Designing a villa in a blended style Main

امتیاز شما به این مطلب؟

طراحی ویلا به سبک تلفیقی چگونه است؟ به همراه مراحل ساخت آن

طراحی ویلا به سبک تلفیقی دشوارتر از طراحی سبک و سیاقی منفرد است، زیرا در سبک‌های روتین و مشخص، تکلیف معمار با خودش روشن است و مسیر طراحی برای او شفاف خواهد بود. او می‌داند که از چه مصالحی استفاده کند، چه مدل نقشه‌ای را در پیش بگیرد و انتخاب‌های محدودی دارد. اما در طراحی ویلا به سبک تلفیقی، اصول و قوانینی وجود دارد که معمار تنها با رعایت آن‌هاست که می‌تواند تصویری جذاب و دلنشین در یک ویلا ایجاد کند. در واقع، ترکیب المان‌ها از سبک‌های مختلف، تخصص و هنر معمار است و همان‌طور که می‌تواند بسیار جذاب باشد، اگر توسط یک معمار کارآزموده و ماهر انجام نشود، قطعاً منجر به ایجاد فاجعه‌ای بصری خواهد شد.

برای زندگی و گذراندن اوقات فراغت در یک ویلا جنگلی یا  ویلای ساحلی به سبک سنتی و کلاسیک، در واقع آنچه که اساساً حکم‌فرماست، طبیعت است. یک شومینه سنگی با الوار طبیعی درون آن شما را گرم خواهد کرد و می‌توانید از دریچه پنجره‌های سنتی بزرگ، منظره دلنشین جنگل و دریا را تماشا کنید. در این سبک ویلاها، خبری از خوشبوکننده‌های هوا و درب‌های عایق و کلید و پریزهای هوشمند نیست؛ به عبارت دیگر، هنگام انتخاب این سبک، تقریباً باید با تکنولوژی روز دنیا خداحافظی کنید و خودتان را به دست زیبایی‌های طبیعت بسپارید.

طراحی ویلا به سبک تلفیقی
طراحی ویلا به سبک تلفیقی، ترکیبی زیبا از عناصر مدرن و سنتی است.

اما افرادی وجود دارند که ترجیح می‌دهند هنگام مسافرت زمان خود را در یک ویلا مدرن و سوپرلاکچری سپری کنند و از تمام امکانات ممکن برخوردار باشند. این افراد به ویلاهای جنگلی با بوی چوب نیم‌سوخته و خاک باران‌خورده تمایل زیادی ندارند و ایده‌آل‌های متفاوت‌تری نسبت به سنتی‌پسندان دارند.

پیشنهاد مقاله؛ باغ ویلا چیست؟ امکانات، مزایا و معایب آن

در طراحی ویلا به سبک تلفیقی، هر دوی این سلیقه‌ها در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که به علائق هر دو گروه صدمه نزند و در واقع مجموع مزیت‌ها و زیبایی‌های دو سبک متفاوت را به طرز دلپذیر و مطبوعی در یک سبک جمع‌آوری کند. می‌توانیم این طور توصیف کنیم که یک ویلا مدرن به منزله این است که خانه‌ای اکازیون و فول امکانات را به همان شکل به خطه‌ای خوش آب و هوا منتقل کرده‌اید، اما ویلا سنتی به شکلی است که پس از مدتی سکونت در آن به آرامشی باورنکردنی دست پیدا خواهید کرد، طوری که نمی‌توانید از این ویلا دل بکنید و به خانه‌های سنگی و سیمانی خشک و بی‌روحی که در شهر ساخته‌اید برگردید.

ویلا تلفیقی ترکیبی از هر دوی این سبک‌های جذاب است. این سبک نوین برای افرادی مناسب است که هنوز عشق به نوستالژی و روزهای کودکی و زندگی سنتی را دوست داشته باشند و در عین حال بخواهند که از به‌روزترین امکانات دنیا در دل ویلای اختصاصی خود لذت ببرند و بین دو مسیر سنت و مدرنیته دائماً در رفت و آمد باشند.

چه نوع امکاناتی در یک ویلا تلفیقی وجود دارد؟

مثلا استفاده از دیوارپوش‌هایی با طرح سنتی و کلاسیک، اما ساخته شده از متریال‌های مدرن، یک نمونه روشن از سبک تلفیقی است. در یک مثال دیگر، می‌توانید ویلای خود را با چندین اتاق مستر کامل و مجهز، هرکدام دارای مبلمان و کمد و سرویس بهداشتی جداگانه، طراحی کنید و در عین حال یک تراس سنتی با نمایی به طبیعت برای لذت بردن از منظره طبیعی خارجی قرار دهید. همچنین، وجود یک آشپزخانه مدرن و لوکس کنار یک شومینه سنگی کلاسیک، می‌تواند یک ترکیب بسیار جذاب و جالب باشد. به طور کلی، معماران با خلاقیت و ابتکار، می‌توانند ترکیب‌های هنری منحصربه‌فردی ایجاد کنند و در طراحی داخلی ویلای شما، زیبایی و کاربردی را به هم پیوند دهند.

پیشنهاد مقاله؛ طراحی نئوکلاسیک ویلا و ساختمان

مراحل ساخت و طراحی ویلا به سبک تلفیقی

مهم‌ترین مرحله‌ای که یک ویلا تلفیقی باید از سر بگذراند، مرحله نقشه‌پردازی آن است. در واقع، تنها یک مهندس باتجربه می‌تواند از ترکیب سبک‌های مختلف، منظره‌ای زیبا خلق کند. اجازه بدهید مثال بزنیم: تصور کنید چند مدل غذا وجود دارد که همگی آن‌ها به تنهایی لذیذ و خوشمزه‌اند و طعمی فوق‌العاده دارند، اما فقط ترکیب‌های محدودی از این غذاها با همدیگر منجر به ایجاد طعمی دلپذیر خواهد شد. مجموعه‌ی چندین غذای خوشمزه لزوماً منجر به ترکیبی خوش‌طعم و خوشمزه نخواهد شد. ساخت ویلا هم به همین صورت است. باید بدانید که بخش‌هایی از کدام سبک‌ها با یکدیگر قابل ترکیب شدن هستند و نتیجه‌اش نمایی خوش‌منظره و خوشمزه خواهد بود!

قبل از شروع به ساخت و طراحی ویلا به سبک تلفیقی، باید یکسری فاکتورها را در نظر بگیرید. عواملی از قبیل میزان سر و صدای محیط، تردد و رفت و آمد، زیرساخت و توپوگرافی مناسب برای طراحی استخر و آب‌نما و محوطه‌سازی، شرایط اقلیمی و … همگی در ساخت ویلای مورد نظر شما تاثیرگذارند.

طراحی ویلا به سبک تلفیقی
هماهنگی مواد و رنگ‌ها در طراحی ویلا به سبک تلفیقی بسیار حائز اهمیت است.

به صورت کلی مراحل ساخت ویلا به سبک تلفیقی به ترتیب زیر است:

مکان‌یابی ساخت ویلا

اولین چالشی که در طراحی ویلا به سبک تلفیقی با آن مواجه می‌شویم، انتخاب زمین مناسب است. این انتخاب بسیار حساس و حیاتی است، زیرا اگر به صورت قانونی و اصولی انجام نشود، ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شویم. زمینی که انتخاب می‌کنید باید برای کاربری مسکونی مناسب باشد.

اطلاعاتی مانند محدوده مجاز ساخت و ساز، که به صورت نقشه‌های تحت عنوان طرح هادی از سمت دهیاری هر منطقه ارائه می‌شود، باید در نظر گرفته شود. همچنین، برای اخذ جواز ویلا، نیاز است که نقشه‌های هوایی از زمین مورد نظر تهیه شود، اما معمولاً به دلیل هزینه‌های بالا، این نقشه‌ها از طریق سرویس‌های مانند گوگل به دست می‌آیند. به طور کلی، برای تکمیل کردن اطلاعات خود از زمین دلخواهتان، مشورت مختصری با افراد بومی و ساکن آن منطقه نیز توصیه می‌شود.

پیشنهاد مقاله؛ ویلای روستیک چیست و ویژگی های آن

تعیین مساحت و طراحی پلان

نوع طراحی ویلا به متراژ زمین شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید امکاناتی مانند استخر، آلاچیق، باربیکیو، زمین بازی و … را به ویلا اضافه کنید، نیاز به مساحت بزرگتری دارید. بعد از اینکه مهندس معمار در محل حضور پیدا کرد و نقشه‌بردار برداشت‌های لازم از زمین را انجام داد، پروژه طراحی ویلا آغاز خواهد شد. سپس مهندس عمران به اجرای ویلا خواهد پرداخت.

برای ایجاد یک فضای اصولی و چشم‌نواز در طراحی ویلا به سبک تلفیقی، لازم است تا نکات زیر رعایت شود:

  1. هماهنگی سبک تلفیقی ویلا با متریال و مصالح مصرفی
  2. رعایت رنگ‌های متناسب با المان‌های مختلف ویلا
  3. در نظر گرفتن آیتم‌های اقلیمی مانند شرایط جوی، بادهای غالب، زاویه نور آفتاب، عقب‌نشینی‌های لازم و …
  4. وجود تناسب و سازگاری طراحی محوطه بیرونی با سبک تلفیقی دکوراسیون داخلی
  5. سنجش میزان رطوبت محیطی و طراحی بر اساس میزان و جهت نورگیری ویلا
  6. توجه کامل به مقررات شهرداری
  7. در نظر گرفتن سلیقه مشتری و نظر افرادی که قرار است در ویلا سکونت داشته باشند

انتخاب سبک طراحی

در این مرحله، ایجاد فضاهای متناسب و هماهنگ که از سبک‌های مختلف انتخاب می‌شود، همراه با حساسیت‌های بصری و فنی است. یک مهندس معمار باید بداند که کدام ترکیب قابل قبول‌تر و دلپذیرتر به چشم خواهد آمد. به عنوان مثال، شاید یک پذیرایی با ستون‌های ابزارخورده و کلاسیک و دیوارهای پتینه‌کاری شده و کهنه‌نما، خیلی هم با مبلمان مینیمال و فرش‌های لوکس و مدرن همخوانی نداشته باشند. این سلیقه معمار است که چگونه این ترکیب حساس را بچیند تا توی ذوق نزند و برعکس، نگاه کردن به آن باعث شود ذوق هنرمندانه و ماهر بودن طراح را تحسین کنیم.

هزینه ساخت طراحی ویلا به سبک تلفیقی

طراحی ویلا به سبک تلفیقی
استفاده از فضاهای باز و سبزی در ویلاهای تلفیقی، جذابیت طبیعتی را افزایش می‌دهد.

برای پاسخ دادن به این سوال باید فاکتورهای زیادی را بسنجیم و با توجه به هر فاکتور رده‌های قیمتی متفاوتی را می‌توان در نظر گرفت. بنابراین همواره پیش از شروع ساخت ویلا از مهندسین مجموعه پیمانکار که ساخت و ساز ویلای شما را به عهده دارند بخواهید تا یک هزینه تخمینی را به شما ارائه بدهند و مبلغ اعلام‌شده را با بودجه خود بسنجید و سپس پروژه را شروع کنید.

برآورد دقیق هزینه کار سختی خواهد بود و فقط متخصصان می‌توانند از پس آن بربیایند. به طور کلی فاکتورهای لازم برای تخمین هزینه تمام‌شده ساخت و طراحی ویلا به سبک تلفیقی به شرح زیر هستند:

  • هزینه خرید زمین
  • هزینه طراحی ویلا
  • هزینه متریال‌ها و مصالح به‌کاررفته
  • هزینه دستمزد تیم طراحی و اجرا
  • هزینه ساخت نما
  • هزینه محوطه‌سازی
  • هزینه دکوراسیون داخلی و خارجی ویلا

جمع بندی نهایی

طراحی ویلا به سبک تلفیقی، یک ترکیب هنری است که اجازه می‌دهد تا عناصر مختلفی از سبک‌های معماری مختلف به یکدیگر ترکیب شوند، به نحوی که یک فضای یکتا و جذاب ایجاد شود. در این سبک، ارتباط میان انسان و محیط پیرامونی در نظر گرفته می‌شود و عناصر مدرن و سنتی به هم تلفیق می‌شوند تا یک تعادل زیبایی و کاربری به وجود آید.

با توجه به اینکه طراحی ویلا به سبک تلفیقی، به مجموعه‌ای از فاکتورها و جنبه‌ها وابسته است، لازم است تا مراحل طراحی و اجرا با دقت بالا و توجه به جزئیات صورت گیرد. از جمله مهمترین نکاتی که باید در نظر گرفته شود، شامل هماهنگی سبک‌های مختلف، استفاده مناسب از متریال‌ها، رعایت توانمندی‌های اقلیمی و محیطی، توجه به نیازهای مالکان و نیز رعایت مقررات شهرسازی است.

به طور کلی، طراحی ویلا به سبک تلفیقی فرصتی است برای خلق یک فضای منحصربه‌فرد که هم زیبا و جذاب است و هم باعث راحتی و رفاهی برای ساکنان می‌شود.

چه جنبه‌هایی در طراحی ویلا به سبک تلفیقی به دقت باید در نظر گرفته شوند؟

در طراحی ویلا به سبک تلفیقی، باید به هماهنگی میان عناصر مختلف معماری، استفاده از متریال‌های مناسب، رعایت اصول طراحی داخلی و خارجی، و همچنین انتخاب رنگ‌ها و نورپردازی مناسب توجه کرد.

آیا استفاده از متریال‌های مدرن در طراحی ویلا به سبک تلفیقی معمول است؟

بله، استفاده از متریال‌های مدرن نظیر فلز، شیشه، و بتن به همراه عناصر سنتی مانند چوب و سنگ در طراحی ویلا به سبک تلفیقی بسیار رایج است.

چگونه می‌توانم بین عناصر مختلفی که می‌خواهم در ویلا به سبک تلفیقی‌ام استفاده کنم، تعادل برقرار کنم؟

برای تعادل در طراحی ویلا به سبک تلفیقی، باید به هماهنگی میان ابعاد، رنگ‌ها، متریال‌ها، و الگوهای مختلف توجه کرد تا یک زیبایی و هماهنگی کلی ایجاد شود.

آیا رعایت مقررات شهرسازی و قوانین ساخت و ساز در طراحی ویلا به سبک تلفیقی مهم است؟

بله، رعایت مقررات شهرسازی و قوانین ساخت و ساز در طراحی ویلا به سبک تلفیقی بسیار مهم است تا از نظر قانونی و ایمنی ساختمان، همه چیز درست انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *