تفاوت بازسازی و نوسازی منزل

تفاوت بازسازی و نوسازی منزل


4.5/5 - (6 امتیاز)

یکی از سخت‌ترین تصمیمات اغلب خانه‌نشینان، بازسازی کردن و یا نوسازی خانه خودشان است. بر خلاف تصور عموم مردم جامعه، بازسازی و نوسازی دو مفهوم معماری داخلی کاملاً مجزا از هم هستند. آیا شما هم به دنبال نوسازی خانه خود هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ آیا بین بازسازی و نوسازی ساختمان سردرگم هستید؟ اکنون به تفاوت بازسازی و نوسازی می‌پردازیم تا در انتخاب بهترین گزینه برای تغییر ظاهر خانه خود، به شما کمک کنیم. مهم است که بدانید هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ اما انتخاب نهایی به نیازها و بودجه شما بستگی دارد.

نوسازی با بازسازی ساختمان چه فرقی دارد؟

چه بازسازی و چه نوسازی، هر دو به معنای تغییر و احیای یک ساختمان هستند.  با این حال، تفاوت‌هایی جزئی بین این دو مفهوم وجود دارد. اما بهتر است پیش از هر چیزی، این دو مفهوم را به طور کامل بشناسیم.

نوسازی چیست؟

نوسازی به معنای تعمیر و بهبود ظاهر و کارکرد هر آن چیزی است که در ساختمان وجود دارد، بدون آنکه تغییری اساسی در نقشه اصلی ساختمان ایجاد شود. به طور کلی در نوسازی، تلاش می‌شود تا حد امکان ظاهر اصلی ساختمان حفظ شود و تنها مواردی که نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند، به کلی تغییر کنند. البته ممکن است که برخی تغییرات جزئی در نمای بیرونی یا دکوراسیون داخلی نیز ایجاد شود!

فرآیند نوسازی بسیار اقتصادی و کم هزینه بوده که می‌تواند برای افرادی که بودجه بالایی ندارند، انتخاب مناسبی باشد.

پیشنهاد مقاله: تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی ساختمان

نوسازی منزل اغلب اقداماتی را شامل می‌شود، از جمله:

  • تغییر دکوراسیون داخلی منزل
  • تغییر مبلمان و میز و صندلی‌ها
  • تغییر نحوه نورپردازی با استفاده از لامپ و آباژور
  • استفاده بهینه از فضاهای پرتی و بلا استفاده در خانه
  • تغییر ظاهر حمام و دستشویی با جایگزین کردن شیرآلات یا سینک جدید

اگر قصد دارید تا طول عمر ساختمان را افزایش دهید، کیفیت زندگی خود را بالا ببرید و ارزش ملک را حفظ و افزایش دهید، نوسازی بهترین انتخاب برای شماست.

بازسازی چیست؟

منظور از بازسازی، تغییراتی است که در ساختار خانه ایجاد می‌شود. اغلب بازسازی به صورت پایه‌ای انجام شده و به منظور بهبود طراحی خانه و استفاده بیشتر از فضا، صورت می‌گیرد. فرآیند بازسازی منزل می‌تواند شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها باشد، از جمله:

  1. تخریب دیوارها برای برداشتن یا ایجاد یک تیغه دیوار در خانه
  2. تغییر ظاهر و یا تعمیر حمام و سرویس بهداشتی منزل
  3. تعمیر و اصلاح حفره‌های ایجاد شده در دیوار
  4. تخریب، تعمیر و یا برداشتن کف ساختمان
  5. تعویض و یا تغییر درب و پنجره
  6. تعمیر ساختار کلی ساختمان

تفاوت مزایای بازسازی و نوسازی

مزایای بازسازی

  1. ارتقای سیستم‌های الکتریکی و لوله‌کشی
  2. ظاهری کاملاً جدید برای کل خانه
  3. تغییر کامل فضا و بهبود طراحی
  4. افزایش کاربری یک اتاق

مزایای نوسازی

  1. بالا بردن ارزش ملک
  2. رفع سریع و آسان مشکلات
  3. بهبود ظاهر خانه با هزینه کمتر

پیشنهاد مقاله: بازسازی، بهسازی یا نوسازی؛ کدامیک مناسب شماست؟

کدام روش بهتر است؛ بازسازی یا نوسازی؟

عوامل متعددی در انتخاب بازسازی و یا نوسازی منزل نقش دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تا چه زمان قصد دارید در خانه خود زندگی کنید؟

پاسخ به این سوال مهم‌ترین پارامتر برای انتخاب بازسازی یا نوسازی است. اما چرا؟!

برای مثال اگر قصد دارید سال‌های طولانی را در خانه خود زندگی کنید و از نظر مالی توانایی تخریب کامل و ساخت مجدد خانه از نو را دارید، بهترین انتخاب بازسازی است. با بازسازی خانه می‌توانید مصالح، رنگ‌ها و طراحی داخلی را مطابق سلیقه و علاقه خود انتخاب کنید و ظاهری دلنشین به خانه ببخشید.

اگر می‌خواهید خانه‌ای لوکس با ظاهری مدرن داشته باشید که بر اساس سلیقه و علایق شما چیده شده باشد، بازسازی بهترین روش برای تغییر اساسی منزل شما خواهد بود!

حالت دیگر این است که یا خانه برای خودتان نیست و یا قصد اقامت طولانی مدت در آنجا را ندارید؛ در چنین شرایطی بهتر است هزینه‌ها را به حداقل برسانید و با یک نوسازی سبک، ظاهر جذاب و مناسب فروشی برای خانه خود رقم بزنید.

هزینه مد نظر چقدر است؟

هزینه مد نظر برای تعمیرات و تغییرات منزل، دومین رکن اساسی در جهت انتخاب میان بازسازی و نوسازی است. در صورتی که قصد دارید هزینه کمتری را بابت تغییرات نهایی خانه خود پرداخت کنید، نوسازی خانه نسبت به بازسازی کامل آن مقرون به صرفه‌تر است. همچنین برای این کار شما می‌توانید با نوسازی آشپزخانه یا اتاق نشیمن شروع کنید و سپس با توجه به بودجه خود، به سراغ قسمت های دیگر خانه بروید.

با این حال باید این موضع را نیز در نظر داشته باشید که برای بازسازی خانه ممکن است مجبور باشید برای چند ماه خانه اجاره کنید؛ علاوه بر آن باید هزینه کلی ساختمان و قبوض آب و برق را نیز در نظر داشته باشید!

پیشنهاد مقاله: بازسازی خانه یا نوسازی خانه

تا چه حد به دنبال تغییرات هستید؟

این که در نهایت با چه روشی خانه خود را تغییر دهید، به میزان تغییرات مدنظر شما بستگی دارد. به طور کلی بازسازی برای تغییرات اساسی مانند تغییر ارتفاع سقف، چیدمان اتاق یا ارتقای کلی طراحی خانه مناسب است که می‌تواند بروزرسانی سیستم‌های الکتریکی و لوله‌کشی را نیز شامل شود. اما نوسازی برای تعمیرات جزئی مانند رفع آسیب به دیوارها، درها یا پنجره‌ها، تغییر میز و صندلی و مبلمان یا تغییر کفپوش مناسب است که بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از بازسازی خواهد بود!

پس انتخاب شما میان بازسازی و نوسازی، به مدت زمان سکونت در منزل، بودجه و همچنین تغییراتی که انتظار دارید، بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *