اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

4.9/5 - (7 امتیاز)

اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

عملیات دیوار چینی

دیوار چینی، شاید از نظر بسیاری از افراد یکی از مباحث به ظاهر ساده در تکمیل یک ساختمان باشد. اما اگر در اجرای دیوار چینی دقت لازم انجام نگیرد، هزینه‌های ساخت را برای مجری افزایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر در یک ساختمان دیوار خارجی شاقول نبوده (به میزانی که پایداری دیوار به خطر نیفتد) حتی به فرض اینکه در مقابل بار وزن خود و زلزله مقاوم باشد، به دلیل اینکه میزان گچ‌کاری داخل و ملات‌ریزی دیوار نما را افزایش می‌دهد، کار را برای مراحل بعدی سخت‌تر کرده و موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

همچنین تجارب زلزله‌های پیش‌آمده در داخل و خارج کشور نشان می دهد که بیشتر آسیب‌ها و خسارات، ناشی از تخریب عوامل غیرسازه‌ای مثل دیوارهای جداکننده، دیوارهای بنایی، وسایل موجود و به نوعی کلیه چیزهایی که نقش باربری ندارند، بوده است. در بسیاری از موارد دیده شده است که بعد از یک زلزله، سازه آسیب جدی ندیده ولی تمامی دیوارهای داخلی تخریب شده‌اند. در بسیاری از موارد حتی این ساختمان‌ها نوساز بوده‌اند ولی به دلیل آن‌که در دیوار چینی آن‌ها ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی رعایت نشده آسیب‌های جدی دیده‌اند.

جهت بررسی تفاوت های بازسازی نوسازی و بهسازی ویلا و انواع ساختمان و مشاهده پروژه های مرتبط با این حوزه کلیک کنید.

مراحل دیوار چینی

انتخاب مصالح

مرحله اول انتخاب مصالح مناسب دیوار چینی می باشد. خوشبختانه به دلیل پیشرفت های صورت گرفته طی چند دهه گذشته، این روزها مصالح مختلفی در بازار ایران به چشم می خورد. آجرها، بلوک های سفالی، بلوک های سبک اتوکلاو شده، بلوک های گچی و… از جمله رایج ترین مصالح ساختمانی موجود در بازار ایران هستند که هر کدام از آن ها ویژگی های مختص به خود را دارند، که در ادامه مقاله بطور کامل به آن خواهیم پرداخت.

رگه چینی

قبل از این که پروسه دیوار چینی خود را آغاز کنید، باید ابتدا نقشه ای که معمار برای بخش بندی فضاهای داخلی ساختمان تعیین کرده است را بر روی کف آن فضا پیاده نمایید. این موضوع می‌تواند دیدگاه صحیحی بابت مراحل بعدی پروژه به شما داده و شما را نسبت به ابعاد کلی فضاهای داخلی ساختمان مطمئن سازد. همین مورد باعث شده تا از دیرباز روش های مختلفی برای تعیین محل دیوارهای داخلی و نشانه گذاری آن ها به وجود بیاید. مواردی همچون ریختن گچ، خط زدن، نشانه گذاری و… از جمله روش هایی بوده که در بین معماران قدیمی رواج دارد.

اما در این میان روش رگه چینی به عنوان مطرح ترین و البته بهترین نمونه ای شناخته می شود که اغلب بنایان از آن استفاده می کنند. بدین منظور بایستی ابتدا در محل قرارگیری دیوارها، یک ردیف از مصالح مورد نظر را به همراه ملات یا بدون ملات قرار دهید. این موضوع می‌تواند نقشه کلی فضاهای داخلی ساختمان را برای شما نمایش داده و بدین ترتیب می توانید نسبت به صحت کلی اندازه گیری های خود اطمینان حاصل نمایید.

شمشه گذاری

هم راستا بودن ردیف های دیوار چینی یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در پروسه دیوار چینی به آن دقت کافی داشته باشید. در واقع تمام ردیف های قرار گرفته در مراحل دیوار چینی، باید به طور کامل بر روی همدیگر قرار گرفته و هیچ گونه شیب افقی یا بیرون زدگی در آن ها وجود نداشته باشد. بدین منظور هم بایستی شاخصی برای اندازه گیری این موضوع وجود داشته باشد. شمشه گذاری همان مرحله ای است که این شاخص را فراهم می کند.

بدین منظور بعد از قرار دادن رگه های اولیه و اطمینان از صحیح بودن آن ها، در ابتدا و انتهای هر ردیف یک شمش گذاشته می شود که به طور عمود قرار می گیرد. سپس ریسمان را از ابتدا تا انتهای آن بسته و بر اساس آن ردیف های مصالح را قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که باید متناسب با هر ردیف، ریسمان را جابجا کرد و بدین ترتیب از دقیق بودن پروسه اجرا اطمینان حاصل کرد.

بلوک چینی

بلوک چینی آخرین و البته مهمترین مرحله در پروسه دیوار چینی می باشد. در واقع این مرحله بخش زیادی از نتایج کار شما را به خود اختصاص می‌دهد. بر همین مبنا هم باید دقت کافی به آن داشته باشید. بدین منظور بعد از انجام مراحل قبل و انتخاب مصالح مناسب، بایستی آن ها را در ردیف های مختلف در کنار همدیگر قرار دهید. بدین منظور بایستی سطوح افقی و عمودی بلوک ها به میزان یک الی ۱.۲ سانتی متر توسط ملات پوشیده شود.

البته برخی از بنایان، در دیوارهای غیر باربر روی قسمت های عمودی مصالح، ملات نمی زنند. اگرچه این موضوع از لحاظ ساختمان سازی هیچگونه مشکلی ندارد، اما توصیه می‌شود تا در تمام دیوارهای داخلی ساختمان، هر دو بخش عمودی و افقی مصالح را به وسیله ای ملات بپوشانید. این موضوع باعث می‌شود تا استحکام سازه شما افزایش پیدا کند. مازاد بر این در صورت امکان، پروسه زنجاب را هم انجام دهید.

اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

مصالح مناسب دیوار چینی

برای دیوار چینی مصالح متفاوتی وجود دارد که هر یک از این مصالح دارای مزایا و معایبی هستند. بسته به شرایط اجرا، مسائل مالی و محصول موردنظر، گزینه مناسب انتخاب می‌گردد. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی بلوک‌ها و مواد مورد استفاده در دیوار چینی خواهیم پرداخت.

بلوک سفالی

بلوک سفالی از رس تولید می شود و دارای ابعاد مختلفی است. از جمله ویژگی‌های بلوک سفالی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت اجرای نسبتاً پایین
  • پرت زیاد در اجرا
  • احتمال ایجاد تونل و کانال صوتی و حرارتی در داخل حفره‌ها
  • قیمت ارزان

البته با استفاده از فوم در تولید این بلوک می‌توان از تشکیل کانال صوتی و حرارتی تا حدی کم کرد.

در زمینه چگونگی اخذ و فعال نمودن پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی بیشتر بدانید.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی از ترکیب سیمان، آب و سنگدانه (ترجیحاً سنگدانه سبک مانند لیکا)، در ابعاد متفاوت تولید می‌شود. از جمله ویژگی‌های بلوک سیمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن کم (در صورت استفاده از سنگدانه سبک)
  • چسبندگی مناسب با ملات
  • احتمال ایجاد کانال صوتی و حرارتی
  • قیمت نسبتا بالا
  • سرعت اجرای نسبتاً زیاد

بلوک اتوکلاو

بلوک اتوکلاو خاص و سبک می باشد و به منظور کاهش بار مرده به کار می‌رود. از جمله ویژگی‌های بلوک اتوکلاو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق‌بندی صوتی و حرارتی به جهت بافت متخلخل
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی
  • جذب آب بالا
  • مقاومت بالا
  • قیمت بالا
  • کاربرد در پروژه‌های خاص

پیشنهاد مقاله ؛ بتن اتوکلاو یا هوادار چیست و کاربردهای آن

بلوک پرلیتی

بلوک پرلیتی از ترکیب یک نوع سنگ آتش‌فشانی سفید به نام پرلیت با سیمان و پوکه تولید می‌شود. از جمله ویژگی‌های بلوک پرلیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد بسیار خوب در برابر صوت و حرارت
  • وزن کم

اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

چگونگی محاسبه مصالح دیوار چینی

قبل از آنکه به نحوه محاسبه مصالح دیوار چینی بپردازیم، می بایست با دو مفهوم متره بسته و متره باز آشنا شویم.

روش متره بسته

در روش متره بسته مقادیر و وزن مصالح با توجه به واحد‌های موردنیاز، از روی نقشه‌ها و اسناد پیمانی محاسبه و برآورد شده و در جدول‌های مخصوص وارد می‌شوند، سپس مقادیر به دست آمده را در قیمت‌های واحد پایه که از فهرست‌ های واحد پایه رشته مربوطه بدست می‌آیند، ضرب کرده تا قیمت دقیق هر آیتم به دست بیاید. اگر در این قیمت‌ها ضرایب مربوطه مانند ضریب بالاسری، ضریب تجهیز کارگاه، ضریب پلوس یا مینوس، ضریب منطقه‌ای، ضریب ارتفاع، ضریب طبقات، ضریب سختی کار هم ضرب شوند، در این صورت قیمت کل کار به دست خواهد آمد.

به علاوه اینکه باید دانست که هر عملیات با چه واحدی محاسبه می‌شود و وقتی واحد‌ها مشخص شد، محاسبه مقادیر کار، توسط مترور که توان ریاضی، مهندسی و تجربه کافی را دارد انجام می‌گیرد. باید دانست که برآورد هزینه‌ی اجرا و مدت‌زمان لازم برای تکمیل یک پروژه، بدون استفاده از تجزیه‌وتحلیل هزینه‌ها و بها امکان‌پذیر نبوده و هرچه تجزیه و آنالیز هزینه‌ها از نظر مصالح و نیروی انسانی و غیره به واقعیت و شرایط اجرای کار نزدیک‌تر باشد، به همان میزان هم برآورد اولیه به هزینه‌های اجرایی پروژه نزدیک‌تر خواهد شد.

روش متره باز

در روش متره باز، کلیه مصالح موردنیاز، نیروی انسانی و نیروی ماشینی و ابزارآلات از روی جدول متره‌ها محاسبه می‌گردند. شایان ذکر است که برآورد نیروی انسانی و نیروی ماشینی، مبنای تئوری دارای محاسبه خاصی نیستند بلکه فقط از روی تجربه‌های اجرایی مختلف محاسبه و مورد استفاده قرار می‌گیرند. روند این کار به این صورت است که مصالح در قیمت واحد پایه روز منطقه، نیروی انسانی در قیمت واحد نفر در روز، نیروی ماشینی در قیمت واحد ساعتی و ابزارآلات در قیمت واحد عددی، ضرب شده و سپس جمع این هزینه‌ها محاسبه می‌گردد.

در انتهای کار نیز ضرایب مربوطه در قیمت به‌دست‌آمده ضرب شده تا قیمت کل یک واحد عملیات مورد تجزیه به دست بیاد. لذا برای همه کار‌ها، باید تجزیه بها انجام داده و مقادیر را در قیمت واحد به‌دست‌آمده، برای آن عملیات ضرب کرد تا قیمت اجرای عملیات به دست آید. با اعمال چنین روشی قیمت به دست آمده نزدیک به واقعیت بوده و نگرانی کمتری از بابت کم یا زیاد بودن قیمت وجود ندارد.

محاسبه مصالح مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع دیوار بستگی به نوع آن دیوار دارد به طور مثال اینکه دیوار چینی با بتن، آجر و یا بلوک سیمانی انجام شود قطعا در هزینه‌ها مهم است. قبل از هر محاسبه با مصالح مختلف باید ضخامت دیوار‌ها را دانست. با محاسبه ضخامت دیوار می‌توان مقدار مصالح مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع دیوار را با فرمول زیر به طور دقیق محاسبه کرد.

ضخامت دیوار (متر) * مساحت دیوار (مترمربع) = مصالح مورد نیاز برای یک مترمربع دیوار

طول دیوار * عرض دیوار = مساحت دیوار

شرح فرمول مصالح موردنیاز که در بالا آورده شده برای یک متر مربع دیوار به تفکیک مصالح پایه به شرح زیر است.

مساحت دیوار را با ضرب کردن طول در عرض دیوار حساب شده و سپس اندازه ابعاد بلوک یا آجر ( ارتفاع و طول سطح بلوک که بعد از دیوار چینی قابل مشاهده است) را بدست می‌آوریم. این کار طبق جدول زیر انجام می‌شود که مقدار مورد نیاز برای یک متر مربع سطح دیوار چینی استاندارد را نشان می‌دهد.

مصالح مورد نیاز برای یک متر مربع دیوار

تعداد

بلوک سیمانی به طول 40*20*20 سانتیمتر

12.5

بلوک سیمانی به طول 50*20*20 سانتیمتر 10

آجر برای دیوار به ضخامت 11

217

آجر برای دیوار به ضخامت 22 137
آجر برای دیوار به ضخامت 35 70

انواع دیوارهای مورداستفاده در ساخت ساختمان ها

بر اساس نوع واحدهای جداگانه مورداستفاده برای دیوارهای بنایی و کارکردهای آن ها، این دیوارها به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

۱. دیوارهای بنایی باربر

دیوارهای بنایی باربر با استفاده از آجر، سنگ یا بلوک بتنی ساخته می شوند. این دیوارها به طور مستقیم بارها را از سقف به فونداسیون منتقل می کنند. این دیوارها می توانند هم به عنوان دیوار خارجی و هم دیوارهای داخلی باشند. سیستم سازه ای با دیوارهای باربر نسبت به سیستم قاب سازه ای مقرون به صرفه تر می باشد.

ضخامت دیوارهای باربر به مقدار بار وارده از سقف بستگی دارد. به عنوان مثال ضخامت یک دیوار باربر خارجی با یک کف (سازه ۱ طبقه) می تواند ۲۳۰ میلی متر باشد، درحالی که در صورت وجود یک یا چندطبقه بالاتر از آن، بر اساس نوع اشغال و کاربری طبقات، ضخامت این دیوار ممکن است افزایش یابد. دیوارهای باربر می توانند تقویت شده و یا تقویت نشده باشند.

۲. دیوارهای تقویت شده

دیوارهای بنایی تقویت شده می توانند هم به عنوان دیوارهای باربر و هم دیوارهای غیر باربر عمل کنند. استفاده از آرماتور در دیوارها کمک می کند تا دیوار در برابر نیروهای کششی و بارهای سنگین فشاری مقاومت کنند. دیواره های بنایی تقویت نشده، در زیر بارهای فشاری سنگین و در هنگام زمین لرزه در معرض ترک و خرابی قرار دارند. این دیوارها توانایی تحمل نیروهای جانبی در هنگام بارندگی های شدید و باد را ندارند. همچنین در دیواره های بنایی تقویت نشده، به دلیل فشار زمین یا نشست زمین امکان ایجاد ترک وجود دارد.

به منظور غلبه بر چنین مشکلاتی، از دیوارهای بنایی تقویت شده استفاده می شود. آرماتور در دیوارها در فواصل موردنیاز هم ازنظر افقی و هم به صورت عمودی قرار داده شده و استفاده می شوند. اندازه آرماتور، کیفیت و فاصله آن ها بر اساس بارهای روی دیوارها و شرایط سازه تعیین می شود.

پیش تر در مقالات حوزه اجرائیات ساختمان به انواع اسکلت بندی ساختمان پرداخته ایم.

۳. دیوارهای توخالی

با استفاده از دیوارهای بنایی توخالی یا از رسیدن رطوبت به فضای داخلی ساختمان، با استفاده از ایجاد فضای توخالی بین قسمت بیرونی و قسمت داخلی دیواره، جلوگیری می شود. این دیوارها همچنین در کنترل دمای ساختمان نیز کمک می کنند زیرا فضای توخالی موجود در دیوار عبور حرارت از دیوار را محدود می کند.

هنگامی که دیوار برای مدتی به طور مستمر در معرض رطوبت باشد و این رطوبت از طریق قسمت بیرونی به آن نفوذ کند، آب به حفره یا فضای توخالی واقع در دیوار رسیده و به قسمت های پایین تر نفوذ می کند. سپس این رطوبت از طریق حفره های توخالی واقع در میانه دیوار به قسمت بیرونی ساختمان زهکشی می شود. این فضاهای توخالی ممکن است با ماده ی ضد آب پوشانده شوند تا باعث کاهش بیشتر رطوبت گردد.

۴. دیوارهای کامپوزیت

این دیوارها با استفاده از دو یا چند نوع مصالح مانند سنگ یا آجر و آجر توخالی ساخته می شوند. این نوع از دیوارهای بنایی برای ظاهر بهتر و یا برای صرفه اقتصادی بیشتر ساخته می شوند.

در دیوارهای بنایی کامپوزیت دوجداره از مصالح بنایی به یکدیگر وصل می شوند؛ که یکی از این جداره ها می تواند آجر یا سنگ بنایی بوده و جداره دیگر می تواند از آجر توخالی ساخته شود. این جداره یک بخش عمودی پیوسته و ضخیم از مصالح بنایی موردنظر است. این جداره ها یا با اتصالات افقی یا با استفاده از پیوندهای فلزی به هم وصل می شوند.

۵. دیوارهای پیش تنیده

دیوارهای بنایی پیش تنیده برای مقاومت ساختمان در برابر نیروهایی که ممکن است باعث ایجاد کشش در دیوارها مانند نیروهای زلزله یا نیروهای باد شود، ساخته شده است.

ساخت این دیوارها از سطح فونداسیون آغازشده و میله های پیش تنیدگی در فونداسیون مهار می شوند. این میله ها به طور عمودی بین جداره ها یا در هسته دیوارهای بنایی بتنی اجرا می شوند.

پس از اتمام ساخت و عمل آوری دیوار بنایی، این میله ها کشیده شده و در قسمت فولادی در بالای دیوار مهار می شوند.

اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

مزیت های ساخت و ساز بنایی

مزایای کلی انواع مصالح دیوار چینی (آجر، سنگ یا بلوک بتنی) عبارت اند از:

  1. مصالح بنایی غیرقابل احتراق هستند، بنابراین باعث حفاظت بهتر از ساختمان و ساکنان آن در برابر آتش می شود. شومینه ها به همین دلیل معمولاً از مصالح بنایی ساخته می شوند.
  2. مصالح بنایی مقاومت بالایی را در برابر پوسیدگی، آفات، آب وهوا و بلایای طبیعی مانند طوفان ها و گردبادها دارند.
  3. سازه های بنایی بسته به متریال مورداستفاده و تخصص کارگران، ظاهری جذاب و زیبایی را از به نمایش می گذارند.
  4. سازه های بنایی بادوام و مقاوم هستند و توانایی تحمل مقدار زیادی از بارهای فشاری را دارند.
  5. ساختمان های بنایی جرم حرارتی ساختمان را افزایش می دهد.
  6. ساختمان های بنایی طول عمر بیشتری نسبت به ساختمان های دیگر دارند.

محدودیت های ساخت و ساز بنایی

  1. در ساخت و ساز بنایی از مصالح سنگین مانند آجر، سنگ و بلوک بتنی استفاده می شود. این مصالح را نمی توان در وسایل نقلیه معمولی حمل کرد و بعضی از مصالح مانند سنگ ها را باید از کاتالوگ های ویژه ای سفارش داد.
  2. پایداری سازه های بنایی کاملاً به فونداسیون آن ها بستگی دارد. در صورت هرگونه نشست در فونداسیون، احتمال بروز ترک ها وجود داشته و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آسیب به سازه، قسمتی که دچار نشست شده است باید ترمیم شوند.
  3. نمی توان فعالیت های بنایی را در هنگام بارش شدید باران یا شرایط یخبندان انجام داد، زیرا ملات به شدت تحت تأثیر شرایط آب وهوایی قرار می گیرد.
  4. ساخت وساز بنایی نیازمند زمان کافی و برنامه ریزی مناسب پروژه می باشد. ممکن است بسته به نوع سازه بنایی، نیروی انسانی متخصص نیز لازم باشد.

رایج ترین مصالح در دیوار چینی

اکنون که به مزایا و معایب کلی ساخت و ساز بنایی پرداختیم، در حال حاضر قصد داریم در زمینه ی جوانب مثبت و منفی رایج ترین مصالح دیوار چینی آجر، سنگ و بلوک بتونی بحث کنیم.

دیوار چینی با آجر

مزایا

آجرکاری در دیوار نیازی به نیروی کار ماهر ندارد، زیرا شکل و اندازه واحدهای بنایی یکنواخت است. آجرها نیز سبک هستند (بارهای مرده کمی دارند)، حمل ونقل آن ها آسان بوده و ارزان تر از سنگ و بلوک های بتونی می باشند. دیوارهای آجری نازک هستند و بسته به نیاز سازه، می توان آنها را با انواع ملات به یکدیگر چسبانید. بازشوها و درها به راحتی با استفاده از آجر ساخته می شوند و به دلیل نازک تر شدن اتصالات، هزینه های ساخت نیز کاهش می یابد.

معایب

آجر در برابر بارهای کششی و پیچشی مقاومت کمی دارد و باعث می شود آن ها بیشتر در معرض آسیب لرزه ای قرار گیرند. در مقایسه با بلوک های سنگی و بتنی، آجرها از مقاومت و استحکام کمتری برخوردار بوده و در اندازه و رنگ محدود هستند. گچ کاری به عنوان پوشش نهایی موردنیاز است که هزینه ساخت را بالا می برد.

اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

دیوار چینی با سنگ

مزایا

بنایی با سنگ، به دلیل دوام طبیعی سنگ، مقاوم ترین و بادوام ترین مصالح در برابر آب وهوا می باشد. استفاده از سنگ برای ساختمان هایی که دارای تردد زیاد هستند، توصیه می شود، زیرا سنگ خمیده نمی شود. یکی از مهم ترین مزایای سنگ، زیبایی ظاهری آن است زیرا این مصالح دارای تنوع رنگ، اندازه و بافت مختلف، امکانات طراحی بی پایان است. درنهایت، بنایی با سنگ به لطف دوام آن به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد.

معایب

دیواره های سنگی، ضخیم و سنگین هستند و باعث کاهش فضای کف می شوند. همچنین دارای وزن مرده بالا، همراه با مقاومت خمشی و کششی و مقاومت لرزه ای کمی هستند. دیوار چینی با سنگ زمان بر بوده و به کارگران ماهر احتیاج دارد، زیرا نمی توان آن را به راحتی تغییر شکل داده، تعمیر یا جابجایی کرد. هنگام استفاده از روش بنایی با سنگ، نصب دقیق سنگ ها باعث می شود سازه نهایی برای ساکنان آن ایمن تر شود.

دیوار چینی با بلوک بتنی

مزایا

بلوک های بتنی در برابر شرایط آب وهوایی، آفات، کپک و آتش سوزی مقاوم هستند. حمل ونقل بلوک های بتنی می تواند بسیار گران باشد، اما این مصالح عموماً در محل ساخت بنا یافت می شوند. بلوک های بتنی در اندازه ها، روکش ها و رنگ های مختلفی موجود هستند. این بلوک ها همچنین می توانند برای رفع نیازهای پروژه خاص ساخته شده و برخی از بلوک های بتنی با استفاده از مواد بازیافتی ساخته می شوند. علاوه بر این، بلوک های بتنی عایق خوبی در برابر گرما، صدا و رطوبت هستند.

معایب

حمل و کنترل بلوک های بزرگ بتنی، سنگین و دشوار است و به نیروی انسانی بیشتری احتیاج دارد. بلوک های بتنی همچنین میزان فولاد موردنیاز در سازه های بتنی را افزایش می دهند. قیمت بلوک های بتنی بسته به منطقه، هزینه سیمان و در دسترس بودن مصالح می تواند متفاوت باشد. حل مشکلات لوله کشی در یک سازه بنایی بتنی سخت تر است، زیرا می تواند باعث جاری شدن آب در داخل بنا شود. در این حالت باید بلوک های بتنی تخریب شوند و منجر به تضییع مصالح شده و تعمیرات آن گران قیمت می باشد. یک سیستم زهکشی مؤثر در هنگام استفاده از روش بنایی با بتن بسیار مهم است.

بهترین نوع دیوار ساختمان

مصالح دیوار بیرونی به دلیل اینکه نمای کلی خانه و پروژه را تشکیل می‌دهد باید متناسب با شرایط و محیط انتخاب گردند. به لحاظ فنی و اجرایی هم مصالح مناسب برای دیوار باید دارای ویژگی‌هایی چون عایق حرارت، عایق صوت، چگالی کم، مقاوم در برابر سرما، آب و آتش باشند. به لحاظ کیفی هم این مصالح باید محکم‌ترین و جدیدترین را انتخاب کرد، زیرا با پیشرفت علم و مهارت، عملاً شاهد هستیم که جدیدترین‌ها، عملکردی بهتر و متفاوت‌تر از خود نشان می‌دهند.

اجرای دیوار ساختمان با آجر یا با سفال یا بلوک سبک و یا غیره، متناسب با هزینه و سلیقه سازندگان پروژه است، اما چیزی که واضح است این است که اکثر افراد از بلوک سبک و جدید برای دیوار کشی ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند چرا که تمام ویژگی‌های مصالح استاندارد را به دیوار اضافه نموده و بهترین نوع دیوار را در عین قیمت مناسب حاصل می‌کند.

بهترین نوع دیوار ساختمان، دیواری است که طبق اصول و استاندارد‌های مشخص و جدید دنیا ساخته شده باشد. به همین دلایل در ساختمان‌سازی هم باید علم روز را در انتخاب مصالح دیوار چینی مناسب و جدید در نظر گرفت چرا که پای جان و مال افراد در میان است.

بهترین زمان برای اجرای دیوار چینی، بعد از ستون‌گذاری و پس از پایان عملیات بتن‌ریزی سقف‌ها می باشد. بهتر است حداقل بتن سقف مقاومت ۷ روزه خود را کسب کرده باشد و سپس دیوار چینی انجام شود چرا که بتن در این بازه زمانی به مقاومت مورد قبول خود می‌رسد. آجرکاری در درجه حرارت کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد مجاز نیست، در شرایط آب و هوایی سرد، دیوار‌های تازه چیده شده باید با پوشاندن و گرم کردن محافظت شوند و در صورت لزوم از ضد یخ استفاده شود.

اصول و مراحل دیوار چینی استاندارد

9 نکته مهم جهت اجرای دیوار چینی استاندارد

عملیات دیوار چینی نکات خاصی دارد که قبل و حین انجام آن می بایست رعایت شود.این نکات به شرح زیر هستند:

۱- قبل از شروع عملیات باید گیاهان و خاک‌های نباتی از محل کار برداشته شود و محل دیوار چینی از وجود هر نوع گیاه و ریشه‌های عمقی پاک‌سازی شود. به منظور عدم رویش گیاهان در پی دیوار چینی، پی دیوار را با خاک آهک پوشش دهید.

۲- با توجه به شرایط آب و هوایی و دستورات العمل‌ها، قبل از اجرای تیغه چینی، آجر‌ها بایستی به مدت ۶۰ دقیقه در آب خیسانده و سپس بلافاصله به کار برده شوند‌. ریختن آب بر روی آجر مجاز نیست. اینکار سبب می‌شود تا چسبندگی ملات به آجر خوبی صورت گیرد.

۳- باید دقت داشت که بند‌های افقی و بند‌های قائم اجرا شود. ضخامت‌بند بین آجر‌ها نباید کمتر از۱۰ میلیمتر و یا بیشتر از ۱۲ میلیمتر باشد.

۴- بند‌ها در قسمت افق یا قائم باید ریسمان باشند یعنی در طول اجرای یک‌بند نباید کمانی باشد. اگر از آجر یا هر چیز پر‌کننده‌ایی برای کامل کردن یک رج استفاده می‌شود، نباید در وسط همان رج‌ها این آجر یا پرکننده بکار گرفته شود. باید دقت کرد این آجر‌ها یا پر‌کننده‌ها تنها در انتهای رج‌ها بکار رود. مثلا اگر در یک دیوار سفالی از آجر در وسط رج استفاده شود این امر غلط اجرایی است. باید این آجر‌ی که بصورت عمودی کار گذاشته می‌شود در انتهای رج باشد.

۵- تیغه چینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده و امتداد رج‌ها کاملاً افقی باشد و بند‌های قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند.

۶- گونیا بودن تیغه چینی اتاق‌ها، آشپزخانه و سرویس‌ها بسیار مهم است. چون درصورت بی‌دقتی در تیغه چینی، کاشی کاری دیوار دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه زیبایی این فضا‌ها از نظر گونیایی از بین می‌رود. همچنین سر لوله‌های سرد و گرم سرویس‌ها بر اثر ناگونیایی در هنگام کاشی کاری امکان داخل ماندن در کار خواهند داشت که بعد‌ها که شیرآلات رو نصب می‌کنند‌، با توجه به عدم دقت در نصب باعث نشت آب به پشت کاشی می‌شود و این امر یکی از دلایل تبله کردن گچ دیوار پشت کاشی یا سقف طبقه پایین می‌شود.

۷- دیوار‌ها حتماً از کنار‌ها توسط میلگرد در فواصل ۵۰ سانتی به ستون‌ها مهار شوند. درساخت دیوار باربر باید ازیک نوع آجر استفاده شود و در محل اتصال دیوار‌ها به ستون‌ها شاخک مناسب نصب شده باشد.

۸- زنجاب کردن مصالح رعایت شود و در انتهای کار دوغاب سیمانی (‌آب نسبت به سیمان بیشتر باشد) بر روی دیوار وقتی که دو رج مانده تمام شود ریخته شود.

زنجاب کردن آجر چیست؟

هنگامی که آجر از کوره بیرون می‌آید، خشک بوده و آب ملات را می‌کشد و ملات را دچار مشکل می‌کند. به همین علت آجر را به مدت نیم تا یک ساعت داخل بشکه‌های آب می‌اندازند تا سیراب شود و به ملات آسیب نرساند، که به این عمل زنجاب کردن، می‌گویند. بنابراین زنجاب کردن را نباید با آبساب کردن اشتباه گرفت.

۹- دیوار می بایست در قسمت انتهایی زیر سقف مهار شود‌، که روش اجرای وال پست بهترین حالت در مهار دیوار می باشد. در صورتی که طول دیوار زیاد باشد، وال‌پست‌های مناسب برای آن در نظر گفته شود و در اطراف پنجره‌ها وال‌پست مناسب اجرا گردد.

با انواع تیرآهن، تعریف و جدول وزنی آن بصورت کامل آشنا شوید.

سخن آخر

محاسبه مصالح دیوار چینی یا به اصطلاح تیغه چینی که وظیفه آن جداسازی فضا‌های داخلی و خارجی یک ساختمان است در محاسبه هزینه‌های کلی ساختمان نقشی اساسی دارد چرا که از نظر حجم، بخش عمده‌ای از مصالح را به خود اختصاص می‌دهد. محاسبه یا متره مصالح این بخش به افراد دست اندر کار پروژه کمک می‌کند تا تخمین دقیق‌تر از هزینه کلی ساخت یک پروژه ساختمانی با کاربری‌های متفاوت داشته و امکان برنامه‌ریزی برای کنترل هزینه‌ها را هر چه بیشتر و بهتر داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *