روش های تحویل بلوک سیمانی

روش های تحویل بلوک سیمانی


امتیاز شما به این مطلب؟

روش های تحویل بلوک سیمانی

با توجه به اینکه در مقالات قبلی به معرفی انواع مصالح در ساختمان سازی و روش های حمل بلوک سیمانی پرداخته ایم در ادامه قصد داریم در زمینه روش های ارسال و تحویل بلوک سیمانی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. بلوک سیمانی سبک به دو شیوه اصلی می تواند به مشتری تحویل شود که در خصوص هر کدام به اختصار توضیح خواهیم داد.

روش های تحویل بلوک سیمانی
روش های تحویل بلوک سیمانی

تحویل بلوک سیمانی به صورت فله

در روش تحویل بلوک سیمانی به صورت فله، بلوک های پالت شده تولیدی در کارخانه بوسیله لیفتراک درکامیون قرار داده میشوند و کارگران آموزش دیده  واحد بارگیری، بلوکها را از روی پالتها برداشته و به صورت منظم داخل کامیون می چینند. این چیدمان در ردیفهای منظم صورت می گیرد که بایستی در محل مصرف نیز کارگران واحد تخلیه، با احتیاط و توجه به شرایط زیر آنها را تخلیه نمایند.

هر آنچه در زمینه بهترین مصالح مورد نیاز در دیوار چینی ساختمان باید بدانید.

تحویل بلوک سیمانی به صورت فله
تحویل بلوک سیمانی به صورت فله

نکات مهم در تخلیه بلوک سیمانی در روش فله

  • تخلیه بلوک سیمانی بایستی بدون عجله و پرت‌کردن صورت گیرد. زیرا ممکن است در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده لبه های بلوک سیمانی دچار لب پریدگی گردد.
  • برای محل تخلیه بلوک سیمانی می بایست یک سطح صاف و غیر شیبدار در نظر گرفته شود.
  • چیدمان بلوک سیمانی بر روی زمین به صورت مرتب و منظم انجام شود و از دپو غیرمنظم آنها خودداری شود. همچنین تخلیه به نحوی صورت گیرد که سطح باز بلوک سیمانی روبه بالا باشد.
  • تحت هیچ شرایطی بلوک سیمانی به صورت کمپرس کردن تخلیه نشود. چرا که با توجه به ماهیت غیر باربر بودن محصولات در این حالت پرت محصولات  بسیار زیاد خواهد بود.

پروژه های شرکت ابنیه سازان آدینه در زمینه بازسازی ساختمان را مشاهده نمایید.

تحویل بلوک سیمانی به صورت پالت و بسته بندی

در روش تحویل بلوک سیمانی به صورت پالت و بسته بندی می بایست بلوک سیمانی روی پالت های چوبی و با بسته بندی تسمه یا شرینک و یا در برخی موارد هر دو به مشتری تحویل شود . در این روش لازم است موارد زیر به هنگام تخلیه پالت مد نظر قرار گیرد.

تحویل بلوک سیمانی به صورت پالت و بسته بندی
تحویل بلوک سیمانی به صورت پالت و بسته بندی

نکات مهم در تخلیه بلوک سیمانی در روش پالت و بسته بندی

  • تخلیه پالتها به صورت تک تک انجام گیرد و از جابجایی بیش از یک پالت به صورت همزمان اکیداً خودداری شود.
  • به منظور تخلیه پالت از دو تسمه ۶ متری کنفی استفاده شود و در محل تماس تسمه ها با لایه بالایی بلوک سیمانی، به منظور توزیع نیروی وارده حتماً از یک قطعه چهار تراش چوبی به طول یک متر و یا وسیله مشابه بین تسمه و لایه بالایی بلوک سیمانی استفاده شود.
  • استفاده از قطعه با سطح چهار تراش یا موارد مشابه سبب می‌شود تا نیرویی که هنگام بلند کردن پالت از طریق تسمه ها به دیواره رگ بالایی پالت وارد می‌شود به طورمنظم در سطح آن توزیع شده و بلوک سیمانی دچار آسیب نشود.
  • هرگونه آسیب وارده به بلوک سیمانی سبب سست شدن چیدمان پالت ها شده و به هنگام جابجایی به طبقات خطر ریزش بلوک ها را به شدت افزایش می دهد.
  • حداکثر دو پالت در محل تخلیه روی هم چیده شود و از چیدمان بیش از ۲ پالت روی هم خودداری گردد.
  • استفاده از ماشین آلات بارگیری در سرعت انتقال بار به کامیون‌ها و سهولت در انجام این کار باعث تولید کمترین میزان ضایعات بلوک‌ سیمانی می‌شود.
  • بسته بندی بلوک سیمانی بر روی پالت‌های قابل حمل و بارگیری در ابعاد عرض نیز به سبب وجود تکان‌هایی که حین حمل و نقل در کامیون‌های بارگیری وجود دارد؛ می تواند از فشار وارد شده به بلوک‌ها بکاهد. از این رو توجه به این نکته به میزان چشمگیری می تواند ضایعات بلوک‌ سیمانی را کاهش دهد.

هر آنچه در زمینه زمان بندی صحیح در بازسازی آپارتمان باید بدانید.

نکات کاهش ضایعات بلوک سیمانی در هنگام تخلیه و استفاده

ضایعات بلوک سیمانی
ضایعات بلوک سیمانی

جهت کاهش ضایعات بلوک سیمانی به نکات زیر توجه نمایید:

  • در هنگام تخلیه بلوک‌ سیمانی بهترین روش تخلیه، استفاده از تکنولوژی‌های مکانیزه می  باشد. اگر از امکانات لازم جهت تخلیه بار از روی کامیون برخوردار هستید؛ اینکار بهترین روش برای تخلیه مستقیم از کامیون به محل استفاده بلوک‌ها می باشد.
  • برنامه ریزی کنید که هنگام ارسال محموله بلوک‌ سیمانی، محل استفاده آنها مشخص باشد. تا با یک بار جابجایی بتوانید آنها را در پروژه استفاده کنید. جابجایی بی مورد بلوک‌ سیمانی باعث ایجاد ضایعات بلوک‌ می شود.
  • چنانچه در محل پروژه امکان تخلیه مکانیزه وجود ندارد و این کار به وسیله کارگر و به شکل دستی انجام می‌گیرد، سعی کنید عملیات تخلیه را با دقت و با کمک افراد کافی انجام دهید تا کمترین میزان ضایعات را داشته باشید.

با انواع اسکلت بندی ساختمان و مزایا و معایب آن  آشنا شوید.

  • اگر هم نمی‌توانید بلوک‌ها را یکباره مستقیما به محل استفاده نهایی‌شان منتقل کنید، سعی کنید محلی را برای دپوی مناسب آنها زمینه سازی کنید. به این منظور لازم است تا یک سطح صاف را در نظر بگیرید. پیش از قرار دادن ردیف‌های بلوک سیمانی، کف زمین مقداری ماسه پهن کنید. تا احیانا پستی و بلندی‌های کف را تا حدی هموار کرده باشید. از این رو می‌توانید بستری مناسب برای دپوی بلوک‌ها آماده کنید.
  • در این روش بهتر است تا حد امکان از چیدن بیش از هفت تا ده ردیف از بلوک‌ سیمانی بر روی هم به منظور کاهش ضایعات بلوک‌ خودداری کنید. چیدن زیاد بلوک ها بر روی هم، کار بلند کردن و استفاده از آنها دشوار خواهد کرد. همچنین ممکن است باعث آسیب رساندن به کارگران در هنگام جابجایی شود. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده در بالا می توان ضایعات بلوک سیمانی را به حداقل رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *