Certificate of non violation of the building1

امتیاز شما به این مطلب؟

دریافت گواهی عدم خلاف ساختمان چگونه است؟

اگر به دنبال پیش‌خرید یک واحد آپارتمانی در منطقه مورد نظرتان هستید، حتماً برای شما پیش آمده که علی‌رغم عدم کامل شدن عملیات اجرای ساختمان، سازنده چگونه باید واحدی که خریداری کرده‌اید را ثبت کند؟ یا به طور کلی چگونه مطمئن شوید که سازنده اجرای ساختمان را به‌طور مطابق با اصول و ضوابط شهرسازی انجام داده است؟ اگر به دنبال پیش‌خرید یک واحد آپارتمانی در منطقه مورد نظرتان هستید، حتماً برای شما پیش آمده که علی‌رغم عدم کامل شدن عملیات اجرای ساختمان، سازنده چگونه باید واحدی که خریداری کرده‌اید را ثبت کند؟ یا به طور کلی چگونه مطمئن شوید که سازنده اجرای ساختمان را به‌طور مطابق با اصول و ضوابط شهرسازی انجام داده است؟

دریافت گواهی عدم خلاف علاوه بر انتقال سند، کاربردهای دیگری نیز دارد و مراحل دریافت آن را در این مقاله به طور جامع بررسی کرده‌ایم. همچنین در هر مرحله مشخص شده است که چه مدارکی باید به شهرداری ارائه شود. در پایان، تفاوت بین گواهی پایان کار و گواهی عدم خلاف را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای آشنایی کامل با فرایند دریافت گواهی عدم خلاف، ما را در این مقاله از وب سایت ابنیه سازان آدینه همراهی کنید.

مفهوم گواهی عدم خلاف ساختمان

گواهی عدم خلاف
گواهی عدم خلاف ساختمان تضمین کننده مطابقت ساختمان با استانداردهای شهرسازی است.

تصور کنید در حال ساختن ملک خود هستید و طبق توافقی که قبل از شروع کار با سازنده داشته‌اید، قرار شده بعد از انجام سفت کاری یک دانگ از زمین را به نام سازنده ثبت کنید. در مقاله پایان کار توضیح داده‌ایم که برای دریافت سند ساختمان پس از اتمام عملیات ساختمانی، باید ابتدا گواهی پایان کار دریافت کنید. به عبارت دیگر، شهرداری باید مطابقت ساختمان با اصول و قوانین شهرسازی را تأیید کند. اما سوال این است که در طول فرآیند، یعنی پیش از دریافت گواهی پایان کار، چگونه می‌توان بخشی از ملک را ثبت کرد؟

به طور کلی، اگر در حین ساخت و ساز، مالک برای انتقال مالکیت رسمی املاک یا ارائه مدارک به مراجع قانونی، درخواست تأییدیه از شهرداری داشته باشد، گواهی عدم خلاف صادر می‌شود. این گواهی نشان می‌دهد که ملک تا زمان صدور گواهی، مطابق با نقشه و پروانه ساخت پیش رفته و هیچ نقضی در فرآیند ساختمان‌سازی رخ نداده است. البته گواهی عدم خلاف تنها به مدت شش ماه اعتبار دارد.

باید توجه داشت که گواهی عدم خلاف با گواهی پایان کار اختلافاتی دارد. گواهی عدم خلاف برای زمانی است که ساختمان در حال ساخت است و به طبیعت، گواهی پایان کار وجود ندارد. اما گواهی پایان کار زمانی صادر می‌شود که مراحل ساخت ساختمان به‌طور کامل به پایان رسیده باشد.

پیشنهاد مقاله؛ کاربری ساختمان و شرایط تغییر کاربری

چرا گواهی عدم خلاف اهمیت بسیاری دارد؟

گواهی عدم خلاف ساختمان یک تأیید است بر اینکه ساختمان تا مرحله‌ای که تاکنون به طبق ضوابط شهرداری پیش رفته، مطابق است و می‌توان آن را ثبت کرد. این امر نشان می‌دهد که این گواهی، اهمیت و اعتباری مشابه گواهی پایان کار دارد.

بعضی از تخلفاتی که در ساختمان انجام می‌شود، کوچک بوده و با پرداخت جریمه رفع می‌شوند، اما برخی دیگر از تخلفات به دلیل اهمیتشان به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شوند.

اهمیت گواهی عدم خلاف را نشان می‌دهد:

  • الزام شهرداری به صدور گواهی عدم خلاف
  • امکان دریافت تسهیلات بانکی برای ساختمان
  • اطمینان خریداران از رعایت ضوابط شهرداری برای خرید و فروش ساختمان‌های در حال ساخت و ساز
  • برای انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی برای ساختمان نیمه تمام که عملیات ساختمانی در آن به پایان نرسیده است.

پیشنهاد مقاله؛ تغییر کاربری خانه به تجاری

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم خلاف

گواهی عدم خلاف
این گواهی اعتمادی به ساختمان و اطمینان برای خریداران فراهم می‌کند.

در مراحل اخذ گواهی عدم خلاف، ابتدا باید مدارکی را با توجه به شرایط ساختمان آماده کنیم و سپس این مدارک را بررسی می‌کنیم.

گزارش مرحله‌ای مهندس ناظر ساختمان

هر بار که مهندس ناظر از ساختمان در حال ساخت بازدید می‌کند، گزارشی تهیه می‌کند که در آن جزئیات اجرای مراحل ساختمان به تفصیل آورده می‌شود. مهندس ناظر در این گزارش، تخلفاتی که در هر مرحله رخ داده است را نیز ثبت می‌کند.

ارائه تاییدیه استفاده از بتن استاندارد برای مرحله فونداسیون و سقف‌ها

در فرآیند ساخت یک ساختمان، رعایت استانداردهای مصالح مورد استفاده در تمام مراحل بسیار حیاتی است. بتن یکی از مصالح اصلی است که در بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز به کار می‌رود. یکی از وظایف مهندسان ناظر، اخذ تاییدیه بتن آماده از مجری پروژه و بررسی آن به منظور اطمینان از مطابقت با استانداردهای بتن که در ضوابط شهرسازی مشخص شده و نقشه‌های سازه‌ای موجود است.

پیشنهاد مقاله؛ مدیریت پیمان چیست؟ از صفر تا 100 آن

ارائه نتایج آزمایشگاه در مرحله سفت‌کاری

همانطور که اشاره شد، بتن به عنوان یکی از مصالح اساسی در ساختمان‌سازی می‌باشد و ویژگی‌های آن باید در آزمایشگاه بررسی شود. بنابراین، در زمان انجام عملیات بتن‌ریزی، نمونه‌هایی از بتن برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شوند و نتایج آزمایشات توسط ناظر بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بتن با استانداردهای مربوطه سازگار است.

ارائه نتایج آزمایشگاه در مرحله سفت‌کاری

همانطور که اشاره شد، بتن به عنوان یکی از مصالح اساسی در ساختمان‌سازی می‌باشد و ویژگی‌های آن باید در آزمایشگاه بررسی شود. بنابراین، در زمان انجام عملیات بتن‌ریزی، نمونه‌هایی از بتن برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شوند و نتایج آزمایشات توسط ناظر بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بتن با استانداردهای مربوطه سازگار است.

گواهی پرداخت عوارض نوسازی

دریافت گواهی تسویه کامل با شهرداری و همچنین پرداخت عوارض نوسازی، دو مدرک اساسی هستند که برای دریافت گواهی عدم خلاف باید ارائه شوند.

مراحل اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

بعد از آماده‌سازی مدارکی که در بخش قبل اشاره شد، به مراحل درخواست و دریافت گواهی عدم خلاف ساختمان می‌پردازیم.

تشکیل پرونده برای درخواست صدور گواهی عدم خلاف

برای تشکیل پرونده جهت دریافت گواهی عدم خلاف ساختمان، ارائه مدارک زیر لازم است:

  1. اصل و تصویر سند مالکیت
  2. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی
  3. انحصار وراثت در صورت فوت مالک
  4. نقشه GIS
  5. حضور مالک یا وکیل قانونی
  6. گزارش مهندس ناظر تا مرحله‌ای از ساخت که تا زمان بازدید کارشناس شهرداری، پیش رفته است، ارائه می‌شود.

بازدید

در این مرحله، کارشناس شهرداری به محل ملک در حال ساخت مراجعه کرده و شرایط پروژه را با توجه به اصول و ضوابط شهرسازی بررسی می‌کند. به عنوان مثال، اگر پروژه در مرحله فونداسیون باشد، کارشناس شهرداری محدوده و عمق گودبرداری را اندازه‌گیری کرده و بررسی می‌کند که با توجه به پروانه ساخت و دستور نقشه، هیچ تخلفی انجام نشده باشد.

یا اگر ساختمان در مرحله نازک‌کاری باشد، برای صدور گواهی عدم خلاف، مواردی از جمله شیب رمپ پارکینگ، ارتفاع سقف‌ها، تعداد پارکینگ و انباری و سایر جوانب مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مرحله طرح تفصیلی و بر و کف

در این مرحله، وضعیت پروژه در جنبه‌هایی که به طرح تفصیلی و بر و کف مربوط است، مانند اندازه گذرها و پخ اجرا شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی تخلفات انجام شده

به طور کلی، تخلفات ساختمانی موارد زیادی هستند که در ادامه چند مورد را مطرح می‌کنیم:

  • احداث ساختمان با ارتفاعی بیشتر از مقدار مشخص شده در پروانه تخریب و نوسازی
  • عدم مطابقت جانمایی ساختمان با دستور نقشه
  • عدم رعایت فاصله‌گذاری و تجاوز به معابر مجاور ملک
  • عدم رعایت استانداردهای بهداشت و ایمنی در ساختمان
  • اشراف زیاد به ساختمان‌های مجاور
گواهی عدم خلاف
برای دریافت این گواهی، مراحل مختلفی از اجرا و نظارت بر ساختمان باید طی شود.

واحد نظارت فنی

در مرحله بعد، با توجه به نوع تخلفی که در ساختمان رخ داده است، واحد نظارت فنی این موضوع را بررسی کرده و نظر خود را در خصوص اصلاح آن اعلام می‌کند تا تخلف برطرف شود. گاهی این تخلفات به گونه‌ای هستند که باید به طور فوری اصلاح شوند طبق نظر واحد نظارت فنی.

اما در برخی موارد که امکان اصلاح تخلف وجود ندارد، مهندس ناظر یا محاسب باید گزارش توجیهی نسبت به تخلف تهیه کرده و سازنده باید با توجه به نوع تخلف، جریمه مربوطه را پرداخت کند. به طور خلاصه، در زمان بررسی و کنترل پرونده ملک توسط واحد نظارت فنی شهرداری، لازم است مشخص شود که آیا تخلف صورت گرفته تایید مهندس ناظر و مهندس محاسب است یا خیر.

پیشنهاد مقاله؛ انواع مصالح در ساختمان سازی

شورای معماری یا کمیسیون داخلی

در این مرحله، پرونده ملک بسته به نوع تخلفات، در جلسات شورای معماری یا کمیسیون داخلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عوارض نظارت فنی و محاسبات

پس از انجام مراحل گفته شده مالک پرونده را به واحد درآمد ارائه می‌دهد تا فیش عوارض صادر شده و مالک یا سازنده آن را پرداخت کنند.

پیش نویس

پس از طی تمامی مراحلی که بررسی کردیم، پرونده ملک به مرحله پیش‌نویس عدم خلاف می‌رسد. این مرحله نسبت به مرحله پایان نویس برای دریافت پایان کار ساده‌تر است، زیرا به علت عدم کامل شدن پروژه ساخت، نیازی به برخی از گواهی‌هایی که برای پایان کار لازم است، مانند گواهی استاندارد آسانسور، وجود ندارد.

دریافت گواهی عدم خلاف

در نهایت، پس از اخذ تعهدات لازم، پرونده پیش‌نویس تایید شده و با امضای رئیس طرح، رئیس نظارت فنی و شهردار، صادر و چاپ می‌شود.

جمع بندی

اگر در حین اجرای ساختمان به علت توافقی که از قبل شده نیاز به انتقال سند باشد، برای این کار مالک یا سازنده باید از شهرداری تاییدیه‌ای مبنی بر اجرای اصولی ساختمان تا مرحله‌ای که انجام شده طبق ضوابط شهرسازی دریافت کنند. این تاییدیه را گواهی عدم خلاف می‌نامند. گواهی عدم خلاف مشخص می‌کند که ساخت ساختمان تا مرحله‌ای که پیش رفته مورد تایید شهرداری است. تفاوت‌های گواهی عدم خلاف با گواهی پایان کار را در این مقاله بررسی کردیم. همچنین گفتیم که برای دریافت این گواهی باید چه مراحلی را طی کنید.

گواهی عدم خلاف ساختمان چیست؟

گواهی عدم خلاف ساختمان یک مدرک رسمی است که تایید می‌کند که ساختمان تا مرحله‌ای که پیش رفته مورد تایید شهرداری و به اصول و ضوابط شهرسازی و ساختمانی مطابقت دارد.

چرا نیاز به دریافت گواهی عدم خلاف در ساختمان‌ها وجود دارد؟

این گواهی نشان می‌دهد که ساختمان به طور مطلوبی طبق استانداردها و ضوابط ساختمانی ساخته شده است و از نظر شهرداری مشکلی ندارد. این مدرک اعتماد سازنده‌ها و خریداران را به ساختمان افزایش می‌دهد.

چه مراحلی برای دریافت گواهی عدم خلاف باید طی کرد؟

مراحل معمول شامل تهیه مدارک مالکیت، طراحی، اجرا و نظارت ساختمان است، همچنین بررسی شرایط و استانداردهای شهرداری در هر مرحله.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *