ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان


امتیاز شما به این مطلب؟

به هم ریختگی رخت‌ها و قاطی شدن لباس‌های تمیز و چرک در خانه و نداشتن فضای اختصاصی برای شستشوی‌ آن‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در اغلب خانه‌ها وجود دارد. راه‌حل این معضل تعبیه لاندری‌روم است. لاندری‌روم (Laundry Room) که به ‌عنوان یک قسمت ضروری در منازل مدرن شناخته می‌شود، فراتر از یک مکان برای شستشو و نگهداری لباس‌ها است. در این فضا کاربران می‌توانند علاوه بر بهینه‌سازی فضای داخلی، از امکانات مختلفی مانند آویزان کردن و ذخیره‌سازی لباس‌ها، استفاده کنند. ایجاد یک اتاق لباس‌‌شویی مناسب، فرآیند شستشو را بهبود بخشیده و به زندگی نظم و آرامش می‌دهد. در ادامه به بررسی کامل نکات طراحی لاندری روم پرداخته‌ایم.

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

لاندری روم چیست؟

لاندری‌روم ، فضایی کاربردی در هر خانه است که به‌منظور شستشو و نگهداری لباس‌ها و ملحفه‌ها طراحی می‌شود. این فضا معمولاً تجهیزاتی مانند ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن و محلی هم برای اتو کردن، تا کردن و ذخیره لباس‌ها دارد. داشتن یک لاندری‌روم در خانه نه‌تنها به بهبود کارایی و سازماندهی امور منزل کمک می‌کند، بلکه به دلیل تمرکز تمام تجهیزات و مواد شستشو در یک مکان، باعث کاهش آشفتگی و افزایش بهره‌وری در انجام کارهای خانه می‌شود. طراحی مناسب این فضا می‌تواند راحتی بیشتری برای ساکنان خانه فراهم آورد.

پیشنهاد مقاله : جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه در بازسازی خانه

لاندری‌روم شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

در هر اتاق لاندری می‌توان با توجه به مقدار فضایی که وجود دارد، امکانات متنوعی در آن قرار دارد. مهم‌ترین وسایل و امکاناتی که باید در یک لاندری مجهز وجود داشته باشد عبارت‌اند از:

ماشین لباس‌شویی

مهم‌ترین موردی که لاندری بدون آن معنایی ندارد، ماشین لباسشویی است. در لاندری می‌توان بر اساس نیاز 1 یا 2 لباسشویی در آن قرار داد.

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

خشک کن

برای خشک کردن سریع و ساده‌تر رخت‌ها می‌توان در لاندری ماشین خشک کن نیز قرار داد. ممکن است این یک هزینه اضافی به‌نظر برسد اما جدا بودن لباس‌شویی و خشک کن باعث افزایش طول عمر این دستگاه‌ها و عملکرد بهتر آن‌ها می‌شود. (می‌تواند حذف شود)

رخت آویز

اگر لاندری‌روم فضای کافی دارد، بهتر است رخت‌آویز نیز در آن وجود داشته باشد تا لازم نباشد لباس‌ها و ملحفه‌ها را برای خشک کردن به مکانی دیگر از خانه منتقل کنیم. اگر از لاندری‌روم برای خشک کردن لباس‌ها استفاده می‌کنید باید به تهویه هوا نیز توجه و دقت داشته باشید.

بیشتر بخوانیم : بازسازی دیوار خانه با هزینه کم

  • انواع سبد برای دسته‌بندی لبا‌س‌

وجود این مورد در هر لاندری‌رومی لازم است. لاندری روم چه کوچک باشد چه بزرگ، باید سبد‌هایی برای جمع کردن و دسته‌بندی لباس‌های سیاه، سفید، رنگی، تمیز و کثیف از یکدیگر در لاندری‌روم وجود داشته باشد.

  • اتو و میز اتو

اگر ابعاد لاندری‌روم به اندازه‌ای باشد که بتوان در آن به انجام کار‌ها پرداخت، بهتر است یک میز اتو برای اتو کشیدن لباس‌ها نیز در آن تعبیه شود. اما اگر فضای کافی در لاندری وجود ندارد می‌توان به قراردادن میز اتو در آن اکتفا کرد.

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

سینک

برای شستن وسایلی مانند طی، جارو، وسایل نظافت خانه یا سطل زباله، به فضایی مجزا از محیط خانه نیازمندیم. در نظر گرفتن یک سینک کارآمد جهت انجام این امور در لاندری علاوه بر رعایت بهداشت به ایجاد نظم و تمیزی بیشتر منجر می‌شود.

قفسه‌ها و کمد‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در اتاق لباس‌شویی وجود قفسه‌ها و کمد‌هایی برای نگهداری و مرتب کردن لباس‌ها و مواد شوینده است. برای این کار می‌توان از انواع قفسه‌ها و کمد‌‌ها استفاده کرد.

بیشتر بدانیم : جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه در بازسازی خانه

مواد شوینده و خوش‌بو کننده

مواد شوینده و خوش‌بو کننده‌های لباس باید در قفسه‌های لاندری روم و نزدیک به ماشین لباس‌شویی قرار بگیرند تا دسترسی به آن‌‌ها برای شستشو راحت‌تر و سریع‌تر باشد.

کاربرد‌های Laundry Room لاندری‌روم

اندازه لاندری‌روم تاثیر مستقیم روی میزان کاربرد آن دارد، هر چه لاندری روم بزرگ‌تر باشد امکانات بیشتری در آن جا می‌گیرد و امکان انجام کارهای بیشتری در آن وجود دارد. مهم‌ترین کاربرد‌های لاندری روم را در زیر نام برده‌ایم:

  • محل جمع آوری لباس‌ها و پارچه‌های کثیف
  • شستشوی لباس
  • خشک‌کردن لباس‌ها
  • اتو کردن لباس
  • نگهداری لباس‌ها اضافی
  • استفاده از فضاهای موجود برای نگهداری وسایل نظافتی خانه
  • نگهداری امن و دور از دسترس مواد شوینده
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

مزایا داشتن لاندری‌روم در خانه

وجود اتاق لاندری در خانه مزایای زیادی دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی روزمره کمک کند. با داشتن یک فضای مجزا برای شستشو، خشک‌کردن و اتو کردن لباس‌ها، دیگر نیاز نیست وسایل شستشو و لباس‌های کثیف در دیگر قسمت‌های خانه پراکنده شوند. همچنین وجود قفسه‌ها و کمدهای مخصوص در لاندری روم به شما کمک می‌کند تا لباس‌ها و پارچه‌ها را به‌صورت مرتب و سازماندهی شده نگهداری کنید.

از دیگر مزایای لاندری روم می‌توان به دسترسی آسان به تمام وسایل و تجهیزات شستشو و خشک‌کردن در یک مکان اشاره کرد، این‌گونه زمان لازم برای انجام کارها نیز کاهش می‌یابد. وجود اتاق خشکشویی باعث می‌شود که لباس‌های خیس و مرطوب در سایر قسمت‌های خانه پخش نشوند و بوهای نامطبوع ناشی از رطوبت و یا کثیفی لباس‌ها در خانه وجود نداشته باشد.

پیشنهاد مقاله : ۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه

تفاوت لاندری‌روم با کلوزت روم چیست؟

لاندری‌روم و کلوزت روم هر دو فضاهایی برای نگهداری لباس‌ها هستند؛ اما هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. کلوزت روم معمولاً یک فضای کوچک و محدود است که برای نگهداری لباس‌های تمیز استفاده می‌شود. در این فضا، اغلب رخت‌آویزها یا قفسه‌های کوچکی برای قراردادن لباس‌های تمیز وجود دارد. این فضا فقط برای نگهداری لباس‌ها و جلوگیری از چروک شدن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، لاندری‌روم یک فضای چند منظوره است که علاوه بر نگهداری لباس‌ها، معمولاً دارای ماشین لباسشویی، خشک‌کن و یا ممکن است میز اتو و اتو نیز باشد. از این فضا برای انجام فرآیند شستشو و نگهداری لباس‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، تفاوت اصلی بین کلوزت روم و لاندری‌روم از لحاظ کاربرد، امکانات و اندازه است. انتخاب بین این دو بستگی به نیازها، محیط و فضای موجود دارد.

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

نکات مهم در طراحی لاندری‌روم

برای طراحی لاندری روم در آپارتمان‌ به دلیل محدودیت فضا، باید از طراحی‌های جمع‌وجور و بهینه استفاده کرد، اما در منازل بزرگ، می‌توان با آزادی عمل بیشتری از المان‌های مختلف بهره برد. در ادامه کلیدی‌ترین نکاتی که در طراحی لاندری روم باید مدنظر داشته باشید را به‌طور مفصل بررسی کرده‌ایم.

متراژ لازم برای اجرای لاندری‌روم

در آپارتمان‌ها و منازل کوچک، ایجاد لاندری روم نیاز به طراحی بهینه دارد، اما در ویلاها و منازل بزرگ می‌توان از فضاهای بزرگ‌تر بهره برد و امکانات بیشتری را در نظر گرفت. ابعاد استاندارد لاندری‌روم ، بستگی به نیازهای خانواده و فضای موجود در خانه دارد.

این ابعاد اغلب به‌اندازه‌ای طراحی می‌شوند که امکان قرار دادن وسایل اساسی مانند ماشین خشک‌کن، لباسشویی، سبد رخت و دیگر وسایل موردنیاز را فراهم می‌کند. همچنین فضای کافی برای حرکت و چیدمان نیز باید وجود داشته باشد.

این ابعاد را به طور معمول به‌اندازه‌ای در نظر می‌گیرند که فضای موجود به بهترین شکل ممکن استفاده شود و فرد بتواند به‌راحتی به وسایل خود دسترسی داشته باشد. لاندری‌روم را می‌توان حداقل در ابعاد 1.5 متر در 1 تا 5 متر اجرا کرد.

بیشتر بخوانیم : چیدمان آشپزخانه کوچک در بازسازی

استفاده حداکثری از فضاهای خالی دیوار‌ها

در لاندری‌روم باید از تمام فضا‌ها به صورت کامل استفاده کنیم، در این راستا به کاربردن قفسه‌ها و کمدهای مختلف در فضاهای خالی دیوار‌ها برای نگهداری مواد شوینده، سبدهای لباس و سایر لوازم جانبی، نظم و کارآمدی فضا لاندری را افزایش می‌دهد.

کف‌پوش مناسب لاندری‌روم

کفپوش مناسب برای لاندری‌روم باید ضد آب باشد، زیرا این محیط به‌شدت با نم و رطوبت در تماس است. برای جلوگیری از آسیب‌های زیادی که ممکن است در اثر آب و رطوبت به آن وارد شود و نیاز به بازسازی زودهنگام آن را ایجاد کند، انتخاب یک کفپوش مناسب بسیار اهمیت دارد.

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

از جمله گزینه‌های برتر برای کفپوش لاندری‌روم ، سرامیک است؛ زیرا سرامیک به دلیل عدم واکنش با آب و حفظ درخشندگی و تمیزی پس از شستشو، گزینه خوبی به نظر می‌رسد. در واقع سرامیک کمترین میزان جذب آب و رطوبت را دارد که نیاز به تعمیرات مکرر را کاهش می‌دهد و به‌عنوان انتخاب اول برای کفپوش لاندری روم شناخته می‌شود. از بهترین کفپوش های ضدآب مناسب برای لاندری‌روم می‌توان به ورقه‌های وینیل، کاشی وینیل، لینو، سرامیک و کفپوش‌های لمینت اشاره کرد.

سیستم تهویه لاندری‌روم

برای لاندری‌روم ، استفاده از یک سیستم تهویه مؤثر، اهمیت بسیار زیادی دارد. این اتاق‌ها به دلیل عملکرد و کارایی که دارند، معمولاً با مشکلات نم و رطوبت روبرو هستند که باعث ایجاد بوی نامطبوع در فضا می‌شود. جهت جلوگیری از این مشکل بایستی از سیستم تهویه مناسب استفاده کرد.

طراحی یک سیستم تهویه مکانیکی مانند فن که هوا را به طور مؤثر تصفیه کرده و هوای تازه را به داخل اتاق منتقل کند، اولین گزینه‌ای است که باید به آن توجه کرد. همچنین  اضافه‌ کردن یک پنجره به لاندری‌روم ، می‌تواند باعث تهویه طبیعی فضا شود و هوای تازه و نور آفتاب به لاندری‌روم وارد شود.

بیشتر بدانیم : معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان

نورپردازی در لاندری‌روم

نور مناسب در طراحی این فضاها از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود پنجره برای تأمین نور طبیعی و تهویه هوا می‌تواند بسیار ایده‌آل باشد؛ اما در هر صورت به کاربرد نورپردازی‌های توکار و بیرونی، طراحی داخلی لاندری را جذاب‌تر می‌نماید.

دسترسی‌پذیری وسایل و تجهیزات

در طراحی  Laundry Room به این نکته توجه داشته باشید که دسترسی به‌تمامی تجهیزات باید به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. قرارگیری ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن و محل تا کردن یا اتوکردن لباس‌ها به‌ آسانی، در اختیار اعضای خانواده قرارگیرد.

استفاده از رنگ‌های روشن

استفاده از رنگ‌های روشن در طراحی لاندری‌روم ، فضای را بزرگ‌تر و دلنشین‌تر نشان می‌دهد.

برچسب‌گذاری یا استفاده از سبد‌های رنگی در Laundry Room

با برچسب‌گذاری سبد‌ها و طبقه‌های مختلف می‌توان نظم بیشتری به وضعیت لاندری روم بخشید. برای این کار می‌توان از سبد‌های رنگی نیز بهره‌برد، برای مثال از سبد قرمز برای لباس‌های کثیف و سبد آبی یا سفید برای لباس‌های تمیز استفاده کنیم.

ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان
ساخت لاندری‌روم در بازسازی ساختمان

ساخت لاندری‌روم و بازسازی آشپزخانه

بهترین زمان برای ساخت اتاق لاندری زمان طراحی اولیه ساختمان یا هنگام بازسازی آشپزخانه است. برای این کار می‌توان مکان‌های مختلفی را برای اجرای لاندری‌روم در نظر گرفت. بهترین مکان برای ساخت لاندری روم نقطه‌ای نزدیک به آشپزخانه‌ است تا دسترسی آن بیشتر و ساده‌تر باشد. به این منظور می‌توان از بالکن، فضای زیر راه‌پله‌ها نیز استفاده کرد.

قبل از شروع پروژه‌های بازسازی خانه، سوال بسیاری از افراد این است که آیا ساخت اتاق لاندری به تخریب نیاز دارد؟

این امر به پروژه شما و موقعیت قرارگیری اتاق‌ها و آشپزخانه نسبت به یکدیگر بستگی دارد. طراحی لاندری‌روم ممکن است بدون تخریب و فقط با عایق کاری کف و دیوار‌ها انجام شود یا به تخریب  چند تیغه دیوار بیانجامد.

پیشنهاد مقاله : بازسازی و دکوراسیون داخلی ساختمان

آیا در خانه‌های کوچک نیز می‌توان لاندری‌روم ساخت؟

بهترین روش برای ایجاد یک لاندری‌روم کاربردی در منزل، استفاده بهینه از هر فضای کوچکی است که در اختیار دارید. از مهم‌ترین نکاتی که در ساخت لاندری روم باید مدنظر قرار داد به شرح زیر است:

  1. پیدا کردن فضاهای استفاده نشده و کاربردی در خانه برای ساخت لاندری‌روم
  2. استفاده از فضاهای عمودی لاندری با قفسه‌های درب‌دار
  3. استفاده از یراق‌آلات متنوع برای افزایش دسترسی پذیری

هزینه‌ طراحی و ساخت لاندری‌روم

هزینه اجرای لاندری‌روم به ابعاد و متریالی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد. در این بین باید به هزینه‌هایی مانند نور‌پردازی‌ها، یراق‌آلات، تجهیزات به‌کار رفته و سختی اجرای طرح نیز توجه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *