خانه هوشمند

4.5/5 - (2 امتیاز)

خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده و مختصر از خانه هوشمند ارائه دهیم ، میتوان گفت خانه هوشمند (ساختمان هوشمند) یا Smart Home مجموعه ابزارهایی است که به کمک آن شما کنترل برخی وسایل برقی و مکانیکی موجود در خانه را به عهده آنها میگذارید تا علاوه بر کاهش هزینه های مصرف انرژی ، افزایش ایمنی و آسایش را نیز برای شما به ارمغان بیاورند.

یک مثال ساده، چراغ های روشنایی هستند که می‌توان آن‌ها را از طریق یک برنامه در دستگاه تلفن همراه، یا فرمان دادن به برای تنظیم تایمر کنترل کرد. هدف از هوشمندسازی خانه این است که خانه شما را به طور نامحسوس بهبود بخشد و به طور کامل خانه با سبک زندگی شما ادغام شود.

دستگاه های خانه هوشمند چگونه کار می کنند؟

متخصصان در این زمینه تمام عمر خود را صرف مطالعه نحوه عملکرد محصولات خانه هوشمند و نحوه بهبود آنها می کنند، بنابراین پوشش کامل پیچیدگی های فناوری خانه هوشمند دشوار است. با این حال، اگر شما علاقه مند به ایجاد یک خانه هوشمند هستید، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید بدانید.

فناوری خانه هوشمند بر اساس اصل اینترنت اشیا عمل می کند. این یک مفهوم جدید است که به دستگاه هایی اشاره دارد که به شکل “شبکه” به یکدیگر متصل شده و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر برای انجام وظایف هستند. دستگاه های مختلف می توانند به روش های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رایج ترین راه از طریق اتصالات شبکه بی سیم یا وای فای است، اما می تواند از طریق امواج رادیویی و سیم کشی نیز باشد. شبکه شما همچنین می‌تواند از ترکیبی از این موارد استفاده کند، برای مثال استفاده از سیم‌کشی برای زمانی که وای‌فای خاموش است، بسیار کاربردی است.

این دستگاه ها همچنین از فناوری “If This then That” استفاده می کنند. این پروتکل‌ به این معناست که اگر یک عمل اتفاق بیفتد، یک توالی کامل از اقدامات فعال می‌شود و باعث می‌شود دستگاه‌های شما با هم کار کنند تا دستور نهایی را اجرا کنند. روشی که می توانید با شبکه خانه هوشمند خود ارتباط برقرار کنید متفاوت است. معمولاً از طریق فرمان صوتی، حسگرهای خودکار یا از طریق یک برنامه تلفن همراه انجام می شود. اصطلاحات رایج برای دستگاه‌های فعال‌شده با صدا «اسپیکر هوشمند» و برای دستگاه‌های فعال‌شده با برنامه، «هاب هوشمند» است. یک هاب هوشمند اغلب بسیار جامع تر از یک بلندگو است و به عنوان یک “مرکز کنترل” برای بقیه خانه عمل می کند.

مزایای خانه هوشمند

اگر برای هوشمند کردن خانه خود اقدام کنید مزایای زیادی برای شما فراهم می‌کنند که برخی از مهم‌ترین این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش و کنترل مصرف انرژی و آب
  • افزایش امنیت ساختمان
  • افزایش ارزش و پتانسیل فروش مجدد خانه
  • افزایش رفاه و آسایش ساکنان خانه
  • امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه
  • افزایش زیبایی و جلوه‌ مدرن خانه‌
  • کنترل کامل تمام وسایل هوشمند فقط با یک دستگاه
  • صرفه‌جویی در وقت
  • کیفیت زندگی بالاتر
  • اعلان‌ها در صورت بروز مشکل
  • ذخیره انرژی
  • صرفه‌جویی در هزینه در طولانی‌مدت
  • سفارشی‌سازی باتوجه‌به نیازهای شما
  • بهبود ایمنی با قفل هوشمند در مقایسه با قفل‌های معمولی
  • خانه‌های هوشمند می‌توانند برای افراد معلول نیز مناسب باشند
  • ممکن است برای کودکان سرگرم‌کننده باشد

در سیستم خانه هوشمند، دمای پیش‌فرض توسط کاربری مشخص برنامه‌ریزی می‌شود و پس از آن، سیستم هوشمند، دمای محیط را متناسب با حد مطلوب اعضای خانواده نگه می‌دارد.

درست است که این کار را ترموستات‌های قدیمی هم می‌توانند انجام دهند، اما تفاوت این سیستم در این است که مثلاً اگر سیستم گرمایشی روشن بود و درب باز شد اول سیستم هوشمند درب را می‌بندد بعد سیستم گرمایشی را دوباره فعال می‌کند که این مسئله در بهره‌وری انرژی اثر می‌گذارید.

همچنین می توانید  این مطلب را بخوانید ؛ مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست؟

ممکن است شما تازه با مفهوم خانه هوشمند آشنا شده باشید و بخواهید بدانید خانه های هوشمند چه مزیتی نسبت به خانه معمولی دارند که در ادامه تعدادی از مهم‌ترین مزایا را به تفصیل بررسی می‌کنیم :

امکانی که خانه های هوشمند را از خانه های معمولی متمایز می کند

  • روشنایی هوشمند

با استفاده از سیستم BMS می ­توان روشنایی بخش ­های مختلف ساختمان را هوشمند نمود. کنترل روشنایی، از مزایای هوشمند سازی خانه است که شامل روشن و خاموش نمودن خودکار آنها، تنظیم سطح نور، کاهش یا افزایش و همچنین تعیین و مشاهده وضعیت آنها و امکان روشن و خاموش نمودن آن‌ها از راه دور و بیرون ساختمان می­ باشد.

  • سیستم­ های حفاظتی و امنیتی

می توان سیستم ­های اعلام و اطفاء حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مدار بسته و نشتی آب و آب گرفتگی و حفاظت از برق گرفتگی را نیز به سیستم BMS متصل نموده و بوسیله آن کنترل نمود .

  • در، پنجره، پرده و سایبان

به وسیله سیستم BMS می­ توان این تجهیزات را کنترل و وضعیت آنها را مشاهده نموده و فرمان های لازم را در این خصوص صادر نمود و حتی می­ توان با استفاده از حسگر اثر انگشت یا کارت مغناطیسی علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر به امکان طبقه ­بندی و زمان­ بندی دسترسی نیز اعمال نمود که یکی از خاص ترین مزایای هوشمندسازی خانه است.

  • سیستم­ های سرمایشی و گرمایشی (تهویه مطبوع)

سیستم­ های سرمایشی و گرمایشی می­ توانند شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات محلی باشند تجهیزات مرکزی که در موتورخانه واقع­ اند مانند چیلر، دیگ آبگرم، پمپ ­های سیستم، برج خنک­ کن و غیره می­ باشد و تجهیزات محلی نیز مانند فن کوئل ها، کولرها و هواسازها می ­باشند. از طریق سیستم BMS می­ توان تجهیزات مرکزی را در زمان های مشخص و از راه دور روشن و خاموش نمود و همچنین با تغییرات شرایط محیطی تغییرات لازم مورد نیاز را اعمال نمود و همچنین این سیستم می­ تواند دمای اتاق ها را بصورت هوشمند کنترل نموده و در صورت عدم حضور افراد نسبت به خاموش نمودن تجهیزات اقدام نماید.

  • سیستم­ های صوتی و تصویری ، تجهیزات اداری

از مزایای هوشمندسازی خانه امکان استفاده از یک آرشیو مرکزی صوتی است که می توان بوسیله ی آن یک موزیک دلخواه را انتخاب و یا جهت اجرای مراسم­ های مختلف حالت­ های از قبل تعریف شده را انتخاب و اجرا نمود و یا تجهیزات اداری را نیز از طریق این سیستم کنترل نمود .

  • کنترل سیستم ورود و خروج

در مورد ساختمان های اداری این سیستم می ­تواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت و حتی تصویر آنها را ضبط نمایدد و در ساختمان های مسکونی نیز امکان دریافت تصویر مراجعه کننده بر روی نمایشگر و در صورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقراری ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا سازد.

این سیستم می­ تواند بطور هوشمند این تجهیزات را روشن و خاموش نموده و دستگاه های تصفیه، دما را کنترل کند و در صورت لزوم دیگر کنترل های برنامه ریزی شده را نیز صورت دهد.

  • سیستم­ های ارتباطی

پشتیبانی خطوط تلفنی، پیامگیر و تلفن سانترال نیز از ویژگی­ های این سیستم به شمار می­ رود .

  • وسایل الکتریکی ساختمان

در ساختمان هوشمند امکان اطلاع یافتن از وضعیت کلیه وسایل الکتریکی ساختمان و کنترل آنها وجود دارد .

  • سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند  گیاهان که در حیاط و یا داخل ساختمان موجود است، بطور خودکار طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام می شود. در نتیجه با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان می­ توان ساختمان ها را تا سطح مورد نظر هوشمند نمود هزینه این کار نیز بسته به سطح هوشمند سازی می ­تواند بسیار متفاوت بوده ولی امکان­ پذیر می­ باشد.

 به عنوان یک نمونه بسیار ساده که احتمالاً با آن آشنایی دارید ، می توان به کنترل روشنایی ساختمان توسط این تجهیزات اشاره کرد. به این صورت که با نصب تجهیزاتی ، فقط در صورتی که شخصی در مکان مورد نظر حاضر باشد و روشنایی طبیعی محیط از حد تعیین شده کمتر باشد چراغ ها روشن شوند و اگر فرد محیط را ترک کرد، بعد از گذشت زمانی مشخص چراغها توسط تجهیزات هوشمند مجددا خاموش شوند.

خانه هوشمند

موضوع را با یک مثال دیگر ادامه میدهیم، در یک ساختمان هوشمند شما میتوانید کنترل سیستم سرمایش یا گرمایشی خود را بصورت هوشمند کنترل نمائید، در این صورت علاوه بر اینکه دمای محیط در حد معینی ثابت نگه داشته میشود ، شما میتوانید تعیین کنید که مثلاً اگر به مدت ۳۰ دقیقه کسی در محل حاضر نبود سیستم سرمایشی یا گرمایشی به صورت خودکار خاموش شود و یا حتی اگر پنجره باز مانده به شما هشدار دهد تا از اتلاف انرژی جلوگیری گردد و در صورت عدم توجه شما به این اخطار به طور مثال بعد از گذشت ۱۵ دقیقه سیستم های سرمایشی و گرمایشی به طور خودکار خاموش شوند.

از دیگر ویژگی های سیستم خانه هوشمند ، سیستم حفاظتی قابل پیاده سازی توسط این تجهیزات هوشمندسازی می باشد . یعنی اگر شما سیستم را در وضعیت دزدگیر قرار دهید و از خانه خارج شوید در صورت باز شدن درها و پنجره ها و یا در صورت تشخیص حرکت در محیط به عنوان دزدگیر عمل کرده و ضمن فعال کردن آژیر میتواند از طریق خط تلفن متصل به سیستم، با شماره هایی که از قبل برای آن تعریف شده تماس گرفته و موضوع را گزارش نماید.

همانطور که ملاحظه شد ساختمان هوشمند را نباید به صورت یک کالای لوکس نگاه کرد ، بلکه یک سیستم بسیار کارآرا و اقتصادی است که در کنار تمامی ویژگیهای امنیتی و کنترلی ، رفاه را نیز به همراه می آورد.

هر یک از موارد بالا هزینه های خاص خود را داشته و شما میتوانید با توجه به نیاز ، سلیقه و بودجه در نظر گرفته شده مواردی را انتخاب و اجرا نمائید . بدیهی است در صورت فراهم آوردن زیرساختهای اولیه لازم، شما در آینده قادر خواهید بود موارد دیگری را نیز به سیستم هوشمند ساختمان موجود اضافه نمائید.

چرا باید خانه خود را به خانه ای هوشمند تبدیل کنید؟

  • مزیت رقابتی

اگر قصد دارید خانه خود را در آینده نزدیک بفروشید، وجود فناوری های هوشمندی که قبلاً در خانه شما پیاده سازی شده است، مزیت شما را در برابر رقابت در بازار افزایش می دهد. خریداران، به خصوص خریداران کمی جوانتر، به طور فزاینده ای به این نوع فناوری علاقه مند هستند و این واقعیت که قبلاً نصب شده است، یک نقطه فروش بزرگ است.

  • کارایی

اگرچه هزینه واقعی فناوری خانه های هوشمند بسته به دستگاه هایی که نصب می کنید می تواند گران باشد، اما می تواند پول شما را از نظر کارایی در قدرت بازگرداند.

به عنوان مثال، لوازم خانگی می توانند آشکارسازهای حرکتی داشته باشند که وقتی کسی در اتاق نیست، چراغ ها را خاموش می کند. همچنین می‌تواند گرمایش یا سرمایش را در حالی که کسی در خانه نیست خاموش کند و درست قبل از رسیدن به خانه روشن کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. این کاهش مصرف انرژی به نوبه خود باعث کاهش هزینه انرژی شما می شود.

  • راحتی

شکی نیست که اگر کودکی را مدیریت می کنید، سعی می کنید شام بپزید و با تلفن صحبت کنید، تایمر فعال کنترل صوتی بسیار ساده تر از تنظیم شماره گیری روی فر است. فناوری‌های خانه هوشمند می‌توانند این کار و کارهای بیشتری را انجام دهند، حتی چراغ‌ها را در نقاط مختلف ملک خاموش کنند.

  • ایمنی و آرامش خاطر

امنیت امتیاز بزرگی از فناوری خانه های هوشمند است که سنسورهای حرکت، دوربین ها و میکروفون ها از قبل در دستگاه ها فعال شده اند. همچنین دستگاه های امنیتی خاصی برای نصب وجود دارد. همچنین از نظر خاموش کردن وسایل برقی و کلیدهای چراغ امنیت خاطر بیشتری وجود دارد. دستگاه هایی وجود دارند که در صورت عدم احساس حرکت، برق را خاموش می کنند و احتمال آتش سوزی کمتری ایجاد می کنند.

خانه هوشمند

نکاتی که برای ایجاد یک خانه هوشمند باید به آن توجه کرد

از کوچک شروع کنید و گسترش دهید. بهترین راه برای اینکه در فناوری خانه هوشمند خود بیش از حد هزینه نکنید این است که از کوچک شروع کنید و بزرگتر بسازید، زیرا متوجه می شوید که به چه ویژگی های اضافی ممکن است نیاز داشته باشید.

به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که درگیر تبلیغات سوء نیستید، بلکه به دنبال فناوری‌هایی هستید که در واقع زندگی خانگی شما را بهبود می‌بخشد. با شروع کوچک، چیزهای کمتری برای از دست دادن خواهید داشت، بنابراین می توانید با نوع نرم افزاری که ممکن است از آن لذت ببرید آزمایش کنید. شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام برند ممکن است بهترین باشد و چه ویژگی هایی از خانه خود را می خواهید خودکار کنید.

  • به محدودیت های زیرساخت خود فکر کنید

تقریباً اکثر خانه‌ها به اینترنت دسترسی دارند. با این حال، برخی از مناطق هنوز اتصال بدی دارند که طرح هوشمندسازی در این مناطق اغلب با شکست مواجه می شوند، به ویژه مناطق خارج از محدوده شهری. کار زیادی نمی توانید در مورد زیرساخت های موجود در خانه خود انجام دهید، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد مسیری که برای خانه هوشمند خود انتخاب کنید، این را در نظر بگیرید. البته سیستمهایی هم وجود دارند که بدون نیاز به اینترنت هم به خوبی کار می کنند بدون آنکه نگران قطعی یا اختلال در شبکه اینترنت باشید.

هوشمندسازی خانه چه اقداماتی در راستای کنترل هرچه بیشتر خانه انجام می دهد؟

  • بالا بردن کیفیت زندگی و راندمان کاری با فراهم نمودن نور، دما و رطوبت دلخواه ساکنین
  • کنترل تجیزات با گوشی موبایل، تبلت، ریموت کنترل و اینترنت
  • کنترل تجهیزات با استفاده از سناریوهای دلخواه
  • امکان مشاهده و نظارت بر وضعیت تجهیزات از طریق نرم افزار
  • فعال و غیر فعال سازی تجهیزات مطابق برنامه زمانبندی

خانه‌های هوشمند با هدف ایجاد آسایش و امنیت برای کاربران به سرعت در حال توسعه می باشند. امروزه تکنیک‌های مختلفی برای اتوماسیون ساختمان‌های بزرگ بکار گرفته‌ می‌شود.این تکنیک ها اعبارتند از کنترل نور ،کنترل دما، کنترل درها و پنجره‌ها و پرده‌ها و یا سیستم‌های امنیتی و مدار بسته و غیره.

علاوه برموارد یاد شده، در خانه‌های هوشمند، کاربرد‌های دیگری که از دیگر مزایای هوشمندسازی خانه محسوب می شود، شامل کنترل Multimedia، آبیاری گیاهان و حتی غذا دادن به حیوانات خانگی نیز می توان نام برد.

همچنین علاوه بر ایجاد آسایش و امنیت مضاعف درخانه به بهینه‌ سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های نگهداری ساختمان نیز کمک شایانی ‌می‌نماید. ضمناً این سیستم‌ها علاوه بر مخاطبین معمول خود می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند و معمولین نیز کمک شایانی نمایند.

در این مطلب آموختید که خانه هوشمند چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد. شاید بسیاری از این مزایا و امکانات شما را متعجب کرده باشد؛ اما باید بگوییم با سرعتی که تکنولوژی در حال پیشرفت است قطعا شاهد پیشرفت‌های بسیار بیش‌تری در حوزه خانه هوشمند خواهیم بود. مواردی که شاید امروز حتی به ذهنمان نرسد؛ ولی در آینده‌ای نه چندان دور به حقیقت بپیوندد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *