درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟


امتیاز شما به این مطلب؟

مشارکت در ساخت عبارتی است که قطعا هر یک از ما برای یکبار هم که شده آن را در طول زندگی خود شنیده‌ایم. امروزه افراد بسیار زیادی که بودجه‌ی کافی برای تخریب ساختمان‌های فرسوده‌ی خود ندارند. از این قانون استفاده کرده و خانه‌هایشان را در اختیار سازندگان ساختمان قرار می‌دهند تا بعد از مدتی یک ساختمان نوسازرا به آن‌ها تحویل دهد.

از آنجایی که در چند سال اخیر قانون مشارکت در ساخت مورد توجه و استقبال بسیاری از سازندگان و صاحبین ملک‌های فرسوده قرار گرفته، بنابراین قراردادهایی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا از تخلف و ایجاد اختلاف بین طرفین قرارداد جلوگیری شود.

درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟
درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

اگر قراردادهای نوشته شده مطابق با قانون و رعایت حقوق طرفین باشد، رضایت‌مندی کامل از قرارداد را به دنبال داشته و دیگر افراد برای تعیین سود و وظایفشان به مشکل بر نخواهند خورد.

بیشتر بخوانیم : مشارکت در ساخت و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

به‌این‌ترتیب حتما تا انتهای این متن همراه ما باشید تا با کسب اطلاعات مفید درباره‌ی درصد مشارکت در ساخت و فرمول‌های محاسبه‌ی آن با خیالی آسوده وارد عملیات ساخت‌وساز شوید.

مزایای مشارکت در ساخت

قبل از اینکه به‌ صورت مفصل درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی درصد مشارکت در ساخت بپردازیم بهتر است که ابتدا به مزایای مشارکت در ساخت اشاره کنیم. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مشارکت در ساخت در تهران جزو بهترین، ساده‌ترین و همچنین سریع‌ترین راه‌ها برای نوسازی ساختمان‌های قدیمی و فرسوده به‌حساب می‌آید.
  2. با این روش می‌توان استانداردهای مقاومت در برابر زمین لرزه را برای ساختمان‌های جدیدی که جای ساختمان‌های قدیمی ساخته‌ شده‌اند در نظر گرفت و از این جهت استحکام و دوام آن‌ها را افزایش داد.
  3. با گسترش روش مشارکتی شهر زیباتر می‌شود، شرایط زندگی خانواده‌ها مطلوب‌تر می‌شود، به زیبایی هرچه بیشتر ساختمان‌ها اضافه می‌شود و در نهایت بسیاری از مشکلات شهری برطرف خواهند شد.
  4. با اجرای پروژه‌های مشارکتی علاوه بر اینکه ظاهر ساختمان زیباتر می‌شود به ارزش آن نیز افزوده شده و از این جهت به ‌عنوان یک سرمایه برای آینده به‌حساب می‌آید.
  5. اجرای پروژه‌های مشارکتی برای صاحبین املاک مزایای زیادی به ‌همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در انرژی و بودجه‌ی مالی آن‌ها اشاره کرد.
  6. اگر از این روش استفاده کنید می‌توانید تعداد واحد مسکونی بیشتری هم بسازید.
  7. کسانی که تصمیم به مشارکت در ساخت می‌گیرند صاحب خانه‌هایی نو با جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا می‌شوند.
  8. از جمله مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به درصد مشارکت در ساخت اشاره کرد که برای محاسبه‌ی آن لازم است که طبق یک سری اصول و فرمول پیش بروید تا طرفین قرارداد از سود منصفانه‌ای در پروژه برخوردار شوند؛ یادتان باشد مبنای درصد را طبق وضعیت روز بازار مسکن قرار دهید تا در صورت افزایش و کاهش قیمت‌ها به مشکل بر نخورید.
درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟
درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

روش های محاسبه درصد مشارکت در ساخت ساختمان

لازم به ذکر است که بدانید محاسبه درصد مشارکت در ساخت بر اساس تعهدات مالی و منابع مورد استفاده در پروژه انجام می‌شود. در ادامه به روش‌های مختلف این محاسبه اشاره می‌کنیم:

پیشنهاد مقاله : نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت

مساهمت مالی

تعهدات مالی شرکا یک روش معمولی برای محاسبه درصد مشارکت محسوب می‌شود. در این روش میزان درصد شراکت بر حسب میزان مالی است که هر یک از شرکا در پروژه ساخت بنای جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به فرض مثال اگر فرد سازنده 70 درصد هزینه‌های ساخت ساختمان و فرد مالک 30 درصد هزینه‌های ساخت ساختمان را پرداخت کرده باشد، درصد سود آن‌ها در شراکت به‌ترتیب 70 به 30 است.

مساهمت زمانی و توانمندی

در روش دیگر مشارکت می‌توان درصد سود یا قدرالسهم را بر اساس میزان زمان، تلاش یا توانمندی‌های طرفین مشخص کرد؛ این روش برای آن دسته از شرکایی مناسب است که خودشان در روند ساخت ساختمان دخیل هستند و در این روند فعالیت دارند؛ در این صورت اگر فرد سازنده 60 درصد زمان و تلاش برای ساخت ساختمان بگذارد و فرد مالک 40 درصد زمان و تلاش برای ساخت ساختمان صرف کند، میزان سود آن‌ها از شراکت به‌ترتیب 60 به 40 خواهد بود.

درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟
درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

قرارداد مشارکت

در روش قرارداد مشارکت میزان سود طرفین قرارداد به صورت واضح و روشن ذکر می‌شود و دیگر مشخص است که هریک از شرکا چند درصد سود در جریان پروژه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

با تمام این تفاسیر حتما دقت داشته باشید که قبل از عقد قرارداد تمامی قوانین و شرایط را به‌ خوبی بررسی کرده و با اطلاعات کافی برای شراکت اعلام آمادگی کنید.

بیشتر بدانیم : خطرات مشارکت در ساخت (بخش اول)

و در صورتی که بعد از مدتی تغییراتی در روند ساخت ساختمان اتفاق افتاد مثل افزایش تعداد شرکا یا ایجاد تغییراتی در مساهمات مالی و زمان کار درست این است که تغییراتی در متن قرارداد ایجاد کرده و آن را به نوعی آپدیت کنید.

محاسبه درصد مشارکت در ساخت

همان‌طور که می‌دانید میزان سود شرکا در قرارداد مشارکت در ساخت تا حد زیادی به نرخ نوسانات بازار مسکن بستگی دارد.

و ممکن است مطابق آن بالا و پایین شود. اگر میزان سود شراکت را طبق بازار مسکن مشخص کنید با توجه به قیمت 5 میلیون تومان برای هر متر مسکن باید درصد 60 به 40 را در نظر بگیرید یا بر اساس قیمت زمین مصالح درصدهای 50_50 یا … را مشخص کنید.

در جریان محاسبه درصد باید به این نکته توجه کنید که فرد سازنده باید مبلغی را به عنوان مبلغ بلاعوض به فرد مالک پرداخت کند تا او بتواند در مدت زمان ساخت‌وساز ساختمان جدید در منزل دیگری سکونت داشته باشد. فرمول این مبلغ بلاعوض به شرح زیر است:

(ارزش کارشناسی شده ملک * قدرالسهم سازنده) – (هزینه‌های ساخت * قدرالسهم مالک) = مبلغ بلاعوض

پیشنهاد مقاله : نحوه تقسیم واحد‌ها در مشارکت در ساخت

فرمول محاسبه درصد مشارکت در ساخت

لازم به ذکر است که بدانید ارزش املاک، دستمزد کارگران و همچنین هزینه متریال مورد نیاز برای ساخت‌وساز در شهرهای مختلف یکسان نیست؛ به‌این‌ترتیب در ادامه مبنای قرارداد و محاسبه درصد را برای شهر تهران در نظر گرفته‌ایم. سود و درصد شرکای پروژه‌های مشارکت در تهران معمولا 55 یا 60 درصد برای مالکان ساختمان‌ها و 45 تا 50 درصد برای سازندگان ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. فرمول محاسبه درصد مشارکت در ساخت به شرح زیر است:

درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟
درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

[(سود سپرده کوتاه مدت * مدت پروژه) + 1] * ارزش زمین = آوره ملک

(سود ماهیانه سپرده کوتاه مدت * C) +  B + A = آورده سازنده

A = سود سپرده کوتاه مدت * مدت پروژه * مبلغ بلاعوض

B = سود سپرده کوتاه مدت * مدت پروژه * هزینه پروانه و عوارض ساخت

C = هزینه‌کرد سازنده در هر ماه از مدت پروژه * مدت تا پایان پروژه

اگرچه با به‌کار گرفتن این فرمول ذکر شده می‌توانید محاسبه دقیقی از درصد مشارکت در ساخت داشته باشید.

اما همواره باید دقت کنید که یک سری عوامل می‌توانند تا حدی روی خروجی کار تاثیرگذار باشند.

ازجمله این موارد می‌توان به متراژ زمین کلنگی، تراکم مجاز ملک، قیمت منطقه‌ای زمین، کیفیت ساخت پروژه و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانیم : نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت

در محاسبه درصد مشارکت در ساخت باید به این نکات توجه داشته باشید

در زمان عقد قرارداد مشارکت در ساخت حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. درصد سود مالک ساختمان با توجه به مبلغ بلاعوض می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.
  2. سازندگانی که خوش‌نام هستند و اعتبار زیادی دارند مبلغ کمتری را به‌عنوان بلاعوض در نظر می‌گیرند.
  3. حتما تغییرات و نوسانات بازار مسکن را جدی بگیرید چرا که ممکن است متن قرارداد شما را با توجه به توافق طرفین دستخوش تغییراتی کند.
  4. قبل از اینکه عقد قرارداد را نهایی کنید حتما یکبار دیگر تمامی بندهای ذکر شده در آن را مطالعه کرده و از انصاف و عدالت آن مطمئن شوید.

پیشنهاد مقاله : مشارکت در بهسازی واحدهای اداری

لازم به ذکر است که این نکته مهم را متذکر شویم؛ از آنجایی که درصد مشارکت تحت تاثیر نوسانات قیمت‌های ساختمان‌ها است بنابراین احتمال دارد هزینه متریال و مصالح مورد نیاز برای ساخت‌وساز نیز افزایش داشته باشد که در این صورت نحوه محاسبه درصد کمی دشوار خواهد بود و به‌این‌ترتیب می‌توانید از متخصصان کاربلد در این زمینه کمک بگیرید.

درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟
درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می شود؟

جمع بندی

مشارکت در ساخت راهی عالی برای صرفه‌جویی در زمان، انرژی و بودجه‌ی مالی محسوب می‌شود و شما همچنین از این طریق می‌توانید سرمایه‌گذاری کرده و ارزش ملک خود را چندین برابر کنید.

همان‌طور که می‌دانید امروزه به سختی می‌توان برای فروش یا اجاره دادن خانه‌ها مشتری پیدا کرد. اما با نوسازی خانه‌های فرسوده‌ی خود می‌توانید گامی مثبت در این جهت برداشته و نظر مثبت مشتریان را نسبت به املاک خود جلب کنید.

اما برای اینکه بتوانید از این راه پرسود برای شراکت با فرد سازنده استفاده کنید لازم است که با چگونگی محاسبه درصد مشارکت در ساخت آشنایی داشته باشید. که در این متن به‌طور مفصل درباره راه‌های مختلف آن و فرمول محاسبه درصد شراکت صحبت کردیم.

اما با تمام این تفاسیر باز هم طرفین قرارداد می‌توانند در صورت توافق میزان سود و قدرالسهم خودشان را مشخص کنند. یا برای عقد قرارداد بی‌نقص به سراغ متخصصان ماهر گروه ابنیه سازان آدینه بروید که در این زمینه می‌تواننده بسیار کمک‌کننده باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *