لوله کشی در بازسازی ساختمان

لوله کشی در بازسازی ساختمان


5/5 - (1 امتیاز)

لوله کشی در بازسازی ساختمان

لوله کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تاسیسات ساختمانی و از بخش‌های خیلی مهم در بازسازی ساختمان می باشد. گاهی تمرکز بیشتر روی ظاهر ساختمان‌ها و دیده نشدن تاسیسات ساختمانی، باعث میشود تا کمتر به این بخش مهم توجه شود. خیلی از ساختمان‌های قدیمی به خاطر پوسیدگی، نشتی یا خوردگی لوله‌ها، نیاز دارند تا لوله کشی آنها تعویض شود. در این مقاله قصد داریم به انواع لوله کشی بعنوان یکی از آیتم های بازسازی ساختمان و لوله‌های مناسب برای هر قسمت بپردازیم. در آخر نیز چند نکته اجرایی مهم را با هم بررسی خواهیم کرد.

در زمینه تاثیرات بازسازی خانه بر افزایش قیمت آن بیشتر بدانید.

انواع لوله کشی در بازسازی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان به چهار بخش اساسی و مهم زیر تقسیم می شود:

  1. لوله کشی آب سرد و گرم
  2. لوله کشی شوفاژ و پکیج
  3. لوله کشی فاضلاب
  4. لوله کشی گاز

در ادامه هر کدام از انواع لوله کشی در بازسازی ساختمان را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

انواع لوله کشی در بازسازی ساختمان
انواع لوله کشی در بازسازی ساختمان
  1. لوله کشی آب سرد و گرم در بازسازی ساختمان

این نوع لوله کشی در واقع برای انتقال آب بهداشتی، یعنی آب آَشامیدنی مصرفی، حمام و سرویس بهداشتی می باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که از لوله‌ای برای انتقال آن استفاده شود که به آب آسیبی نرسد و غیربهداشتی نشود. یکی از دلایلی که گفته می شود لوله‌های آب گرم و سرد نباید کنار لوله‌های فاضلاب قرار بگیرند نیز همین موضوع می باشد.

لوله مناسب برای انتقال آب سرد و گرم

در گذشته بیشتر لوله‌‌هایی که برای انتقال آب گرم و سرد استفاده می شدند، فلزی بودند و به صورت روکار اجرا می شدند. که این مورد مشکلات زیادی مثل زنگ‌زدگی را به همراه داشت. اما امروزه برای انتقال آب بهداشتی در ساختمان‌ها بیشتر از لوله‌های پلی اتیلن، پلی پروپلین (این دو مورد جزو لوله های پلیمری هستند) و پنج لایه استفاده میکنند که هرکدام مزایا و معایبی دارند.

در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام خواهیم داد:

  • لوله پلی اتیلن: پلی اتیلن جزء لوله‌های پلاستیکی است. از ویژگی‌های این لوله، مقاومت کم آن در برابر حرارت، مقاومت زیاد آن در برابر خوردگی، روش‌های متنوع نصب، انعطاف پذیری زیاد و سختی در حمل و نقل را میتوان نام برد.
  • لوله پلی پروپلین: این لوله‌ها به لوله سبز نیز معروف هستند. از ویژگی‌های لوله پلی پروپلین، قیمت مناسب، وزن کم، اجرای آسان، شکل‌پذیری بر اثر تغییردما، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.
  • لوله پنج لایه: لوله‌های پنج لایه یکی از جدیدترین نوع لوله‌ها محسوب میشوند که به سوپرپایپ نیز معروف هستند. این لوله‌ها علاوه بر مزایای لوله‌های پلی پروپلین، دیگر مشکل تغییر شکل لوله‌های پلیمری را ندارند و در برابر فشار بالا نیز مقاوم هستند.
لوله پلی پروپلین (لوله سبز)
لوله پلی پروپلین (لوله سبز)

جهت زمان بندی صحیح و اصولی پیش از شروع بازسازی ساختمان مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

  1. لوله کشی شوفاژ و پکیج در بازسازی ساختمان

یکی از لوله کشی‌های مهم در ساختمان، لوله کشی‌های پکیج و شوفاژها هستند. لوله کشی پکیج به سه روش انشعابی، کلکتوری و تلفیقی انجام می شود. روش کلکتوری به دلیل تعداد بیشتر اتصالات و لوله‌های استفاده شده، گران‌تر از روش انشعابی است. در روش کلکتوری مقدار نشتی به حداقل می رسد و ما معمولا با پوسیدگی مواجه نمی‌شویم. برای لوله کشی‌های پکیج و شوفاژ نیز از لوله‌های فلزی، پلیمری و اغلب پنج لایه استفاده میکنند.

لوله کشی پکیج در بازسازی ساختمان
لوله کشی پکیج در بازسازی ساختمان
  1. لوله کشی فاضلاب در بازسازی ساختمان

برای جمع آوری و تخلیه پسماندها و مواد زائد حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و … باید از لوله کشی فاضلاب استفاده کرد. تخلیه این مواد زائد معمولا از بالا به پایین انجام می شود. با توجه به نوع ساختمان، این فاضلاب یا به چاه یا به سیستم اگو ریخته می شود. دقت در اجرای لوله کشی فاضلاب خیلی اهمیت دارد، زیرا کوچک‌ترین مقدار نشت یا گرفتگی در آن باعث پیچیدن بوی بد و خسارت زدن به ساختمان می شود.

لوله کشی فاضلاب در بازسازی ساختمان
لوله کشی فاضلاب در بازسازی ساختمان

در ساختمان‌های کلنگی و قدیمی برای لوله کشی فاضلاب از لوله‌های چدنی استفاده می کردند اما امروزه استفاده از لوله‌های پلی اتیلن، پی وی سی، پلیکا و پوش فیت رایج‌تر است.

  1. لوله کشی گاز در بازسازی ساختمان

یکی از لوله کشی‌های مهم و حساس ساختمانی، لوله کشی گاز است. این لوله کشی به دو روش توکار و روکار انجام می شود که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

لوله کشی گاز در بازسازی ساختمان
لوله کشی گاز در بازسازی ساختمان
  1. لوله کشی روکار

لوله کشی روکار زمانی استفاده می شود که ما نیازی به دسترسی مجدد به لوله کشی نداشته باشیم و یا ساخت و ساز تمام شده باشد. به همین دلیل یکی از مزیت‌های لوله کشی روکار، قابلیت دسترسی آسان و تعمیر و بازسازی آن می باشد. این نوع لوله کشی از لحاظ قیمتی نیز ارزان‌تر است. از خوبی‌های این نوع لوله کشی این است که می توان انشعاباتی را به آن اضافه کرد. در لوله کشی روکار بهتر است از لوله‌های فولادی، مسی و یا لوله های قابل انعطاف استفاده شود.

لوله کشی روکار
لوله کشی روکار
  1. لوله کشی توکار

لوله کشی توکار بهترین نوع لوله کشی برای ساختمان‌های در حال ساخت است. برای این نوع لوله کشی از لوله‌های مانیسمان یا API استفاده می کنند. لوله‌های توکار در برابر خم شدگی، ترکیدگی و پوسیدگی خیلی مقاوم هستند.

پیشتر در مقالات به مراحل بازسازی ساختمان از صفر تا صد پرداخته ایم.

لوله کشی در بازسازی ساختمان
لوله کشی در بازسازی ساختمان

نکات موثر اجرای لوله کشی در بازسازی ساختمان

در هنگام اجرای لوله کشی به عنوان یکی از آیتم های بازسازی ساختمان، بهتر است این نکات مهم و طلایی را در نظر بگیریم:

  1. محل قرارگیری لوله‌ها باید طوری انتخاب شود که لوله‌ها در معرض منجمد شدن قرار نگیرند. سرما و یخ‌زدگی لوله باعث نشتی و شکستگی می شود.
  2. لوله کشی ساختمان باید با استفاده از نقشه تاسیسات ساختمان و استانداردهای مربوطه انجام شود. این مساله نیاز دارد تا یک متخصص باتجربه، دقیق و با سرعت عمل کافی این کار را انجام دهد.

برای پیدا کردن چنین نیروی حرفه‌ای و با تجربه‌ای، میتوانید با متخصصین امور بازسازی ساختمان در ابنیه سازان آدینه در تماس باشید.

  1. استفاده از وسایل و لوازم باکیفیت یکی دیگه از عوامل مهم در اجرای لوله کشی است. مساله‌ای که اگر به آن توجه نشود، مشکلات آن بعد از اجرا مشخص خواهد شد و نی تواند خسارت‌های بیشتری را وارد کند.
  2. از آنجایی که بیشتر اوقات اجرای لوله کشی با یکسری عملیات‌های دیگر در ساختمان همزمان است، باید به مراقبت و محافظت از لوله‌ها و بقیه وسایل توجه کرد.
  3. امکان دسترسی به لوله‌ها یکی از اصول اساسی و مهم در لوله کشی ساختمان است. اجرای لوله کشی باید طوری باشد که پس از خرابی یا به وجود آمدن شکستگی، ترک یا مشکلات دیگر، به راحتی قابل تعمیر باشد.
  4. لوله ها قبل از استفاده حتما باید چک شوند تا ترک یا شکستگی نداشته باشند و از محکم بودن اتصالات مطمئن شویم.
  5. لوله‌ها نباید در معرض آفتاب و نور خورشید قرار بگیرند، بنابراین اگه جایی چنین مشکلی وجود دارد حتما روی لوله‌ها را بپوشانید. در این صورت عمر لوله‌ها کم نمی شود و دیرتر خراب می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *