بهترین روش‌ها برای کنترل پروژه‌ بازسازی

بهترین روش‌ها برای کنترل پروژه‌ بازسازی


امتیاز شما به این مطلب؟

بازسازی ساختمان یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود کیفیت زندگی در بناهای مسکونی و افزایش زیبایی و استحکام در انواع ساختمان‌ها است. عملیات بازسازی ساختمان بسته به نیازهای بنا می‌تواند شامل مراحلی مانند: نیازسنجی، برنامه‌ریزی، تخریب، بازسازی زیرساخت، مرمت نما و مراحل دیگر باشد. همچنین در مواردی باید مجوزهای لازم را دریافت کنید.

بازسازی ساختمان به چه معناست؟

با افزایش عمر ساختمان‌ها نشانه‌های فرسودگی در جایجای بنا دیده می‌شوند. این فرسودگی می‌تواند از انواع نم کشیدن دیوارها، تغییر رنگ مصالح، خوردگی مصالح فلزی، تخریب سقف، ریختن مصالح نما و فرسودگی زیرساخت‌های ساختمان باشد.

در چنین مواقعی است که بازسازی ساختمان یا مرمت بنا ضرورت پیدا می‌کند. بر این اساس بازسازی ساختمان شامل تمامی اقداماتی است که نشانه‌ها و موارد فرسودگی را از بین می‌برد و باعث استحکام و جذابیت بیشتر بنا می‌شود. همچنین در طول این عملیات ممکن است برخی تغییرات ساختاری نیز از سوی کارفرما درخواست شود که در آن صورت، این عملیات در حوزه نوسازی قرار می‌گیرد و با مفهوم بازسازی تفاوت دارد.

پیشنهاد مقاله: بازسازی خانه در غرب تهران با ابنیه سازان آدینه

تفاوت میان بازسازی و نوسازی ساختمان

برای درک تفاوت نوسازی و بازسازی ساختمان باید بگوییم اگرچه این دو اصطلاح گاهی به‌جای هم به‌کار برده می‌شوند اما با هم تفاوت دارند. بازسازی بنا بیشتر جنبه تعمیر و زیباسازی دارد. در مقابل، در روش نوسازی، میزان تخریب اولیه بسیار بیشتر است و اقدامات نوسازی تقریبا همه جنبه‌ها و محیط‌های ساختمان را دربرمی‌گیرد. این درست مانند این است که یک بنای فرسوده را تحویل بگیرید و با اقداماتی وسیع و هزینه‌هایی بسیار بالا و مصالح زیاد، تمام بنا را تغییر دهید و بنایی با ظاهر بنای نوساز ایجاد کنید.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید در روش بازسازی ساختمان نیز امکان ایجاد تغییرات در محیط‌های داخلی و بیرونی وجود دارد اما معمولا دامنه این تغییرات یا چندان زیاد نیست و یا تغییرات ساختاری وسیع صورت نمی‌گیرد. در مقابل با هزینه‌ای کمتر، ضروری‌ترین تغییرات انجام می‌شوند.

بازسازی ساختمان چه مزایایی دارد؟

بازسازی ساختمان به دلیل مختلفی صورت می‌گیرد. ممکن است مالکی ساختمانی خالی از سکنه و نسبتا فرسوده داشته باشد و بخواهد آن را برای سکونت آماده کند. ممکن است شما صاحب آپارتمانی باشید که نشانه‌های فرسودگی در آن بسیار است و می‌خواهید به‌جای فروش آپارتمان در این شرایط و خرید یک آپارتمان دیگر، همین واحد را بازسازی کنید. همچنین بازسازی ساختمان یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش ارزش ملک در زمان فروش است. در هر صورت بازسازی بنا مزایای متعددی دارد که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایجاد تنوع و بهبود کیفیت زندگی

زیبایی فضاهای داخلی همیشگی نیست و علاوه‌بر مشکلاتی مانند فرسودگی ممکن است بخواهید تغییراتی را در این محیط‌ها ایجاد کنید. این تغییرات می‌تواند همزمان باعث افزایش کاربرد فضاهای داخلی و افزایش زیبایی آن‌ها شود.

بهبود بهره‌وری انرژی

میزان مصرف انرژی در ساختمان ارتباط مستقیمی با نوع مصالح، نقشه بنا و نیز نوع و کارایی تاسیسات ساختمانی دارد. برای مثال متریال مورد استفاده از نما، نوع پوشش کف و حتی نوع شیشه‌های ساختمان می‌توانند در میزان مصرف انرژی تاثیرگذار باشند. در طی یک پروژه بازسازی می‌توانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و مصرف انرژی را به حداقل برسانید.

پیشنهاد مقاله: بهترین شرکت بازسازی ساختمان در غرب تهران

افزایش زیبایی ساختمان

بسیاری از خدمات بازسازی ساختمان باعث افزایش زیبایی در محیط‌های داخلی و بیرونی می‌شوند. شما می‌توانید مطابق با سلیقه خود و یا بر اساس ایده‌های طراحان داخلی و معماران بهترین و اصولی ترین طرح‌های داخلی برای محیط‌های مختلف انتخاب کنید تا متخصصان آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. این متخصصان در طول پروژه‌های بازسازی از عناصری مانند: نور، رنگ، متریال، بافت، خطوط و اشکال برای زیباسازی بنا استفاده می‌کنند. افزودن برخی سازه‌ها مانند آلاچیق یا ایجاد محیط‌هایی مانند روف گاردن نیز می‌تواند در افزایش زیبایی محیط و کاربرد آن‌ها موثر باشد.

افزایش ارزش ساختمان با خدمات بازسازی

وقتی کارفرمایان با مشکلات مرتبط با زیرساخت یا خرابی‌ها روبه‌رو می‌شوند شاید به این نکته توجه نکنند که هزینه‌هایی که برای بازسازی پرداخت می‌کنند نیز نوعی سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید. دلیل این امر این است که هزینه‌های بازسازی ساختمان در مقابل ارزشی که بنا افزوده می‌شود ناچیز است. به‌همین دلیل نیز بسیاری از صاحبان املاک قدیمی پیش از فروش از خدمات بازسازی استفاده می‌کنند.

بهترین روش‌ها برای کنترل پروژه‌ بازسازی
بهترین روش‌ها برای کنترل پروژه‌ بازسازی

تقسیم‌بندی خدمات بازسازی به دو بخش کلی

عملیات بازسازی ساختمان های قدیمی عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهد و از بروز خرابی‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. در واقع بازسازی نه فقط در ساختمان‌های امروزی بلکه بر روی ساختمان‌های تاریخی و میراث فرهنگی نیز انجام می‌شود که آن را با عنوان مرمت بناهای تاریخی می‌شناسیم. در ساختمان‌های امروزی اما اقدامات بازسازی را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • بازسازی زیرساخت‌ها: بیشتر بناهای قدیمی نیاز به تعمیر یا ایجاد تغییراتی در تاسیسات برق‌رسانی، تهویه و لوله‌کشی دارند.
  • بازسازی نما: این بخش از اقدامات بازسازی باعث افزایش زیبایی بنا، بهره‌وری در مصرف انرژی در ساختمان و افزایش ارزش بنا می‌شود.
  • بازسازی محیط‌های داخلی: بخش قابل توجهی از اقدامات نیز صرف بازسازی محیط‌های داخلی در بخش‌های مختلف می‌شود.
  • بازسازی محیط‌های بیرونی: اقدامات بازسازی بالکن، پشت بام، بام سبز، حیاط، استخر و … نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مقاله: بررسی نکات مهم در بازسازی اداری [مشاره رایگان]

کدام اقدامات بازسازی نیاز به کسب مجوز ندارند؟

برخی از اقدامات بازسازی ساختمان نیازمند کسب مجوز از نهادهایی مانند شهرداری و اداره گاز و آب است. برای این مجوزها همچنین مراحلی قانونی باید طی شوند، هزینه‌هایی پرداخت شوند و مدارکی را نیز ارائه بدهید. با این حال اکثر اقدامات بازسازی هیچ‌گونه نیازی به کسب مجوز ندارند.

برخی از این اقدامات را با هم مرور می‌کنیم:

  • اقدامات مرتبط با کف‌سازی دوباره یا تعویض پوشش‌های کف محیط‌ها
  • نقاشی دیوار و سقف
  • ایجاد باغچه در محوطه ساختمان
  • گچ‌کاری، سیمان‌کاری و سفیدکاری
  • نصب سیستم‌های حرارتی و برودتی ساختمان
  • نصب سیستم‌های تهویه مطبوع
  • بازسازی سیستم برق‌رسانی داخلی ساختمان
  • تعمیرات لوله‌کشی
  • تعویض در و پنجره‌
  • ساخت حوض یا استخر (بدون تعرض به حریم پارکینگ)
  • تعمیرات بام ساختمان

برای مشاهده بخش دوم بهترین روش‌ها برای کنترل پروژه‌ بازسازی کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *