بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت

بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت


امتیاز شما به این مطلب؟

قرارداد مشارکت ساخت و ساز شامل بند‌ها و ماده‌های مختلفیه که هر یک از اون‌ها به وظایف و توافقات بین طرفین اشاره داره؛ درواقع هر کدوم از این بند‌ها به صورت دقیق وظیفه و تعهدات مالک و سازنده رو نسبت به همدیگه مشخص و تعیین میکنه.

در ادامه به بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت میپردازیم پس تا پایان با ما همراه باشید:

ماده 1: طرفین قرارداد

این بند مربوط به مشخصات دقیق طرف اول (مالک) و طرف دوم (سازنده) قرارداده.

پیشنهاد مقاله : نکات طلایی درباره قرارداد مشارکت در ساخت

ماده 2: موضوع قرارداد

همونطور که از اسم این ماده مشخصه، در این بند موضوع قرارداد نوشته میشه.

در این بخش به صورت کامل نوشته میشه که پروژه مسکونی توسط سازنده ساخته میشه و همچنین مشخصات زمین هم که متعلق به طرف اول قرارداد یعنی مالکه، نوشته میشه.

نکته دیگه‌ای که در این بخش عنوان میشه مربوط به تقسیم بنای احداثی در پایان پروژه‌ست.

بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت
بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت

ماده 3: شرایط قرارداد

شرایط قرارداد با توجه به عواملی مثل توافقات طرفین، ویژگی‌های معامله و پروژه تعیین میشه.

نکته مهم و قابل توجه اینه که این بند از قرارداد مشارکت در ساخت، به عنوان یکی از مهم‌ترین بند‌های قرارداد به شمار میره؛ بنابراین کوچک‌ترین بی توجهی و یا اشتباه در این بخش، باعث بروز مشکلات حقوقی زیادی میشه که به سادگی قابل حل نیستن.

بنابراین تاکید میکنیم که حتما این بخش رو زیر نظر افراد متخصص و وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قرارداد‌ها تنظیم کنید؛ و شروط رو قید کنید تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانیم : نگاهی به قراردادهای مشارکت در ساخت از زوایای مختلف

ماده 4: نحوه مشارکت

در این بند هم به طور کامل قید میشه که مالک، آورده (زمین و یا ساختمان فرسوده) خودش رو در اختیار سازنده قرار میده؛ و سازنده هم وظیفه داره یه مجتمع مسکونی با توجه به قرارداد و توافق طرفین، و بدون هیچ کم و کاستی رو احداث کنه.

ماده 5: سهم الشرکه طرفین

در این بخش هم سهم الشرکه طرفین قرارداد (مالک و سازنده) از سازه جدید مشخص میشه. همچنین عنوان میشه که بعد از تایید نقشه معماری، باید سهم به صورت تفکیک شده مشخص بشه و به قرارداد ضمیمه بشه.

بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت
بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت

ماده 6: مدت قرارداد

در این قسمت هم مدت زمان قرارداد به صورت دقیق (اجرا، شروع پروژه و…) تعیین میشه.

ماده 7

ماده 7 مشارکت در ساخت هم به این نکته اشاره داره که قرارداد در صحت و سلامت طرفین تنظیم شده؛ همچنین سازنده تمامی اسناد و مدارک مربوط به ملک رو مشاهده کرده.

همچنین قید میشه که طرفین، هر دو علم و آگاهی لازم رو درباره مفاد و بند‌های مختلف قرارداد داشتن؛ بنابراین هیچ بندی از اون برای طرفین قرارداد مجهول و مبهم نیست.

بیشتر بدانیم : شرایط ضمانت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

ماده 8

در این بخش هم آدرس و مشخصات طرفین به تایید میرسه.

ماده 9: مشخصات فنی ساختمان و لیست مصالح ساختمانی

در این بخش هم سازنده متعهد میشه مشخصات عمومی که برای ساختمان توافق شده رو در همه طبقات، به صورت تمام و کمال اجرا کنه. همچنین در این بخش مشخصات مربوط به واحد‌های مالک به صورت کامل ذکر میشه.

به عنوان مثال نوع اسکلت، مصالح مورد استفاده، نوع درب‌های ورودی و… مشخص میشه.

بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت
بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت

2 نکته مهم در قرارداد مشارکت در ساخت

در حین عقد قرارداد مشارکت در ساخت شما باید به 2 نکته مهم و اساسی توجه داشته باشید تا بتونید یه قرارداد اصولی و حرفه‌ای ببندید.

1.    قرارداد مشارکت در ساخت باید زیر نظر متخصص و وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قرادادها تنظیم شود

عقد قرارداد خیلی حساسه و نیاز به علم، دانش و تخصص داره؛ و به هیچ عنوان یه شخص عادی که علم لازم در این زمینه رو نداره، قادر به بستن یه قرارداد حرفه‌ای نیست.

اولین مشکلی که مالکین در قرارداد مشارکت ساخت باهاش مواجه میشن، محاسبه دقیق بلاعوضه. چون معمولا اطلاعات زیادی درباره هزینه‌های ساخت ندارن.

پیشنهاد مقاله : خطرات مشارکت در ساخت (بخش اول)

همچنین در حین تعیین شروط قرارداد، مالک به دلیل این که اطلاعاتی درباره مسائل حقوقی نداره، به راحتی شرایطی رو قبول میکنه؛ و یا از ذکر یه سری شرایط حیاتی غافل میشه و به این ترتیب منافع خودش رو به خطر میندازه.

2.    تمام شروط و انتظارات طرفین باید به صورت تمام و کمال در قرارداد قید شود

فراموش نکنید که در قرارداد باید به جزئی‌ترین انتظارات و شروط هم پرداخته بشه؛ چرا که در قرارداد‌های مشارکت، هیچ مسئله، نکته و قانونی پیش پا افتاده نیست و قوانین حقوقی مربوط به خودشون رو دارن.

بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت
بررسی دقیق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت

مشاوره و تماس با متخصصین مشارکت در ساخت

اگه قصد همکاری در پروژه‌های مشارکت در ساخت رو دارید، مهم‌ترین اقدامی که باید در این راستا انجام بدید، مشاوره با متخصصین مشارکت در ساخته؛ تا از ابتدای کار گام‌های محکم و مطمئنی بردارید و به عنوان مالک از ضرر‌های احتمالی جلوگیری کنید.

البته دسترسی به افراد خبره و متخصص در این زمینه ممکنه برای همه افراد کار چندان آسونی نباشه؛ به همین دلیل هم ما در ابنیه سازان آدینه، یه تیم که متشکل از متخصصین حرفه‌ای در زمینه ساخت و مشارکته رو در اختیارتون قرار دادیم.

بنابراین شما میتونید با شماره‌هایی که در اختیارتون قرار دادیم تماس بگیرید و از مشاوره‌های حرفه‌ای بهره‌مند بشید.

سوالهای متداول

تعیین سهم در پروژه مشارکت در ساخت و ساز به چه صورت است؟

برای تعیین سهم، در مرحله اول آورده طرفین قرارداد (مالک و سازنده) توسط یه کارشناس ارزش گذاری میشه؛ بعد از تعیین قیمت ملک مالک و همچنین برآورد و تخمین هزینه‌های ساخت و ساز، نوبت به تعیین سهم طرفین میرسه.

در قرارداد مشارکت در ساخت باید چه مواردی قید شود؟

از جمله مواردی که باید در قرارداد مشارکت در ساخت قید بشه میتونیم به وظایف و تعهدات مالک، وظایف و تعهدات سازنده، تعیین ضمانت برای انجام تعهدات، زمان تحویل ساختمان نهایی، تعیین نسبت سهم طرفین، نحوه انتقال سند، پیش بینی اختلافات و مشکلات احتمالی بین طرفین و انتخاب داور برای حل و فصل اختلافات احتمالی اشاره کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *