می‌آید را با اطلاعاتی که از پایش گود به دست می‌آید، مقایسه کنیم. در این بخش، قصد داریم روش‌های به‌دست‌آوردن اطلاعات پایش گود را برای شما عزیزان شرح دهیم.

پایش چشمی، پایش با استفاده از روش ژئودتیک و پایش با استفاده از ابزار دقیق، سه روش مختلف برای پایش گود یا مانیتورینگ می‌باشند که در ادامه هر کدام از آنها را بررسی خواهیم کرد.

پایش چشمی

پایش چشمی یک روش پایش گود است که در آن به صورت دوره‌ای و منظم از مناطق اطراف پروژه و گود، مانند دیواره‌های مجاور، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و… بازدید می‌شود. در صورت مشاهده ترک‌ها یا تغییر وضعیت، این مسئله به شکل فیلم و عکس گزارش می‌شود. اگر در هر دوره بازدید، عکس و فیلم از مناطق مختلف تهیه شود، روند تغییرات قابل بررسی خواهد بود و از این نظر پایش چشمی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

پیشنهاد مقاله؛ پایدارسازی گود چگونه اتفاق می‌افتد؟ چه مزایا و معایبی دارد

پایش با استفاده از روش ژئودتیک

در صورتی که امکان نصب ایستگاه‌های دائمی برای نقشه‌برداری در پروژه وجود نداشته باشد، می‌توان تعدادی نقطه نشانه را بر روی دیوار گود نصب کرد و از آنها برای انجام پایش گود استفاده کرد. زیرا که روش‌های پایش گود با استفاده از روش ژئودتیک به شرح زیر است.

پایش با استفاده از ابزار دقیق

در این روش، با نصب و استفاده از تجهیزات و ابزار دقیق، میزان تغییر مکان و جابه‌جایی در زمین‌های اطراف گود محاسبه می‌شود؛ به این صورت که این تجهیزات به طور منظم و پیوسته اطلاعات دیواره‌های گود را ثبت می‌کنند و با استفاده از این نتایج و مقایسه داده‌های مختلف، می‌توان تغییرات جابه‌جایی گود را تشخیص داد. کرنش‌سنج و انحراف‌سنج از جمله تجهیزات ابزار دقیقی هستند که در این روش برای پایش گود به کار می‌روند.

  • استفاده از نقاط ثابت
  • استفاده از قیود داخلی
  • استفاده از ایستگاه‌های مرجع

پیشنهاد مقاله؛ سازه های نگهبان چیست و چه کاربردی دارند؟

مزایای پایش گود

پایش گود
پایش گود می‌تواند اطمینان از ایمنی و پایداری سازه فراهم کند.

مزایای پایش گود به طور کلی عبارتند از:

تشخیص زودهنگام مشکلات

پایش گود امکان تشخیص زودهنگام مشکلاتی مانند ترک‌ها، جابجایی‌ها و تغییرات غیرمنتظره در دیواره‌های گود را فراهم می‌کند. این اطلاعات زودرس به مهندسان امکان می‌دهد تا اقدامات پیشگیرانه و پاسخ مناسبی را در صورت لزوم انجام دهند.

ارزیابی عملکرد پروژه

با پایش مداوم دیواره‌های گود، عملکرد و پایداری پروژه به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اطلاعات به مهندسان کمک می‌کند تا بهبودهای لازم را در طراحی و اجرای پروژه اعمال کنند.

3. بهینه‌سازی هزینه و زمان: با تشخیص زودهنگام مشکلات و بهبودهای لازم، احتمال ایجاد تأخیرها و هزینه‌های اضافی در پروژه کاهش می‌یابد. این به مدیران پروژه امکان می‌دهد تا منابع خود را بهینه کرده و به صورت کارآمدتری پروژه را اداره کنند.

4. افزایش اطمینان: پایش مداوم دیواره‌های گود، اطمینان می‌دهد که پروژه در طول زمان به‌طور پایدار عمل می‌کند و خطرات احتمالی مرتبط با ناپایداری و ریزش را کاهش می‌دهد.

5. ارتقاء ایمنی: با کنترل و پایش مستمر دیواره‌های گود، احتمال وقوع حوادث ناشی از ریزش‌ها و خرابی‌های ناگهانی کاهش می‌یابد و ایمنی کارگران و سایر افراد در محیط کار افزایش می‌یابد.

جمع بندی نهایی

با مطالعه این مقاله متوجه می‌شویم که برای تصمیم‌گیری درباره پایدارسازی یا عدم پایدارسازی گود، نیاز به دو نوع داده داریم. اولین دسته داده‌ها مربوط به محاسبات نرم‌افزاری است که از طریق داده‌های پروژه از جمله عمق گود، مشخصات خاک و غیره به دست می‌آیند و توسط نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شوند.

داده‌های دست دوم، اطلاعاتی هستند که از طریق روش‌های پایش گود به دست می‌آیند. برای جمع‌آوری این اطلاعات، از یکی از روش‌های پایش گود استفاده می‌شود. در پایان و پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، باید به مقایسه این داده‌ها پرداخته و تصمیمی درباره پایدارسازی یا عدم پایدارسازی گود اتخاذ کرد. اگر تغییر مکانی دیواره‌های گود بیشتر از تغییرات مورد انتظار باشد، لازم است برای پایدارسازی گود اقدامات لازم را انجام دهیم.

پایش گود چیست؟

پایش گود به معنای نظارت و اندازه‌گیری مداوم بر روی وضعیت و عملکرد یک گود است تا از پایداری و ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

چگونه می‌توان پایش گود را اجرا کرد؟

برای اجرای پایش گود، نیاز به برنامه‌ریزی مناسب، نصب تجهیزات مورد نیاز و جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها است.

چه معیارها و شاخص‌هایی برای ارزیابی نتایج پایش گود وجود دارد؟

معیارها ممکن است شامل تغییرات عمق، ترک‌ها، کرنش، وضعیت آب، و موارد مشابه باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *