اصول بازسازی حفاظتی ساختمان

اصول بازسازی حفاظتی ساختمان


5/5 - (7 امتیاز)

اصول بازسازی حفاظتی ساختمان

بازسازی حفاظتی چیست؟

در مقاله قبلی به اصول بازسازی ساختمان تجاری و برآورد هزینه های آن پرداختیم، اکنون میخواهیم بدانیم بازسازی حفاظتی چیست؟ چه کاربردهایی دارد و چه اهدافی را دنبال می کند؟ فرض کنید خانه شما در محله‌ای قرار گرفته است که تمام خانه‌های اطراف آن نوسازی و بهسازی شده اند و یا اینکه خیلی قدیمی شده است و دیگر آن مقاومت لازم را ندارد. یا شاید اصلا تصمیم به فروش خانه دارید و می‌خواهید آن را با قیمت بیشتری معامله کنید. در تمام این شرایط بازسازی یکی از گزینه‌های مطرح است و بازسازی حفاظتی جزء اصلی‌ترین روش های بازسازی ساختمان های قدیمی می باشد.

در مقاله ای با عنوان 6 روش بازسازی ساختمان به معرفی تمامی روش های بازسازی پرداخته ایم.

بازسازی حفاظتی
بازسازی حفاظتی

حیطه کاری بازسازی حفاظتی

شاید یکی از مهم‌ترین روش‌های بازسازی، روش بازسازی حفاظتی باشد. یعنی نوعی از بازسازی‌ که در آن محافظت از سازه ساختمان بر هر عملیات دیگری اولویت دارد. همه کسانی که دستی در بازسازی ساختمان دارند بر این باور هستند که برای پیش بردن اصولی این روش حتما باید از قبل اطلاعات کافی در مورد مصالح ساختمانی و ویژگی‌های یک سازه داشته باشیم.

روش حفاظتی تقریبا یک روش جامع و کامل است که در آن اول از همه، تمام قسمت‌های ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، برای حفاظت و مقاوم سازی ساختمان برنامه‌ریزی می شود. بنابراین در روش بازسازی حفاظتی، هدف اول، مقاوم سازی و هدف دوم زیباسازی ساختمان است. از مزیت‌های بازسازی حفاظتی این است که در این روش، دست ما برای تغییرات اساسی باز است و می‌توانیم با سلیقه خودمان تغییرات اساسی و شگرفی در طراحی ساختمان ایجاد کنیم.

پروژه های شرکت ابنیه سازان آدینه در زمینه بازسازی حفاظتی ساختمان را مشاهده نمایید.

حیطه کاری بازسازی حفاظتی
حیطه کاری بازسازی حفاظتی

چرا باید ساختمان خود را بازسازی حفاظتی کنیم؟

دلایل زیادی برای بازسازی و به ویژه بازسازی حفاظتی انواع ساختمان‌ها وجود دارد که برخی از مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. قدیمی بودن

ساختمان‌ها بعد از گذشت سال‌ها، قدیمی و فرسوده میشوند. همین علت باعث میشود تا خیلی‌ها بخواهند قسمت‌هایی که نیاز به تعمیر و حفاظت دارد را بازسازی کنند.

  1. افزایش قیمت ساختمان

همانطور که پیش تر تاثیرات بازسازی خانه بر افزایش قیمت آن را بررسی کردیم باید تاکید کنیم که بازسازی ساختمان به‌ دنبال خود زیباسازی را نیز بهمراه دارد. بنابراین به طرز عجیبی بر قیمت خانه شما تاثیر میگذارد. اگه قصد دارید خانه خود را بفروشید، پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز و بعد از مشورت با متخصصین، به بازسازی آن هم فکر کنید.

  1. تغییر نقشه ساختمان

اگه می‌خواهید حیاط ساختمان را کوچک کنید، اتاق خواب‌ را بزرگ کنید، مدل پذیرایی‌ را عوض کنید و یا هر نوع تغییر دیگری در نقشه خانه خود ایجاد کنید، احتمالا بازسازی یکی از راهکارهای اصلی می باشد.

  1. استحکام

مقاوم سازی ساختمان‌های قدیمی یکی از مهم‌ترین علت‌های استفاده از بازسازی محافظتی است.

  1. زیبایی

بازسازی و تعمیر خرابی‌ها در ناحیه دیوار، سقف و یا حتی بازسازی نمای ساختمان و نونوار کردن مصالح و ظاهر خانه، باعث زیبایی ساختمان میشود.

دلایل بازسازی حفاظتی
دلایل بازسازی حفاظتی

چه ساختمان‌هایی نیاز به بازسازی حفاظتی دارند؟

ساختمان‌هایی که به خاطر عمر زیادی که از آنها میگذرد، گذشت زمان باعث نشست، فرسودگی دیوارها، انواع ستون ها و سقف‌ها در ساختار آنها میشود و همین موضوع استحکام بنا را دچار مشکل میکند. از طرفی، خیلی از ساختمان‌های قدیمی در برابر زلزله مقاوم نیستند و این هم یکی دیگر از دلایل مهم برای بازسازی حفاظتی ساختمان محسوب میشود. علاوه بر مواردی که گفتیم، تمام مواردی که در بالا ذکر شد، هر کدام میتوانند علتی برای بازسازی حفاظتی باشند.

چه ساختمان‌هایی نیاز به بازسازی حفاظتی دارند
چه ساختمان‌هایی نیاز به بازسازی حفاظتی دارند

اصول کلی در بازسازی حفاظتی چیست؟

برای انجام بازسازی حفاظتی بهتر است که با یکسری از اصول مهم در اجرای این کار آشنا شویم:

  1. استفاده از متخصص

در این روش هم مثل مرمت علمی نیاز به متخصص است تا چالش‌های احتمالی رو مدیریت کند.

  1. سلیقه مالک خانه

در روش بازسازی حفاظـتی نظر و سلیقه صاحب‌ خانه خیلی تاثیرگذار است و میتواند تعیین کننده باشد. در واقع در این روش دست شما برای تحولات و تغییرات باز است و می‌توانید نظرات‌ خود را اعمال کنید اما برای اجرای آن نیاز به متخصص دارید.

  1. ارزیابی مقاومت ساختمان

قبل از انجام و شروع عملیات بازسازی باید ساختمان از نظر مقاومت بررسی شود.

  1. ارزیابی مصالح

در این روش حتما باید در مورد مصالح ساختمانی تحقیق بشود تا مراحل بازسازی با شناخت و دقت به خوبی انجام شود.

  1. ارزیابی ایمنی

از آنجایی که در این نوع از بازسازی تغییراتی در ساختار ساختمان هم به وجود می آید باید حتما ایمنی همه بخش‌های ساختمان بررسی شود.

مسئولیت شما به عنوان مالک خانه این است که از یک مجری متخصص برای بازسازی ساختمان خود استفاده کنید. یک مجری قابل اعتماد که در این مسیر بتواند به خوبی شما را راهنمایی کرده و با اطمینان کارها را به او بسپارید. در این راستا ابنیه سازان آدینه افتخار دارد تا در مسیر بازسازی خانه‌ شما، با بهترین متخصص‌ها، شما را همراهی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *