بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی


4.7/5 - (8 امتیاز)

بازسازی ویلا یکی از بهترین گزینه‌ها برای داشتن ویلای جدید با هزینه کم می‌باشد. برای این که ویلاها در مدت زمان طولانی پاسخگوی خواسته‌های ساکنان باشند، نیاز به نگهداری و بروزرسانی دارند. به همین جهت بازسازی ویلا به ویژه ویلاهایی که در شمال کشور بنا شده‌اند اقدامی است که دیر یا زود با آن مواجه می‌شوید و بهتر است آمادگی آن را داشته باشید تا در بهترین زمان ممکن بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

یکی از نکات مهمی که در بازسازی ویلا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در ابتدای امر هدف از بازسازی مشخص گردد. بدین معنا که با طراحی و سپردن کار به معمار و ارائه 3D توسط معمار به کارفرما پیش زمینه‌ای ارائه می‌گردد. مزیت طراحی و ارائه 3D توسط معمار این است که پیش زمینه‌ای کارها و تغییراتی که قرار است انجام شود در دست است و می‌توان مراحل انجام کار را در آن مشاهده کرد. در ضمن می‌توان هزینه پروژه را به صورت دقیق برآورد کرد تا از هزینه‌های پرت و اضافی جلوگیری شود و ذهنیتی از چیزی که قرار است پس از بازسازی در آن آرامش و آسایش داشته باشیم به کارفرما ارائه خواهد شد.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

ویلاها چه زمانی نیاز به بازسازی دارند؟

بسیاری از ویلاهای قدیمی ساز در طی سالهای طولانی دستخوش تغییراتی در بخش‌های داخلی و خارجی می‌شوند. این قسمت‌ها بر اثر عوامل طبیعی مانند زلزله، و غیره ممکن است دچار آسیب‌هایی شده باشد و به دلیل فرسودگی نیاز به بازسازی دارند. اما بازسازی ویلا تنها به دلیل فرسودگی ویلاها انجام نمی‌شود در بسیاری از مواقع بازسازی به دلیل عدم پاسخگویی ویلا به نیازهای جدید انجام می‌‌شود.

پیشنهاد مقاله : ایده های نوین بازسازی ویلا در کردان

به عنوان مثال تعداد افراد خانوار افزایش پیدا می‌کند و نیاز است تغییراتی در فضای داخلی ویلا به منظور بزرگ‌ کردن اتاق‌خواب‌ها، فضای نشیمن و یا افزایش تعداد اتاق‌ها صورت گیرد. بنابراین اگر بخواهیم دلایل بازسازی ویلا را بیان کنیم باید گفت زمانی ویلاها به بازسازی نیاز دارند که اولاً مصالح و تاسیسات دچار فرسودگی شده باشند. دوما تغییر کاربردی افراد از ویلا و اینکه ویلا نتواند پاسخگوی نیازهای جدید ساکنان آن باشد.

بازسازی ویلا شامل چه قسمت‌هایی می‌شود؟

بازسازی ویلا در شمال تمامی بخش‌های فضای داخلی و خارجی ویلا را شامل می‌شود. در واقع بازسازی می‌تواند شامل طیف گسترده‌‌ای از تغییرات باشد. از یک رنگ‌آمیزی ساده دیوارها گرفته تا لوله‌‌کشی ساختمان، احداث استخر، آلاچیق، نصب نرده و ایجاد فضاهای جدید برای ویلا و بازسازی نمای ویلا.

بنابراین می‌توان گفت بازسازی تمامی بخش‌های ویلا بر اساس میزان فرسودگی که دارند و طبق نیازهای جدید ساکنین صورت می‌گیرد. در بسیاری از مواقع تغییر رنگ‌آمیزی دیوارها و یا نصب کاغذ دیواری یا تغییر کفپوش ویلا می‌تواند پاسخگوی نیاز ساکنین باشد و گاهی اوقات ترکیدن لوله‌ها و فرسودگی ایجاد شده در تاسیسات مکانیکی، ساکنان را وادار به بازسازی این قسمت‌ها می‌کند. همچنین در برخی از مواقع موضوع بازسازی ویلا گسترده‌تر می‌شود و به اضافه کردن طبقه جدید به ساختمان ویلا یا اضافه کردن تجهیزات رفاهی و تفریحی در محوطه ویلا می‌انجامد. مدت زمان بازسازی بخش‌های مختلف ویلا با توجه به میزان تغییرات و حجم کار متفاوت است. به نسبتی که تغییرات ایجاد شده جهت بازسازی گسترده‌تر باشد، مدت زمان بیشتری برای صرف این کار نیاز است.

پیشنهاد مقاله : طراحی ویلا به سبک تلفیقی چگونه است؟ به همراه مراحل ساخت آن

بازسازی نمای ویلا

بازسازی نمای ویلا در شمال امری مهم تلقی می‌گردد. از آنجایی که آی و هوا در شمال کشور رطوبت بالایی دارد امکان فرسوده شده بافت خارجی موادی که در نمای ویلا مورد استفاده قرار گرفته‌اند بیشتر است. از این رو توصیه می‌شود از مصالحی که در برابر رطوبت و تغییرات دمایی دارای استقامت بیشتری هستند برای نمای خارجی ساختمان استفاده شود. اگرچه که ممکن است این مصالح با هزینه بیشتری تهیه شوند اما در طولانی مدت به دلیل کیفیت و مقاومت مناسب نیاز به بازسازی مجدد نما را کاهش خواهند داد.

بازسازی ویلای قدیمی بهتر است یا خرید ویلای جدید و نوساز؟

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که آیا ویلاهای فرسوده و قدیمی ارزش بازسازی کردن را دارند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت زندگی در ویلاهای قدیمی و خاطرات تلخ و شیرین در بخش‌های مختلف آن موجب احساس تعلق و وابستگی به این فضا می‌شود. رها کردن فضایی که برای افراد خاطره‌ساز است کار آسانی نیست علاوه بر این هزینه خرید یک ویلای نوساز و شیک با سبک جدید که از بهترین متریال‌ برای ساخت آن استفاده شده باشد نیازمند پرداخت هزینه بالایی است.

اما بازسازی ویلا به منظور دست یافتن به ویلایی جدید و زیبا حدوداً یک سوم خرید یک ویلای جدید هزینه برمی‌دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای صرف هزینه بیشتر جهت خرید ویلای جدید، تغییرات جزئی یا تغییرات اساسی مورد نیاز خود را در بخش‌های داخلی و فضای بیرونی ویلا انجام دهید و فضایی شیک و امروزی را برای محل تفریح یا زندگی خود ایجاد کنید.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

هزینه بازسازی ویلا

گوناگونی در بازسازی ویلاها به دلیل آزادی فضا و مساحت بیشتری که نسبت به ساختمان‌های مسکونی دارند، بیشتر است. از این رو دست ساکنان برای ایجاد تغییرات گسترده در ساختمان‌های ویلایی بازتر است. با توجه به اینکه میزان هزینه بازسازی ویلا نسبت به نوع تغییرات و میزان مصالح و ابزارهای مورد نیاز متفاوت است، جهت اطلاع از هزینه‌های مورد نیاز ویلا می‌توانید به دفاتر معماری که در این زمینه مهارت و تجربه کافی دارند مراجعه کنید.

دفاتر معماری که کار بازسازی ویلا را انجام می‌دهند قبل از شروع هر کاری با در نظر داشتن میزان تغییرات، هزینه بازسازی ویلا را برایتان به طور دقیق محاسبه می‌کنند. هزینه حدودی هر متر بازسازی ویلا با در نظر گرفتن میزان فرسودگی ویلا، میزان تغییرات، محلی که ویلا در آن ساخته شده است و شرایط محیطی ویلا متفاوت است.

بیشتر بدانیم : ساخت ویلا از صفر تا 100 و نکات کاربردی آن

زمان مورد نیاز برای بازسازی ویلا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که قبل از شروع به کار بازسازی ویلا باید مورد توجه قرار دهید، زمان مورد نیاز برای بازسازی ویلا می‌باشد زیرا در طول این مدت نمی‌توانید از ویلا استفاده کنید. زمان بازسازی ویلا با در نظر گرفتن ابعاد پروژه و میزان تغییرات آن متفاوت است. اما به طور کلی برای مشخص شدن میزان هزینه بازسازی ویلا به طور حدودی با توجه به نوع تغییرات ویلا می‌توان آنها را در سه دسته قرار داد.

دسته اول: ایجاد تغییرات ساده در ویلا

منظور از تغییرات ساده جهت بازسازی ویلا، مواردی مانند رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف، تغییراتی در کفپوش‌های ساختمان، تعویض کمد دیواری، تعویض کابینت و مواردی از این قبیل است که طراحی و اجرای آنها با در نظر گرفتن ابعاد ویلا حدودا بین سه تا شش هفته زمان می‌برد.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

دسته دوم: تغییرات اساسی و فنی

در این حالت علاوه بر تغییراتی که در رنگ ساختمان، تعویض کابینت و غیره انجام می‌شود نیاز به ایجاد تغییرات اساسی و فنی مانند تعویض لوله‌ها و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز هست. علاوه بر این ایجاد تغییراتی در سبک نورپردازی ویلاها و طراحی سیستم روشنایی جدید جزو کارهایی است که جهت بازسازی ویلاهای قدیمی انجام می‌شود. بازسازی ویلاها با چنین تغییراتی بین دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

دسته سوم: تغییرات ساختاری در داخل و محوطه ویلا

در صورتی‌که ساکنان ویلا بخواهند یک بازسازی کامل را در ویلا انجام دهند به عنوان مثال یک طبقه به ساختمان ویلا اضافه کنند و یا تجهیزاتی مانند استخر، آلاچیق و غیره را در محوطه ویلا اضافه کنند این تغییرات اساسی که منجر به نوسازی ویلا می‌شود، حدودا بین شش تا نه ماه زمان نیاز دارد.

پیشنهاد مقاله : باغ ویلا چیست؟ امکانات، مزایا و معایب آن

مراحل بازسازی ویلا

ویلاها به عنوان اقامتگاه‌های دائمی یا موقت بر اثر گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شوند و برای پیشگیری از بروز خطرات ناشی از خرابی ساختمان یا مطابقت با نیازهای روز ساکنان به بازسازی نیاز دارند. برای بازسازی ویلاهای کوچک یا بزرگ نیاز است مراحل زیر طی شود.

مرحله اول: اهداف بازسازی تعیین شود

اگر هدف از بازسازی ویلا، بهبود وضعیت فعلی در بنای موجود باشد، لازم است برخی از اقدامات اصلاحی مانند حذف یا اضافه کردن تیغه‌بندی‌ها، دکوربندی‌ها و فضاسازی‌های مختلف و اقدامات تعمیراتی یا تعویضی و غیره انجام شود. اما در صورتی که هدف از بازسازی، توسعه فضایی ویلا باشد لازم است علاوه بر رعایت ضوابط و الزامات الحاق فضای باز به اقدامات الحاق و تقویت سازه‌ای، تاسیساتی و معماری نیز توجه شود. در تمام مراحل پروسه باید هماهنگی و طراحی همزمان طراحی بخش داخلی ویلا و نمای ویلا صورت گیرد.

مرحله دوم: یک برنامه کاربردی جهت توسعه ویلا تعریف شده باشد

با توجه به اینکه بازسازی و توسعه ویلا درجات مختلفی دارد، به منظور کاهش زمان و هزینه بازسازی ویلا نیاز است یک برنامه کاربردی مطابق اولویت‌های طرح تنظیم شود. بدین ترتیب بازبینی، اصلاح و تقویت زیرساخت‌های سازه‌ای و تاسیساتی قسمت‌های مختلف ویلا در مرحله اول اجرا می‌شود و در فازهای بعدی تغییراتی که جهت تیغه‌بندی، دکوراسیون داخلی ویلا و نازک کاری می‌باشد انجام می‌شود.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

مرحله سوم: میزان بودجه خود را جهت بازسازی ویلا مشخص کنید

خواسته‌ها و نیازهایی که به منظور نوسازی و بازسازی ویلا در نظر گرفته‌اید ممکن است با میزان بودجه‌ای که قرار است برای این کار اختصاص دهید متفاوت باشد. در این صورت اگر بخواهید با دید واقع بینانه‌تر به قضیه بازسازی ویلا نگاه کنید لازم است در ابتدا اقدامات اساسی و ضروری را با میزان بودجه‌ای که دارید جهت بازسازی بخش‌هایی از ویلا در نظر بگیرید سپس در زمان‌های بعدی برای بازسازی بخش‌های دیگر اقدام کنید. می‌توانید از یک متخصص یا پیمانکار اجرایی جهت تعیین بخش‌های ضروری جهت بازسازی ویلا و برآورد حدودی هزینه تغییرات مورد نیاز کمک بگیرید.

مرحله چهارم: تهیه طرح و اجرای نقشه‌های اجرایی نوسازی توسط افراد متخصص

در مرحله اجرایی بازسازی ویلا به منظور پیشبرد حرفه‌ای و تخصصی پروژه لازم است، برداشت بنای ویلا و ترسیم پلان ویلا در وضع موجود به وسیله نقشه‌بردارحرفه‌ای انجام شود تا از این طریق مبنای دقیقی جهت طرح‌های جدید باشد. با توجه به اینکه طرح داخلی ویلا نقش مهمی در بازسازی ویلا دارد، کمک گرفتن از یک طراح باتجربه در این زمینه می‌تواند به طراحی بهینه و ایجاد دکوراسیون داخلی شیک و متفاوت و فضاسازی با بالاترین کیفیت کمک کند.

بیشتر بخوانیم : ۲۲ سبک طراحی داخلی در بازسازی خانه

مرحله پنجم: اقدامات اساسی که جهت بازسازی ویلا انجام می‌شود بر مبنای ارزش افزوده باشد

با در نظر گرفتن اینکه بازسازی ویلا نیازمند صرف هزینه‌های گوناگونی است بدین ترتیب علاوه بر توجه به کیفیت زندگی و آسایش در ویلا باید ارزش افزوده حاصل از میزان هزینه‌ و زمانی که جهت نوسازی ویلا صرف شده است در نظر گرفته شود در واقع لازم است طرح ایجاد شده توجیه اقتصادی داشته باشد. در صورتی‌ که برای بازسازی ویلا از بهترین متریال استفاده شود و اجرای مراحل بازسازی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، علاوه بر اینکه نیازهای اقامتی را رفع می‌کند برای فروش ویلا در آینده حالت سرمایه‌گذاری خواهد داشت و برای مالک ساختمان سودآور است.

مرحله ششم: تصمیم‌گیری جهت تغییر سبک دکوراسیون‌داخلی

به دلیل محدودیت ‌های ساختاری که در ویلاهای قدیمی وجود دارد انتخاب و تغییر سبک آن باید با در نظر گرفتن طراحی داخلی ویلا انجام شود. در اکثر اوقات طراحی داخلی مدرن ویلا از ویژگی‌های ویلای مدرن تاثیر می‌گیرد زیرا با نیازهای فضایی معاصر تناسب بیشتری دارد.

مرحله هفتم: انتخاب متریال باکیفیت

انتخاب متریال مناسب جهت بازسازی ویلا در شمال نقش مهمی در حفظ آسایش ساکنان ویلا و صرفه‌جویی هزینه در بلند مدت خواهد داشت. یک متریال خوب باید با محیط زیست سازگاری داشته باشد. علاوه بر این در برابر رطوبت و حشرات موذی حفاظت خوبی داشته باشد. از استقامت ساختاری مطلوبی برخوردار باشد. عملکردهای حرارتی مناسبی داشته و در برابر صوت و حریق عایق‌بندی باشد.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

نکات مهم جهت بازسازی ویلا

بازسازی محوطه ویلا

برای بازسازی ویلاهای فرسوده و قدیمی بهتر است همان‌طور که به مرتب کردن فضای درونی ویلا اهمیت می‌دهید همزمان با برنامه بازسازی داخلی، برنامه مناسب جهت مرتب کردن و تغییرات محوطه ویلا را نیز تهیه کنید. به عنوان مثال ایجاد یک آلاچیق مناسب در بخشی از محوطه ویلا با در نظر گرفتن سبک به‌کار گرفته شده در طراحی کلی ساختمان ویلا فضایی زیباتر و آرامش‌بخش را ایجاد خواهد کرد.

تعمیرات مورد نیاز در بخش داخلی و بیرونی ساختمان ویلا

در صورتی‌که نیاز باشد تعمیراتی در بخش‌هایی از فضای داخلی و خارجی ویلا انجام شود، می‌توانید از متخصصین حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. متخصصین امور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اقدامات سیم‌کشی، لوله‌کشی و عایق‌بندی ویلا را در کمترین زمان و به صورت حرفه‌ای انجام خواهند داد. در بسیاری از مواقع لازم است بخش‌های تاریک ویلا نور کافی داشته باشند و روشنایی به این مکان‌ها اضافه شود، برای انجام این کار می‌توانید از مهندس تاسیسات کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از یک پیمانکار جهت مشخص کردن محل ستون‌ها و دیوارهای باربر مشورت بگیرید و در صورت نیاز دیوارهای غیرباربر را حذف کنید و فضایی بزرگتر را در ویلا ایجاد کنید.

پیشنهاد مقاله : معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان

بازسازی سقف، کف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان ویلا

بسیاری از ساختمان‌های قدیمی بر اثر تغییرات حرارتی یا زلزله دچار ترک‌خوردگی و مشکلاتی از این قبیل می‌شوند در این صورت پس از اینکه از سلامت سازه اطمینان حاصل کردید می‌توانید اقدامات لازم را جهت گچ‌کاری دیوارها و سقف انجام دهید و یا در صورت نیاز اقدام به تعویض پوشش آن کنید.

توجه به مدیریت زمان و هزینه جهت بازسازی ویلا

مدیریت صحیح به منظور پیشگیری از هدررفت زمان و هزینه در بازسازی ویلا اهمیت ویژه‌ای دارد. برای انجام این‌کار پیشنهاد می‌شود پیش از شروع به کار نوسازی ویلا از گروه بازسازی ویلا بخواهید با تهیه جدول زمان‌‎بندی منظم، تمامی اقدامات لازم و مدت زمان بازسازی ویلا و هزینه‌هایی که برای انجام این کار نیاز است را یادداشت کنند.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

اضافه‌کردن فضاهای جدید به ویلا

در صورتی‌که فضای کافی در محوطه ویلا برای ایجاد فضاهای جدید مانند پارکینگ وجود داشته باشد می‌توانید ساخت این فضاها را در برنامه بازسازی ویلای خود بگنجانید. نکته‌ای که برای افزودن فضاهای دیگر به ویلا باید مورد توجه قرار گیرد، هماهنگی فرم فضاهای جدید با ساختمان اصلی و محوطه است. علاوه بر این مکان‌یابی این فضاها باید به نحوی انجام شود که موجب اختلال در فعالیت‌های دیگر نشود.

فضاهای پرت را در بازسازی ویلا از بین ببرید

فضاهای ورودی که در ویلاها تعریف می‌شوند معمولا به عنوان فضایی جهت جاکفشی یا گذاشتن کمد تعویض لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ایجاد تغییرات مطلوب و استفاده بهینه از فضاهای پرت می‌توان شکل بهتری در فضای کلی ویلا ایجاد کرد. انتخاب یک کاغذ ‌دیواری مناسب برای دیوار ورودی که متناسب با رنگ مبلمان باشد و یا طراحی قسمتی از دیوار با استفاده از سنگ‌های تزیینی و نصب تابلویی زیبا بر روی آن تغییرات مثبتی در این فضا ایجاد خواهد کرد.

تعبیه قفسه و باکس در فضاهای پرت ورودی ویلا از دیگر اقداماتی است که کاربری جدیدی در این بخش‌ها ایجاد خواهد کرد. فضای نشیمن بسیاری از ویلاها دارای فضای پرت و غیرقابل استفاده هستند، طراحی یک کتابخانه یا ایجاد فضایی برای نصب قاب عکس‌ها انتخاب جالبی برای این فضاها خواهد بود.

بیشتر بدانیم : ساخت ویلای ارزان و نکاتی برای ساخت آن

توصیه‌هایی جهت بازسازی ویلاهای شمال

وجود رطوبت و باران‌گیربودن شهرهای شمال کشور موجب شده است که ویلاهای ساخته شده در مناطق مختلف آن در مدت زمان کمتری پس از ساخت نیاز به بازسازی داشته باشند. ایجاد رطوبت در شهرهای شمالی موجب پوسیدگی کابینت آشپزخانه و تاسیسات لوله‌ها خواهد شد و دیوارهای فضای داخلی و بیرونی ویلاهای شمال زودتر از مناطق دیگر نیاز به رنگ مجدد یا تعویض کاغذ دیواری دارند.

بنابراین به منظور افزایش طول عمر ویلاهای شمال لازم است از مصالحی استفاده شود که در برابر رطوبت و باران مقاومت بالایی داشته باشند و به راحتی زنگ نزنند. به منظور بازسازی دیوارهای ویلاهای شمال بهتر است از کاغذ دیواری‌های با جنس پی ‌وی ‌سی که بسیار مقاوم هستند استفاده کنید. تعبیه پنجره‌های بزرگ در سالن‌های پذیرایی زیبایی در کنار کاغذ دیواری‌های جدید زیبایی فضا را دوچندان خواهد کرد.

همچنین اگر فضای کافی در محوطه ویلا داشته باشید می‌توانید از درختان گوناگون مانند نارنج برای ایجاد فضایی زیباتر استفاده کنید. برای تعبیه آلاچیق در فضای محوطه ویلاهای شمال توصیه می‌شود از آلاچیق‌های ضد آب و مقاوم استفاده کنید تا علاوه بر ایجاد فضایی زیبا بتوانید برای مدت زمان طولانی از آن بهره‌مند شوید و از این طریق قدمی بزرگ در کاهش هزینه بازسازی ویلا برداشته‌اید.

بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی
بازسازی ویلا در شمال با اصول مهندسی

سخن آخر

بازسازی ویلا در شمال به منظور ایجاد تغییراتی در فضای داخلی و خارجی ساختمان صورت می‌گیرد. بازسازی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. احتمال دارد از طراحی و سبک معماری قبلی خسته شده باشید و یا این که تاسیسات و قسمت‌های مختلف ساختمان دچار فرسودگی و آسیب شده باشند که نیاز به بازسازی را به امری مهم تبدیل خواهند کرد.

بازسازی و طراحی ویلا روح تازه‌ای به آن می‌بخشد و در نتیجه موجب آسایش خاطر ساکنین ساختمان به دلیل نوسازی و تعمیرات در تاسیسات داخلی خواهد شد. بهتر است انجام بازسازی ویلا در شمال را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید تا هزینه‌های بی‌مورد را در این زمینه کاهش داده و در مدت زمانی مناسب ویلای آماده را تحویل بگیرید. ابنیه سازان آدینه با شماست تا با یک تیم مجرب راهنمای‌های لازم را ارائه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *