شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت


امتیاز شما به این مطلب؟

ضمانت اجرایی سازنده در برابر انجام تعهداتش در قرارداد مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت یکی از دغدغه‌های طرف‌های مالک است. چگونه می‌توانید اطمینان را خود از انجام تعهدات سازنده در طول اجرای قرارداد بیشتر کنید؟

یکی از راه‌ها این است که پایبند نبودن سازنده به انجام وظایفش را در قرارداد پیش‌بینی کنید و در مورد انجام هر کدام از تعهدات به‌صورت موردی از سازنده تضمین بگیرید. انواع ضمانت‌هایی که می‌توانید در قرارداد مشارکت در ساخت از سازنده بگیرید، عبارت هستند از:

  • تضمین حسن انجام کار
  • تضمین خسارت تاخیر در انجام وظایف
  • تضمین سرمایه

تضمین حسن انجام کار، ضمانتی است که در انجام کامل و درست وظایف سازنده از او می‌گیرید. در واقع با تضمین حسن انجام کار، از سازنده در ازای انجام وظایفش مطابق کیفیت تعیین‌شده در قرارداد و به‌صورت تمام و کمال، ضمانت می‌گیرید.

پیشنهاد مقاله : مشارکت در ساخت چیست؟

تضمین خسارت تاخیر در انجام وظایف سازنده، همان‌طور که از اسم مشخص است، به دیرکرد سازنده در انجام وظایفش با توجه به زمان مقرر شده در قرارداد مربوط می‌شود. بر اساس این تضمین، سازنده ضمانت می‌دهد که در صورت انجام وظایف شما به‌عنوان مالک در موعدهای مقرر، وظایفش را در زمان‌های تعیین‌شده به انجام برساند.

تضمین سرمایه در قبال مالکیت تدریجی ملک مورد قرارداد و تعهد سازنده گرفته می‌شود. باید ضمانت اصل سرمایه در قرارداد مشارکت در ساخت را به‌گونه‌ای بگیرید که اصل سرمایه و خساراتی که به‌دلیل عدم تعهد سازنده به شما وارد می‌شود، از محل تضمین مورد نظر قابل پرداخت باشد.

شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

وثیقه‌های مختلفی هم برای ضمانت سازنده در ازای انجام تعهداتش در قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد که عبارت هستند از:

  • چک تضمین
  • سفته
  • ضمانت‌نامه بانکی
  • ضمانت‌نامه شخص ثالث
  • وثیقه ملک یا دارایی غیرمنقول

انتخاب کدام‌یک از این وثیقه‌ها برای شما به‌عنوان مالک بهتر است؟ برای کسب اطلاعات مفصل در مورد تضمین سازنده در انجام تعهداتش در این قرارداد و انواع وثیقه‌هایی ضمانت سازنده، می‌توانید مقاله «تضمین قرارداد مشارکت در ساخت» را مطالعه نمائید.

شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

امکان فسخ، یکی از روش‌های انجام تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

اگر هنوز هم در مورد انجام تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت نگران هستید، می‌توانید در قرارداد حق فسخ را در ازای عدم انجام وظایف سازنده برای خود قائل شوید. به این صورت که با سازنده توافق می‌کنید در صورت عدم انجام تعهدی خاص، شما حق دارید که قرارداد را فسخ نمائید.

توجه کنید در صورتی که در قرارداد به‌طور دقیق حق فسخ خود را تعیین نمائید، در صورت وقوع شرایط مطرح شده در قرارداد حق دارید قرارداد را فسخ کنید و نمی‌توانید بدون تعیین شرایط در قرارداد و صرفا به‌دلیل این‌که سازنده در طول اجرای قرارداد یکی از تعهداتش را انجام نداده، به فسخ قرارداد اقدام کنید.

بیشتر بخوانیم : مشارکت در بهسازی واحدهای اداری

مثلا اگر در مورد حق فسخ قرارداد در صورت تاخیر یک‌ماهه سازنده در تحویل ساختمان موضوع قرارداد مشارکت در ساخت به توافق رسیده‌اید، نمی‌توانید در صورت عدم اقدام سازنده در بیمه کردن کارکنان، قرارداد را فسخ نمائید.

بنابراین تنظیم متن قرارداد و پیش‌بینی همه شرایط قابل وقوع اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که قراردادتان را با دقت، باجزئیات و آینده‌نگرانه تنظیم کنید، از وقوع بسیاری از چالش‌ها در طول اجرای قرارداد پیشگیری می‌کنید.

شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

تاثیر انجام تعهدات مالک و سازنده بر یکدیگر

موضوعی دیگری که در مورد انجام تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت اهمیت پیدا می‌کند، پایبند بودن شما به‌عنوان مالک به انجام تعهداتتان در قرارداد است. آیا در صورت عدم انجام تعهدتتان در قرارداد مشارکت در ساخت می‌توانید انتظار داشته باشید که طرف سازنده به وظایفش عمل کند؟

قطعا انجام تعهدات طرفین قرارداد به یکدیگر بستگی دارد. فرض کنید که شما به‌عنوان مالک طرف قرارداد مشارکت در ساخت، زمین یا ملک کلنگی موضوع قرارداد را در زمان مقرر به سازنده تحویل ندهید ولی توقع داشته باشید که آپارتمان نوساز در موعد مقرر به شما تحویل داده شود!

شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

بنابراین در امضای این قرارداد باید علاوه بر آگاهی کامل از وظایف سازنده، کاملا وظایف خود را بدانید تا پروژه ساخت و ساز به‌درستی و بر اساس زمان‌هایی تعیین شده به پیش برود و به پایان برسد.

بازدید و مشاهده : پروژه های نوسازی و بازسازی ابنیه سازان آدینه

برخی از وظایف شما به‌عنوان مالک در قرارداد مشارکت در ساخت عبارت هستند از:

  • تحویل زمین یا ملک کلنگی مربوطه به سازنده در زمان مقرر
  • حل و فصل ادعاهای حقوقی احتمالی پیش از تحویل ملک به سازنده
  • اقرار به این‌که رهن، قید، بازداشت و مصادره غیر قرار ندارد
  • تسویه همه بدهی‌های ملک یا زمین موضوع قرارداد پیش از تحویل به سازنده
  • انتقال سند به سازنده در موعد یا موعدهای زمانی تعیین‌شده در قرارداد مشارکت در ساخت
  • بازگرداندن مبلغ قرض‌الحسنه به سازنده پس از تحویل گرفتن آپارتمان نوساز
  • دخیل نکردن سازنده یا سازندگان دیگر در انجام پروژه
  • اعطای وکالت کاری به سازنده برای انجام امور اداری مورد نیاز
شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

سخن آخر

اگر در مورد «تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت» و به‌طور کلی انعقاد این قرارداد سوالاتی در ذهن دارید، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران شرکت ابنیه سازان آدینه بپرسید. با کارنامه اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف، انواع قراردادهای مشارکت در ساخت آپارتمان، پیش‌فروش آپارتمان، سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان، قرارداد مدیریت پیمان و قرارداد مرمت و بازسازی ساختمان را منعقد می‌کند و شما را در مالکیت ساختمان مطلوبتان یاری می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *