تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی


امتیاز شما به این مطلب؟

قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی، برای مالکین ملک‌های کلنگی که قصد همکاری با سرمایه گذار ساخت برای ساختن آپارتمان و… رو دارن، از اهمیت خیلی زیادی برخورداره.

پس در همین ابتدای مقاله بهتره این نکته مهم رو بدونید که مالکین باید بسیار آگاهانه نسبت به عقد این قرارداد اقدام کنن؛ در غیر این صورت در آینده با مشکلاتی دست و پنچه نرم میکنن که حل کردنش هم هزینه زمانی به همراه داره و هم هزینه‌های سرسام‌آور مالی، که حتی گاهی منجر به از دست دادن ملک و… هم میشه.

طبیعتا سازنده هم مثل مالک، تعهداتی رو در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی به عهده داره؛ که در ادامه به بررسی هر کدوم از این تعهدات می‌پردازیم.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی
تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی

1. تجمیع اسناد مالکیت

اگه بخوایم خیلی ساده به توضیح این بند از تعهدات سازنده بپردازیم، به این صورته که:

وقتی دو ملک که دارای قواره‌ها و عرصه متعدد هستند، در مجاورت هم قرار بگیرن؛ که از قضا مالکان این دو ملک بخوان با یک سازنده واحد، وارد قرارداد مشارکت در ساخت بشن؛ باید قبل از اینکه اقدامی روی ملک‌ها صورت بگیره، قواره این دو ملک باید در اداره ثبت با هم تجمیع بشن.

البته لازم به ذکره که هیچ ضرورتی برای تجمیع قواره‌ها قبل از شروع عملیات تخریب وجود نداره.

اما سازنده‌ها معمولا ترجیح میدن این درخواست رو قبل از شروع هر نوع عملیاتی ثبت کنن؛ تا بعد از عملیات تخریب، با سختی‌های این کار درگیر نشن و تمام تمرکزشون روی مراحل ساخت باشه.

اگه یادتون باشه در بخش تعهدات مالک به این نکته اشاره کردیم که مالک یه وکالت کاری به سازنده میده؛ درواقع سازنده با این وکالت تمام عملیات مربوط به تجمیع اسناد رو به انجام میرسونه و هیچ وظیفه‌ای به دوش مالک نخواهد بود.

لازم به ذکره که پرداخت هزینه‌های مربوطه هم، به این تعهد ارتباط دارن و سازنده تمام و کمال هزینه‌ها رو پرداخت میکنه.

پیشنهاد مقاله : عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

2. تخریب ملک کلنگی

بعد از طی مرحله بالا، حالا نوبت به تخریب ملک کلنگی میرسه که به عنوان یکی از اولین اقدامات فیزیکی و اجرایی در راستای شروع پروژه شناخته میشه.

لازم به ذکره که تمام مسئولیت مربوط به تخریب، برعهده سازنده‌ست و مالک هیچ وظیفه‌ای بر عهده نخواهد داشت؛ از جمله این وظایف و مسئولیت‌ها میشه به پرداخت هزینه‌های تخریب، ایمن سازی ساختمان‌های مجاور و یا پاسخگویی در حین آسیب به املاک مجاور و… اشاره کرد.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی
تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی

3. اخذ مجوز نوسازی یا تجدید بنا یا پروانه ساخت

تمامی هزینه‌ها و همچنین پیگیری مراحل اداری برای دریافت مجوز‌های لازم از نهاد‌های مربوطه، بر عهده سازنده‌ست.

البته همونطور که قبلا اشاره کردیم، ممکنه طبق توافق طرفین تجدید نظری در این بند صورت بگیره و بخشی از هزینه‌ها رو هم مالک بر عهده بگیره.

بیشتر بخوانیم : بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت

4. تامین مصالح مورد نیاز

یکی دیگه از تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی، مسئولیت تهیه و تامین تمام مصالح مورد نیاز از همون ابتدای شروع پروژه تا مرحله پایانی کار رو بر عهده داره. مگر این که طرفین برای تامین مصالح، یه سری قرار و مدار دیگه با هم داشته باشن.

مثال: به عنوان مثال تو قرارداد قید میشه که سازنده یا سرمایه گذار، وظیفه داره که در پروژه از کاشی و یا سرامیک ایرانی درجه یک استفاده کنه.

اما اگه مالک در نظر داشته باشه که از کاشی و سرامیک خارجی استفاده بشه و یا برند خاصی از کاشی‌ها و سرامیک‌های ایرانی خریداری بشن، در این صورت میتونه با پرداخت ما به التفاوت، مصالح مورد نظرش رو تهیه کنه.

5. دریافت استاندارد های لازم

سازنده موظفه تمامی استاندارد‌های لازم که به منظور تایید استحکام بنا در طول ساخت و همچنین پس از اتمام پروژست رو از نهادهای نظارتی ذیصلاح مثل اداره استاندارد، نظام مهندسی، شهرداری، اداره آب و فاضلاب و اداره برق دریافت کنه.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی
تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی

6. پیگیری گواهی پایان کار تا پرداخت خلافی

برای درک این بند از تعهدات به توضیحات زیر توجه کنید:

برای ساخت یک ساختمان، تمامی اقدامات باید در چارچوب خاص و همچنین نقشه‌های تایید شده از سمت نهاد‌های مختلف صورت بگیره و پیش بره.

اما گاهی با توجه به شرایط پروژه، سازنده بر اساس مصلحت توافقاتی رو با مالک انجام میده؛ تا اقداماتی رو که از نظر نهاد‌های مختلف تخلف محسوب میشه رو در پروژه مرتکب بشه اما در پایان کار خلافی اون رو بپردازه.

ممکنه براتون این سوال پیش بیاد که چطور چنین چیزی ممکنه؟

خب اینجاست که با درخواست صدور گواهی پایان کار، این روش امکان پذیره.

بیشتر بدانیم : نکات بسیار ضروری درباره شرایط مشارکت در ساخت آپارتمان

درواقع وقتی سازنده درخواست صدور گواهی پایان کار میده، شهرداری از پروژه تکمیل شده بازدید میکنه و تمامی خلافی‌ها رو تشخیص و ثبت میکنه.

در مرحله بعدی تمامی این خلافی‌ها برآورد میشن؛ و در نهایت مبلغی که معادل تخلف‌های انجام شده‌ست اعلام میشه، که سازنده موظف به پرداخت اونه.

نکته مهم: لازم به ذکره که پرداخت مبالغ خلافی در این مرحله، طبق توافقات انجام شده بین مالک و سازنده انجام میگیره؛ بنابراین ممکنه گاهی مالک و سازنده باهم توافق کرده باشن که بخشی از هزینه‌های خلافی بر عهده مالک باشه.

پس این تعهدات به توافقات طرفین و شرایط تعیین شده توسط اون‌ها بستگی داره.

7. پیگیری صدور صورت مجلس تفکیکی و دریافت اسناد تک برگ مالکیت

و در نهایت به مهم‌ترین بخش تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی یعنی “پیگیری صدور صورت مجلس تفکیکی و دریافت اسناد تک برگ مالکیت” میرسیم.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی
تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی

صورت مجلس تفکیکی چیه؟

صورت مجلس تفکیکی به سندی گفته میشه که یک مال غیر منقول رو به قطعات کوچکتری تفکیک میکنه و برای هر یک از این قطعات، میشه سند مختص به خودش رو دریافت کرد.

درواقع این بخش از تعهدات به این موضوع اشاره داره که سازنده بعد از اتمام پروژه، موظفه که برای هر واحد، سند تک برگ و اختصاصی دریافت کنه.

عمل کردن به این بخش از تعهدات که منجر به صدور سند میشه، فرآیند و روند خاص خودش رو داره؛ که با درخواست صدور صورت مجلس تفکیکی آغاز میشه و با صدور سند به اسم مالک آپارتمان به پایان میرسه.

بیشتر بخوانیم : نحوه تقسیم واحد‌ها در مشارکت در ساخت

8. برطرف کردن ایرادات احتمالی در دوره گارانتی و تضمین

یکی از تعهداتی که حتما باید از همون ابتدا در قرارداد مشارکت در ساخت ملک کلنگی درج بشه؛ اینه که مدت زمان خاصی (معمولا یه دوره 3 ماهه الی 15 ماه) تعیین بشه که سازندگان در این بازه زمانی، موظف به برطرف کردن ایرادات و نواقص احتمالی ساختمان باشن.

درواقع چه در صنعت ساختمان سازی و چه در پروژه‌ها و صنایع دیگه، همیشه یه دوره گارانتی برای رفع ایرادات احتمالی، بعد از اتمام پروژه در نظر گرفته میشه.

بنابراین از اون جایی که بعد از ساخت ممکنه ایراداتی مثل عملکرد ناقص تجهیزات، ریگلاژ نبودن در‌ها و… در ساختمان کشف بشه؛ مالک این موضوع رو با سازنده در میون میزاره و سازنده هم باید نسبت به رفع اون‌ها اقدام کنه.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *