Building contract1

امتیاز شما به این مطلب؟

انواع قرارداد بازسازی ساختمان و موارد الزامی آن

بازسازی ساختمان، بهترین روش برای تبدیل یک ساختمان قدیمی و فرسوده به یک ساختمان ایمن و زیبا است. در این راه، همکاری با یک پیمانکار حرفه‌ای امری ضروری به نظر می‌رسد. بدون شک، این همکاری باید با عقد قرارداد بازسازی ساختمان همراه شود. این تدابیر به نتیجه‌ای که در نهایت حاصل می‌شود، کمک خواهد کرد تا ساختمان، به‌طور کامل نو و بی‌نقص شود. در بخش‌های بعد، نیازمندی‌ها و انواع قراردادهای بازسازی به‌طور دقیق توضیح داده خواهد شد. این رویکرد به شما امکان می‌دهد که با اطمینان و اطلاعات کافی، در این مسیر پیش بروید.

قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است که بین مالک یک ساختمان و پیمانکار تنظیم می‌شود. از نظر حقوقی، قرارداد بازسازی ساختمان بر اساس ماده 10 قانون مدنی، شامل اعتبار قراردادهای خصوصی و ضرورت پایبندی به آن‌ها است. بنابراین، طرفین در قرارداد تعمیرات و بازسازی می‌توانند به طور کلی هر نوع تعهدی را که با شریعت و قانون مغایرت نداشته باشد، ایجاد کنند.

بازسازی ساختمان
بازسازی ساختمان می‌تواند ایمنی و زیبایی را به ساختمان فرسوده برگرداند.

در واقع، حدود تعهدات هر یک از طرفین براساس توافقی که میان آنها صورت گرفته، تعیین می‌شود. قرارداد بازسازی ساختمان ممکن است به صورت دست نویس و یا رسمی در دفترخانه ثبت اسناد تنظیم شود. برای اعتبار قراردادهای تعمیرات و بازسازی ساختمان، باید شروط صحیح بودن قراردادها به‌طور کلی طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی رعایت شود.

پیشنهاد مقاله؛ بازسازی مدرن خانه و اقدامات بازسازی مدرن

شروط صحت قرارداد عبارت از موارد زیر است:

قصد طرفین و رضای آنان، اهلیت طرفین، موضوع معین که مورد معامله باشد و مشروعیت جهت معامله. در مورد قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان، موضوع معامله تعمیرات ساختمان است.

اگر هر یک از شرایط فوق انجام نشود، قرارداد باطل است. به عبارت دیگر، اگر مالک در زمان تنظیم قرارداد بازسازی ساختمان مست بوده یا به دلیل مصرف مواد مخدر اراده‌ای نداشته باشد، قرارداد بازسازی اعتبار نخواهد داشت و باطل خواهد بود.

لزوم تنظیم قرارداد برای بازسازی ساختمان

انجام تعمیرات و بازسازی ساختمان یک فرآیند زمان‌بر و در برخی موارد هزینه‌بر است. به همین دلیل، افرادی که می‌خواهند در املاک خود تغییرات اساسی و بازسازی انجام دهند، اغلب به پیمانکاران متخصص در این زمینه مراجعه می‌کنند. با تنظیم قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان، حقوق و تعهدات هر دو طرف (مالک و پیمانکار) مشخص می‌شود و هر کدام متعهد می‌شوند تعهدات خود را در زمان مقرر به انجام برسانند. بدون شک، قرارداد تعمیرات ساختمان در صورتی که به صورت صحیح منعقد شود، زیرا از اصول اصالت و اجرایی بودن قراردادها پیروی می‌کند.

بنابراین، ضروری است که طرفین به منظور اطمینان از انجام موضوع معامله، آن را در چارچوب یک قرارداد تحریری توافق نامه قرار داده و امضاء نمایند. ممکن است در قسمت‌هایی از معامله، شرایطی را درج نمایند که در صورتی که هر یک از طرفین از انجام تعهدات قراردادی خودداری کنند، ملزم به پرداخت جریمه‌ای به عنوان خسارت به طرف مقابل شوند، که این جریمه می‌تواند به ازای هر روز تاخیر محاسبه شود.

پیشنهاد مقاله؛ تاثیرات بازسازی خانه بر افزایش قیمت آن

در واقع، تنظیم قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان، به دلیل خاصیت لازم‌الاجراء بودن و وجود ضمانت اجرا برای تعهدات طرفین در قرارداد، ضروری است. همانطور که اشاره شد، قرارداد ممکن است در دفترخانه ثبت اسناد رسمی انعقاد یابد و در این صورت می‌تواند به عنوان یکی از دلایل و مدارک قانونی در محاکم قضایی مورد استناد قرار گیرد.

هنگامی که یک قرارداد پیمانکاری ساختمان رسمی بین شما و شرکت پیمانکار برقرار باشد، مسیر پیش رو برای همه بهتر قابل فهم خواهد بود. این قرارداد تمام جزئیات مربوط به زمان‌بندی مراحل مختلف کار، میزان دستمزد و شیوه پرداخت آن، وظایف دقیق پیمانکار و کارفرما، شرایط تأخیر یا فسخ قرارداد و… را شامل می‌شود. این به پیمانکار و کارفرما امکان می‌دهد تا بهترین اطلاعات را در اختیار داشته باشند و بدانند چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارند و چه انتظاراتی از طرف مقابل دارند. بستن قرارداد این امکان را فراهم می‌کند که در صورت بروز هرگونه مشکل در میانه کار، راه‌هایی برای حل آن موجود باشد.

بازسازی ساختمان
انتخاب پیمانکار حرفه‌ای امری حیاتی در موفقیت بازسازی است.

مواردی که شامل قرارداد بازسازی ساختمان می شوند

قرارداد بازسازی ساختمان شامل موارد زیر است:

  • موضوع قرارداد (در این مورد، موضوع قرارداد بازسازی ساختمان است و باید مشخصات دقیق ساختمان در قرارداد ذکر شود.)
  • هزینه‌های پروژه شامل دستمزد نیروها و پیمانکار، چگونگی و مراحل پرداخت هزینه‌ها
  • وظایف دقیق و کامل کارفرما
  • وظایف دقیق و کامل پیمانکار
  • مشخصات دقیق کارفرما و پیمانکار
  • شرایط فسخ قرارداد بازسازی ساختمان
  • جزئیات مربوط به زمان‌بندی مراحل مختلف کار
  • مدت زمان قرارداد و موعد تحویل پروژه
  • جریمه و خسارت تأخیر در تحویل پروژه
  • شرایط مربوط به حسن انجام کار

پیشنهاد مقاله؛ بازسازی یا نوسازی، کدام مناسب ساختمان شماست؟

انواع قرارداد بازسازی ساختمان

قراردادهایی که بین تیم بازسازی ساختمان و کارفرما منعقد می‌شوند، بسته به نوع پرداخت و جزئیات کار، انواع مختلفی دارند. در ادامه، به چهار دسته‌بندی رایج قراردادهای بازسازی می‌پردازیم.

قرارداد بازسازی (پیمانکاری) با مصالح یا قرارداد با قیمت مقطوع

به طور کلی هزینه‌ها را در قرارداد بازسازی ساختمان به سه بخش تقسیم می‌کند: هزینه مصالح، دستمزد پیمانکار و دستمزد نیروها. نوع قرارداد بر اساس چگونگی تعیین این هزینه‌ها مشخص می‌شود. نوع اول، قرارداد با قیمت مقطوع است که تمامی هزینه‌ها از جمله دستمزد نیروها و پیمانکار، هزینه مصالح، هزینه‌های اجرایی و… را شامل می‌شود.

قرارداد بازسازی و پیمانکاری بدون مصالح (قرارداد مصالح پای کار)

نوع دوم قرارداد بازسازی ساختمان، به عنوان قرارداد مصالح پای کار شناخته می‌شود. این نوع قرارداد برای کارفرمایانی مناسب است که تمایل دارند به صورت شخصی برای خرید مصالح اقدام کنند یا حداقل نظارت مستقیم بر خریدها داشته باشند.

قرارداد مدیریت پیمان (پیمان مدیریت) بازسازی

یکی از مناسب‌ترین و پرطرفدارترین انواع قرارداد بازسازی ساختمان، قرارداد مدیریت پیمان است. در این نوع قرارداد، کارفرما به عنوان سرمایه‌گذار تمامی هزینه‌های پروژه را تأمین می‌کند و پیمانکار به عنوان مدیر پروژه، کلیه مراحل اجرایی کار را بر عهده می‌گیرد.

قرارداد بر حسب فهرست بها

در یک نوع دیگر از قرارداد بازسازی ساختمان، هزینه کلی پروژه بر اساس هزینه‌های جزئی تر محاسبه و تعیین می‌شود. به طور دقیق‌تر، پروژه به مجموعه‌ای از بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود، هزینه هر بخش به طور جداگانه محاسبه شده و در نهایت مجموع هزینه‌ها مشخص می‌شود.

بازسازی ساختمان
قرارداد بازسازی ساختمان باید تمام جوانب و شرایط را پوشش دهد.

جمع بندی نهایی

در پایان، قرارداد بازسازی ساختمان اساسی‌ترین و اهمیت‌ترین ابزاری است که در مسیر بازسازی و ترمیم ساختمان‌های فرسوده و قدیمی به کار می‌رود. انواع مختلفی از قراردادها وجود دارد که هر کدام با مزایا و معایب خودشان، برای شرایط مختلف قابل استفاده‌اند. از قراردادهای مدیریت پروژه تا قراردادهای با قیمت مقطوع و قراردادهای مصالح پای کار، هرکدام دارای ویژگی‌ها و نکات خاص خود هستند. مهمترین نکته این است که انتخاب قرارداد مناسب به ویژگی‌ها و نیازهای خاص هر پروژه بستگی دارد تا بازسازی به‌صورت موثر و با کیفیتی انجام شود و همه طرفین از این فرایند بهره‌مند شوند.

چه مواردی نیازمند بازسازی یک ساختمان می‌شوند؟

مواردی مانند خرابی‌های ساختاری، کاهش ایمنی، عدم قابلیت استفاده، نیاز به به‌روزرسانی و بهبودات ظاهری می‌تواند نیازمند بازسازی یک ساختمان را ایجاد کند.

چه مراحلی برای انجام بازسازی یک ساختمان لازم است؟

مراحل انجام بازسازی شامل بررسی و ارزیابی، طراحی، مجوزهای لازم، انتخاب پیمانکار، اجرا و نظارت بر اجرا می‌شود.

آیا همیشه قرارداد بازسازی باید با پیمانکار انجام شود؟

خیر، در برخی موارد می‌توان از تیم‌های داخلی یا حتی افراد خودسازگار استفاده کرد. اما انعقاد قرارداد مناسب با این افراد نیز توصیه می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *