کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟


امتیاز شما به این مطلب؟

بهترین کفپوش آشپزخانه      

انتخاب کفپوش مناسب برای آشپزخانه، به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی این فضا، نقشی اساسی در زیبایی و کارایی آن دارد اما با وجود تنوع گسترده‌ی کفپوش‌ها در بازار، انتخاب ایده‌آل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در این مقاله، با طرح این سوال که کدام کفپوش برای آشپزخانه شما مناسب‌تر است؟ به بررسی انواع مختلف کفپوش‌ها می‌پردازیم و نکات مهمی را برای انتخاب آگاهانه، ارائه خواهیم داد.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کفپوش سرامیک: انتخابی محبوب برای کفپوش آشپزخانه

سرامیک محبوب‌ترین کفپوش‌ برای آشپزخانه است. دوام، ضد آب بودن، آسانی تمیز کردن، تنوع طرح و رنگ، مقاومت در برابر حرارت و مهم تر از همه قابلیت شستشو، این متریال پر سابقه را به گزینه ای ایده آل برای اجرا در کف آشپزخانه، تبدیل کرده است.

از طرفی سرامیک نسبت به سنگ و پارکت مقرون به صرفه تر است و می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد.

با وجود این مزایا، سرامیک معایبی نیز دارد. سرامیک می‌تواند سخت و سرد باشد و ممکن است راه رفتن با پای برهنه و یا در ایستادن های طولانی، آزار دهنده باشد.

از طرفی لغزندگی یا سُر بودن سرامیک، زمانی که خیس است، عیبی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

راه حل این مشکل، انتخاب سرامیک ضد لغزش است. این نوع از سرامیک با سطوح خشن و یا طرح های برجسته برای سطوح آشپزخانه تولید می شوند و در هنگام شستشو اصطحکاک بیشتری از خود نشان می دهند.

برای نظافت سرامیک کافیست از تِی با آب گرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. خطوط دوغاب را با خمیر جوش شیرین و مسواک تمیز کنید.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کفپوش سنگ برای آشپزخانه:

سنگ طبیعی مانند گرانیت و سنگ مرمر، از لوکس‌ترین و زیباترین کفپوش‌ها برای آشپزخانه هستند. سنگ، آن هم از نوع با کیفیت آن، بالاترین قیمت را در بین کفپوش ها دارد و همانطور که می دانید، کاملا هم قابل شستشو است.

افراد لوکس‌پند بیشتر به سمت استفاده از سنگ تمایل دارند. دلیل این محبوبیت، طبیعی بودن این متریال‌ است. چرا که هیچ طرح سنگ در طبیعت شبیه به هم نیست و این ویژگی، پروژه‌ ای که از این متریال‌ استفاده می‌کند را منحصر به فرد و خاص می‌کند.

پیشنهاد مقاله : انتخاب بهترین کفپوش در بازسازی

در کنار قیمت بالای سنگ، باید این را هم گفت، سردی سطح و سُر بودن سنگ، به خصوص زمانی که خیس یا مرطوب است، می‌تواند خطرناک باشد.

از طرفی کف پوش سنگ، برای حفظ زیبایی و درخشش، باید به طور مرتب تمیز و جلا داده شود که به دلیل ماهیت پر رفت و آمد بودن آشپزخانه، کار نگهداری را ممکن است کمی سخت کند.

شاید بپرسید بهترین روش نظافت کفپوش سنگ چیست؟ از پاک کننده مخصوص سنگ و تی مرطوب استفاده کنید. از شوینده های قوی و تِی های زبر خودداری کنید.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کفپوش های چوبی

کفپوش پارکت برای آشپزخانه:

کفپوش چوب یا همان پارکت، با ظاهری گرم و طبیعی، می‌تواند زیبایی خیره‌کننده‌ای به آشپزخانه شما ببخشد. تنوع طرح‌ها و رنگ‌های چوب، دست شما را برای انتخابی متناسب با سلیقه و دکوراسیون باز می‌گذارد اما باید دانست قیمت پارکت چوبی بالاست.

پارکت نیز همچون سنگ، انتخاب لوکس پسندان است. چرا که هیچ طرح چوب در طبیعت شبیه به هم نیست و این ویژگی، پروژه‌ ای که از این متریال‌ استفاده می‌کند را منحصر به فرد و خاص می‌کند.

بیشتر بخوانیم : پارکت و لمینت چیست؟ مزایا و معایب آن‌ها

در کنار ظاهری گرم و صمیمی که کف پوش پارکت به آشپزخانه شما می‌بخشد، باید دانست که پارکت، ضد آب نیست.

نفوذ آب به چوب، می‌تواند باعث پوسیدگی، تاب برداشتن و تغییر رنگ آن شود. به همین دلیل، استفاده از این نوع کفپوش در آشپزخانه که فضایی مرطوب و پر رفت و آمد است، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

برای تمیز کردن کفپوش پارکت کافیست، از تی مرطوب با آب و صابون ملایم استفاده کنید. به طور مرتب از پولیش مخصوص چوب سخت استفاده کنید.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کفپوش لمینت برای آشپزخانه:

کفپوش‌های لمینت ظاهری شبیه به چوب دارند و می‌توانند فضایی گرم و صمیمی به آشپزخانه ببخشند، اما در برابر آب مقاوم نیستند و ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببینند.

لمینت نوعی کفپوش چندلایه است که از مواد مختلفی مانند فیبر نئوپان با چگالی بالا، رزین ملامینه و … ساخته شده است.

بیشتر بدانیم : چگونه کف خانه را بازسازی کنیم؟ اصول بازسازی کف ساختمان

طرح های کفپوش لمینت متنوع است و با قیمت مناسب و نصب آسان طرفداران خودش را دارد.اگر از آن دسته افرادی هستید که در منزل حیوان خانگی دارید،لمینت را انتخاب کنید؛ مقاومت این متریال در برابر خراش و خط و خش، مثال زدنی است.

کفپوش لمینت را نیز می توانید این گونه نظافت کنید: از تی مرطوب با پاک کننده مخصوص لمینت استفاده کنید. از مصرف شوینده های قوی و تمیز کردن با بخار شو، برای این نوع کف پوش، خودداری کنید.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کفپوش وینیل برای آشپزخانه:

وینیل‌ در مقایسه با سایر انواع کفپوش مانند سنگ و سرامیک، قیمت بسیار مناسب‌تری دارد. این نوع کفپوش‌ها ضد آب، بادوام و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود هستند.

کفپوش وینیل نوعی متریال مصنوعی است که از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته شده و در دو دسته کلی، رولی و تایلی عرضه می شود.

پیشنهاد مقاله : معرفی انواع کفپوش ساختمانی قبل از بازسازی خانه

زیرسازی مناسب برای نصب کفپوش وینیل در آشپزخانه از ضروریات است؛ اگر سطح زیرساز کفپوش ناهموار یا ناصاف باشد، ممکن است وینیل به مرور زمان از آن جدا شود.

اگر آشپزخانه آفتاب گیر و غرق در نور طبیعی دارید، در نظر داشته باشید وینیل با تمام مزیت هایش، شاید گزینه مناسبی برای شما نباشد. این محصول در اثر تابش نور مستقیم خورشید و حرارت زیاد ممکن است، فرسوده و رنگ و روی خود را از دست بدهد.

یادتان باشد برای تمیز کردن کف پوش وینیل از پاک کننده های قوی شیمیایی استفاده نکنید و پس از نظافت با آب گرم و مواد شوینده ملایم، بلافاصله کفپوش را با تِی یا دستمال های آبگیر، خشک کنید.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

کفپوش لینولئوم برای آشپزخانه:

لینولئوم یک کفپوش طبیعی و بادوام است که از مواد تجدیدپذیر مانند روغن بَزرَک (بذر کتان)، چوب پنبه، رزین و رنگدانه های معدنی ساخته شده است. برخلاف وینیل که یک محصول مصنوعی است، لینولئوم یک متریال سازگار با محیط زیست است.

لینولئوم به دلیل مزایایی مانند مقاومت بالا، عایق صدا، ضد آب بودن، نظافت آسان، قیمت مناسب و دوستدار محیط زیست، می‌تواند گزینه مناسبی برای کفپوش آشپزخانه باشد.

اما در کنار این مزایا، معایبی هم دارد که باید به آنها توجه کنید: حساسیت به مواد شیمیایی از جمله سفید کننده، و نیاز به زیرسازی صاف و یکدست!

بیشتر بخوانیم : کفپوش پلیمری چیست و کاربردهای آن در صنعت ساختمان

لینولئوم را این گونه تمیز کنید: از تی مرطوب با آب گرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. از پاک کننده های قوی، اسیدی و ساینده خودداری کنید. بلافاصله بعد از تی زدن، کف را با پارچه تمیز خشک کنید.

3 نکته را در نظافت هر نوع کفپوش آشپزخانه در نظر بگیرید:

  • از آب گرم و نه داغ استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر پاک کننده جدید، آن را در منطقه ای کوچک تست کنید.
  • به طور مرتب کفپوش را تمیز کنید تا جلوی کهنه شدن لکه ها، گرفته شود.
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

رنگ‌ محبوب برای کفپوش آشپزخانه و ویژگی های آن:

رنگ توضیحات
خاکستری روشن شیک، خنثی و قابل ترکیب با اکثر رنگ‌ها
سفید براق ظاهری تمیز و مینیمال، روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان دادن فضا
بژ یا کرم روشن اضافه کردن گرما به فضا، حفظ خنثی بودن و مدرن بودن
مشکی مات ظاهری جسورانه و لوکس، نیاز به تعادل با رنگ‌های روشن‌تر
آبی خاکستری ترکیبی از آرامش و مدرنیته، اضافه کردن عمق به فضا
قهوه‌ای تیره ایجاد کنتراست در آشپزخانه‌های روشن
سفید با رگه‌های خاکستری شبیه به مرمر، شیک و مدرن
طوسی متالیک 

 

حس فوق مدرن و صنعتی
  • برای آشپزخانه‌های کوچک، رنگ‌های روشن‌تر مانند سفید، کرم یا خاکستری روشن را برای کف پوش انتخاب کنید تا فضا را بزرگ‌تر نشان دهید. اگر نور طبیعی آشپزخانه کم است و یا نورپردازی ضعیف است، از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید.
  • برای آشپزخانه های پر رفت و آمد، رنگ‌های تیره‌تر مانند قهوه‌ای یا خاکستری تیره به دلیل نیاز به تمیزکاری کمتر،کاربردی‌تر است.
  • رنگ کفپوش نباید با رنگ کابینت‌ها یا دیوارها در تضاد شدید باشد. یکپارچگی و هارمونی در انتخاب رنگ‌ها بسیار مهم است. در آشپزخانه‌هایی که نور زیادی دارند، انتخاب رنگ‌های خیلی گرم مانند قرمز یا نارنجی برای کفپوش، می‌تواند فضا را ناراحت‌کننده و دلگیر کند.

بیشتر بدانیم : چیدمان آشپزخانه کوچک در بازسازی

بهترین کفپوش آشپزخانه:

انتخاب بهترین کفپوش برای آشپزخانه، به عوامل مختلفی مانند متراژ، نورپردازی، سبک دکوراسیون، سلیقه شخصی، بودجه و نیازهای شما بستگی دارد.

انتخاب کفپوش مناسب برای آشپزخانه، تصمیمی مهم و چالش‌برانگیز است. تنوع متریال‌ها و طرح‌ها، می‌تواند شما را سردرگم کند اما لازم است بدانید، سرامیک  محبوب‌ترین گزینه‌ برای کفپوش آشپزخانه است.

سرامیک در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌ها، می‌تواند به راحتی با هر نوع دکوراسیونی ست شود و همچنین قیمت مناسبتری دارد.

کف پوش سرامیک به دلیل دوام و قابلیت شستشو برای آشپزخانه‌هایی که پر رفت و آمد هستند، ایده‌آل است.

وینیل هم دیگر گزینه محبوب برای کفپوش آشپزخانه است. وینیل، اقتصادی است و ضد آب بودن و سهولت نظافت، آن را به کف پوشی پر طرفدار، برای آشپزخانه های مینیمال، تبدیل کرده است.

کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟
کدام کفپوش مناسب آشپزخانه شماست ؟

قیمت کفپوش آشپزخانه: 3 نکته مهم

  • قیمت به نوع، ضخامت و کیفیت بستگی دارد: هر چقدر کیفیت بالاتر باشد، قیمت هم بیشتر می‌شود.قیمت کفپوش آشپزخانه بصورت مترمربع محاسبه می شود.
  • هیچ ارزانی بی علت نیست: کفپوش ارزان ممکن است از جنس بی‌کیفیت باشد و عمر کوتاهی داشته باشد و با توجه به تردد بالا در فضای آشپزخانه و در معرض رطوبت و گرما بودن این فضا، بهتر است در انتخاب کفپوش، سنگ تمام بگذارید.
  • کیفیت و دوام: کفپوش باکیفیت و با دوام، در بلندمدت هزینه شما را کاهش می‌دهد و نوعی دوراندیشی است.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به آن پرداخته شد، انتخاب متریال مناسب برای کفپوش آشپزخانه، نقشی اساسی در زیبایی و لوکس بودن این فضا دارد. اما باید به یاد داشت که کیفیت، همیشه حرف اول را می‌زند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *