Types of construction doors

4.7/5 - (8 امتیاز)

انواع درب های ساختمانی و کاربردهای آن

در این مقاله از وب‌سایت ابنیه سازان آدینه، ما به شما راهنمایی‌هایی در زمینه آشنایی با انواع درب های ساختمانی ارائه می‌دهیم. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا انتخاب و خرید صحیحی انجام دهید و از این طریق به بهبود و ارتقاء محیط زندگی خود بیافزایید.

انواع درب های ساختمانی

با توجه به اهمیت طراحی و زیبایی در ساختمان، درب های ساختمانی در انواع جنس‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در این میان، بدیهی است که درب های چوبی به دلیل شکل کلاسیک و شیکی که دارند، همواره مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در پروژه بهسازی اداری ساختمان پرچم نیز ساخت درب نیز اجرایی شده است

در واقع، انواع درب ها بر اساس جنس تشکیل‌دهنده آن‌ها عبارتند از:

درب چوبی

این نوع از درب ها به طور کلی صاف هستند و سطح روی آن‌ها با استفاده از یک روکش چوبی یا با پوشش رنگی پوشانده می‌شود. مزیت این روکش‌ها این است که از آسیب دیدن چوب جلوگیری می‌کنند. البته باید توجه داشت که برخی از مدل‌های درب های چوبی بدون روکش نیز موجودند و برای بعضی طراحی‌ها به خصوص مناسب هستند. همچنین، این درب ها نیازمند پولیش و کارهای توسعه‌یافته‌ای هستند؛ در غیر این صورت، خیلی زود ممکن است به آسیب‌های جدی دچار شوند.

انواع درب های ساختمانی
درب‌های چوبی با طراحی زیبا جزء انتخاب‌های محبوب برای افزایش زیبایی و گرمای ساختمان محسوب می‌شوند.

در پروژه بهسازی ساختمان اداری تجاری سردار جنگل نیز درب چوبی اجرایی شده است

در کنار این موارد، لازم به ذکر است که استفاده از این نوع درها هزینه‌بر می‌باشد. علاوه بر هزینه‌ی خود درب چوبی، هزینه‌های نصب روکش نیز به شما واگذار می‌شود. درب چوبی به چند دسته تقسیم می‌شود، و یکی از این دسته‌ها درب تمام چوب است. این مدل از درب به دلیل زیبایی چشم‌گیری که دارد، از زمان‌های گذشته نیز طرفداران زیادی داشته است. با این حال، بالا بودن قیمت این نوع از درب های چوبی باعث شده تا مختص مشتریان خاص خود باشد.

درب MDF

نوع دیگری از مدل درب های چوبی، درب های ام دی اف هستند. این درب ها، علاوه بر داشتن یک کلاف چوبی میانی، از چوب روسی ساخته شده و توسط دستگاه سی ان سی و بدون دخالت دست، طراحی می‌شوند. جالب است بدانید که این درب ها از انواع ظریف‌ترین طرح‌ها را بر روی سطح خود حکاکی می‌کنند، که بسیار کارا و زیبا هستند.

درب HDF

یکی از انواع دیگر درب های چوبی در سری درهای داخلی ساختمان، درب‌های اچ دی اف هستند. این درب ها از نوعی تخته فیبر تشکیل شده‌اند و به دلیل بافت فشرده چوبی که دارند، رنگ پذیری کمتری دارند. البته لازم به ذکر است که درب های اچ دی اف دارای مقاومت بیشتری نسبت به درب های چوبی ام دی اف هستند. همچنین، با توجه به قیمت مناسبی که دارند، درب‌های چوبی اچ دی اف از جمله پرکاربردترین انواع درهای داخلی ساختمان هستند.

درب هیبریدی

این درب ها به ظاهر شبیه به درب های چوبی هستند، اما در واقع از جنس فوم ساخته می‌شوند. می‌توان گفت که درب‌های هیبریدی، نسل تازه درب درهای چوبی هستند. این درب ها با روکش چوبی، مناسب برای بسیاری از تم های دیزاین هستند.

انواع درب های ساختمانی
با توجه به نیاز خود باید دید که کدام نوع درب مختص ساختمان و یا خانه شما است!

در عین حال، جنس داخلی فوم آن‌ها باعث افزایش طول عمر این نوع درب ها خواهد شد. مانند درب های چوبی، این درب ها نیز فقط برای ورودی ساختمان مناسب هستند و بهتر است برای مکان‌های دیگر استفاده نشوند. پولیش کاری این درب ها بسیار مهم است؛ زیرا در صورت عدم رعایت نکات اساسی درباره پولیش کاری، ممکن است درب های هیبریدی خیلی زود دچار مشکلات شوند.

درب استیل

همانطور که می‌دانید، درب های استیل کاربردهای محدودی دارند و معمولاً برای ورودی آپارتمان‌ها به کار نمی‌روند. رنگ استیل معمولاً با دیزاین‌های استاندارد همخوانی ندارد، به همین دلیل برای استفاده در داخل ساختمان چندان مناسب نیستند. البته ممکن است شما از دیزاین‌های خاصی استفاده کرده باشید که رنگ استیل برای آن دیزاین مناسب باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

در پروژه بهسازی تجاری صرافی سعادت آباد نیز درب های تمام اتوماتیک اجرایی شده است.

از طرف دیگر، درهای استیل امنیت بسیار خوبی دارند و معمولاً در محیط‌های غیرمسکونی کاربردهای بیشتری دارند. به طور کلی، نگه‌داری و اجرای این درها کار ساده‌ای نیست؛ زیرا درب استیل باید حتماً به خوبی آبکاری شده باشد، در غیر این صورت، خیلی زود رنگ و کیفیت ظاهری خود را از دست می‌دهند. انواع درهای استیل به شرح زیر می‌باشند:

درب استیل نرم

به طور کلی، فریم زیرین این نوع درها از قوطی‌های درهم‌جوش شده در جهت‌های افقی و عمودی ساخته شده است. این فریم حداقل از دو قید عمودی و سه قید افقی تشکیل شده است و بر روی این فریم، یک ورق استیل نرم به عنوان روکش نهایی قرار گرفته است.

درب استیل موج دار

ساختار این نوع درها همانند درهای استیل نرم بوده، اما در قسمت نهایی از ورق استیل موج دار استفاده می‌شود.

درب‌های فلزی توخالی

درهای فلزی توخالی از فریم عمودی و افقی که با مقاطع T شکلی تقویت شده‌اند، ساخته شده‌اند.

درب‌های فلزی کاور شده با روکش

این نوع درها از ترکیب فلز توخالی و درب چوبی ساخته شده‌اند که توسط ورق استیل از داخل به هم متصل می‌شوند. این ترکیب باعث محبوس شدن هوا میان ورق و فریم می‌شود و این امر باعث عایق شدن درب نیز می‌شود.

همچنین، وجود هوا موجب می‌شود که شعله‌های آتش به درون درب نفوذ نکند، به همین دلیل می‌توان این درب را درب ضد حریق نیز نامید.

درب PVC

معمولاً این درها دارای روکش چوبی هستند، به همین دلیل در مصارف خانگی به کار می‌روند. از آنجایی که این نوع درب های ساختمانی از مقاومت و امنیت بسیار خوبی برخوردار است، بنابراین در بخش‌های بیرونی ساختمان نیز استفاده می‌شوند. قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به درب های چوبی دارند، که افرادی که به دنبال صرفه‌اقتصادی هستند، معمولاً این نوع درب ها را انتخاب می‌کنند. مزیت دیگر این درب ها در سبک بودن و مقاومت در برابر رطوبت است، بنابراین برای پروژه‌های اقتصادی یکی از گزینه‌های بهتر محسوب می‌شوند.

درب آلومینیومی

این نوع درها به دلیل سبک وزن بودن، از درهای ساختمانی پرکاربرد هستند، و به همین دلیل امروزه در صنعت ساخت و ساز به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود. به طور کلی، این محصول با مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی شناخته می‌شود.

انواع درب های ساختمانی
درب‌های آلومینیومی با سبک وزن و مقاومت در برابر عوامل جوی، گزینه‌های عالی برای درب‌های داخلی و خارجی هستند.

درب‌های آلومینیومی معمولاً برای مصارف داخل ساختمان، به خصوص در سرویس‌های بهداشتی و محیط‌های مرطوب، بسیار مناسب هستند. این درها قابلیت رنگ‌آمیزی دارند و ممکن است برای مصارف دیگر نیز کاربرد داشته باشند. همچنین، به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، هم به عنوان درب داخلی و هم خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درب‌های ترکیبی

به طور کلی، این درها از جمله پرطرفدارترین محصولات در میان انواع درب های ساختمانی هستند. درب‌های ترکیبی، با ترکیب چندین مدل متریال، در دیزاین‌های مختلف کاربرد دارند. استفاده از متریال‌های فلزی، سنگی و چوبی این درب ها را قادر می‌سازد که به هر نوع سلیقه‌ای پاسخ دهند. همچنین، این درب ها قابلیت استفاده در بخش‌های مختلف داخل آپارتمان را نیز دارند. نباید فراموش کرد که درب‌های ترکیبی از سایر انواع درها گران‌تر بوده و اجرای این درب ها نیز کار سخت‌تری نسبت به سایر انواع دارد.

درب شیشه‌ای

به طور معمول، این درها مصرف غیرخانگی دارند. درب‌های شیشه‌ای، برای محل‌های پررفت‌وآمد مناسب هستند و معمولاً از جنس رفلکس ساخته می‌شوند.

پیشنهاد مقاله ؛ نمای شیشه‌ای ساختمان و انواع آن

این درب ها امنیت چندانی ندارند، به همین دلیل نمی‌توانند به عنوان درب های اصلی یا برای محل‌های مهم مورد استفاده قرار بگیرند. اما این درب ها قابلیت طراحی با هر طرح و رنگی را دارند و به همین دلیل برای زیباسازی بسیار مناسب می‌باشند.

درب های ضدحریق

درب‌های ضدحریق به دلیل مقاومت خود در برابر سوختن، معمولاً در راهروها استفاده می‌شوند. این درها به عنوان عنصری اساسی در امان‌نگهداری افراد حاضر در ساختمان تلقی می‌شوند. در صورتی که شعله‌های آتش به راهروها دسترسی پیدا کنند، افراد می‌توانند با سریعترین حرکت به قسمت پشت درب ضدحریق بروند و خود را از شعله‌های آتش در امان نگه دارند. درب‌های ضدحریق به این شکل از اهمیت بالایی برخوردارند و یکی از عناصر اصلی در بحث امنیت محیط محسوب می‌شوند.

درب های ضد سرقت

در سال‌های اخیر، یکی از تجهیزات ساختمانی که استفاده از آن افزایش یافته، درب‌های ضدسرقت هستند. این درب ها، همان‌طور که از اسمشان مشخص است، به درب هایی اطلاق می‌شود که مانع ورود سارقین می‌شوند و در مقابل هرگونه دستکاری، تخریب و اهرم‌نمودن، ایمن و قابل اطمینان باشند.

البته اطمینان صد در صد نبوده ولی در مقایسه با درب های معمولی، تفاوت بسیار زیادی را مشاهده می‌کنیم. درب‌های ضدسرقت در برابر فشار، برش، اهرم و دستکاری قفل از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و امنیت بسیار بیشتری از درب های معمولی حتی با نرده‌های حفاظتی دارند.

در پروژه بازسازی اداری در ولنجک تهران نیز درب های ضد سرقت اجرایی شده است.

جمع بندی نهایی

در اختیار داشتن درب مناسب، اهمیت بسیاری در ساختمان و زندگی روزمره دارد. از درب‌های چوبی با طراحی زیبا گرفته تا درب‌های فلزی با ایمنی بالا، گستره‌ی وسیعی از انتخاب‌ها وجود دارد. با توجه به نیازها، استفاده مکانی، و سلیقه، انتخاب درب مناسب می‌تواند به افزایش ایمنی، زیبایی، و کارایی ساختمان کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *