the difference between contract management and management contract1

5/5 - (4 امتیاز)

تفاوت مدیریت پیمان و پیمان مدیریت در چیست؟

تفاوت مدیریت پیمان و پیمان مدیریت بخش مهمی از همکاری با یک سازنده ساختمان است. در مدیریت پیمان، کارفرما یک شخص یا شرکت را انتخاب می‌کند تا تمامی امور مربوط به برنامه‌ریزی و اجرای پروژه را بر عهده بگیرد. این شخص یا شرکت مسئولیت‌هایی مانند تعیین روش اجرا، سازماندهی کارها و استخدام نیروهای لازم را بر عهده دارد.

در پیمان مدیریت، کارفرما یک سازنده ساختمان را جهت اجرای فیزیکی پروژه انتخاب می‌کند. اما مدیریت کلی پروژه توسط کارفرما یا شخص یا شرکت دیگری انجام می‌شود. به عبارت دیگر، سازنده مسئول اجرای فنی است و مدیریت کلی پروژه بر عهده فرد یا شرکت دیگری است.

تفاوت مدیریت پیمان و پیمان مدیریت
انتخاب مدیر پیمان متناسب با نوع و اندازه پروژه بسیار اهمیت دارد.

در هر دو روش، هنگام انعقاد قرارداد، شروط عمومی و خصوصی باید مشخص شود تا حقوق و تعهدات طرفین تضمین شود.

در مدیریت پیمان، مدیر پروژه درصدی از هزینه‌های ساخت و ساز را که در ابتدای کار توافق شده، به عنوان حق و الزحمه دریافت می‌کند. این درصد ممکن است شامل هزینه‌های مختلفی باشد که قبل از شروع پروژه مشخص شده است. با این حال، برخی از هزینه‌های انجام شده ممکن است شامل درصدی برای مدیر پروژه نباشد که در این صورت باید این مسئله در بخش شرایط خصوصی قرار داده شود.

پیشنهاد مقاله؛ مدیریت زمان پروژه ساختمانی

برای اطمینان کارفرما، در هر بار پرداخت به مدیر پروژه، یک درصدی از مبلغ به عنوان حسن انجام کار کسر می‌شود. این کار به این صورت است که اگر مدیر پروژه به طور موثر و با کیفیت کار خود را انجام دهد، این مبلغ به او تحویل داده می‌شود. این اقدام همچنین به کارفرما اطمینان می‌دهد که پروژه به طور صحیح و با کیفیت انجام شده است و در نهایت، پس از اتمام پروژه و دروره تضمین، بازپرداخت مبلغ به مدیر پروژه انجام می‌شود.

در مدیریت پیمان، کارفرما یک شرکت یا یک مهندس با تخصص فنی را برای مدیریت اجرای پروژه انتخاب می‌کند، که مسئولیت اجرایی پروژه را بر عهده می‌گیرد. اما در پیمان مدیریت یا مشارکت در ساخت، مالک با سازنده برای نوسازی یا بازسازی یک ساختمان مشارکت می‌کند.

در این حالت، سازنده هزینه‌های مربوط به جواز و اجرای ساخت را تحمل می‌کند، و مسئولیت اجرایی کامل پروژه بر عهده اوست. در نتیجه، شما به عنوان مالک هیچ مسئولیتی در اجرای پروژه ندارید و سازنده متعهد است که تمام مراحل پروژه را انجام دهد و تمامی هزینه‌های مربوطه را تامین کند.

تفاوت‌های مؤثر بین مدیریت پیمان و پیمان مدیریت

the difference between contract management and management contract3
برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت خوب از عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت پیمان است.

مسئولیت‌ها و وظایف

در مدیریت پیمان، مدیران پیمان به صورت کلی مسئولیت برنامه‌ریزی و انجام قراردادها را بر عهده دارند، در حالی که در پیمان مدیریت، سازنده مسئولیت اجرایی پروژه را بر عهده می‌گیرد.

میزان هزینه و ریسک

در مدیریت پیمان، کارفرما نیاز به هزینه کردن از سمت خود ندارد و تنها مسئول مدیریتی است. اما در پیمان مدیریت، سازنده باید تمام هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به اجرای پروژه را تحمل کند.

استراتژی و هوش تجاری

هر دو روش به استراتژی و هوش تجاری بالایی نیاز دارند، اما در مدیریت پیمان، انعقاد قراردادهای منطقی از نظر قانونی برای موفقیت مالی ضروری است، در حالی که در پیمان مدیریت، انجام کار از صفر تا صد به همراه مدیریت تمامی جزئیات بر عهده سازنده است.

مدیریت خطرات

در هر دو روش، تشخیص و مدیریت خطرات ضروری است، اما در مدیریت پیمان، خطرات مرتبط با اجرای پروژه بیشتر بر عهده مدیران پیمان است، در حالی که در پیمان مدیریت، سازنده باید خطرات مربوط به تمامی فرایند اجرایی را مدیریت کند.

به طور خلاصه، انتخاب بین مدیریت پیمان و پیمان مدیریت باید با توجه به نیازها، مسئولیت‌ها، هزینه‌ها و ریسک‌های پروژه انجام شود. هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بهینه بین آنها باید با توجه به شرایط و هدف نهایی پروژه صورت گیرد.

پیشنهاد مقاله؛ بازسازی یا نوسازی، کدام مناسب ساختمان شماست؟

اصلی ترین تفاوت مدیریت پیمان و پیمان مدیریت

در این دو روش، اصلی‌ترین تفاوت در تقسیم سهم و هزینه‌های مرتبط با پروژه بین مالک و سازنده است. مشاور و پیمانکار در مدیریت پروژه هیچ قرارداد رسمی و مستقلی با یکدیگر ندارند. قرارداد هر یک از این افراد تنها با کارفرماست و وظایف هر یک از طرفین توسط کارفرما مشخص می‌شود. بنابراین، در مدیریت پیمان، درآمد کسب شده توسط مشاور یا پیمانکار رابطه مستقیمی با هزینه‌های انجام شده در پروژه دارد و درآمد شخص درصدی از هزینه‌های انجام شده می‌باشد.

the difference between contract management and management contract4
ارتباط موثر بین اعضای تیم و شفافیت در اطلاع‌رسانی نقاط قوتی در مدیریت پیمان هستند.

اما مزیت مدیریت پیمان در عدم نیاز به هزینه کردن از سوی شما است و شما تنها در فاز مدیریتی توانایی‌های خود را به کار می‌گیرید. به همین دلیل، در صورت بالا بودن هزینه‌ها، درآمد شما نیز افزایش می‌یابد و در صورت کاهش هزینه‌ها، درآمد شما نیز کاهش می‌یابد. اما در پیمان مدیریت، شما به عنوان سازنده با مالک یک ملک به توافق می‌رسید که بنای جدیدی را ایجاد کنید. در این حالت، تمام هزینه‌های انجام شده از صفر تا صد بر عهده شماست و طبیعتاً سود بیشتری را نیز به دست می‌آورید.

پیشنهاد مقاله؛ مراحل انجام یک پروژه عمرانی

جمع بندی پایانی

در پایان، تفاوت اصلی میان پیمان مدیریت و مدیریت پیمان در نحوه تقسیم مسئولیت‌ها و هزینه‌ها در اجرای یک پروژه است. در پیمان مدیریت، مدیر پیمان مسئولیت اجرایی پروژه را بر عهده می‌گیرد و درآمدی بر اساس درصدی از هزینه‌های پروژه دریافت می‌کند. اما در مدیریت پیمان، سازنده مسئولیت اجرای فیزیکی پروژه را بر عهده می‌گیرد و تمام هزینه‌های مربوط به پروژه را تحمل می‌کند.

هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بهینه بین آن‌ها باید با توجه به نیازها، شرایط، و هدف نهایی پروژه انجام شود. انتخاب درست این روش‌ها می‌تواند به بهره‌وری و موفقیت بیشتر در اجرای پروژه کمک کند.

مزایا و معایب مدیریت پیمان چیست؟

مزیت‌ها: افزایش کارایی در اجرای پروژه، کاهش ریسک‌های مربوط به مدیریت پروژه، استفاده از تخصص و تجربه پیمانکاران حرفه‌ای
معایب: از دست دادن کنترل کامل بر پروژه، افزایش هزینه‌ها به دلیل هزینه‌های اضافی پیمانکاران

نکاتی که قبل از انتخاب مدیر پیمان در نظر گرفت؟

تخصص و تجربه پیمانکار، سوابق پروژه‌های قبلی، قیمت و شرایط قرارداد

آیا مدیریت پیمان برای هر نوع پروژه مناسب است؟

بله، اما باید با توجه به نوع و اندازه پروژه و شرایط خاص هر پروژه، مدیریت پیمان یا پیمان مدیریت انتخاب شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *