تفاوت بازسازی و نوسازی

4.4/5 - (25 امتیاز)

تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی ساختمان

یکی از مشکلاتی که در زمینه ساخت و سازهای ساختمانی و تعمیرات وجود دارد این است که به اشتباه عبارات بازسازی، نوسازی و بهسازی را به جای یکدیگر به کار می برند. این در حالی است که اهداف و پیش نیازهای هر کدام از عبارات گفته شده کاملا با هم تفاوت دارند.

از این رو تصمیم گرفتیم به عنوان گروه طراحی و معماری ابنیه سازان آدینه با بیش از یک دهه سابقه و بیش از 480 پروژه موفق در زمینه بازسازی و نوسازی ساختمان در نقاط مختلف کشور، یکبار برای همیشه به بررسی تفاوت بازسازی و نوسازی و همچنین فرق آنها با بهسازی بپردازیم.

تفاوت بازسازی، نوسازی و بهسازی ساختمان

منظور از بازسازی ساختمان چیست؟

فرآیند بازسازی ساختمان زمانی انجام می‌شود که معمولا سازه ای با حدود ۱۰ سال کارکرد یا بیشتر وجود داشته باشد و صاحب آن قصد داشته باشد تا فضا و محیط داخلی آن محل را زیباتر کند.

هدف از بازسازی ساختمان تغییرات کلی و اساسی منزل و در نهایت افزایش استحکام ساختمان و عمر مفید آن می باشد.

در بازسازی ساختمان معمولا کارهایی مثل تخریب دیوار یا ایجاد تیغه داخلی جدید، تغییرات در تأسیسات و سیستم های تهویه و سرمایشی – گرمایشی، کاشی کاری کف یا دیوارها، تغییر درب و تغییر پنجره ها و غیره انجام می شوند. برخی از تغییراتی که در حوزه بازسازی ساختمان هستند به مجوز شهرداری نیاز دارند. مثل:

بنابراین از برخی جنبه ها دردسر و پیچیدگی های بازسازی ساختمان زیاد می باشد چرا که برخی از تغییرات نیاز به مجوز شهرداری دارند و همچنین فرم و کاربری یک فضای خاص می تواند به طور کلی تغییر کند.

در تصویر زیر یکی از پروژه های بهسازی با کاربری مسکونی در منطقه ولنجک تهران را مشاهده می کنید، که توسط تیم بازسازی گروه طراحی و معماری ابنیه سازان آدینه انجام شده است.

پروژه بازسازی با کاربری مسکونی در منطقه ولنجک تهران

منظور از نوسازی ساختمان چیست؟

منظور از نوسازی ساختمان در واقع بازگرداندن فرم فعلی ساختمان به حالت بهینه تر است. به عنوان مثال جایگزینی و ارتقای اجزای فعلی برای رسیدن به استانداردهای معماری موجود بدون اینکه طراحی اصلی اولیه تغییری کند.

معمولا پروژه های نوسازی با هدف افزایش ارزش ساختمان در مرحله فروش انجام می شوند، نوسازی ساختمان هیچ تأثیری روی طرح بندی و ساختار یک سازه ساختمانی ندارد و نسبت به سایر پروژه های ساختمانی به بودجه و زمان کمتری نیاز دارند.

برای انجام نوسازی ساختمان ابتدا مواردی مثل سن ساختمان، شرایط موجود و ساختار آن مورد بررسی قرار می گیرند.

مراحل نوسازی از لحاظ مهندسی و معماری شامل موارد زیر می باشد:

طراحی و برنامه ریزی، ترمیم و بازگردانی ساختارهای آسیب دیده یا از بین رفته به فرم اولیه، زیباسازی با هدف بهبود و ارتقای کیفی و ظاهر فضای داخلی، جایگزینی تجهیزات و سخت افزارهایی که قابلیت نوسازی ندارند با نمونه های جدید.

تفاوت بازسازی، نوسازی و بهسازی ساختمان

تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟

طبق تعاریفی که از دو پروسه معماری بازسازی و نوسازی بیان کردیم تفاوت بین این دو تا حدود زیادی مشخص شده است.

برای جمع بندی بهتر تفاوت بازسازی و نوسازی در اینجا به 5 تفاوت این دو تعریف می پردازیم:

  • بازسازی با تغییر فرم و دکوراسیون و طراحی اولیه ساختمان همراه می باشد در صورتی که نوسازی اینطور نیست.
  • جهت انجام برخی تغییرات در بازسازی ابتدا باید مجوز گرفت اما نوسازی نیاز به مجوز شهرداری ندارد.
  • نوسازی با بودجه بسیار کمتر و سریعتر قابل انجام است.
  • معمولا ساختمان هایی که فرسوده شده اند و از عمر مفید آنها گذشته و یا زمانی که به طراحی مجدد و تغییر کاربری یک فضا یا ساختمان نیاز باشد، باید بازسازی انجام شود در حالی که نوسازی این گونه نیست.
  • در بازسازی ویلا و کلیه ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری هدف اصلی افزایش استحکام و عمر بنا می باشد، در صورتی که تمرکز نوسازی بیشتر بروی جنبه های زیبایی ظاهری و جایگزینی بخش ها و ساختارهای فرسوده و از کار افتاده با نمونه های جدید می باشد.

تفاوت بازسازی و نوسازی

چنانچه هنوز هم شک دارید که ساختمان فعلی شما به بازسازی یا نوسازی احتیاج دارد می توانید از کارشناسان گروه معماری ابنیه سازان آدینه کمک بگیرید. در طی مشاوره براساس انتظارات و نیاز شما، میزان بودجه و زمانی که در اختیار دارید و همچنین گستره تغییرات، سن ساختمان و نقشه آن و نوع کاربری، برنامه های آینده برای ساختمان و مجوزهای مورد نیاز بهترین گزینه پیشنهاد خواهد شد.

تفاوت بازسازی و نوسازی

منظور از بهسازی ساختمان چیست؟

بهسازی ساختمان به بهبود دکوراسیون ساختمان، پاکسازی و مجهز کردن مجدد بخش های ساختمان به وسایل و تجهیزات و اضافه کردن ویژگی های جدیدی که در زمان ساخت ویلا و ساختمان نبوده اطلاق می شود.

عمل بهسازی به شرایط زیادی بستگی دارد که اصلی ترین آن ظرفیت و تقاضای سازه می‌باشد که با توجه به شرایط سازه و با نرم افزارهای مخصوص و تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد.

هدف از بهسازی ساختمان، ارتقا استقامت، استحکام و بهره وری انرژی آن می باشد. با اینکه در ظاهر هدف از بهسازی با بازسازی ساختمان یکسان است اما متفاوت هستند.

کلیه مراحل بهسازی از لحاظ مهندسی و معماری شامل موارد زیر می باشد:

تغییر کاربری در صورت وجود مشکل در کاربری فعلی ساختمان با توجه به نوع نقشه و طراحی، تعمیرات سیستم های داخلی آسیب دیده، زیباسازی با هدف زیبایی شناختی.

بنابراین می توان گفت بهسازی ترکیبی از نوسازی و بازسازی می باشد و می بایست جهت نظارت بر اجرای پروژه ساختمانی به آن توجه داشت.

تفاوت بازسازی و نوسازی

جمع بندی مطالب

در این مطلب به بررسی تفاوت بازسازی و نوسازی در ساختمان و پایه و اساس آنها با یکدیگر پرداختیم. بر این اساس مشخص گردید که گاهی بازسازی و نوسازی به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند و این دو پروژه معماری از لحاظ نوع اهداف، مراحل، استانداردها و نوع تغییرات با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. بنابراین از این پس می توانید به تفاوت بازسازی و نوسازی در معماری را به طور کامل مشخص نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *