انواع نمای کامپوزیت در ساختمان

انواع نمای کامپوزیت در ساختمان


4.7/5 - (14 امتیاز)

انواع نمای کامپوزیت در ساختمان

نمای ساختمان

نمای ساختمان در واقع صورت یک ساختمان می باشد زیرا اولین چیزی است که از بیرون یک ساختمان دیده می‌شود. درواقع می توان گفت نمای ساختمان بخش مهمی‌ از پوسته ساختمان محسوب می‌شود که در عین ایجاد مانعی در مقابل عوامل خطر بیرونی، در زمستان ما را گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد. نمای ساختمان می‌تواند از مواد و مصالح مختلفی ساخته شود. یکی از مصالح پر طرفدار برای ساخت نما، کامپوزیت است. پیش تر در مقالات به نمای آجری پرداختیم و در این مقاله به معرفی انواع نمای کامپوزیت ساختمان خواهیم پرداخت.

نمای ساختمان
نمای ساختمان

انواع نمای کامپوزیت ساختمان

کامپوزیت پانل معمولی

پانل کامپوزیت معمولی که از انواع نمای کامپوزیت ساختمان است و عرف بازار از این نوع پنل خرید و فروش می‌شود. این نوع کامپوزیت پنل از ترکیب چند لایه مختلف از جمله پوشش آلومینیوم و لایه‌های میانی به دست می‌آید و در مقابل ورقه ورقه شدن بسیار مقاوم است.

آیا می دانید سبک دکوراسیون فارم هاوس یا مزرعه چیست؟

بهترین مکان‌ها برای استفاده از این نوع نما، هم در شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک و هم سرد و خشک است. استان‌های مثل، یزد، اصفهان، شیراز، بخش محلات، اردبیل، استان آذربایجان شرقی (تبریز) و…

کامپوزیت پانل نانو

کامپوزیت پانل نانو ضد آلاینده یکی دیگر از انواع نمای کامپوزیت ساختمان می باشد. از ویژگی های این نوع کامپوزیت پنل می توان به مواردی همچون مقاوم بودن در برابر آتش، استحکام، خاصیت خود تمیزکنی و مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره کرد. این نوع از نمای آلومینیوم کامپوزیت بیشتر در شهرهای کوهپایه‌ای و شهرهایی که گردوغبار و آلاینده‌ها در آن زیاد است مورد توجه قرار می‌گیرد.

چرا که به علت نوع آب و هوا در این شهرها، تمیز کردن نمای ساختمان‌ مسئله بزرگی است و ویژگی جذب نشدن آلودگی و گردوغبار در این نوع پانل مزیت بزرگی محسوب می‌شود. کامپوزیت پانل نانو بیشتر در شهرهای اهواز، یزد، شهرکرد، یاسوج، کرمان و کرمانشاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زمینه مراحل بازسازی نمای ساختمان و انواع آن بیشتر بدانید.

انواع نمای کامپوزیت ساختمان
انواع نمای کامپوزیت ساختمان

کامپوزیت پانل رنگی

این نوع ورق‌های کامپوزیتی به اصطلاح چند رنگ (رنگارنگ) می‌باشند. سطح بین ورق به وسیله رنگ براق خاصی پوشانده شده که باعث ایجاد حس لطافت و رنگارنگی می‌شود. در واقع بسته به زاویه تابش نور به ورق، رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شود. در حقیقت این نوع ورق‌ها که دارای پوشش اسپکترا می‌باشد، به وسیله چند لایه رنگ و یک پوشش با درخششی بالا پوشیده شده‌اند.

با نکات مهم و کاربردی نقاشی ساختمان بیشتر آشنا شوید.

همچنین در شبانه ‌روز با تغییر میزان نور شاهد طیف رنگی متفاوتی خواهیم بود. این نوع کامپوزیت بیشتر در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، خراسان، منطقه آزاد کیش و منطقه آزاد انزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کامپوزیت پانل ضد باکتری

این نوع آلومینیوم از هسته پلی ‌اتیلن با وزن مخصوص کم و ضد آلاینده، بین دو ورق آلومینیومی با تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است. بر روی سطوح این ورق، رنگ ضد باکتری به کار رفته که در اثر آن ظاهری زیبا و مطلوب ایجاد شده است.

همچنین خصوصیات ضد باکتری موجود در رنگ، سبب محافظت محیط‌ های خاص نظیر اتاق‌ های عمل، مراکز تولید و نگهداری دارو، آزمایشگاه ‌ها و غیره می‌گردد. همچنین بیشتر در شهرهای رشت، گلستان، ساری، بندرعباس، انزلی و بوشهر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش تر در مقالات حوزه اجرائیات ساختمان به انواع استخر و روش های ساخت آن پرداخته ایم.

انواع نمای کامپوزیت ساختمان
انواع نمای کامپوزیت ساختمان

کامپوزیت پانل ضد آتش

این نوع ورق از هسته پلاستیکی نسوز به همراه دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده که نمونه‌ای جدید از ورق‌های کامپوزیت محسوب می‌شود. در واقع هسته مرکزی شامل عناصر ضد آتش بوده که سبب می‌شود این ترکیب به سختی آتش بگیرد. ضمناً این ماده نسوز دارای ویژگی مناسب بوده که در هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز مضری از خود متصاعد نمی‌کند.

با اشتباهات رایج در بازسازی ساختمان آشنا شوید.

همچنین استفاده از این پانل در تمامی استان‌های کشور اعم از تهران، کرج، زنجان، اراک، قزوین، بیرجند، ایلام، خرم آباد، ساری، رشت، اردبیل، همدان و… علی الخصوص در سازه‌هایی که خطر آتش سوزی در آن‌ها بیشتر است (مانند جایگاه‌های سوخت‌گیری) توصیه می‌شود.

کامپوزیت طرح چوب

این نوع ورق‌ها می‌توانند یک نمای زیبا و کلاسیک را برای ساختمان شما به ارمغان بیاورند. چوب خاصیتی دارد که طبیعت را یادآور می‌شود و فراهم کننده یک محیط گرم و صمیمی با جلوه کلاسیک است. طرح چوب کامپوزیت نیز با تکنولوژی آنادایز کردن بر روی سطوح اعمال می‌شود و طول عمر سطح آنادایز شده بسیار زیاد است و مقاومت بالایی در برابر عوامل اسیدی و شیمیایی محیطی دارد. ترکیب این نوع متریال با متریاهای دیگر ساختمانی ویژگی‌های منحصربه فردی را برای ساختمان شما به ارمغان می‌آورد.

با انواع اسکلت بندی ساختمان، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید.

انواع نمای کامپوزیت ساختمان
انواع نمای کامپوزیت ساختمان

همچنین این نوع ورق همانند طرح فلز هم در طراحی دکوراسیون داخلی و هم در نمای ساختمان کاربرد داشته و روی آنها یک لایه لمینیت شده است. این نمای زیبا ی شبیه چوب، به جهت طراحی الهام گرفته شده از طبیعت بیشتر در ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهندسین در شهرهایی با شرایط آب و هوایی جنگلی برای ساخت خانه‌های ویلایی از این کامپوزیت نما استفاده می‌کنند.

کامپوزیت پانل طرح سنگ

ورق‌های آلومینیومی طرح سنگ به عنوان نمونه پیشرفته از ورق‌های انواع نمای کامپوزیت ساختمان به بازار عرضه شده است. مزیت این ورق‌ها نسبت به سنگ بسیار بیشتر است.

این ورق‌ها شامل طرح‌های متنوع و گوناگونی از انواع سنگ است که بسیار در نمای ساختمان‌ به کار می‌رود و در تولید آنها از ۳ لایه پوشش رنگی لمینیت شده بروی سطح آلومینیوم استفاده می‌شود.

پیش تر در مقالات حوزه مواد و مصالح ساختمانی به بررسی تخصصی انواع بتن و کاربردهای آن پرداخته ایم.

کاربردهای نمای کامپوزیت ساختمان
کاربردهای نمای کامپوزیت ساختمان

کاربردهای نمای کامپوزیت ساختمان

۱- نمای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری.
۲- نمای مکان‌های عمومی‌ مانند بیمارستان‌ها، جایگاه‌های سوخت بنزین و فرودگاه‌ها.
۳- پوشش دیوار و سقف در دکوراسیون و طراحی داخلی.
۴- تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها.
۵- مورد استفاده برای سقف کاذب.
۶- دیواره‌های تونل‌ها و ترمینال‌های مسافربری.
۷- بدنه و نمای ماشین‌آلات صنعتی.

همه چیز در زمینه بازسازی ساختمان اداری و دفتر کار که باید بدانید.

جمع بندی مطالب

ورق‌های کامپوزیت با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه‌ها، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد بکار رفته در لایه میانی تنوع وسیعی دارد که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد معینی را دارا می‌باشد. در هنگام خرید باید به این موضوعات توجه داشت تا خریدی متناسب با کاربرد مورد نظر داشته باشید. به عنوان مثال برای نمای بیرونی از ورق‌هایی با ضخامت حداقل ۴ میلیمتر که ضخامت لایه‌های آلومینیوم آن نیم میلیمتر است باید استفاده شود و برای مصارف داخلی و دکوراسیون‌ها می‌توانید از ضخامت‌های کمتر و ورق‌های ضعیف‌تر استفاده کنید. همچنین باید مشخصات فنی دقیق ورق را از فروشنده دریافت کنید و با انواع ورق‌ها مقایسه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *