خانه هوشمند و سنتی

5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت های خانه هوشمند و سنتی چیست؟

همانطور که می دانید امروزه در دنیای الکترونیک هستیم که روز به روز شاهد پیشرفت علم و تاثیرات آن بر روی زندگی ها را شاهد می باشیم، به طوری که زندگی بدون وسیله های هوشمند بسیار سخت و غیر قابل تصور می باشد؛ در این مقاله قصد داریم در رابطه با تفاوت های خانه هوشمند و سنتی صحبت کنیم.

  • امنیت

اولین تفاوتی که می توان در مقایسه خانه هوشمند و سنتی در نظر گرفت امینت آنهاست در خانه سنتی هر لحظه ممکن است سارق وارد خانه شود ولی در خانه هوشمند ممکن است سارق بتواند وارد ساختمان شود و درب را بتواند باز کند ولی نمی تواند به مقصود خود برسد زیرا درخانه هوشمند تجهیزات و  دوربین های مدار بسته ای وجود دارد که رفت و آمد ها و.. را به اطلاع صاحب خانه می رساند و یا خود صاحب خانه پلیس را خبر می کند و یا با سناریویی که برای این کار تعریف و تنظیم شده است به طور اتوماتیک پلیس خبردار می شود و سارق دستگیر می شود،

  • سرمایش و گرمایش محیط

همچنین مهم ترین تفاوت این دو خانه از نظر سرمایش و گرمایش محیط است؛ به طوری که در خانه سنتی افزایش و یا کاهش دمای محیط کاملا به صورت دستی انجام می شود.

به طور مثال رادیاتورها یا کولر و یا شعله بخاری به صورت دستی خاموش و روشن می شوند و در سرمای زمستان از سر کار که می رسید باید بخاری را روشن کنید تا گرم شوید و در گرمای تابستان هنگامی که از راه می رسید باید کولر را روشن کنید تا خنک شوید ولی در خانه هوشمند تا زمان رسیدن شما به منزل، اگر زمستان باشد دمای خانه گرم و اگر تابستان باjشد دمای خانه خنک می شود لازم به ذکر است که این عمل به وسیله ترموستات هوشمند (ترموستات فن کویل یا لمسی و…)انجام می پذیرد.

  • روشنایی

تفاوت بعدی در روشنایی  است، با استفاده از تعریف سناریو جدید برای تجهیزات هوشمند خود  می توانید تنظیماتی ایجاد کنید که هنگام ورود و خروج روشنایی را کنترل نماید؛ به عنوان مثال سناریو شماره ۱ : هنگام رسیدن به خانه چراغها روشن و هنگام خروج از منزل چراغ ها خاموش گردد. سناریو شماره ۲ : هنگام ورود به منزل اگر شب بود چراغ های خانه روشن شوند و اگر روز بود چراغ ها خاموش بمانند.

  • کنترل بر روی خانه

یکی دیگر از تفاوت های مهم و اساسی این دو خانه کنترل بر روی خانه است؛ همانطور که می دانید کنترل بر روی خانه هوشمند بیشتر است.

  1. بکارگیری از تلوزیون و سیستم نور هوشمند

تکنولوژی‌های خانه‌ هوشمند (لامپ‌ها، ماشین‌های ظرفشویی و غیره) تقریباً در هر بخش از زندگی انسان‌ها که فناوری در آن وجود دارد، نفوذ کرده است. مثلا تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند و از طریق برنامه می‌توانید به فیلم و موسیقی درخواستی خود دسترسی داشته باشید. برخی تلویزیون‌های هوشمند دارای قابلیت تشخیص گفتار یا ژست‌های صورت شما نیز هستند.

به طور مثال، سیستم روشنایی هوشمند .Hue Philips Lighting Holding B.V می‌تواند ورود اشخاص را به اتاق تشخیص دهد و به طور خودکار نور را مطابق با نیازهای فرد و بدون دخالت دست تغییر دهد. هنگامی که نور روز به اندازه کافی در خانه وجود داشته باشد، لامپ‌های هوشمند به طور خودکار نور خود را تنظیم می‌کنند

  1. بکارگیری از ترموستات هوشمند

یک تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی که از اهمیت زیادی برخوردار است، امکان نصب ترموستات هوشمند در خانه هوشمند است. در خانه‌های معمولی شما ممکن است در اوج گرمای تابستان به خانه بیایید و باید منتظر بمانید تا کولر شروع به کار کند و دمای داخل خانه را به حد مطلوب برساند. در عوض ترموستات هوشمند خانه‌های هوشمند متصل به وای فای مثل ترموستات نست لابراتورز (Nest Labs Inc) به کاربران اجازه می‌دهد دمای خانه را از راه دور کنترل کنند و برای آن برنامه زمانی مشخص کنند.

از تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی می‌توان به وجود ترموستات هوشمند و تنظیم خودکار دمای داخل منزل اشاره کرد

  1. بهره مندی از سیستم ایمنی هوشمند

از دیگر تفاوت‌های خانه هوشمند و خانه معمولی می‌توان به مبحث امنیت در آنها اشاره کرد. شما چه در خانه معمولی باشید و چه خارج از آن، اختیاری بر امنیت منزلتان و رفت و آمد مشکوک اطراف محیط زندگیتان ندارید. اما در خانه‌های هوشمند، قفل هوشمند درب پارکینگ این امکان را به صاحب خانه می‌دهد که بر ورود و خروج مهمانان نظارت داشته و زمانی که اعضای خانه به درب پارکینگ هوشمند نزدیک می‌شوند، در بصورت خودکار باز شود.

صاحب خانه از طریق دوربین مدار بسته هوشمند خانه خود را زیر نظر داشته و در صورت ورود افراد مشکوک، سنسور هوشمند با پلیس تماس میگیرد. در ضمن این سنسورها قابلیت تشخیص افراد آشنا و حیوانات را از سارقین تشخیص دهند.

  1. بکارگیری از لوازم آشپزخانه هوشمند

قطعا برای کسانی که تایم کمی را در طول روز منزل هستند داشتن خانه و آشپزخانه‌ای با وسایل هوشمند یک موهبت الهی است! فرض کنید پس از یک روز خسته کننده به خانه برگشتید و قهوه ساز هوشمند بر اساس برنامه‌ای قبلا برایشان مشخص کرده‌اید، یک فنجان قهوه برای شما دم کرده است.

یخچال‌ هوشمند تاریخ انقضا محصولات را کنترل می‌کند، فهرست‌ خرید ایجاد می‌کند یا حتی بر اساس مواد غذایی‌ای که در حال حاضر در یخچال موجود‌اند، ایده‌هایی برای پخت غذا پیشنهاد می‌کنند. از دیگر لوازم خانه هوشمند می توان به آرام پز، توتستر، ماشین لباس شویی و خشک کن اشاره کرد که همگی اینها می توانند در صورت بروز برق گرفتگی، وسایل برقی را خاموش کرده و از صدمات احتمالی جلوگیری کنندWhat are the differences between smart and traditional home 2 1مصرف بهینه تر انرژی مهم ترین تفاوت خانه هوشمند و سنتی

امروزه با توجه به بالا رفتن هزینه های مصرف انرژی در کشور، مهم ترین دغدغه ی بیشتر مردم پیدا کردن راهی برای کاهش مصرف انرژی است. خانه های هوشمند بهترین راه حل برای کاهش مصرف انرژی هستند. در خانه های سنتی گرمایش و سرمایش خانه کاملا سنتی و دستی است و شما باید درجه کولر یا شعله بخاری را دستی کم و زیاد کنید یا خیلی وقت ها یادتان می رود چراغ ها و وسایل برقی خانه را خاموش کنید.

در خانه هوشمند با کمک ترموستات هوشمند دمای خانه تثبیت می شود و در صورت رسیدن دما منزل به حد دلخواه، به صورت خودکار سیستم گرمایش و سرمایش خاموش می شود و به محض کاهش و افزایش دما از حد مورد نظر سیستم تا رسیدن خانه به دمای مطلوب شروع به کار می کند.

تفاوت خانه هوشمند با خانه سنتی همچون تفاوت روز و شب است. برای درک بیشتر این تمایز به مثال‌های زیر توجه کنید.

خانه‌ای را تصور کنید که تلویزیون را باید به‌ صورت دستی روشن کنید، خودتان باید پنجره‌ها را ببندید و شخصا باید چراغ‌ها را خاموش کنید، برای اطمینان از بسته بودن درب و شیر گاز باید مسافتی را از محل کار به سمت منزل طی کنید، برای ایجاد امنیت محل زندگی‌تان باید از قفل‌های بزرگ کمک بگیرید و پس از دزدی از محل کار هیچ چاره‌ای ندارید جز افسوس و غیره. اینجاست که تفاوت خانه هوشمند و سنتی نمایان می‌شود.

مواردی که گفته شد امکانات یک خانه سنتی است که هنوز هم اکثر افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، حال خانه‌ای را تصور کنید که همه امور و امکاناتش به وسیله چند کلیک از طریق تلفن همراه مدیریت و کنترل می‌شود. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان علاوه بر اینکه آرامش و امنیت شما را تامین می‌کنند، در صرفه جویی و مدیریت زمان نیز موثر هستند.

خانه هوشمند آیریک با سال‌ها تجربه در زمینه سیستم‌های هوشمند خدمات، اتوماسیون، اینترنت اشیا و غیره فعالیت دارد و می‌تواند با بهترین کیفیت خدمات مورد نظر شما را پیاده‌سازی کند.

خانه هوشمند در مقابل خانه سنتی چه مزایایی دارد؟

به کمک نکاتی که تاکنون گفته شد با مزایای خانه هوشمند آشنا شدید؛ اما مزایای خانه هوشمند نسبت به خانه سنتی تنها به این موارد ختم نمی‌شود و دنیای متنوع و وسیعی دارد که هر چقدر بیشتر در آن جستجو می‌کنیم با موارد جذاب‌تر و شگفت انگیزتر مواجه می‌شویم. به طور کلی اگر از مزایای ظاهری خانه هوشمند گذر کنیم فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بهینه‌ سازی مصرف انرژی
  • صرفه‌ جویی در هزینه‌های جاری
  • مدیریت زمان
  • کنترل منزل و محل کار در هر زمان و مکان
  • تعریف سناریو دلخواه متناسب با موقعیت

تبدیل یک خانه سنتی به خانه هوشمند چقدر هزینه دارد؟

تبدیل خانه سنتی به خانه هوشمند هزینه‌هایی به همراه دارد که معمولا در وهله اول آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهید. برای تبدیل خانه سنتی به خانه هوشمند باید چند نکته را در نظر بگیرید.

اولین نکته متراژ ساختمان است. هر چقدر متراژ منزل شما بیشتر باشد قطعا قیمت هوشمند سازی ساختمان آن نیز بیشتر است.

دوم: نوع تجهیزات منزل بسیار مهم هستند. به طور کلی تجهیزات به دو دسته بی‌ سیم و باسیم تبدیل می‌شود. اگر از تجهیزات بی‌ سیم استفاده کنید هزینه کمتری به همراه دارد.

حتما نیاز نیست تجهیزات جدید خریداری کنید گاهی تجهیزات فعلی شما قابلیت هوشمند شدن دارند که این نکته را باید با متخصصین این حوزه در میان بگذارید.

می‌توانید با تلفن همراهتان و از طریق سیستم امنیتی هوشمند خانه خود را در هر زمانی از روز یا شب نظارت و کنترل کنید. اگر خانه نیستید، می‌توانید در صورت بروز مشکل، در هر نقطه‌ای از کره زمین که باشید نسبت به مشکل پیش آمده، اقدام کنید. این امکان وجود دارد موقع رانندگی به سمت خانه، از طریق تغییر تنظیمات همه چیز مثل دمای خانه، نور چراغ‌ها و پخش موسیقی مورد علاقه و را برای ورود خود به خانه مهیا کنید.

چگونه یک خانه معمولی را به خانه هوشمند تبدیل کنیم؟

اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید که همه دستگاه‌ها می‌توانند از طریق یک اتصال اینترنتی ایمن و قابل اعتماد به یکدیگر وصل شوند. از طریق یک شبکه وای فای بی سیم و بدون نیاز به کابل، تمامی داده های خود را در برابر هکرها و تهدیدات سایبری ایمن کنید.

تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی: کدام یک ارجحیت دارند؟

ما در این مبحث به تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی پرداختیم و شما را با امکاناتی که خانه هوشمند در مقایسه با یک خانه معمولی به شما ارائه می‌دهد آشنا کردیم. کسانی که تجربه زندگی در خانه هوشمند را داشته‌اند خوب میدانند بیدار شدن سر موقع با لامپ هوشمند، حاضر بودن یک فنجان قهوه اول صبح، خنک بودن منزل قبل از رسیدن شما به منزل در یک بعد از ظهر داغ تابستانی چقدر مطلوب است.

خانه هوشمند و سنتی
کنترل خانه با گوشی هوشمند

ما در خانه هوشمند خود میتوانید پرده برقی هوشمند را توسط کلید های هوشمند نصب شده یا تاچ پنل ها، ریموت کنترل رادیویی از داخل منزل یا اپلیکیشن موبایل که روی گوشی یا تبلت شما نصب شده از خارج منزل باز و بسته نمایید. یا بر اساس تنطینات قبلی شما به طور هوشمند در هر سناریو(مهمان ، خواب و…) یا شدت نور محیط داخل منزل طبق تنطیمات قبلی شما به طور اتوماتیک باز یا بسته شود.

کاربرد های پریز هوشمند میتواند بسیار متنوع باشد. شما در خانه هوشمند خود میتوانید وجود جریان برق یا قطع بودن آن در پشت پریز هوشمند را مدیریت کنید. میتوانید از طریق تاچ پنل یا اپلیکیشن موبایل خود مستقیما جریان را پشت یک پریز مشخص قطع یا وصل نمایید. یا این کار را طبق زمان بندی و برنامه از پیش تعریف کنید. یا حتی شدت جریان مصرفی دستگاه های متصل به هر پریز را مانیتور و کنترل نمایید.

پس می بینیم که در یک خانه هوشمند یک پریز ساده چقدر می تواند کاربردهای مختلفی برای آسایش و امنیت و مدیریت مصرف انرژی به ارمغان بیاورد.

در خانه ای با آیفون هوشمند علاوه بر زیبایی پنل داخل واحد و پنل ورودی ساختمان شما قابلیت های بیشتری خواهید داشت. از جمله مهم ترین آن تماس تلفنی و تصویری با ساکنین از پنل درب ورودی ساختمان و امکان باز کردن درب هست که در زمان نبودن ساکنین بسیار کارگشا خواهد بود.

همچنین قابلیت تماس داخلی (اینترکام) بین واحد ها و با نگهبانی و لابی ساختمان را نیز خواهیم داشتم. از سایر ویژگیها میتوان به امکان ورود به ساختمان از طریق کارت RFID یا پسوورد هست که در برخی محصولات در بازار این قابلیت ها وجود دارد که تمامی این امکانات را روی پنل های لمسی شیشه ای خانه هوشمند کوباکو تجربه خواهید کرد. خوب است اشاره کنیم به طور کلی تر خود قابلیت یکپارچه شدن آیفون هوشمند ساختمان با خانه هوشمند داخل واحد در حال حاضر در برخی برند ها قابل پیاده سازی و در برخی نیست.

در صورت پیاده سازی قابلیت آسانسور هوشمند در خانه با انتخاب سناریو خروج یا هر دکمه دیگری که در برنامه تعریف کرده ایم تا کفش های خود را پوشیده و به آسانسور برسیم آسانسور احضار خواهد شد. یا برعکس زمانی که درب ساختمان را برای مهمان خود باز میکنیم آسانسور به استقبال آنها خواهد رفت و در طبقه ی منزل ما خواهد آمد.

تفاوت های خانه هوشمند و سنتی
کنترل تمام امکانات خانه از راه دور

آبیاری هوشمند:

با سیستم آبیاری هوشمند در خانه ی هوشمند خود میتوانیم گیاهان خود را از طریق باز و بست کردن شیر آب برقی از داخل یا خارج منزل از هر جای دنیا آبیاری کنیم. همچنین این کار به طور اتوماتیک با زمان بندی طی هفته یا حتی اندازه گیری میزان رطوبت خاک نیز قابل انجام خواهد بود.

استخر سونا و جکوزی و خانه هوشمند:
شما میتوانید کنترل دما و تجهیزات استخرو سونا خود را از داخل منزل یا خارج منزل انجام دهید. به طور مثال پیش از رسیدن به منزل سونا را روشن نمایید تا رسیدن شما آماده شود.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند:
همچون سایر تجهیزات میتوانیم سیستم ها صوتی و تصویری از جمله تلوزیون ، ویدیو پروژکتور و… را یکپارچه با سایر تجهیزات در کنترل داشته باشیم. مثلا وقتی سناریو جلسه در اتاق کنفرانس در یک محیط اداری انتخاب شد ویدیو پروژکتور روشن شود و…
شما در خانه ی هوشمند خود نیز میتوانید از روی تاچ پنل ها یا از طریق بلوتوث در اتاق خود یا کل منزل موزیک پخش نمایید. با تجهیزات سیستم صوتی هوشمند خانه ی هوشمند کوباکو نیز تجربه ی دلنشینی از سیستم صوتی هوشمند خواهید داشت.

سیستم شبیه ساز حضور:
با فعال سازی سیستم شبیه ساز حضور در هنگام خروج ، خانه هوشمند حضور شما را در منزل با روشن و خاموش کردن چراغ ها و تغییر وضعیت سایر تجهیزات شبیه سازی میکند.

برق اضطراری هوشمند:
در یک خانه هوشمند میتوانیم با نصب UPS امکان برق دهی به کلیه روشناییهای ساختمان در صورت قطع برق و بدون نیاز به سیمکشی متفاوت، میسر می شود.به این صورت که با قطع برق UPS به طور خودکار وارد مدار شده و با کنترل تعداد چراغهای روشن بر اساس اولویتهای تعیین شده، علاوه بر اینکه امکان برق دهی به کلیه روشناییهای ساختمان فراهم می شود، از ایجاد بار اضافه برای upsنیز جلوگیری خواهد شد. البته این ویژگی از جمله امکانات خانه هوشمند کوباکو میباشد که به دلیل طراحی سیستم در داخل کشور با سیستم خانه هوشمند یکپارچه پیاده سازی میشود.

سیستم کنترل تردد هوشمند:
میتوانیم در خانه هوشمند خود با استفاده از انواع تجهیزات از جمله قفل های مقابل برقی، انواع قفل های دیجیتال با اثر انگشت ، کارت یا پسوورد برای بخش ها مختلف برای افراد مختلف حتی در ساعتهای مشخص سطح دسترسی تعریف نماییم. یا حتی برای پارکینگ ساختمان از طریق نصب تگ روی شیشه خودرو یا خواندن پلاک تردد را کنترل نماییم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و زندگی در عصر جدید، میتوان با استفاده از تجهیزات خانه هوشمند و ابزارهای به روز زندگی ها را از حالت سنتی به سمت خانه های هوشمند پیش برد و از مزایای آن که آرامش و آسایش بیشتر و صرفه جویی در وقت یکی از آنهاست؛ بهره برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *