Types of building canopies 1

امتیاز شما به این مطلب؟

انواع سایبان ساختمانی و کاربردهای آن

در ابتدا، باید به سؤال پاسخ دهیم که سایبان ساختمانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ این سایبان‌ها در واقع نوعی سقف محافظتی هستند که می‌توان از آن‌ها به صورت ثابت یا جمع‌شونده استفاده کرد. نصب سایبان نیز شامل اتصال آن به بخش خارجی دیوار ساختمان می‌شود. برخی از سایبان‌ها خود مجهز به میله‌های نگه‌دارنده هستند، بنابراین نیازی به اتصال به دیوار نمی‌باشد.

در پاراگراف بالا به سقف نیز اشاره شد ؛ بررسی تخصصی انواع سقف ساختمان

می‌توان از این سایبان‌ها در حیاط ویلا، پارکینگ و مکان‌های دیگر بهره گرفت. این سایبان‌ها قابلیت ارائه حفاظت مناسب در برابر نور آفتاب، باد و باران را دارا هستند.

مزایای سایبان ساختمانی

این وسیله مزایای بسیار جذابی دارد و ممکن است برخی از مزایای کلیدی سایبان‌های ساختمانی عبارتند از:

اولاً، این سایبان‌ها محافظت قابل توجهی را برای ساختمان در برابر نور خورشید فراهم می‌کنند. افرادی که زیر این سایبان‌ها قرار می‌گیرند، قادرند تفاوت دما را به وضوح احساس کنند.

انواع سایبان ساختمان
انواع مختلف سایبان‌های ساختمانی، از سایبان‌های ثابت با استحکام بالا گرفته تا سایبان‌های متحرک با امکانات جابجایی، گستردگی کاربردها را فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، سایبان‌های ساختمانی به منظور بهبود عملکرد تهویه منزل نیز به کار می‌روند. این سایبان‌ها می‌توانند جلوی واردآمدن فشار بیش از حد به تهویه هوا را بگیرند و از نفوذ نور مستقیم و حرارت خورشید به داخل ساختمان جلوگیری نمایند.

همچنین نباید فراموش کرد که برخی از وسایل در نزدیکی درب ورودی ساختمان، به آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار دارند. به عنوان مثال، رنگ قالی یا مبلمان ممکن است در نتیجه تابش نور خورشید تغییر کند. بنابراین، استفاده از سایبان‌های قرار گرفته در جلوی ورودی خانه تصمیمی هوشمندانه به نظر می‌رسد.

از جمله مزایای دیگر سایبان‌های ساختمانی، ایجاد یک فضای دلنشین و صمیمی برای جلوگیری از خانواده است. این سایبان‌ها می‌توانند فرصتی خوب برای دورهمی‌های خانوادگی فراهم کنند. به عنوان مثال، یک روز بهاری زیر این سایبان‌ها می‌تواند لحظاتی لذت‌بخش و گرم برای خانواده فراهم کند.

همچنین، کودکان خانواده می‌توانند پس از یک دوره بازی و سرگرمی جذاب، زیر این سایبان‌ها بیایند و نفسی تازه بگیرند.

استفاده از سایبان می‌تواند به کاهش مصرف انرژی نیز کمک کند، بنابراین این وسیله در کنار حفاظت از محیط زیست نیز موثر است.

در نهایت، نکته‌ی مهم این است که سایبان‌های ساختمانی می‌توانند یکی از اصلی‌ترین عناصر زیبایی در خانه باشند. می‌توانید این سایبان‌ها را در حیاط ویلا به کار ببرید و با استفاده از نورپردازی و طراحی داخلی، زیبایی خاصی به محیط ببخشید. یادآوری می‌شود که با چیدن یک دست مبل ساده، افزودن کمی نورپردازی و شاید اضافه کردن یک دستگاه موسیقی، می‌توانید از سایبان‌ها یک محیط فوق‌العاده برای نشستن و تمدد اعصاب ایجاد کنید.

انواع سایبان ساختمانی

اکنون که با مزایا و کارکرد سایبان‌های ساختمانی آشنا شدید، می‌خواهیم به برخی از رایج‌ترین و بهترین انواع سایبان‌های ساختمانی موجود در بازار پرداخته و اگر این موضوع برایتان جالب است، به خواندن این مقاله از وب سایت ابنیه سازان آدینه ادامه دهید.

سایبان‌های ثابت

سایبان‌های ساختمانی به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. سایبان‌های ثابت، همان‌طور که از نامشان پیداست، قابلیت جابه‌جایی ندارند و معمولاً به دیوار خارجی ساختمان متصل می‌شوند. برخی اوقات آن‌ها را روی یک قالب چوبی یا فلزی سوار می‌کنند تا به شکل ثابت نگه‌دارند.

مزایای سایبان‌های ثابت

اولین مورد این است که، این سایبان‌ها به شدت مقاوم و مستحکم هستند و با تحمل وزش باد و باران، از جای خود تکان نمی‌خورند. دومین مورد این است که، سایبان‌های ثابت به خوبی می‌توانند از تابش نور خورشید به زیر خود جلوگیری کنند. در بیشتر موارد، از این نوع سایبان‌های ساختمانی برای محافظت از درب ورودی خانه یا پنجره‌ها استفاده می‌شود.

سایبان های متحرک ساختمانی

احتمالاً شما هم تا به حال وارد یک رستوران یا استخر شده‌اید که سقف آن با یک دکمه شروع به حرکت کرده است. سایبان‌های متحرک، یکی از جدیدترین و جالب‌ترین عناصر معماری مدرن هستند. این سایبان‌ها را می‌توان در جاهایی مثل رستوران، پارکینگ، استخر یا حتی هال ویلا نیز استفاده کرد.

انواع سایبان ساختمان
سایبان‌های چتری نیز با طراحی زیبا و کاربردی، گزینه‌ی ایده‌آلی برای ایجاد سایه در محیط‌های مختلف هستند.

گاهی دلتان می‌خواهد که از داخل خانه‌تان، از تماشای آسمان آبی لذت ببرید. در چنین شرایطی کافی است که با یک دکمه، موتور سایبان‌های متحرک را به کار بیندازید و آن را باز کنید.

البته برخی از مدل‌های ارزان‌تر سایبان‌های متحرک به صورت دستی جمع می‌شوند. این سایبان‌ها معمولاً دارای شیب هستند که این میزان از شیب قابل سفارش خواهد بود.

سایبان های کشویی

اصلی‌ترین مزیت سایبان‌های کشویی این است که می‌توان میزان باز و بسته شدن آن‌ها را به دقت تنظیم کرد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سایبان را تا حد مشخصی باز کنید، می‌توانید از سایبان‌های کشویی استفاده نمایید. این سایبان‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را به سادگی عقب یا جلو کشید! همچنین، دارای موتور الکتریکی هستند و باز و بسته کردن آن‌ها توسط این موتور صورت می‌گیرد. همچنین این سایبان‌ها دارای ریموت کنترل هستند و با فشردن یک دکمه می‌توان آن‌ها را باز یا بسته کرد.

سایبان چتری

احتمالاً این نوع سایبان‌های ساختمانی را در جاهای مختلف دیده‌اید. این سایبان‌های سبک، راحت و بدون دردسر هستند و علاوه بر این، می‌توانند زیبایی منحصر به فردی به محیط ببخشند. به همین دلیل است که تا حد زیادی در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت دارند.

همان‌طور که از نامش پیداست، سایبان‌های چتری شبیه به یک چتر بزرگ هستند که محوطه زیر خود را خنک می‌سازند و می‌توان آن‌ها را به زیبایی دیزاین کرد.

بهترین جنسی که برای استفاده در سایبان‌های چتری به کار می‌رود، برزنت است؛ چرا که در برابر نفوذ رطوبت مقاوم است و به سادگی دچار آسیب و پارگی نمی‌شود.

بیشتر مواقع، سایبان‌های چتری دارای یک پایه هستند که تکیه‌گاهشان محسوب می‌شود. البته، هر چقدر که این سایبان‌ها بزرگ‌تر باشند، پایه‌ی آن‌ها باید از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد. گاهی اوقات ممکن است از سایبان‌های چتری با چند پایه نگهدارنده استفاده شود.

نکته‌ای که اینجاست، این است که سایبان‌های چتری هم می‌توانند به شکل ثابت به کار بروند و هم متحرک باشند. نوع ثابت آن‌ها را با استفاده از مصالح مختلف روی زمین ثابت نگه می‌دارند، اما سایبان‌های متحرک را می‌توان به سادگی جا به جا کرد. پایه‌ی سایبان‌های متحرک چتری نوعی سینی فولادی مستحکم است.

انواع سایبان ساختمان
تنوع در سایبان ساختمان، امکان انتخاب بهینه‌ترین سایبان بر اساس نیازها و شرایط فضایی را فراهم می‌سازد.

مهم‌ترین مزیت سایبان‌های چتری متحرک این است که در صورت خرابی، تعمیر کردن آن‌ها ساده خواهد بود. اما سایبان‌های چتری ثابت در صورت پارگی برزنت یا هرگونه آسیب دیگری، دچار دردسرهای تعمیر خواهند شد.

سایبان آکاردئونی

یکی دیگر از بهترین و محبوب‌ترین سایبان‌های موجود در بازار، سایبان‌های آکاردئونی هستند که شیوه باز و بسته شدن آن‌ها مثل همین ساز آکاردئون است. این نوع سایبان‌ها بیشتر در محیط‌های اداری و تجاری استفاده می‌شوند، زیرا دارای استایل رسمی و شیکی هستند و شاید به همین دلیل چندان مناسب برای ویلا و خانه نباشند. همچنین یکی دیگر از کاربردهای سایبان‌های آکاردئونی، در پارکینگ‌های ساختمان‌های تجاری و اداری بزرگ است.

سایبان پارکینگ

خودروها وسایل گران‌قیمتی هستند که به هر حال باید از آن‌ها مراقبت شود. تابش نور خورشید به تدریج می‌تواند منجر به رنگ رفتگی و آفتاب‌سوختگی بدنه ی خودرو شود و همچنین آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور آن وارد کند. به همین دلیل است که حتما برای پارکینگ خودرو باید از سایبان‌های مخصوصی استفاده کرد. این سایبان‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی باشند.

سایبان استخری

همانطور که در طول این متن بارها اشاره کردیم، می‌توان از سایبان‌های متحرک و ثابت مختلفی برای فضای استخر استفاده کرد. اما معمولاً سایبان‌های متحرکی که با ریموت کنترل، می‌توان آن‌ها را باز و بسته کرد، بهترین گزینه برای استخرهای لوکس است. جنس این نوع سایبان‌های استخری معمولاً از پلی‌کربنات یا آلومینیوم است. در واقع، جنس به‌کاررفته در این نوع سایبان‌های متحرک بسیار حائز اهمیت است.

جمع بندی نهایی

در نهایت، انواع مختلف سایبان‌های ساختمانی با توجه به نیازها و محل استفاده‌ی آنها ارائه می‌شوند. سایبان‌های ثابت، با استحکام و مقاومت بیشتر، عمدتاً در نقاط ورودی ساختمان‌ها به‌کار می‌روند و موجب حفاظت از فضاهای داخلی می‌شوند. از سوی دیگر، سایبان‌های متحرک با امکاناتی نظیر ریموت کنترل و جابجایی آسان، به‌ویژه در مکان‌هایی مانند حیاط و استخرها، کاربردهای گسترده‌تری دارند.

همچنین، سایبان‌های چتری با طراحی زیبا و کاربردی، به عنوان یک انتخاب متناسب برای ایجاد سایه و حفاظت در محیط‌های مختلف معرفی می‌شوند. در کل، این تنوع در انواع سایبان‌ها، امکان انتخاب بهترین گزینه را بر اساس نیازها و سلیقه‌های هر فرد فراهم می‌کند، تا از فضاها به بهترین شکل ممکن بهره برده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *