اولویت بندی در بازسازی ساختمان

اولویت بندی در بازسازی ساختمان


امتیاز شما به این مطلب؟

اولویت بندی در بازسازی ساختمان

پیش تر به مراحل بازسازی ساختمان از صفر تا صد پرداخته ایم و اکنون در این مقاله  قصد داریم به اولویت ها در بازسازی ساختمان از نظر فنی بپردازیم. اینکه هنگام بازسازی ساختمان کدام بخش ها از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ غفلت در کدام بخش‌ها می‌تواند هزینه‌بر و آسیب زننده باشد؟ از بازسازی کدام بخش‌ها به هیچ وجه نباید چشم‌پوشی کرد؟ چه اقداماتی در بازسازی وجود دارند که با وجود مهم بودن، کمتر به آنها توجه می شود؟

تعیین هدف بازسازی ساختمان

تمامی افرادی که قصد بازسازی ساختمان خود را دارند، یکی از سه هدف زیر را دنبال می کنند:

  1. بازسازی با هدف فروش
  2. بازسازی با هدف کسب و کار
  3. بازسازی جهت استفاده شخصی
بازسازی ساختمان
بازسازی ساختمان

اولویت‌های بازسازی ساختمان

اولویت‌های بازسازی ساختمان که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم، کلی و جامع هستند و هر سه هدف بازسازی ساختمان را شامل می شوند.

اول: اصلاح اساسی تاسیسات

تاسیسات ساختمانی به دو بخش مهم تقسیم می شوند:

  1. تاسیسات برقی (الکتریکی)
  2. تاسیسات مکانیکی

پیش تر به تاثیرات بازسازی خانه بر افزایش قیمت آن پرداخته ایم.

در ادامه به توضیح این دو نوع تاسیسات و اهمیت اصلاح تاسیسات در بازسازی ساختمان می‌پردازیم.

تاسیسات برقی (الکتریکی):

تاسیسات برقی شامل آیتم هایی مثل روشنایی، اعلام حریق، تلفن و … در بازسازی هستند و معمولا تاسیسات برقی عمر مفید بالاتری دارند.

تاسیسات مکانیکی:

سیستم آب و فاضلاب، سرمایش و گرمایش در دسته تاسیسات مکانیکی قرار می‌گیرند و اهمیت بالاتری هم دارند. اگه بیشتر از ده سال از ساخت یک ساختمان گذشته باشد، حتما تاسیسات مکانیکی آن ساختمان به مشکل می خورد. بنابراین اصلاح تاسیسات مکانیکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اولویت بندی در بازسازی ساختمان
اولویت بندی در بازسازی ساختمان

اهمیت اصلاح تاسیسات ساختمانی چیست؟

اصلاح تاسیسات ساختمانی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت بازسازی ساختمان‌های بالای ده سال است. چون توجه به پی کار خیلی مهم است و غافل شدن از آن میتواند باعث آسیب زدن به مراحل بعدی شود، پس به هیچ وجه خرابی تاسیسات را به خاطر اینکه دیده نمیشود، قربانی ظواهر کار نکنید.

فرض کنید زیر سینک شما نم‌زدگی دارد و شما می‌خواهید کل کابینت‌ها را عوض کنید. نم‌زدگی زیر سینک می‌تواند به معنای نشتی یا خرابی لوله آب شما باشد. فرض کنید شما به این نکته توجه نکنید و به خاطر اینکه در معرض دید هم نیست از آن چشم‌پوشی کنید. می‌دانید بعد از مدتی چه اتفاقی می افتد؟ این نشت و پوسیدگی بیشتر می شود و کابینت‌های جدید شما را خراب می‌کند. پس همیشه در بازسازی اول پی کار را در اولویت قرار دهید و بعد به تزئینات و زیبایی ظاهری توجه کنید.

بازسازی معماری داخلی
بازسازی معماری داخلی ساختمان

دوم: اصلاح معماری داخلی ساختمان

بعد از تاسیسات، بااهمیت‌ترین مرحله در بازسازی ساختمان، اصلاح معماری داخلی است. بهبود تیغه‌چینی‌ها و سایر کارهایی که باعث بزرگ نشان داده شدن فضای داخی خانه می شود، جزء این مرحله‌ می باشد. پیشنهاد ما این است که در این مرحله فردی تصمیم نگیرید و حتما با مهندسان و متخصصان ابنیه سازان آدینه تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. اصلاح معماری داخی، برای خانه‌هایی با متراژ کمتر از 90 متر، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما چطور؟ چه ترفندهایی برای بزرگ کردن خانه وجود دارد؟

در اینجا به صورت کلی به دو مورد از رایج‌ترین عملیات‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از عملیات‌های رایج در این مرحله، برداشتن ستون‌ها یا دیوارهای غیرباربر است که باعث بزرگ‌تر کردن فضا می شود. مثلا در بسیاری از بازسازی‌ها خواسته می شود که ستون وسط پذیرایی که غیرباربر است برداشته شود. توجه کنید که دیوارهای حمال و برشی به هیچ وجه قابلیت جابجایی و تخریب ندارند و حتما برای مطمئن شدن از این موضوع، با یه مهندس سازه مشورت کنید.
  • یکی دیگر از کارهایی که برای بزرگ کردن فضا انجام می شود؛ تغییر ابعاد پنجره یا جابجایی آن است. بزرگ کردن پنجره باعث می شود نور بیشتری وارد خانه شود و همین به بزرگ نشان دادن خانه کمک می کند. اما برای جابجایی پنجره علاوه بر نظر مهندس معمار، توجه به نمای ساختمان هم اهمیت دارد.

0003 min

سوم: ایمنی

یک مرحله خیلی مهم در بازسازی که اکثراً از آن غافل می شوند، درب ورودی ضد سرقت است. عوض کردن درب‌های قدیمی چوبی و فلزی که امنیت پایینی دارد، یکی از اولویت‌های مهم فنی در بازسازی است. نصب یک درب ورودی ضد سرقت علاوه بر اینکه باعث افزایش امنیت می شود، در شیک شدن و افزایش قیمت ساختمان هم تاثیر زیادی دارد.

قیمت درب ضد سرقت معمولی چیزی حدود 3-3.5 میلیون تومان، درب ضد سرقت خوب 4-5 میلیون و درب ضد سرقت لوکس تقریبا 7-10میلیون تومان است. این قیمت‌ها برای یک درب ضد سرقت خوب است که برند معروفی ندارد. برندهای معروف قطعاً قیمت بالاتری دارند.

درب‌های ضد سرقت دو لت دارند که یکی 20-30 سانتی‌متر است و لت اصلی آن 90-100 سانتی‌متر. به عنوان یک نکته اجرایی بدانید که هر دو لت درب، باید از بالا و پایین به کف و سقف مهار شوند.

پروژه های شرکت ابنیه سازان آدینه در زمینه بازسازی صفر تا صد ساختمان را مشاهده نمایید.

چهارم: عایق کردن صدا و گرما

آخرین اولویت که باز هم اهمیت بالایی دارد، عایق کردن صدا و گرما است. در مورد عایق کردن صدا، به خاطر اینکه دست ما برای عملیات روی دیوارها خیلی باز نیست، در مرحله بازسازی ممکن نیست خیلی کار زیادی انجام داد. اما برای عایق کردن گرما، یکی از کارهای خیلی مهم و اساسی دوجداره کردن پنجره‎ها است.

دوجداره شدن پنجره‌ها هم باعث عایق گرما شده، هم عایق صداست و هم در زیبایی ساختمان تاثیر دارد. فقط یک مشکلی که در مورد آپارتمان‌ها وجود دارد این است که، در بعضی موارد عوض شدن پنجره در قسمت نمای ساختمان، باعث تغییر نمای کل ساختمان می شود. در چنین مواقعی می توان فقط از شیشه دوجداره استفاده کرد تا نمای ساختمان دچار مشکل نشود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *