انواع تاسیسات در بازسازی ساختمان

انواع تاسیسات در بازسازی ساختمان


5/5 - (3 امتیاز)

انواع تاسیسات در بازسازی ساختمان

اهمیت تاسیسات در بازسازی

پیش تر در مقالات حوزه اجرائیات ساختمان به مبحث لوله کشی در بازسازی ساختمان پرداخته ایم. امروز قصد داریم به انواع تاسیسات در بازسازی ساختمان بپردازیم و بدانیم در هنگام ساخت‌وساز و بازسازی ساختمان با تاسیسات چه کار کنیم؟ ما در بازسازی ساختمان، علاوه بر سفت کاری و نازک کاری، با تاسیسات هم روبرو هستیم. یعنی همان بخش پنهانی که اهمیت زیادی دارد و بعضاً چالش‌های زیادی را هم در بازسازی ایجاد می کند. در این مطلب میخواهیم با انواع تاسیسات ساختمانی، اهمیت آنها و عوامل مهم اجرایی آن آشنا شویم.

اهمیت تاسیسات در بازسازی
اهمیت تاسیسات در بازسازی

انواع تاسیسات ساختمانی

در یک دسته بندی کلی، تاسیسات ساختمانی به دو نوع زیر تقسیم‌بندی می شوند:

  1. تاسیسات مکانیکی
  2. تاسیسات الکتریکی

هر کدام از این دو دسته شامل انواع مختلفی می شوند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

اگر قصد بازسازی ساختمان خود را دارید در این مقاله با 6 روش بازسازی ساختمان آشنا شوید.

1-تاسیسات مکانیکی در بازسازی ساختمان

تاسیسات مکانیکی در بازسازی ساختمان
تاسیسات مکانیکی در بازسازی ساختمان

اگر ساختمان را مانند بدن انسان در نظر بگیریم، احتمالاً تاسیسات ساختمانی، مخصوصاً تاسیسات مکانیکی را می توان قلب ساختمان فرض کرد. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت خیلی زیاد تاسیسات مکانیکی در ساختمان سازی و بازسازی‌ها می باشد.

تاسیسات مکانیکی به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • تاسیسات بهداشتی
  • تاسیسات حرارتی
  • تاسیسات آتش نشانی
  • تاسیسات گاز رسانی
  • تاسیسات استخر
  • تاسیسات مربوط به آسانسور

در زمینه تاسیسات استخر، پیش تر در مقالات به انواع استخر و روش های ساخت و تاسیسات آن بطور کامل پرداخته ایم و اکنون قصد داریم مهم‌ترین موارد از تاسیسات مکانیکی که در بالا گفته شد را به طور مفصل شرح دهیم.

در زمینه اصول نوسازی ویلای قدیمی و روش‌های اجرای آن بیشتر بدانید.

  1. تاسیسات بهداشتی

تاسیسات بهداشتی
تاسیسات بهداشتی

تاسیسات بهداشتی در واقع همان تاسیسات آب و فاضلاب است، که شامل دو بخش مهم انتقال آب و انتقال فاضلاب می باشد. در این سیستم، لوله کشی اهمیت بالایی دارد. یک شبکه از لوله‌ها برای تامین آب و یک شبکه دیگر برای خروج فاضلاب در ساختمان‌ها وجود دارند که به طور موازی باهم فعالیت میکنند. برای انتقال آب نباید به نیروی جاذبه غلبه کرد ولی انتقال فاضلاب ساده است، چون در جهت نیروی جاذبه است.‏ برای خروج فاضلاب معمولا از لوله‌های بزرگتری استفاده می شود. جنس لوله‌ها، دوام و کیفیت آنها یکی از نکات مهم در تاسیسات بهداشتی می باشد.

در مقالات حوزه مواد و مصالح ساختمانی از انواع بتن و کاربردهای آن مطلع شوید.

  1. تاسیسات حرارتی (سرمایشی و گرمایشی)

تاسیسات حرارتی
تاسیسات حرارتی

همانطور که می‌دانید، سیستم گرمایشی و سرمایشی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تاسیسات ساختمانی است. در ساختمان‌های قدیمی سیستم گرمایشی به صورت شوفاژخانه بوده ولی امروزه به صورت پکیج یا گرمایش از کف وجود دارد. سیستم سرمایشی هم از گذشته تا الان، از کولر آبی به کولر گازی و هواساز تغییر کرده است. استفاده از نوعی سیستم گرمایشی که بتواند دما را در سطح مطلوبی نگه دارد، یک مزیت محسوب می شود که نباید از آن غافل شد.

پیش تر در مقالات به بازسازی ساختمان اداری و دفتر کار پرداخته ایم.

نکته مهم دیگری که در مورد تاسیسات حرارتی وجود دارد، سیستم‌های تهویه آن است. به طور کلی ما سه نوع سیستم تهویه داریم که در زیر، آنها را معرفی می کنیم:

  • تهویه طبیعی: استفاده از در و پنجره و نورگیرها است.
  • تهویه مکانیکی: از طریق فن‌ها انجام می شود.
  • تهویه ترکیبی: استفاده همزمان از تهویه مکانیکی و طبیعی.
  1. تاسیسات گاز رسانی

تاسیسات گاز رسانی
تاسیسات گاز رسانی

اول از همه لازم است بدانید که سیستم گازرسانی حتماً باید مطابق با استاندارهای شرکت ملی گاز ایران باشد. لوله کشی گاز با توجه به کاربرد ساختمان یعنی مسکونی و تجاری بودن آن متفاوت است. برای ساختمان‌های تجاری از گاز با فشار زیاد و در ساختمان‌های مسکونی از گاز با فشار کم‌تر استفاده می شود.

  1. تاسیسات آتش نشانی

تاسیسات آتش نشانی
تاسیسات آتش نشانی

تاسیسات آتش نشانی یا اطفاء حریق یکی دیگر از تاسیسات مکانیکی است که امروزه در اکثر ساختمان‌ها برای حفظ سلامت جان و مال ساکنین در نظر گرفته می شود. اطفاء حریق معمولا به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. نوع دستی آن توسط انسان‌های عادی یا آتش نشان‌ها انجام می شود. اما نوع اتوماتیک آن به این صورت است که بعد از فعال شدن سنسورهای اطفاء حریق، آب به وسیله آب‌پاش‌هایی به محل حریق منتقل می شود.

2-تاسیسات الکتریکی در بازسازی ساختمان

تاسیسات الکتریکی
تاسیسات الکتریکی

تاسیسات الکتریکی همان تاسیسات برقی هستند که شامل روشنایی، تلفن، اعلام حریق و … می شوند. همانطور که میدانید برق همه ساختمان‌ها از شرکت برق تامین می شود و برای تامین گرما، روشنایی، لوازم برقی و .. به تاسیسات برقی نیاز داریم. محل قرارگیری سیستم‌های الکتریکی در دیوارها خیلی اهمیت دارد. زیرا اگر در معرض حرارت و گرما قرار بگیرند باعث آتش سوزی می شوند. علاوه بر آن، ایمنی، محل کلید و پریزها، انشعابات و سیم پیچی مدارها هم بااهمیت هستند.‏

هر آنچه در زمینه زمان بندی صحیح در بازسازی آپارتمان باید بدانید.

در زیر به عناوین کارهای اجرایی تاسیسات الکتریکی در ساخت و بازسازی ساختمان اشاره کرده ایم:

  • نصب کلید و پریزها
  • سیم کشی و کابل کشی‌ها
  • نصب تجهیزاتی که مربوط به روشنایی هستند.
  • نصب دوربین‌های مدار بسته، اطفاء حریق و دزدگیر
  • نصب و کنترل سیستم‌های صوتی مثل تلفن، آنتن مرکزی و …

رازهای اجرایی در تاسیسات ساختمانی

تاسیسات ساختمانی
تاسیسات ساختمانی

۵ نکته ایمنی در بازسازی ساختمان که بهتر است بدانید.

اجرای تاسیسات ساختمانی در بازسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین باید با یکسری رازها و اصول مهم آن آشنا شویم که عبارتند از:

  • یکی از مهم‌ترین اصول اجرای تاسیسات ساختمانی، صرفه جویی در مصرف انرژی است. تمام تاسیسات ساختمانی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا بشوند که کمترین مقدار مصرف انرژی را داشته باشند.
  • همه تاسیسات ساختمانی باید از استانداردهای آورده شده در مقررات ملی ساختمان پیروی کنند.
  • رعایت ایمنی هم در حین اجرا و هم بعد از آن، یکی دیگر از اصول مهم است که به هیچ وجه نباید دست کم گرفته شود.
  • هماهنگی بخش‌های مختلف تاسیسات باهم و هماهنگی بخش تاسیسات با طراحی ساختمان یکی دیگر از اصول مهمی است که معمولا افراد از آن غافل می شوند. به عبارت دیگر باید حواسمان به تداخل‌های خطرساز باشد. بطور مثال تاسیسات سیستم صوتی یا تصویری نباید با تاسیسات سیستم سرمایشی تداخل داشته باشد.
  • توجه به آب و هوای منطقه و معماری ساختمان هم از اصول مهم در تاسیسات ساختمان است. مثلاً در مناطق شرجی استفاده از سیستم گرمایشی کولر آبی مناسب نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *