Construction Lift 1

5/5 - (1 امتیاز)

ایمنی آسانسور کارگاهی شامل چه مواردی می‌شود؟

رعایت دستورالعمل‌های ایمنی برای آسانسور کارگاهی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا استفاده از این دستگاه‌ها در محیط‌های ساختمانی، معمولاً با ریسک‌های غیرمنتظره همراه است. بنابراین، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات ایمنی مربوط به آسانسورهای کارگاهی بپردازیم تا با رعایت این نکات، از وقوع حوادث جلوگیری کنید.

دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی بیشترین اساسیت را در هر کارگاه ساختمانی و عمرانی دارد. این نوع آسانسور در پروژه‌های ساختمانی مانند سدها و سازه‌های دیگر استفاده می‌شود. عدم رعایت دستورالعمل‌های ایمنی آسانسور کارگاهی ممکن است باعث وقوع حوادث جبران‌ناپذیری در زمان استفاده از این وسیله شود. در ادامه، به بررسی برخی از این دستورالعمل‌ها می‌پردازیم.

آسانسور کارگاهی
ایمنی در آسانسور کارگاهی اولویت بالایی دارد.

ظرفیت آسانسور

احتمالاً می‌توان این‌گونه بیان کرد که یکی از مهم‌ترین مواردی که در دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی باید به آن توجه کرد، ظرفیت آسانسور است. آسانسورهای کارگاهی معمولاً وزنی از ۳۰۰ کیلوگرم تا ۳ تن را تحمل می‌کنند. در هنگام بارگیری در آسانسور، ضروری است که ظرفیت آن را رعایت کرده و وزن بار را تا حداکثر مجاز مشخص شده بر روی آن قرار دهید.

پیشنهاد مقاله؛ ایمن سازی ساختمان در برابر آتش

قرقره آسانسور

در بین دستورالعمل‌های ایمنی آسانسور کارگاهی، توجه به اندازه قرقره نیز حائز اهمیت است. به دلیل ابعاد بزرگ کابین و ظرفیت بالای آسانسورهای کارگاهی، استفاده از قرقره‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر از قرقره‌های آسانسورهای معمولی ضروری است. اندازه کوچک قرقره ممکن است باعث مشکلاتی مانند پیچ خوردن سیم‌ها در برخی نقاط شود.

پیشنهاد مقاله؛ ۵ نکته ایمنی در بازسازی ساختمان

سیم بکسل آسانسور

آسانسور کارگاهی
رعایت دستورالعمل‌های ایمنی حیاتی است.

با توجه به دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی، سیم بکسلی که در آسانسورهای کارگاهی استفاده می‌شود باید دارای قطر بزرگتری نسبت به سیم بکسل آسانسورهای دیگر باشد. سیم بکسل‌های دارای قطر بزرگتر، مقاومت بیشتری دارند و در هنگام حمل بارهای سنگین مانند مصالح ساختمانی، به راحتی پاره نمی‌شوند.

نرده امگا

نرده امگا یک نوع نرده قابل حرکت است که برای حفظ ایمنی در آسانسورهای کارگاهی نصب می‌شود. این نرده متحرک تا حد زیادی از ورود ناخواسته افراد و اشیا به داخل آسانسور جلوگیری می‌کند.

لمینت سوییچ

لمینت سوئیچ یا سوئیچ‌های ایمنی نیز از تجهیزاتی است که باید برای رعایت دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی نصب شوند. این سوئیچ‌های ایمنی باعث جلوگیری از سقوط آسانسور می‌شوند.

سامانه فرود اضطراری

برای جلوگیری از سقوط آسانسور، از سیستم فرود اضطراری استفاده می‌شود. این سیستم باید توسط متخصصین کنترل کیفیت آزمایش شود تا اطمینان حاصل شود که آن به درستی عمل می‌کند و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

محافظ دکل

یکی از دستورالعمل‌های ایمنی آسانسور کارگاهی استفاده از محافظ دکل است. این محافظ دکل با تعیین محدوده آسانسور، جلوی ورود اشیاء مختلف به داخل آسانسور را می‌گیرد.

پیشنهاد مقاله؛ نکات ایمنی در نصب و نگهداری تاسیسات گاز رسانی ساختمان

سیستم ترمز پاراشوت

سیستم ترمز پاراشوت نیز یکی از موارد مهم در دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی است. این سیستم ترمز ایمنی، که پاراشوت نامیده می‌شود، در آسانسور نصب می‌شود و در صورتی که سرعت آسانسور بیش از حد مجاز تعیین شده باشد، ترمز پاراشوت فعال می‌شود و آسانسور از حرکت متوقف می‌شود.

آسانسور کارگاهی
آموزش کارکنان در زمینه استفاده صحیح از آسانسور ضروری است.

علاوه بر مواردی که قبلاً توضیح داده شدند، دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی شامل موارد دیگری نیز می‌شود که عبارتند از:

  • استفاده از صفحه محافظ موتور
  • به کارگیری سیستم ایست مکانیکی
  • استفاده از ترمز خودکار در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین
  • استفاده از میکروسوئیچ‌ها و کلید فرمان
  • استفاده از تابلو فرمانی که دارای ولتاژ پایین است.

اولین مورد مربوط به دستورالعمل ایمنی چاه آسانسور کارگاهی این است که چاه باید به طور کامل پوشیده شود. به عبارت دیگر، چاه باید دارای دیواره‌های، کف و سقفی محکم باشد. تجهیزات و وسایل مربوط به آسانسور مانند وزنه تعادل، سیم بکسل، کابین، ضربه گیر، فلکه هرزگرد، ریل راهنما، گاورنر و… درون همین چاه آسانسور نصب می‌شوند.

مورد بعدی مربوط به دیوارهای آسانسور کارگاهی است. دیوارهای آسانسور کارگاهی باید به طور کامل صاف و بدون ترک و حفره باشند. همچنین، کف چاه آسانسور باید نیز کاملا صاف و هموار باشد. در کف چاهک آسانسور، ضربه گیرها قرار می‌گیرند که از برخورد وزنه تعادل و کابین آسانسور با کف چاهک جلوگیری می‌کنند.

پیشنهاد مقاله؛ اصول بازسازی حفاظتی ساختمان

جمع بندی نهایی

به طور کلی، ایمنی آسانسور کارگاهی امری بسیار حیاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و استفاده از تجهیزات ایمنی مورد نیاز می‌تواند خطرات و حوادث جبران‌ناپذیر را کاهش دهد و از سلامت و امنیت کارگران و سایر افراد مرتبط با محیط کار تضمین کند. همچنین، آموزش مناسب به کارکنان در خصوص استفاده صحیح از آسانسور و رفتارهای ایمنی در زمان استفاده از آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با رعایت این موارد، می‌توان به افزایش ایمنی و کاهش حوادث مرتبط با آسانسورهای کارگاهی کمک کرد و محیط کار را بهبود بخشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *