اپوکسی چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟

اپوکسی چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟


2/5 - (1 امتیاز)

اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اپوکسی چیست؟

اپوکسی یکی از انواع متریالی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه ای از مواد پلیمری می‌باشد. این متریال در ابتدا به صورت مایع بوده و سپس به صورت جامد در می‌آید. نام دیگر این ماده پلی اکساید می‌باشد که از واکنش رزین اپوکساید با پلی آمید به دست می‌آید.

اپوکسی چیست؟
اپوکسی چیست؟

کاربرد اپوکسی در ساختمان

بزرگ‌ترین مصرف اپوکسی در صنعت ساختمان را می‌توان استفاده در ساخت کفپوش مقاوم به ضربه و وارد آمدن نیروی زیاد در کارخانه‌ها، انبارها، سالن‌های ورزشی، فرودگاه‌ها، گاراژها، اسطبل‌ها و … دانست. از دیگر کاربردهای اپوکسی‌ها در صنعت ساختمان می‌توان به کاربرد آن‌ها در مرمت و ترمیم ستون‌ها، راهروها، سقف‌ها، کفپوش‌ها و به ‌طور کلی ساختمان‌های فرسوده اشاره کرد.

پیش تر در مقالات حوزه اجرائیات ساختمان به انواع نمای کامپوزیت در ساختمان پرداخته ایم.

از آنجایی‌که قیمت اجرای اپوکسی‌ها نسبت به سایر کفپوش‌ها مانند سرامیک، پارکت و … ارزان‌تر است و با توجه به مزایایی مانند عایق بودن، می‌توان اپوکسی‌ها را جایگزینی برای کفپوش‌هایی مانند سرامیک در خانه‌ها و آپارتمان‌ها کرد. اپوکسی‌ها مقاومت بالایی در برابر خراش و خش دارد و این ویژگی آن را برای استفاده در محل‌هایی در ساختمان‌ها مانند راه پله، مشاعات، کف آسانسور، لابی‌ها و … که ایجاد خش و خراش در آن‌ها بسیار اتفاق میافتد، استفاده‌های خوبی دارد.

کاربرد اپوکسی در ساختمان
کاربرد اپوکسی در ساختمان

اپوکسی در دکوراسیون داخلی

اخیراً استفاده از کفپوش‌های سه بعدی در منازل بسیار رایج شده است. این کفپوش‌ها در واقع از جنس اپوکسی می‌باشند و از این کفپوش‌ها می‌توان برای آراستن آشپزخانه، سرویس بهداشتی و… بهره گرفت.

اپوکسی در معماری و هنر

از کفپوش‌های اپوکسی برای ایجاد سطوح دکوراتیو با طرح‌های مختلفی چون،کفپوش‌های سه بعدی، ابر و باد، کفپوش‌های فلورسنت و… می‌توان استفاده کرد. همچنین با استفاده از رزین‌های اپوکسی و ترکیب آن با رنگ دانه‌های مختلف می‌توان صنایع دستی زیبایی ایجاد کرد.

با اصول و مراحل نازک کاری ساختمان بیشتر آشنا شوید.

اپوکسی در دکوراسیون داخلی
اپوکسی در دکوراسیون داخلی

کفپوش اپوکسی سه بعدی خانگی

اپوکسی سه بعدی، نمونه‌ای از جدیدترین نمونه‌های کفپوش‌های اپوکسی است که می‌توان از آن‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. برای ساخت این کف پوش‌های سه بعدی از رزین اپوکسی استفاده می‌شود.

پیش تر در مقالات حوزه نکات بازسازی و نوسازی ساختمان به نکات مهم بازسازی پارکینگ ساختمان پرداخته ایم.

استفاده از این کفپوش‌ها در محیط‌هایی که رفت و آمد بالا در آن‌جا صورت می‌گیرد، توصیه نمی‌شود. نکته مهم در استفاده از کفپوش سه بعدی اپوکسی، نصب صحیح آن می‌باشد. چرا که در غیر این صورت با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.

کفپوش اپوکسی سه بعدی خانگی
کفپوش اپوکسی سه بعدی خانگی

کفپوش اپوکسی پارکینگ

مقاومت مکانیکی بالای اپوکسی‌ها در برابر ضربه تردد اجسام سنگین و تحمل وزن بالا این ماده را برای اجرای کفپوش پارکینگ‌های سرپوشیده و روباز، جایگزینی برای موزاییک، سنگ، بتن و… کرده است.

کفپوش اپوکسی‌ مایع

در ساخت کفپوش اپوکسی‌مایع از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی استفاده می‌شود. ساختار کفپوش اپوکسی‌مایع پلیمری بوده و از مواد حلال در ساخت آن‌ها استفاده نمی‌شود. از جمله مزیت‌های این‌گونه کفپوش‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر مواد شیمیایی اشاره کرد.

هر آنچه در زمینه انواع تاسیسات در بازسازی ساختمان باید بدانید.

این‌گونه کفپوش‌ها مانند کفپوش اپوکسی از خاصیت آنتی باکنریال برخوردار بوده و طول عمر بالایی دارند. برخلاف کفپوش اپوکسی، کفپوش اپوکسی‌مایع از سرعت اجرا و نصب بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین از تنوع طرح و رنگ برخوردار بوده و مقاومت مکانیکی بالایی دارند.

کفپوش اپوکسی‌ مایع
کفپوش اپوکسی‌ مایع

اپوکسی چوب چیست؟

یکی از مصارف اپوکسی‌ها در تزیینات داخلی استفاده از آن در ساخت مصنوعات چوبی مانند میز، صندلی، کمد و… است. ساخت ترکیبی مبلمان، اکسسوری و … با استفاده از چوب و اپوکسی حالا یکی از شغل‌های پرطرفدار است و سفارش‌های زیادی برای آن‌ها از سوی مشتریان انجام می‌گیرد.

اگر میخواهید بدانید بازسازی یا نوسازی، کدام مناسب ساختمان شماست؟ این مقاله را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های اپوکسی

  1. عایق بودن
  2. مقاوم در برابر خوردگی
  3. تنوع رنگ و قابلیت خط کشی
  4. افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش،تخریب و…
ویژگی‌های اپوکسی
ویژگی‌های اپوکسی

قیمت کفپوش اپوکسی

قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت کفپوش اپوکسی، کیفیت آن می‌باشد. برای مثال قیمت کفپوش اپوکسی سه بعدی بالاتر از نمونه‌های دیگر می‌باشد.

هر آنچه در زمینه نقاشی ساختمان و نکات مهم و کاربردی آن باید بدانید.

از جمله موارد تاثیرگذار دیگر بر قیمت کفپوش اپوکسی، متراژ فضایی است که قصد اجرای کفپوش در آن را دارید. در کنار موارد ذکر شده، ضخامت کفپوش نیز می‌تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد.

خطرات کاری

کار با ماده پولی پوکساید ممکن است منجر به بروز آلرژی و آسم شود. به همین دلیل در هنگام کار با این ماده باید نکات ایمنی را رعایت نمود. همچنین بیسفنول آ (Bisphenol A) که در رزین پولی پوکساید مورد استفاده قرار می‌گیرد، عاملی شناخته‌ شده در ایجاد اختلال در کار غدد درون‌ریز است. اصلی‌ترین خطر استفاده از اپوکسی، ایجاد آلرژی نسبت به سفت‌کننده‌ می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *