نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت

نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت


امتیاز شما به این مطلب؟

تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت جزو مهم‌ترین مواری است که فرد مالک و سازنده در زمان عقد قرارداد باید به آن توجه داشته باشند؛ در متن قرارداد باید دو طرف سر این موضوع با یکدیگر به تفاهم برسند و میزان سهم و محل واحدها را ذکر کنند. امروزه از آنجایی که قیمت مصالح و زمین بسیار افزایش پیدا کرده بنابراین افراد زیادی را موجاب به مشارکت در ساخت‌ و ساز کرده است تا علاوه بر افزایش سرمایه و ارزش ملک صاحب واحدها و ساختمانی تازه ساخت و مدرن شوند.

اگر می‌خواهید درباره روش تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

 

نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت
نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت

تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت چگونه است؟

نحوه تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت در صورتی که سهم طرفین 50 درصد، تعداد واحدها زوج و همچنین متراژ آن‌ها با یکدیگر برابر باشد بسیار راحت‌تر است؛ به‌طور مثال اگر تعداد واحدهای ساخته شده در یک ساختمان 12 واحد باشد و میزان سهم مالک و سازنده نیز هر کدام 50 درصد باشد، به هرکدام از آن‌ها 6 واحد تعلق می‌گیرد.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که حتما تعداد طبقه، پارکینگ و انباری مختص به مالک، پارکینگ و انباری مختص به سازنده و محل واحد (از نظر شمالی، جنوبی، شرقی یا غربی) را در متن قرارداد ذکر کرده و به خوبی آن‌ها را مشخص کنید تا مشکلی بین طرفین قرارداد اتفاق نیوفتد.

پیشنهاد مقاله : نحوه تقسیم واحد‌ها در مشارکت در ساخت

البته در بیشتر مواقع تقسیم کردن پارکینگ و انباری کار راحت‌تری بوده و مشکل زیادی بین طرفین ایجاد نمی‌کند اما برای تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت باید حتما به میزان مساحت و مرغوبیت واحدها توجه داشت.

گاهی ممکن است تعداد واحدها زوج نباشد، در این صورت هنگام تقسیم واحدها دو راه پیش روی شما قرار دارد؛ یک اینکه یکی از طرفین سهم خود را به طرف مقابل بدهد و در ازای آن مبلغی دریافت کند یا اینکه هر دو طرف آن واحد را مشاع در نظر بگیرند تا بعد از اتمام ساخت‌وساز و فروش آن وجه مورد نظر را بین خودشان تقسیم کنند.

نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت
نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت

نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت 

برای تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. در زمان تقسیم نباید به درصدی که به عنوان عرف بازار وجود دارد متکی باشید.
  2. برای محاسبه درصد مالکیت بین سازنده و مالک باید قرارداد دقیقی وضع شود که در آن ویژگی‌های زمین و همه جوانب بررسی شده و ذکر شده باشند.
  3. در متن قرارداد تنها به تقسیم درصدی اکتفا نکرده و به صورت دقیق و واضح مالکیت تعداد و نوع واحدها را مشخص کنید.
  4. در متن قرارداد باید به صورت دقیق مشخص کنید که کدام واحدها به مالک و کدام واحدها به سازنده تعلق می‌گیرد.
  5. اگر متراژ و مساحت واحدهای ساخته شده با یکدیگر برابر نیستند باید در متن قرارداد به این نکته توجه داشته باشید و تقسیم واحدها را طوری انجام دهید که از این لحاظ مشکلی به وجود نیاید.

بیشتر بخوانیم : درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

مراحل ثبت تقسیم نامه سازه های مشارکتی

برای نشان دادن مالکیت سازه جدید باید نسبت به ثبت تقسیم‌نامه اقدام کنید و تمامی روند قانونی و اصولی مرتبط با آن را به درستی طی کنید؛ این تقسیم‌نامه می‌تواند به دو شکل تقسیم‌نامه در قرارداد مشارکت در ساخت و تقسیم‌نامه دفترخانه اسناد رسمی ثبت شود که در ادامه هر یک از آن‌ها به طور کامل برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • ثبت تقسیم نامه در قرارداد مشارکت در ساخت

این نوع تقسیم‌نامه به عنوان بخشی از قرارداد مشارکت در ساخت محسوب می‌شود و هدف از تنظیم آن توافق بر سر شیوه تقسیم ملک است؛ در متن این تقسیم‌نامه حتما باید تعداد و ماهیت دقیق واحدها ذکر شود.

توجه داشته باشید که معمولا در این نوع تقسیم‌بندی تقسیم تعداد واحدها با در نظر گرفتن کیفیت و مرغوبیت انجام می‌شود.

نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت
نکات مهم در زمان تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت
  • ثبت تقسیم نامه دفترخانه اسناد رسمی برای مشخص کردن سهم طرفین

دو طرف قرارداد باید بعد از دریافت پایان کار مدارک خود را به اداره ثبت تحویل دهند تا سپس اداره ثبت با اطمینان از صحت پایان کار و نقشه‌های نظام مهندسی یک صورت جلسه تفکیکی صادر کند.

طرفین قرارداد یعنی فرد سازنده و مالک باید صورت جلسه صادر شده را به دفترخانه اسناد رسمی ببرند تا با تنظیم کردن یک تقسیم‌نامه محضری سهم خود را در تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت مشخص کنند.

اگر قصد شروع یک پروژه مشارکتی بی عیب‌ونقص را دارید می‌توانید روی خدمات تیم حرفه‌ای و کارکنان مجرب ابنیه سازان آدینه حساب باز کنید تا با راهنمایی‌های لازم بدون کوچک‌ترین مشکل و درگیری تا انتهای پروژه و تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت تهران و مشارکت در ساخت کرج همراه شما باشند.

بیشتر بدانیم : مشارکت در ساخت غرب تهران

مزایای تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت

روش تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت از وقوع درگیری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که با تعیین واحدها، محل دقیق آن‌ها و همچنین ذکر اجازه فروش یا پیش فروش آن‌ها در متن قرارداد این امکان را برای طرفین فراهم می‌کنید که حتی پیش از اتمام پروژه ساخت‌وساز نیز واحدهای خود را پیش فروش کنند.

به ‌طور کلی اگر تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت به شکل درست و اصولی انجام شود چیزی جز سود برای هر دو طرف قرارداد نخواهد داشت.

سوالات متداول

چند نوع تقسیم نامه در قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد؟

دو نوع تقسیم‌نامه وجود دارد که سهم طرفین قرارداد در تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت را مشخص می‌کند: _ تقسیم‌نامه معمولی که قبل از ساخت پروژه بین طرفین تنظیم می‌شود. _ تقسیم‌نامه محضری که بعد از پایان پروژه برای ثبت اسناد مربوط به ملک بین طرفین تنظیم می‌شود.

تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزیت در نحوه تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت جلوگیری از اختلافات است؛ از دیگر مزایای تقسیم واحدها می‌توان به امکان پیش فروش واحدها قبل از اتمام پروژه با دریافت اسناد ملکی طرفین قرارداد اشاره کرد.

چه عواملی می توانند در تعیین سهم هر طرف تاثیرگذار باشند؟

امتیازات زمین، موضوع قرارداد، کیفیت کار و حسن شهرت سازنده از عوامل تاثیرگذار بر تعیین سهم طرفین قرارداد هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *