stone floor grinding 1

امتیاز شما به این مطلب؟

مفهوم ساب زنی سنگ کف؛ مزایا و معایب آن

ساب زنی سنگ کف یک اصطلاح است که احتمالاً بارها به گوش شما خورده است. امروزه، با توجه به توجه بیشتر به ظاهر ساختمان‌ها، آگاهی از معنای ساب زنی سنگ کف و دلایل انجام آن بسیار حیاتی است. ساب زنی سنگ کف یا همان پالایش سنگ ساختمان، یکی از فعالیت‌هایی است که با اجرای آن، درخشش و جلال سنگ کف ساختمان را بیشتر به نمایش می‌گذارد و به زیبایی و جذابیت محیط افزوده می‌شود. در این مقاله، ابتدا به تعریف ساب زنی سنگ کف پرداخته، و سپس به طور دقیق به موارد مهم از جمله مزایا، معایب و حتی هزینه ساب زنی سنگ کف پرداخته‌ایم.

در مقاله سنگ اسلب چیست؟ کاربرد و انواع آن نیز به ساب زنی پرداخته ایم

مفهوم ساب زدن سنگ یا کفسابی

ساب زنی
ساب زدن سنگ، مرحله‌ای اساسی در بهبود جلوه و قوام سطوح سنگی است.

گبه یک فرآیند است که در آن با استفاده از دستگاه سنگ ساب، یک لایه نازک از سطح سنگ ساییده شده و سطح آن به شکل یکدست و براق تبدیل می‌شود. این فرآیند به عنوان “سنگ‌سابی” یا “کفسابی” شناخته می‌شود

بعد از انتخاب الگوی چیدمان و نصب سنگ، در زمان انجام کارهای باقی مانده از مرحله نازک‌کاری، ممکن است مواد و مصالحی بر روی سطح سنگ ریخته شود یا حتی تراز سنگ‌ها به مشکل بخورد.

هدف اصلی از ساب زنی سنگ کف، پاکسازی سطح آن از هرگونه ذرات و مواد ساختمانی است، همچنین سنگ را به شکلی براق و جذاب تبدیل می‌کند. همچنین، از ساب سنگ می‌توان برای ترمیم عیوبی مانند خط و خش، ترک و تمیز کردن اثرات مواد اسیدی استفاده کرد.

کفسابی سنگ می‌تواند در دو زمان مختلف انجام شود. یکی از آنها پس از اتمام مرحله نازک‌کاری در ساختمان‌های جدید و بدون استفاده، که در این صورت ساب زدن سنگ آخرین مرحله قبل از نقاشی و کاغذ دیواری است. مورد دیگری که انجام می‌شود پس از مدتی از استفاده، به منظور حذف کدورت و کثیفی سطح سنگ است.

پیشنهاد مقاله؛ معرفی سنگ سفید ساختمانی برای نمای ساختمان

دلایل سنگ سابی

شاید برایتان سوال باشد که آیا ساب زدن سنگ ضروری است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. اما اگر نگاهی به مزایای ساب زنی سنگ بیاندازید احتمالا متوجه خواهید شد که انجام این کار بهتر از انجام ندادنش است. در ادامه این مقاله به طور کامل به مزایای آن پرداخته‌ایم.

به عنوان مثال، در مکان‌هایی مانند تالارها، نمایشگاه‌های اتومبیل و لابی مجتمع‌های بزرگ که درخشش و جلای سنگ کف آن‌ها اهمیت دارد، استفاده از سنگ سابی را می‌توان به عنوان یک نیاز ضروری مطرح کرد.

پیشنهاد مقاله؛ سنگ کاری چیست؟ از صفر تا 100 آن

انواع حالت های سنگ سابی

پس از تعریف سنگ سابی، به بررسی انواع حالت‌های آن می‌پردازیم.

ساب زدن سنگ را می‌توان از دو نظر طبقه‌بندی کرد: ساب زنی خیس و خشک، و ساب زنی ماشینی و دستی، که در ادامه به تحلیل آن‌ها می‌پردازیم.

ساب زنی
این فرآیند با حذف ناهمواری‌ها و افزایش درخشندگی سنگ، زیبایی و استحکام ساختمان را افزایش می‌دهد

ساب زنی خیس

در روش ساب زنی خیس، دستگاه سنگ ساب سطح را با استفاده از آب خیس کرده و فرآیند را انجام می‌دهد. این روش شامل نکاتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • به دلیل استفاده همزمان از آب و برق، احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد. بنابراین، همه افراد حاضر در محل ساب زدن سنگ باید از چکمه‌های پلاستیکی استفاده کنند.
  • آبی که از ساب زدن بوجود می‌آید، نباید به آبگیر رود چرا که ممکن است حاوی خرده‌سنگ باشد و باعث مسدودی آبگیر شود. بنابراین، برای خالی کردن این آب، باید آن را با استفاده از سطل جمع‌آوری کرده و در خارج از ساختمان و در فضای باز، آن را تخلیه کرد.
  • در این روش، احتمال ورود آب به دیوارها و جلوگیری از آسیب به گچ آن‌ها وجود دارد. برای رفع این مشکل، بهتر است قبل از شروع کار ساب زدن، دیوارها با روغن الیف پوشانده شوند.

پیشنهاد مقاله؛ کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

ساب زنی خشک

فرآیند ساب زدن به روش خشک نیز مانند روش خیس است، با این تفاوت که در این روش از آب استفاده نمی‌شود. در این روش، پودر سنگ ناشی از ساب زدن توسط سیستم مکش دستگاه جمع‌آوری می‌شود.

در حال حاضر، بیشتر از روش خیس برای ساب زدن سنگ استفاده می‌شود، و این روش به طور کلی رایج‌تر است.

ساب زنی ماشینی و دستی

در کل، ساب زدن سنگ با استفاده از دستگاه انجام می‌شود، اما بسته به نوع دستگاه، آن را دستی یا ماشینی می‌نامند.

ساب زدن دستی کیفیت کمتری دارد و توصیه می‌شود فقط در صورتی انجام شود که استفاده از دستگاه ساب سنگ محدودیت داشته باشد.

برای مثال، گوشه‌ها با دستگاه به خوبی قابل ساب زدن نیستند. در این موارد، از ساب زدن دستی استفاده می‌شود. با این حال، به علت کاهش کیفیت با ساب دستی، توصیه می‌شود در گوشه‌های کار، به جای سنگ مشکی از رنگ‌های روشن استفاده شود تا تفاوت کیفیت ساب دستی و ماشینی به طور واضح مشهود نباشد.

پیشنهاد مقاله؛ سنگ لاشه و سنگ مالون در ساختمان‌سازی

مراحل ساب زدن

ساب زنی
استفاده از دستگاه‌های خیس یا خشک با مهارت و دقت، از اهمیت بالایی برخوردار است تا از معایب ممکنی جلوگیری شود.

در این بخش، به مراحل ساب زدن از ابتدا تا انتها می‌پردازیم:

قبل از شروع ساب زدن، باید تمامی وسایل و ابزارهایی که در کف محیط قرار دارند را جمع آوری کنیم. همچنین، سطح را از هرگونه مواد مانند خاک و ماسه پاک کنیم.

اگر دستگاه سنگ ساب سه فاز باشد، باید برق سه فاز را در محیط تامین کنیم. در صورت وجود آسانسور در ساختمان، معمولاً برق سه فاز نیز در دسترس است.

در مرحله اول، ساب زدن با استفاده از لقمه‌های 30 یا 46، که بسیار زبر هستند، انجام می‌شود و برای حذف زوائد و ناهمواری‌ها از آن استفاده می‌شود.

در مرحله دوم، با استفاده از لقمه‌های 60 یا 80، زبری ناشی از ساب زنی مرحله اول را رفع می‌کنیم. همچنین، این مرحله باعث یکنواخت‌تر شدن سطح می‌شود.

در مراحل بعدی به ترتیب از لقمه‌های 120، 200، لقمه لاکی، 600 و 800 استفاده می‌شود و در نهایت ساب زدن با لقمه ایتالیایی انجام می‌شود.

در واقع، با پیشرفت در مراحل ساب زدن، از لقمه‌های سخت‌تر به نرم‌تر حرکت می‌کنیم. همچنین، در کارهای ظریف و با دقت بالا، از ساب‌های نرم‌تر، یعنی با شماره بالاتر و ریزتر، استفاده می‌شود.

در این بخش، برای ساب زدن، 8 مرحله را عنوان کرده‌ایم. اما لازم است بیان کنیم که با توجه به عواملی مانند شرایط محیطی، هزینه کفسابی، و اهمیت ساب زدن سنگ کف، ممکن است تعداد مراحل کمتر یا بیشتر شود.

پیشنهاد مقاله؛ اجرای پیچ و رولپلاک نمای سنگ ساختمان

مزایای ساب زدن سنگ

تا اینجا متوجه شدیم که ساب زدن سنگ چیست. در این قسمت، می‌خواهیم به طور خاص به مزایای این فرآیند اشاره کنیم.

  1. ایجاد جلا و درخشش بیشتر در سطح سنگ
  2. افزایش طول عمر سنگ
  3. عدم نیاز به تعویض سنگ کف
  4. حذف هرگونه خط و خش از روی سطح
  5. از بین بردن پستی و بلندی‌های ناشی از چسبیدن مصالح
  6. اصلاح تراز نبودن سنگ
  7. اصلاح نواقص بندکشی
  8. رفع کدری سطح ناشی از استفاده
  9. رفع ترک و شکستگی‌های جزئی در سنگ

معایب ساب زنی سنگ 

در کنار مزایای سنگسابی، مواردی هم وجود دارد که ممکن است به عنوان معایب ساب زدن سنگ مطرح شوند. با این حال، با انتخاب یک کفساب ماهر و حرفه‌ای، می‌توان به راحتی این مسائل را رفع کرد. در ادامه، چند مورد از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

همانطور که در بخش انواع حالت‌های سنگسابی ذکر شد، این فرآیند به دو روش خشک و خیس انجام می‌شود.

در روش خیس، با توجه به اینکه ساب زدن توسط دستگاه سنگ ساب همزمان با خیس شدن سطح توسط آب انجام می‌شود، ممکن است در ابتدا به علت مرطوب بودن سطح، جلا و درخشش سنگ بیشتر از حالت طبیعی به نظر برسد. اما در واقعیت، بعد از خشک شدن، سنگ ممکن است دارای شفافیت قابل قبولی نباشد.

همچنین، این روش ممکن است برای بعضی از انواع سنگ‌ها مانند گرانیت که دارای آهن است، مضر باشد و به آن‌ها آسیب برساند.

همانطور که در توضیح روش خیس ذکر شد، در صورتی که آب ناشی از ساب زدن سنگ وارد آبرو شود که احتمالاً حاوی مصالحی مانند پودر سنگ است، ممکن است باعث گرفتگی آبراه شود.

جمع بندی نهایی

ساب زدن سنگ یک فرآیند حیاتی در تأمین زیبایی و ایجاد استحکام در سطح‌های کف ساختمان است. این فرآیند، با استفاده از دستگاه‌های خیس یا خشک، زوائد و ناهمواری‌ها را از سطح سنگ حذف می‌کند و به جلا و درخشندگی سنگ کمک می‌کند. با انجام صحیح و با دقت این فرآیند، می‌توان از مزایایی همچون افزایش طول عمر سنگ، رفع خط و خش، و اصلاح تراز سنگ بهره‌مند شد.

هرچند، نیاز به مهارت و دقت در انجام این فرآیند وجود دارد تا از احتمال معایبی مانند گرفتگی آبراه جلوگیری شود. در کل، ساب زدن سنگ اساسی‌ترین مرحله در بهبود ظاهر و عملکرد سطوح سنگی است و با توجه به اهمیت آن در ایجاد زیبایی و استحکام، انتخاب کفساب ماهر و استفاده از تکنیک‌های صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *